Магістри
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/5526
Переглянути
8 результатів
Search Results
Документ Організація здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі(2024) Слуцька, Валерія Василівна; Slutska, V. V.(ua) Робота присвячена питанню формування здоров’язбережувальної компетентності в учнів початкової школи, шляхом організації здоров’язбережувальної діяльності у закладі освіти. У першому розділі роботи досліджено теоретичний аспект організації здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі: вивчено сучасний стан проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності молодших школярів у науковій літературі; висвітлено сутність термінологічних понять дослідження; теоретично обґрунтовано використання здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі початкової школи, особливості організації цієї діяльності у початковій школі. Другий розділ роботи присвячений практичному аспекту впровадження здоров’язбережувальних технологій у початковій школі – узагальнено педагогічний досвід організації здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі, описано аналіз проведеного експериментального дослідження щодо перевірки ефективності організації здоров’язбережувальної діяльності в початковій школі, а також педагогічні умови ефективності цього процесу. За результатами дослідження зроблені відповідні висновки. (en) The work is devoted to the issue of formation of healthcare competence in, through the organization of health-preserving activities in an educational institution. In the first chapter of the work, the theoretical aspect of organization of healthcare activity in primary school is investigated: the current state of the problem of formation primary school students’ healthcare competence in the scientific literature was studied; the essence of the terminological concepts of the work is highlighted; using of healthcare technologies in the educational process of primary school, the peculiarities of organization of this activity in primary school are theoretically substantiated. The second chapter of the work is devoted to the practical aspect of the implementation of healthcare technologies in primary school – the pedagogical experience of organizing healthcare activity in primary school is summarized, the analysis of the conducted experimental research on the effectiveness of organizing healthcare activity in primary school is described, as well as the pedagogical conditions for the effectiveness of this process.Документ Формування пізнавального інтересу учнів початкових класів до вивчення математики шляхом використання інтернет-ресурсів(2024) Огіренко, Інна Анатоліївна; Ohirenko, I. A.(ua) Робота викладена на 135 сторінках, з яких 83 сторінки основного тексту, містить 3 розділи, 81 джерело та 10 додатків. Об’єктом дослідження є процес навчання математичної освітньої галузі у початковій школі. Предмет дослідження – особливості використання інтернет-ресурсів як засобу формування пізнавального інтересу учнів початкової школи до вивчення математики. Мета роботи – дослідити роль інтернет-ресурсів у процесі формування пізнавального інтересу учнів початкових класів до вивчення математики. У першому розділі проаналізовано теоретичний аспект розвитку інтересу до математики учнів початкових класів. Розглянуто сутність пізнавального інтересу та діяльності, їх значення в освітній діяльності. Окреслено особливості організації розвитку пізнавального інтересу у процесі вивчення математики. У другому розділі розглянуто сутність інтернет-ресурсів, їх значення в освітньому процесі початкової школи, методи та шляхи використання інтернет-ресурсів для формування інтересу до вивчення математики. У третьому розділі розкрито практичний аспект використання інтернет-ресурсів для розвитку інтересу молодших школярів до вивчення математики – педагогічний досвід учителів, вимоги та умови до застосування інтернет-ресурсів. Описано проведений педагогічний експеримент. За результатами роботи зроблено висновки щодо ефективності застосування інтернет-ресурсів на уроках математики в початковій школі. (en) Qualification work for the master`s degree in specialty 013 Primary education – Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian University, Kropyvnytskyi, 2024. The work is laid out on 135 pages, of which 83 pages of the main text contain 3 chapters, 81 sources and 10 appendices. The object of the research is process of learning mathematics in primary school. The subject of the research is the peculiarities of using of Internet-resources as a means of forming the cognitive interest of elementary school students in process of learning mathematics. The purpose of the work is to investigate the role of Internet resources in the process of forming cognitive interest of elementary school students in learning mathematics. The first chapter analyzes the theoretical aspect of the development of interest in mathematics among primary school students. The essence of cognitive interest and activity, their importance in educational activity is considered. Features of the organization of the development of cognitive interest in the process of learning mathematics are outlined. The second chapter examines the essence of Internet resources, their importance in the educational process of primary school, methods and ways of their use for the formation of interest in learning mathematics. The third chapter reveals the practical aspect of using Internet resources to develop the interest of primary schoolchildren in learning mathematics: the teachers’ pedagogical experience, requirements and conditions for their use, and also describes the conducted pedagogical experiment. Based on the results of the work, conclusions were made regarding the effectiveness of using Internet resources in mathematics lessons in elementary school.Документ Формування комунікативних компетенцій у молодших школярів(2024) Міщенко, Дар’я Юріївна; Mishchenko, D. Yu.