Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/112

Переглянути

collection.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 19
  • Ескіз
    Документ
    Integration of Reflection and SelfRegulation as Factors of Personality’s SelfActualization
    (2019) Котелянець, Наталка Валеріївна; Котелянець, Юлія; Довга, Тетяна Яківна; Dovha, Tetiana; Kotelianets, Natalka; Plachynda, Tetiana; Kotelianets, Yuliia
    (ua) The study aimed to determine the formation level of future professionals’ reflexive abilities and the development of a steady need for self-regulation of their activities via comparative quantitative research methods. As a result, the number of subjects with high and medium level of development of the reflexive component increased by 17.9% and 5.9%. In conclusion, the integration of reflection and selfregulation has a positive impact on the process of self-creation of the personality of a future professional.
  • Ескіз
    Документ
    Имиджевое взаимодействие в системе „Преподаватель– студент“ как средство повышения качества профессионального образования
    (Издательство ЕКС-ПРЕС, 2019) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The article highlights the interaction problem of subjects of the pedagogical process. The concepts of „nteraction”, „pedagogical interaction”, „subject – subject interaction” are defined. The characteristics of an effective subject-subject pedagogical interaction between students and the teacher at the university are identified. It has been suggested that the subject-subject interaction ensures the student’s personal growth, the formation of his subjectivity in the process of in the professional training process, contributes to the personal and professional growth and development of the teacher. The leading role of the teacher in the educational process of an institution of higher education is shown. The essence of image interaction in the system „teacher – student” is revealed. The content of the teacher’s personal-professional image as an integrative quality, consisting of external and internal characteristics that directly affect the quality of professional education of future specialists, is indicated. In the process of image interaction with the teacher, the student’s personal self-affirmation is exercised, a model of professional activity is mastered.
  • Ескіз
    Документ
    Учитель начальной школы как менеджер образовательного процесса
    (Издательство ЕКС-ПРЕС, 2016) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The article highlights the problem of updating the system of Ukrainian education on the example of reforming the educational process in primary school. The role of the teacher in the implementation of the requirements of the New Ukrainian School concept is shown; the prerequisites for rethinking its social and professional mission, increasing the prestige of the teaching profession are formulated. The content of the professional standard of primary school teacher is analyzed, the possibilities of expanding his professional functions and competencies are shown. The necessity of the introduction of elements of management in the educational process of primary school and the professional activities of the teacher is substantiated. The definition of the concepts is given: educational management, pedagogical management, pedagogical self-management. The specificity of the professional activities of an elementary school teacher as an education manager has been characterized. The influence of self-government and self-organization on the formation of the personality of a successful specialist who is able to work in conditions of increasing competition in the education area is shown.
  • Ескіз
    Документ
    Зони іміджевого впливу в професійній діяльності вчителя початкової школи
    (2017) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (ua) У статті висвітлено специфіку іміджевого впли-ву вчителя початкової школи, обумовлену характером його особистісно-професійного іміджу. Представлено орієнтовні зони професійної діяльності вчителя, які дозволяють застосувати іміджевий вплив як інструмент здоров’язбереження молодших школярів та гуманізації міжособистісних стосунків у навчально-виховному проце-сі, а саме: організація сприятливого шкільного середови-ща, застосування здоров’язбережувальних педагогічних технологій та методів психолого-педагогічної терапії.
  • Ескіз
    Документ
    Інтерпретування оцінних суджень суб’єктів освітньої діяльності щодо іміджу викладача ЗВО
    (ЛА НАУ, 2019) Довга, Тетяна Яківна; Плачинда, Тетяна Степанівна; Левченко, Оксана Олександрівна
    (ua) У статті порушується проблема іміджу викладача закладу вищої освіти. Авторами запропоновано суб’єктам освітнього процесу висловити свої погляди щодо іміджу сучасного викладача через відповіді на питання анкети «Імідж викладача». Проведене дослідження дало змогу з’ясувати що саме необхідно робити для формування позитивного іміджу викладача, тому подальше дослідження буде спрямоване на розробку та впровадження рекомендацій щодо формування позитивного іміджу викладача закладу вищої освіти.
  • Ескіз
    Документ
    Ідея самотворення особистості в педагогіці Василя Сухомлинського
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Довга, Тетяна Яківна; Довга, Татьяна Яковлевна; Dovga, Tetyana Yakivna
    (uk) В статті досліджено прояви ідеї самотворення особистості в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Встановлено взаємозв’язок між процесами самотворення, саморозвитку та самовдосконалення. Розкрито сутність самопроцесів, близьких до самотворення: самопізнання, самооцінка, самоосвіта, самовиховання, самоіміджування. Показано вплив зазначених процесів на ефективність професійного самовдосконалення вчителя. Проаналізовано шляхи реалізації ідей та поглядів видатного педагога в працях сучасних дослідників.
  • Ескіз
    Документ
    Image as a fashionable word and an attribute of a modern student
    (2018) Dovha, T. Y.; Довга, Тетяна Яківна
    (en) The article is devoted to the problem of the image of a modern student. It shows relationships between the concepts «image» and «fashion» on the example of the linguistic and external components of the image. The peculiarity of forming the image of students of the specialty «Primary Education» in the process of studying the discipline «Image of a Modern Teacher» is shown.
  • Ескіз
    Документ
    Костюм учителя в розмаїтті стилів сучасної моди
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Довга, Тетяна Яківна
    (uk) В статті проаналізовано сучасні модні тенденції в галузі створення ділового костюма вчителя як засобу досягнення професійного та особистісного успіху.
  • Ескіз
    Документ
    Еволюція учительського костюма на шляху модернізації освіти
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Довга, Тетяна Яківна
    (uk) В статті проаналізовано історичні та сучасні погляди на проблему учительського костюма, показано його модифікації під впливом змін в суспільстві та освіті.
  • Ескіз
    Документ
    Особистісно-професійний імідж учителя початкової школи як інструмент суб'єкт-суб'єктної взаємодії
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Довга, Тетяна Яківна
    (uk) В статті проаналізовано здобутки педагогічного досвіду видатних педагогів минулого й результати сучасних наукових досліджень з метою пошуку ефективних засобів здійснення результативної педагогічної взаємодії в освітньому процесі. Розкрито сутність особистісно-професійного іміджу вчителя початкової школи. Представлено наукові позиції дослідників педагогічного іміджу та проаналізовано їхні погляди на рольособистісно-професійного іміджу вчителя в процесі суб'єкт-суб'єктної взаємодії.