Наукові видання каф-ри фізичного виховання і рекреаційно-оздоровчої роботи
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/137
Переглянути
12 результатів
collection.search.results.head
Документ Проблема здоров’язбереження вихованців у закладах позашкільної освіти в Україні(РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023) Язловецька, Оксана Валентинівна; Іazlovetska, Oksana Valentynivna(ua) У статті розглядається проблема здоров’язбереження вихованців у закладах позашкільної освіти, формування у них культури здоров’я, створення здорового і безпечного освітнього середовища. Використання потенційних можливостей позашкільної освіти в наданні якісних освітньо-виховних послуг фізкультурно-спортивного і оздоровчого напрямів є актуальним для вирішення нагальних проблем зі здоров’ям дітей та учнівської молоді України. Акцентовано увагу на те, що позашкільна освіта фізкультурно-спортивного та оздоровчого напрямів є сприятливою сферою розвитку кожного вихованця як унікальної особистості, оскільки орієнтують на розвиток фізичних здібностей, забезпечують необхідні умови для змістовного відпочинку і дозвілля, занять фізичною культурою і спортом, підготовку спортивного резерву для збірних команд України, набуття навичок здорового способу життя, зміцнення особистого здоров’я тощо. У статті наголошено, що формування культури здоров’я в закладах позашкільної освіти реалізується через здоров’язбережувальну освіту як безперервний процес навчання, виховання та розвитку учнів, спрямований на розвиток системи науково обґрунтованих знань і практичних умінь, поведінки та діяльності, які забезпечують ціннісне ставлення до здоров'я, що є змістом діяльності педагогічних працівників закладів позашкільної освіти, які мають здоров’язбережувальну компетентність. Проаналізовано специфіку організації фізкультурно-оздоровчої роботи в комплексних закладах позашкільної освіти в Україні, окреслено особливості діяльності гуртків фізкультурно-спортивного та оздоровчого спрямування та стан програмного їх забезпечення. Представлено також досвід роботи окремих закладів позашкільної освіти міста Кропивницького, в яких реалізуються зазначені напрями діяльності. Наголошено, що для вдосконалення організації фізкультурно-оздоровчої роботи закладів позашкільної освіти у різних регіонах України, актуальним є розширення мережі різних творчих об’єднань фізкультурно-спортивного і оздоровчого напрямів, розвиток яких потребує уваги, є затребуваним дітьми та молоддю, їхніми батьками. Проте забезпечення педагогів закладів позашкільної освіти сучасними навчальними програмами і методичними розробками функціонує на недостатньому рівні, що потребує невідкладного вирішення. (en) The article considers the problem of protecting the health of pupils in out-of-school education institutions, the formation of a culture of health in them, the creation of a healthy and safe educational environment. The use of the potential of out-of-school education in providing quality educational services in the areas of physical culture, sports and health is relevant to addressing the urgent health problems of children and school youth in Ukraine. Attention is focused on the fact that out-of-school education in physical culture, sports and health is a favorable area for the development of each student as a unique individual, since they focus on the development of physical abilities, provide the necessary conditions for meaningful rest and leisure, physical education and sports, and the preparation of a sports reserve for national teams of Ukraine, acquiring healthy lifestyle skills, strengthening personal health, etc. The article emphasizes that the formation of a culture of health in out-of-school education institutions is realized through health education as a continuous process of learning, education and development of pupils, aimed at the development of a system of scientifically based knowledge and practical skills, behavior and activities that ensure a valuable attitude to health i, which is the content of the activity of pedagogical workers of out-of-school education institutions who have health-preserving competence. The specifics of the organization of physical culture and health work in complex out-of-school education institutions in Ukraine are analyzed, the specifics of the activities of physical culture, sports and health circles and the state of their software support are outlined. The experience of some out-of-school educational institutions of Kropyvnytskyi city, where these activities are implemented, is also presented. It is emphasized that in order to improve the organization of physical culture and health work of out-of-school education institutions in different regions of Ukraine, it is urgent to expand the network of various creative associations of physical culture, sports and health areas, the development of which requires attention, is in demand by children and youth, and their parents. However, provision of teachers of out-of-school education institutions with modern educational programs and methodological developments functions at an insufficient level, which requires an urgent solution.