(ua) У науковій роботі розкрито науково-теоретичний аспект формування комунікативних компетенцій у молодших школярів. Визначено поняття «компетенції», «комунікативна компетентність» та охарактеризовано вікові особливості зазначеної категорії здобувачів освіти, щодо процесу їх формування в освітньому процесу. Особлива увага приділена засобам формування комунікативних навичок, їх впливу на формування колективу здобувачів початкової освіти. Розкрито сучасні підходи й вплив інтерактивних технологій у комплексі із традиційними. У ході вивчення практичного досвіду вчителів початкових класів визначено найбільш ефективні методи, форми та засоби формування комунікативної компетенції учнів початкових класів. (en) The scientific work reveals the scientific-theoretical aspect of the formation of communicative competences in younger schoolchildren. The concepts of «competencies», «communicative competence» are defined and the age characteristics of the specified category of education seekers are characterized, in relation to the process of their formation in the educational process. Special attention is paid to the means of formation of communication skills, their influence on the formation of the collective of students of primary education. Modern approaches and the influence of interactive technologies combined with traditional ones are revealed. During the study of the practical experience of primary school teachers, the most effective methods, forms and means of forming the communicative competence of primary school students were determined.Документ Ігрові технології у процесі ознайомлення учнів початкової школи з природою(2024) Мітірьова, Анастасія Михайлівна; Mitirova, A. M.(ua) Робота присвячена питанню використання ігрових технологій у процесі ознайомлення учнів з природою в освітньому процесі початкової школи. В першому розділі розглянуто процес ознайомлення молодших школярів із природним довкіллям як педагогічну проблему, особливості перебігу та організації цього процесу; теоретично обґрунтовано роль ігрових технологій у формуванні природничих уявлень, методику використання ігрових технологій в інтегрованому курсі НУШ «Я досліджую світ» та особливості їхнього впровадження. У другому розділі описано аналіз проведеного експериментального дослідження, досвід педагогів, а також умови та вимоги до побудови ефективної системи використання ігрових технологій в освітньому процесі ознайомлення молодших школярів з природою. (en) The work is devoted to the issue of using of game-technologies in process of familiarizing students with nature in the educational process of primary school. The first chapter examines process of familiarizing elementary school students with the natural environment as a pedagogical problem, the peculiarities of the course and organization of this process; the role of game-technologies in the formation of natural ideas, the method of using game-technologies in the integrated course of the NUS "I explore the world" and the peculiarities of their implementation are theoretically substantiated. The second chapter describes the analysis of the conducted experimental research, the teachers’ pedagogical experience, as well as the conditions and requirements for building an effective system of using game-technologies in the educational process of familiarizing elementary school students with nature.Документ Використання фольклору у вихованні молодших школярів(2024) Медвідь, Яна Юріївна; Medvid, Y. Y.(ua) Кваліфікаційна робота «Використання фольклору у вихованні молодших школярів» була присвячена вивченню та аналізу ролі та значення фольклору як важливого педагогічного засобу у формуванні морально-естетичних і культурних цінностей Росії дітей молодшого шкільного віку. У першому розділі розділу розглядалися теоретичні основи використання фольклору як важливого засобу виховання молодших школярів. Розглянуто термін «фольклор» та проаналізовано жанри фольклору та їх дидактичне та виховне значення. Проаналізовано фольклор як засіб виховання молодших школярів. У дослідженні підкреслюється важливість використання фольклору для розвитку духовності молодших школярів, оскільки він сприяє засвоєнню культурної спадщини, привертає увагу до історії та традицій рідної країни. Аналіз матеріалів загальноосвітнього навчального закладу підтвердив, що використання фольклору в навчально-виховному процесі сприяє формуванню національної самосвідомості дітей, підвищує інтерес до історії та традицій свого народу, розвиває уяву, мову та комунікативні здібності. Фольклор допомагає вчителю. створити емоційно насичене середовище, яке сприяє глибокому засвоєнню морально-етичних цінностей. Друга частина магістерської роботи присвячена розкриттю використання фольклору в навчально-виховному процесі початкової школи. Аналіз сучасних методик показав, що використання фольклорних творів у навчанні молодших школярів є ефективним засобом підвищення мотивації навчання, розвитку емоційної сфери та формування морально-етичних цінностей. Фольклор дозволяє створити на заняттях емоційно насичену атмосферу, яка сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу та активізує інтерес дітей до знань. Вивчення досвіду використання вчителями фольклорного матеріалу в початкових класах показало, що багато вчителів активно використовують у своїй роботі народну творчість. Зазначають, що фольклор позитивно впливає на розвиток особистісних якостей учнів, інтерес до навчання, сприяє підвищенню успішності. Завдяки фольклорним матеріалам навчальний процес стає більш захоплюючим і різноманітним, сприяє формуванню в учнів національної свідомості, поваги до культурних традицій свого народу та розширенню їх світогляду. (en) The qualification work "Use of folklore in the education of younger schoolchildren" was devoted to the study and analysis of the role and significance of folklore as an important pedagogical tool in the formation of moral, aesthetic and cultural values of children of primary school age. The first section of the part examined the theoretical principles of using folklore as an important tool in the education of younger schoolchildren. The term "folklore" is considered and the genres of folklore and their didactic and educational value are analyzed. Folklore is analyzed as a means of educating younger schoolchildren. The study emphasizes the importance of using folklore to develop the spirituality of younger schoolchildren, as it contributes to the assimilation of cultural heritage, draws attention to the