Факультет математики, природничих наук та технологій
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/58
Переглянути
11 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Розвиток дослідницької компетентності майбутніх учителів хімії(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Бохан, Юлія Володимирівна; Форостовська, Тетяна Олександрівна; Горбатюк, Наталія Миколаївна; Кормош, Жолт Олександрович; Bokhan, I.; Forostovska, T.; Horbatiuk, N.; Kormosh, Z.(ua) Статтю присвячено формуванню й розвитку дослідницької компетентності майбутніх учителів хімії. Сьогодні вчитель повинен володіти широким спектром компетентностей, що характеризують його як особистість та професіонала, серед яких важливе місце посідають дослідницькі вміння та навички. В умовах сучасного інформаційного суспільства й постійного розвитку науки й технологій, формування та розвиток дослідницької компетентності в майбутніх педагогів, особливо вчителів хімії, є критично важливим для їх успіху в майбутній професійній діяльності. Автори пропонують організовувати освітній процес, спрямований на розвиток дослідницької компетентності з використанням активних методів навчання, як-от проблемне навчання, проєктна діяльність, кейс-стаді тощо; залучення студентів до реальної дослідницької діяльності, зокрема робота в наукових гуртках та лабораторіях; надання можливості самостійно вибирати тему дослідження, проводити експерименти та аналізувати результати тощо. Ефективним освітнім інструментом, на думку авторів, формування та розвитку в майбутніх учителів хімії дослідницької компетентності є дослідна діяльність, паралельна освітньому процесу, яка здійснюється під час виконання курсових робіт, робота в наукових гуртках та проблемних групах, участь у міжнародних пошукових програмах, участь у роботі наукових конференцій різного рівня, участь студентів у конкурсах на кращу наукову студентську роботу тощо. У статті обґрунтовуються можливості використання навчально-дослідницьких та науково-дослідницьких завдань з метою формування й розвитку дослідницької компетентності майбутнього вчителя хімії. Наведено приклад науково-дослідницького проєкту на тему «Визначення фізико-хімічних показників у ягодах» з результатами досліджень. З’ясовано, що дослідницька компетентність є важливим складником професійної майстерності сучасних учителів хімії, ключовим фактором їхнього успішного розвитку й необхідною умовою становлення їх професіоналізму. (en) The article is dedicated to the formation and development of research competence in future chemistry teachers. Today, a teacher must possess a wide range of competencies that characterize them as both an individual and a professional, among which research skills and abilities play an important role. In the context of modern information society and the continuous development of science and technology, the formation and enhancement of research competence in future teachers, especially chemistry teachers, are critically important for their success in their future professional careers. The authors propose organizing the educational process in a way that promotes the development of research competence by utilizing active learning methods such as problem-based learning, project-based activities, and case studies. They also suggest engaging students in real research activities, including participation in scientific projects, conferences, competitions, work in scientific circles and laboratories, as well as providing opportunities for independent selection of research topics, conducting experiments, and analyzing results. According to the authors, an effective educational tool for the formation and development of research competence in future chemistry teachers is research activity conducted alongside the educational process. This includes coursework, participation in scientific circles and research groups, involvement in international research programs, meetings with leading specialists, participation in scientific conferences at various levels, and engagement in competitions for the best student research work. The article substantiates the possibilities of using educational and scientific research tasks to foster research competence in future chemistry teachers. An example of a research project on the topic “Determination of Physicochemical Parameters in Berries” with study results is provided. It has been determined that research competence is an essential component of the professional mastery of modern chemistry teachers, a key factor in their successful development, and a necessary condition for their professional growth.Документ Методика навчання технологій комп’ютерного зору в STEM-проєктах із використанням апаратно-обчислювальних платформ(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Садовий, Микола Ілліч; Соменко, Дмитро Вікторович; Трифонова, Олена Михайлівна; Косицький, Станіслав Ігоревич; Sadovyi, M.; Somenko, D.; Tryfonova, O.; Kosytskyi, S.