Документ Вплив занять футболом на ритмічну координацію і частоту руху ніг(2020) Собко, Сергій Григорович; Собко, Наталія ГригорівнаДокумент Dominating mental states of the representatives of individual sports under lockdown and martial law: comparative analysis(2023) Бур’яноватий, Олександр Миколайович; Buryanovatiy, Oleksander; Popovych, Ihor; Hrynchuk, Oleksandra; Koval, Iryna; Raievska, Yana; Piletskyi, Viktor(en) The purpose is to compare psychological content parameters of dominating mental states of the representatives of individual sports under forced isolation, caused by the ongoing COVID-19 pandemic and martial law. The sample consisted of the Ukrainian sportsmen (n=98), representing such sports as track and field (n=58), weight lifting (n=27) and freestyle wrestling (n=13). Research methods: valid methods with standardized forms for responses, participant observation, ranking, application of reliability coefficients. Results. It was established that there were no significant differences in the comparison of psychological content parameters under lockdown (Group 1) and martial law (Group 2). The ranking method allowed identifying the key measurements correlating with a respondent’s resilience which is a main characteristic in handling difficulties in tough situations. It was established that the ranks are different in the following parameters: “Psychological Well-Being” (PWВ); “General Meaningfulness of an Athlete’s Life” (GMAL) at the level р>.01 and at the level р>.05 in the parameters: “Challenge” (Ch); “Hardiness” (Hr); “Control” (Cn); “Commitment” (Cm). Two factor structures of dominating mental states of the representatives of individual sports under lockdown and martial law were created. It was established that the factor structures have different frameworks and dispersions of scattering in similar mental states. It was determined that lockdown for the representatives of individual sports was less stressful than sporting activities under martial law. It is obvious that permanent involvement in information flows concerning the situation with the military aggression, air-raid warnings, changes in training schedules, finishing performance at the time of air-raid warnings and staying in bomb shelters had a considerable impact on the total index of meaning-of-life orientations, self-regulation processes, involvement and control of the representatives of individual sports. Conclusions. The suggested factor structures of dominating mental states and the identified ranking research parameters are of scientific value and can contribute to efficient tactical training in difficult and extreme conditions.Документ Ідеології зла(2022) Бур’яноватий, Олександр Миколайович(ua) У часи, коли багато людей переживає труднощі, пов’язані з відкриттям гідної дороги життя та пошуком авторитетів, які допомогли б у будуванні майбутнього, до рук читачів потрапляє друге видання останньої книги святого Йоана Павла ІІ «Пам'ять та ідентичність. Бесіди на зламі тисячоліть». Чудовою нагодою для того, щоб пригадати цю працю, є 100-річчя від дня народження та 15-та річниця смерті мужа Божого. Вона стає ще важливішою у світлі подій, які переживає людство через пандемію «covid-19», яка спричинила багато обмежень у проведені запланованих святкувань [6].Документ Розвиток психофізіологічних можливостей у військово-спортивному багатоборстві(2020) Бур’яноватий, Олександр Миколайович(ua) Проведене дослідження дозволило обґрунтувати та довести ефективність використання експериментального комплексу вправ в якості засобу допоміжної фізичної підготовки у юних бійців-багатоборців 6-8 років на першому та другому роках початкової підготовки, для розвитку стійкості вестибулярного апарату до обертальних навантажень, що допоможе в майбутньому більш якісно опанувати технікою військово-спортивного багатоборства – «всестильовим боєм». Використання вправ з акцентом на розвиток стійкості вестибулярного апарату на першому та другому році навчання сприяло вірогідному покращенню показників психофізіологічних можливостей юних бійців-багатоборців експериментальної групи. Мета дослідження – науково обґрунтувати розвиток психофізіологічних можливостей юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки, для забезпечення стійкості вестибулярного апарату до обертальних навантажень і більш якісного засвоєння техніки «всестильового бою». Для вирішення поставлених у роботі завдань використовувалися такі методи: аналіз спеціальної науково методичної літератури, документальних матеріалів; педагогічні методи: педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: дані отримані в ході досліджень показали ефективність розробленого експериментального комплексу у зв’язку з тим, що визначено вірогідно (р≤0,05) вищий рівень приросту результатів в експериментальній групі , порівняно із контрольною за показниками психофізіологічних можливостей: соматичні реакції на 28,3%, вегетативні реакції на 8,9%, вестибуло- сенсорні реакції на 46,5%. Висновки: уперше експериментально доведено ефективність застосування комплексу тренувальних вправ, що