history and traditions of their native country. Analysis of materials from a comprehensive secondary school confirmed that the use of folklore in the educational process contributes to the formation of children's national identity, increases their interest in the history and traditions of their own nation, develops imagination, language and communication skills Folklore helps teachers create an emotionally rich environment that contributes to the deep appropriation of moral and ethical values. The second part of the master's thesis is devoted to revealing the use of folklore in the educational process of primary school. Analysis of modern methods showed that the use of folklore works in teaching younger schoolchildren is an effective way to increase motivation for learning, develop the emotional sphere and form moral and ethical values. Folklore allows you to create an emotionally rich atmosphere in classes, which contributes to better assimilation of educational material and activates children's interest in knowledge. A study of teachers' experience in using folklore materials in primary school showed that many teachers actively use folk art in their work. They note that folklore has a positive effect on the development of students' personal qualities, their interest in learning and helps to increase their academic performance. Thanks to folklore materials, the educational process becomes more exciting and diverse, contributes to the formation of national consciousness in students, respect for the cultural traditions of their people and the expansion of their worldview.Документ Формування лідерських якостей молодших школярів різними формами виховної роботи(2024) Матявіна, Наталія Михайлівна; Matyavina, N. M.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена вивченню питання формування лідерських якостей у молодших школярів через використання різних форм виховної роботи. У роботі розглядаються теоретичні та практичні аспекти формування лідерських якостей, визначаються умови та фактори, що сприяють їх розвитку у молодшому шкільному віці. Робота включає результати експериментального дослідження, проведеного в закладі загальної середньої освіти, спрямованого на впровадження ефективних виховних форм та методик, які розвивають лідерський потенціал здобувачів початкової освіти. (en) The qualification work is devoted to the study of the formation of leadership qualities in primary schoolchildren through the use of various forms of educational work. The paper examines the theoretical and practical aspects of leadership development, identifies the conditions and factors that contribute to the development of leadership potential in younger students. The work includes the results of an experimental study conducted in primary educational institutions, aimed at implementing effective educational methods to foster leadership qualities in students.Документ Організація дозвілля молодших школярів засобами української народної педагогіки(2024) Куріпко, Богдана Олегівна; Kuripko, B.O.(ua) Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню організації дозвілля молодших школярів засобами української народної педагогіки. Здійснено теоретичний аналіз поняття дозвілля, його мети та завдань у контексті початкової школи. Особлива увага приділена вивченню української народної педагогіки як ефективного засобу організації вільного часу учнів початкової ланки. На основі проведеного дослідження виявлено особливості організації дозвілля в початковій школі з використанням елементів народної педагогіки. Вивчено сучасний досвід організації позаурочного часу учнів та результатів власного дослідження. Розроблено рекомендації щодо ефективної організації дозвілля здобувачів початкової освіти, які базуються на засадах української народної педагогіки. (en) The qualification work is devoted to the study of the organization of leisure time of younger schoolchildren using the means of Ukrainian folk pedagogy. A theoretical analysis of the concept of leisure, its goals and objectives in the context of primary school was carried out. Special attention was paid to the study of Ukrainian folk pedagogy as an effective means of organizing the free time of primary school students. Based on the conducted research, the features of organizing leisure time in primary school using elements of folk pedagogy were identified. The modern experience of organizing students' extracurricular time and the results of their own research were studied. Recommendations for the effective organization of leisure time of primary school students, based on the principles of Ukrainian folk pedagogy, were developed.Документ Формування системи цінностей в учнів молодшого шкільного віку в контексті Нової української школи(2024) Клокова, Людмила Василівна; Klokova, L. V.(ua) У науковій роботі розкрито науково-теоретичний аспект формування системи цінностей у молодших школярів. Визначено поняття «цінності» та охарактеризовано вікові особливості зазначеної категорії здобувачів освіти, щодо процесу формування ціннісних орієнтирів під час виховного процесу. Особлива увага приділена поняттю «наскрізний виховний процес» Розкрито педагогічні умови його організації в контексті НУШ. Охарактеризовано складники системи цінностей молодших школярів. У ході вивчення практичного досвіду вчителів початкових класів визначено найбільш ефективні методи, форми та засоби формування ціннісних орієнтирів учнів початкових класів. (en) The scientific paper reveals the scientific and theoretical aspect of the formation of a system of values in primary school students. The concept of ‘values’ is defined and the age characteristics of this category of students are characterised in relation to the process of forming value orientations during the educational process. Particular attention is paid to the concept of ‘cross-cutting educational process’. The pedagogical conditions of its organisation in the context of the NUS are revealed. The components of the value system of primary schoolchildren are characterised. In the course of studying the practical experience of primary school teachers, the most effective methods, forms and means of forming the value orientations of primary school students are identified.