(ua) У сучасних умовах розвитку цифрового суспільства ключову роль у підготовці здобувачів освіти відіграє формування цифрової компетентності. Одним із перспективних напрямів її розвитку є використання технологій комп’ютерного зору. У цій статті розглядається практичний аспект застосування комп’ютерного зору на прикладі розробки та програмування вентилятора із самонаведенням на основі мікроконтролера ESP32CAM, що є одним із прикладів інтеграції інтелектуальних систем в освітній процес. Стаття аналізує теоретичні та практичні аспекти створення автоматизованих систем управління, які використовують методи розпізнавання об’єктів й облич за допомогою комп’ютерного зору. Розглядається апаратне забезпечення, включно з мікроконтролером ESP32CAM, серводвигунами, системою кріплення та елементами живлення. Описуються особливості програмного забезпечення, зокрема алгоритми обробки зображень, використання бібліотек машинного навчання та методи оптимізації процесу розпізнавання. Особливу увагу приділено питанням інтеграції таких технологій у систему освіти. У статті пропонуються шляхи впровадження навчальних проєктів на основі комп’ютерного зору в шкільну, професійну та вищу освіту. Наведено приклади застосування проєкту в межах STEM-освіти, курсів з програмування та робототехніки, вивчення вбудованих систем та інтернету речей (IoT). Акцентується увага на міждисциплінарному підході. Крім того, у статті розглядається можливість використання таких проєктів у наукових дослідженнях, проведенні хакатонів і практичних занять у лабораторіях технічних університетів. Обговорюються перспективи вдосконалення алгоритмів комп’ютерного зору для підвищення точності розпізнавання об’єктів, використання глибоких нейронних мереж та розширення функціональності пристрою шляхом під’єднання до хмарних сервісів для обробки даних у реальному часі. (en) In modern digital society, the development of digital competence plays a crucial role in preparing learners. One of the promising areas of its development is the use of computer vision technologies. This article explores the practical aspects of using computer vision through the development and programming of a self-guiding fan based on the ESP32CAM microcontroller, demonstrating an example of integrating intelligent systems into the educational process. The article analyzes the theoretical and practical aspects of creating automated control systems that utilize object and facial recognition methods via computer vision. The hardware components are examined, including the ESP32CAM microcontroller, servo motors, mounting systems, and power supply elements. Additionally, the software aspects are described, particularly image processing algorithms, the use of machine learning libraries, and optimization methods for improving recognition processes. Special attention is given to the integration of such technologies into the education system. The article suggests ways to incorporate computer vision-based educational projects into school, vocational, and higher education curricula. Examples are provided of how this project can be utilized within STEM education, programming and robotics courses, embedded systems studies, and the Internet of Things (IoT). Emphasis is placed on an interdisciplinary approach. Moreover, the article discusses the potential applications of such projects in scientific research, hackathons, and practical laboratory sessions in technical universities. The paper explores ways to improve computer vision algorithms to enhance object recognition accuracy, the use of deep neural networks, and the expansion of device functionality through cloud service integration for real-time data processing.Документ Професійна підготовка фахівців цифрових технологій до редагування, налаштування та наповнення веб-сайтів(2024) Колісник, Людмила Олександрівна; Kolisnyk, L.(ua) Актуальність професійної підготовки фахівців цифрових технологій полягає в умінні налаштовувати, редагувати, наповнювати веб-сайти, в умінні добирати комплекс матеріалів для наповнення, налаштовувати відображення інформації на веб-сайтах, поєднувати ці уміння з формуванням системи знань в освітньому процесі. Підготовка фахівців цифрових технологій є важливою основою впровадження цифрових технологій в освітнє середовище та покращення якості освіти. Мета дослідження – проаналізувати, які інструменти використовують фахівці цифрових технологій для редагування та наповнення веб-сайтів в професійній діяльності, які засоби покращують професійну підготовку фахівця. Розробити веб-сайт фахівця цифрових технологій, використовуючи інструменти редагування та налаштування. Об'єкт дослідження - освітній процес у закладах професійно-технічної та фахової передвищої освіти. Предмет дослідження- методика професійної підготовки фахівців цифрових технологій з виготовлення та налаштування веб-сайтів в закладах професійної освіти. Завдання : 1. Дослідити ефективність розвитку цифрових освітніх середовищ, що потребують наявності розвинутої технології створення та налаштування веб-сайтів, переліку цифрового обладнання, планування та розвитку цифрового потенціалу й формування на цій основі методики професійної підготовки фахівців цифрових технологій. 2. Створити технологію освітнього наповнення, підготовки інструментів і безпечних веб-платформ яка відповідає стандартам приватності та етики. 