eCUSUIR - Electronic Central Ukrainian State University Institutional Repository

Вітаємо на сторінках інституційного репозитарію (архіву) наукових публікацій Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка. Електронний архів містить у відкритому доступі публікації викладачів та співробітників університету, матеріали доповідей та конференцій, навчально-методичні книги та інші видання ЦДУ ім. В. Винниченка.

Про eCUSUIR
Політики eCUSUIR
Інструкція з реєстрації

ISSN 2518-1289

 

Фонди

Виберіть фонд, щоб переглянути його зібрання.

Нові надходження

Ескіз
Документ
Ескіз
Документ
Digital Opportunities for the Development of Inclusive Education in Primary School in Ukraine: A Teacher's Experience
(2023) Андросова, Наталя Миколаївна; Androsova, N.
(en) This research aims to explore digital opportunities for the development of inclusive education in primary schools of Ukraine through the prism of the analysis of teachers' experiences. The implementation of this goal involves the use of a mixed approach combining qualitative and quantitative methods. A survey was conducted among primary school teachers (23) from different regions of Ukraine in order to obtain quantitative data on their experience of using digital tools during their professional activities in inclusive education. The method of random stratified sampling was used. The questionnaire consisted of 10 questions; some of them were based on a 1-5 point Likert scale. The results of the study showed that digital tools significantly increased the quality of inclusive education, provided a personalized approach to each student on the part of teachers, and facilitated communication between students and teachers. The results also highlighted that digital platforms and resources made it possible to adapt existing teaching strategies used by teachers to the inductive needs of students. Indeed, such problems, as limited access to technologies, insufficient funding, lack of professional reorientation are significant obstacles to the further effective implementation of digitization. The conclusions emphasize that the possibilities of using digital tools for the transformation of inclusive education in primary schools of Ukraine have not been exhausted. Further addressing existing challenges and providing adequate resources, training and support to teachers will help overcome the challenges of digital inclusion.
Ескіз
Документ
Вчитель і суспільство : історія і сучасність
(2024) Андросова, Наталя Миколаївна; Радул, Ольга Сергіївна; Баранюк, Ірина Григорівна; Androsova, Natalia; Radul, Olga; Baraniuk, Iryna
(ua) У статті на основі історико-педагогічних праць, пам’яток педагогічної літератури, творів педагогів і письменників, сучасних досліджень у галузі порівняльної педагогіки здійснено короткий огляд того, як у різні періоди розвитку людства ставилися до професії учителя, яким було становище вчителя у суспільстві і яким воно є сьогодні в різних країнах світу. Досліджено ставлення до вчителів різних рівнів освіти у суспільстві, вплив релігійних уявлень, статі вчителя на ставлення до вчителя. Акцентовано увагу на умовах праці, заробітній платі вчителів, статусі вчителя в історії вітчизняної і зарубіжної педагогіки. (en) The teaching profession is one of the oldest. In the paper, we have made a brief review of whether the teaching profession was honorable in society in different periods of human development, whether it was respected in society, what the teacher’s position was and what it is now. It has been found that in the countries of the Ancient East, the authority of the teacher was undeniable for children and adults. The means of existence of the teachers was the salary and gifts for the education of the children from the parents. In India, according to religious traditions, a hierarchy of teachers was formed that performed various teaching and educational functions, and the attitude of society towards them was unequal. In Ancient Greece, in connection with the simplification of the learning process, the authority of the teacher in society decreased. The treatment of teachers of different levels of education is unequal, the salary is low, especially for primary private school teachers. During the Middle Ages, the teachers were mainly representatives of the church. It has been shown that with the development of society, education, and pedagogy, all prominent philosophers and pedagogues highly valued the importance of the teacher in society, emphasized the need for his material support. In the monuments of pedagogical thought of the Ukrainian Renaissance era, the role of the teacher in society is highly valued and requirements for teachers were set forth. The position of the teacher gradually changed in the developed world with the creation of mass schools in the nineteenth century and their inclusion in the state system. The teacher becomes a civil servant. Women are also becoming teachers. However, the position of teachers in society, especially in rural areas, and the attitude towards them was unenviable, as Ukrainian writers have written about. In the twentieth century, the teaching profession became widespread around the world. Nevertheless, even today, attitudes towards teachers vary from country to country. It depends on the peculiarities of the historical development of countries, the level of the educational institution where the teacher works, the gender of the teacher, etc., and it is manifested, in particular, in the social status, working conditions and remuneration. Nowadays, in most countries of the world, a teacher is a civil servant. Traditionally, the teaching profession is more respected in the East, in Muslim countries. In many countries around the world, even in developed ones, primary school teachers receive lower salaries.
Ескіз
Документ
Formation of Professional Competence of Future Primary School Teachers Against the Background of Large-Scale Military Aggression
(2023) Андросова, Наталя Миколаївна; Цуканова, Наталія Миколаївна; Демченко, Юлія Миколаївна; Прибора, Тетяна Олександрівна; Androsova, N.; Tsukanova, N.; Demchenko, Y.; Prybora, Т.; Tkachenko, O.