3. Сформувати засади удосконалення методики формування цифрових умінь і компетентностей Елементи наукової новизни результатів дослідження: полягає в: - вивченні і систематизації джерельної бази, на основі яких виокремлено засади розробки методика професійної підготовки фахівців цифрових технологій з виготовлення та налаштування веб-сайтів, як засобу формування у здобувачів освіти предметних цифрових компетентностей; - створено та апробовано для подальшого розвитку методику застосування програмних засобів, проектування та розвитку хмаро зорієнтованого навчального середовища в професійних закладах, на прикладі застосування наступних видів хмарних послуг SaaS, РааS та IaaS; Практичне значення роботи : розроблено й апробовано технологію виготовлення та налаштування веб-сайтів у професійній підготовці фахівців цифрових технологій та методику впроваджено сайту в освітній процес закладів професійної освіти. Основні результати дослідження обговорені в ході виробничих практик в інформаційному відділі ЦДУ ім. В. Винниченка, під час виробничої (педагогічної) практики на базі Кропивницького вищого професійного училища. Визначено види сайтів, вимоги до їх структури, класифікацію та засоби створення різних видів сайтів. Розглянуто вимоги до створення веб-сайтів, засоби та інструменти створення та редагування контенту на сайтах для роботи фахівців цифрових технологій. Особливості підготовки інформації та поширені помилки під час розробки сайту фахівцями та розробниками сайтів в інтернет мережі. Перевірено вплив інформації на розробку сайту та засоби створення сайту в освітньому процесі професійно-технічного закладу. Використання конкретно-наукових методів дослідження в підготовці фахівців цифрових технологій. Проаналізовано виробничий та освітній процеси для визначення матеріалів наповнення та редагування веб-сайтів. Перевірено засоби для налаштування сайтів освітнього закладу професійної освіти, використання інструментів для створення сайту фахівцями цифрових технологій. Розроблено сайт для демонстрації та аналізу його наповнення в освітньому навчальному середовищі під час підготовки фахівців цифрових технологій. Повний обсяг роботи – 132 стор., основний текст становить 85 стор. У роботі подано 1табл., 48 рис. (en) The relevance of the professional training of digital technology specialists lies in their ability to configure, edit, and populate websites, select a comprehensive set of materials for content creation, adjust the display of information on websites, and integrate these skills into an educational knowledge system. The training of digital technology specialists forms an essential basis for integrating digital technologies into the educational environment and improving the quality of education. Research Aim: To analyze the tools used by digital technology specialists for editing and populating websites in their professional activities and identify methods to enhance professional training. Additionally, to develop a website for digital technology specialists using editing and configuration tools. Research Object: The educational process in vocational and pre-tertiary educational institutions. Research Subject: The methodology of professional training for digital technology specialists in creating and configuring websites within vocational education institutions. Objectives: Examine the effectiveness of developing digital educational environments that require advanced website creation and configuration technologies, a range of digital equipment, digital potential planning, and the development of a methodology for training digital technology specialists. Develop a technology for educational content creation, preparation of tools, and secure web platforms that meet privacy and ethical standards. Establish principles for improving the methodology for developing digital skills and competencies. Scientific Novelty of Research Results: The novelty lies in: The study and systematization of source materials, which formed the basis for developing a methodology for the professional training of digital technology specialists in website creation and configuration as a means of forming students' subject-specific digital competencies. The creation and testing of a methodology for applying software tools, designing, and developing cloud-oriented learning environments in vocational institutions, with examples of SaaS, PaaS, and IaaS cloud services. Practical Significance: A technology for website creation and configuration has been developed and tested for the professional training of digital technology specialists. The methodology was implemented in the educational process of vocational education institutions. Main Research Results: The results were discussed during industrial internships in the Information Department of the Central Ukrainian State University named after V. Vynnychenko and during pedagogical practice at Kropyvnytskyi Higher Vocational School. Key achievements include: Identifying types of websites, requirements for their structure, classifications, and tools for creating various types of websites. Reviewing requirements for website creation, tools, and methods for editing content for digital technology specialists. Analyzing common errors in website development and preparation of information for websites by specialists and developers. Assessing the influence of information and tools on website creation in the educational process of vocational institutions. Developing and testing methods for configuring educational websites and using tools to create sites for digital technology specialists. Creating a website for demonstration and analyzing its content within an educational environment during the training of digital technology specialists. Work Volume: The total volume is 132 pages, with the main text comprising 85 pages. The work includes 1 table and 48 figures.Документ Дидактичні засади формування методологічної культури майбутніх учителів(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009) Царенко, Олександр Миколайович(uk) У статті зроблена спроба обґрунтувати дидактичні засади формування методологічної культури майбутніх учителів як необхідної умови вдосконалення їх професійної підготовки.