(ua) In contemporary European literature, the problem of shaping future educators against the backdrop of crisis (military) transformations has not been explored. Ukrainian teachers demonstrate valuable experience in the teaching under warfare conditions, which should be the subject of a separate study. In addition, the problem of the professional formation of future teachers is also relevant, given the numerous terminological debates between scientists. The article aims to analyze the formation of professional competence of future elementary school teachers against the background of large-scale military aggression. The work is formed on the use of theoretical pedagogical research methods. Noticeable attention is paid to the methods of generalization, abstraction, analysis, synthesis. Among the empirical methods, the methods of experiment and SWOT-analysis were used. With the help of the latter, the strengths and weaknesses of the formation of professional competence in the system of distance learning of future elementary school teachers against the background of military aggression are reflected. The results considered terminological discussions regarding the concept of “professional competence”, highlighted the main features of professionalism of modern teachers, analyzed the use of game techniques and their impact on the formation of important skills for future teachers, developed a training model to ensure maximum exposure to professional competence in future teachers. In the conclusion, it was noted that the appeal to game techniques allows to deepen the assimilation of professional competence, moreover, conducting games during the war has an additional psychological effect. The best training model for future teachers is to conduct distance learning sessions according to the established program, which provides an increase in the amount of practice and actualization of the experience of independent work.
Ескіз
Документ
Інтегративність математико-економічних моделей як основа підготовки вчителів математики та економіки
(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Ріжняк, Ренат Ярославович; Пасічник Наталя Олексіївна; Rizhniak, Renat; Pasichnyk, Nataliia
(ua) Стаття присвячена висвітленню особливостей реалізації інтегративного підходу до підготовки майбутніх учителів математики та економіки через формування у студентів здатності аналізувати математико-економічні моделі. У ході експериментального дослідження використовувалися теоретичні методи, зокрема аналіз психолого-педагогічної та фахової літератури з проблеми дослідження, та емпіричні, зокрема педагогічне спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю учнів, бесіди з вчителями математики та економіки. У результаті дослідження основних типів моделей, що використовуються у процесі практичної фахової підготовки майбутніх вчителів математики та економіки, авторами були проаналізовані найпростіші функціональні залежності та їх властивості (задачі на відсотки та задачі лінійного програмування, елементарні функції та їх дослідження та побудова графіків) та диференціальне й інтегральне числення функцій з однією змінною (похідна та еластичність функції, середнє значення функції, друга похідна та її властивості, асимптоти графіка функції, невизначений та визначений інтеграли). Проведене дослідження привело до таких висновків. По-перше, основною ідеєю першого етапу реалізації інтегративного підходу до підготовки майбутніх учителів математики та економіки є формування у студентів поняття про економічні задачі як про економічний зміст математичних моделей, з одного боку, а з іншого, – формування поняття про математичні моделі як про метод в економіці. По-друге, другим і завершальним етапом реалізації інтегративного підходу до підготовки таких вчительських кадрів є формування у студентів здатностей аналізувати та використовувати математико-статистичні моделі у процесі розв’язування задач інтегративного змісту. По-третє, результатом такої діяльності буде синтез нових знань та здатностей – цілісних зв’язків між предметними областями знань та новими синтезованими суб’єктами навчання компонентами. (en) The article is dedicated to highlighting the features of the implementation of an integrative approach to the training of the future teachers of mathematics and economics through the formation of the students’ abilities to analyze mathematical and economic models. In the course of the experimental study, theoretical (analysis of psychological-pedagogical and professional literature on the research problem), and empirical methods (pedagogical observation of the educational and cognitive activity of students, conversations with teachers of mathematics and economics) were used. As a result of the analysis of the main types of the models used in the process of practical professional training of the future teachers of mathematics and economics, the authors analyzed the simplest functional dependencies and their properties (problems on percentages and linear programming problems, elementary functions and their research and graphing) and the differential and integral calculus of functions with one variable (derivative and elasticity of a function, average value of a function, second derivative and its properties, asymptotes of a graph of a function, indefinite and definite integrals). The conducted research led to the following conclusions. Firstly, the main idea of the first stage of the implementation of an integrative approach to the training of the future teachers of mathematics and economics is the formation of the students’ concept of the economic problems as the economic content of mathematical models on the one hand, and on the other - the formation of the concept of mathematical models as a method in economics. Secondly, the second and the final stage of the implementation of an integrative approach to the training of such teaching staff is the formation of students’ abilities to analyze and use mathematical and statistical models in the process of solving problems of integrative content. Thirdly, the result of such activity will be the synthesis of a new knowledge and the abilities - the integral connections between the subject areas of knowledge and the new synthesized subjects of learning by components.