Документ Традиційні та новітні форми організації лабораторних занять в процесі підготовки вчителів природничих дисциплін(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Найдьонова, Галина Георгіївна; Аркушина, Ганна Феліксівна; Naidonova, H.; Arkushyna, H.(ua) У пропонованій статті розкрито важливість та необхідність належної організації лабораторних та практичних робіт із біологічних та природничих дисциплін під час професійної підготовки майбутніх учителів. Наведено характеристику лабораторних та практичних робіт, є опис методів роботи під час виконання вищезазначених робіт. Розкрито вплив практичних та лабораторних робіт на особистісні орієнтації студентів. Зазначено переваги застосування новітніх технологій та сучасного обладнання в процесі проведення занять практичного спрямування з біологічних та природничих дисциплін.Документ Особливості організації самостійної роботи майбутніх лікарів при вивченні курсу «мікробіологія, вірусологія, імунологія»(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Терещенко, Оксана Василівна; Громова, Тетяна Валеріївна; Плющ, Валентина Миколаївна; Gromova, T.; Tereshchenko, O.; Plyushch, V.(ua) У представленій статті проаналізовано основні погляди вчених у галузі педагогіка на специфіку трактування поняття самостійна робота студентів та основних видів її впровадження у навчальний процес підготовки майбутніх фахівців медичної галузі. Розроблено та впроваджено систему різноманітних форм і видів самостійної роботи для майбутніх лікарів при вивченні такої фахової дисципліни, як «Мікробіологія, вірусологія, імунологія». Визначено педагогічні умови ефективності застосування самостійної роботи майбутніх лікарів у процессі їх професійної підготовки: чітка постановка пізнавальних завдань; знання студентом способів її виконання (алгоритму дії); чітке визначення викладачем форм звітності, обсягу роботи, термінів її подання; визначення видів консультаційної допомоги; різноманітність видів і форм самостійної роботи; визначені критерії оцінки самостійної роботи.Документ Економічна і соціальна географія України(2009) Нємець, Людмила Миколаївна; Заволока, Юлія Юріївна; Сільченко, Юлія ЮріївнаНавчально-методичний комплекс розроблено для надання допомоги студентам при вивчені одного з важливих курсів «Економічна і соціальна географія України» як одного з найважливіших у циклі дисциплін професійної і практичної підготовки бакалавра географії. Мета комплексу – надати методичну допомогу студентам для підготовки до практичних і семінарських занять та розвивати навички самостійної роботи при вивчені курсу. Складовою комплексу є робочий зошит для практичних робіт. Навчально-методичний комплекс розрахований на студентів денного і заочного відділень геолого-географічного факультету, які навчаються за кваліфікаційним рівнем бакалавр географії. Комплекс містить загальні відомості про курс, тематичний план, навчальну програму з вимогами до рівнів компетентності студентів, тези лекції, запитання для самоконтролю знань, орієнтовані питання до модульного контролю, рекомендовану літературу, теми і плани практичних і семінарських занять.Документ Діяльнісний підхід в формуванні ключових компетенцій в процесі підготовки вчителів технологій(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Манойленко, Наталія Володимирівна; Manoylenko, N.(uk) В статті представлена технологічна модель формування ключових компетенцій (системних, міжособистісних, інструментальних) в процесі підготовки вчителів технологій через реалізацію діяльнісного підходу при викладанні методики трудового навчання у вищих педагогічних навчальних закладах. Розглянуті теоретичні основи розробки й застосування ефективних навчальних технологій досягнення прогнозованого освітнього результату, реалізації творчого потенціалу студентів, оволодіння знаннями, навичками, уміннями і якостями як цілі підготовки до самостійної професійної праці. Аналізується: навчальна діяльність студентів – майбутніх учителів технологій та її спрямованість на оволодіння знаннями, вміннями і навичками; рівні реалізації професійних знань; завдання, покладенні на читання лекційного курсу з методики трудового навчання; аналізу дедуктивного методу навчання; використання методів проектів і їх моделювання в процесі проведення практичних і практично-лабораторних занять; ролі інформаційної діяльності студентів та експериментальних методів в процесі реалізації діяльнісного підходу; організації науково-дослідницької роботи студентів – майбутніх учителів технологій.Документ Експериментальна перевірка рівня підготовки майбутніх учителів збезпеки життєдіяльності(КДПУ ім. В. Винниченка, 2008) Царенко, Ірина Леонтіївна(uk) На основі аналізу науково-педагогічної літератури і реального стану професійної підготовки студентів і вчителів за спеціалізацією «Основи безпеки життєдіяльності» у статті зроблено спробу виявити недоліки цієї підготовки, основні з яких стосуються існуючої методичної системи та умов її ефективної реалізації у вищому педагогічному навчальному закладі. Автор повідомляє результати дослідно-експериментальної роботи, спрямованої на вдосконалення підготовки майбутніх учителів різного фаху з безпеки життєдіяльності.Документ Особистісно орієнтоване навчання учнів з основ безпеки життєдіяльності(КДПУ ім. В. Винниченка, 2007) Царенко, Олександр Миколайович(uk) У статті зроблено спробу розкрити потенційні можливості особистісно орієнтованих технологій навчання. Для реалізації предметно-дидактичної моделі особистісно орієнтованого навчання конкретизовані зміст і методика організації творчої співпраці вчителя й учнів під час роботи над інформаційним проектом з основ безпеки життєдіяльності.