акцентовано впливають на розвиток психофізіологічних можливостей юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки; доповнено дані про особливості використання засобів та методів фізичної підготовки юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки. Практична значущість отриманих результатів полягає у розробленні та впровадженні в тренувальний процес юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством, програми фізичної підготовки з використанням різних засобів залежно від мети, завдань та спрямованості етапу початкової підготовки. Результати дослідження впроваджено у навчально-тренувальний процес відокремленого підрозділу ГО «Всеукраїнська федерація військово-спортивних багатоборств» у Кіровоградській області м. Олександрія та ГО «Всеукраїнська федерація військово-спортивних багатоборств» м. Харків: розділ – методика початкової підготовки.Документ Improving Coordination of Young Footballers Aged 9-10 Years(2021) Собко, Сергій Григорович; Собко, Наталія Григорівна; Меленюк, Тетяна Василівна; Бабаліч, Вікторія Андріївна; Панченко, Галина Іванівна; Sobko, S.; Sobko, N.; Maleniuk, T.; Babalich, V.; Panchenko, H.The purpose of the study was to examine how the upgraded system of training based on 12 exercises for the development of coordination abilities influenced the coordination of young footballers aged 9-10 years. The quantitative and qualitative methods were used to collect data in the study. The study used the quasi-experimental design that was based on the pretest-posttest measurements accompanied by observations. The experiment involved only one group and the results of the students before and after the intervention were compared. The study proved that the upgraded system of training based on 12 exercises for the development of coordination abilities influenced the coordination of young footballers aged 9-10 years. The system of training also improved the students’ abilities to adjust and adapt motor actions; kinaesthetic differentiation of movements (ball sensation). The overall improvement was approximately 21% which was statically significant. The students were found to have improved in the seven coordination abilities. It was also found that there was shift in students’ level of coordination from ‘low’ to ‘average’ and ‘above’.Документ Розвиток гнучкості футболістів 17-19 років засобами стретчингу(Видавництво Технологічного університету, 2022) Собко, Сергій Григорович; Sobko, S.(ua) Проведено педагогічне тестування, проаналізовано індивідуальні та групові показники гнучкості футболістів. Одночасно проконтрольований стан та визначений рівень гнучкості і рухливості в суглобах спортсменів. Розроблена та впроваджена програма розвитку гнучкості із використанням засобів стретчингу. Визначена динаміка зрушень вивчаємих показників у футболістів протягом досліджуваного періоду.Документ Контроль фізичної підготовленості юних футболістів етапу попередньої базової підготовки(2023) Собко, Сергій Григорович; Собко, Наталія Григорівна; Липчанська, Л. М.; Sobko, S.; Sobko, N.; Lipchanska, L.(ua) Визначено контроль за фізичною підготовленістю – необхідною ланкою управління тренувальним процесом спортсменів. Мета роботи: оцінка фізичної підготовленості юних футболістів етапу попередньої базової підготовки. Методологічною базою дослідження стали: теоретичний аналіз і узагальнення досвіду педагогічної та спортивної практики в питаннях контролю; вибір тестів педагогічного тестування, що відповідають критеріям надійності, об’єктивності та інформативності; методи математичної обробки результатів тестування. Наукова новизна роботи полягає у розробці власних шкал оцінки фізичної підготовленості юних футболістів 14 років в тестах біг 15 м; біг 30 м; стрибок у довжину з місця та удар м’яча на дальність; човниковий біг 7х50 м. Дослідження проводилось на базі ДЮФШ “Академія ФК Зірка” з юними футболістами 2007 р.н. у червні 2021 року. Всього в дослідженні взяло участь 20 футболістів. Контроль загальної і спеціальної фізичної підготовленості передбачав перевірку стартової швидкості, швидкості, швидкісно-силових якостей та спеціальної витривалості; був здійснений шляхом окреслення процедури та проведення педагогічного тестування. Визначено індивідуальні показники розвитку вказаних якостей досліджуваного контингенту. За допомогою методів математичної статистики також визначено середньогрупові показники юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки. Для кожного з обраних нами тестів, згідно результатів проведеного тестування, розроблені 10-ти бальні шкали, що дозволило зіставити результати різних тестів (виражені в різних одиницях вимірювання) і оцінити індивідуальний рівень підготовленості кожного спортсмена. Отримані дані дадуть можливість впливати на ріст індивідуальних спортивних результатів в розрізі загальної і спеціальної фізичної підготовленості юних футболістів. Також визначено і командний рівень, який відповідає середньому за шкалою.Документ Розвиток спеціальної витривалості юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки(2021) Собко, Сергій Григорович; Собко, Наталія Григорівна; Sobko, S.; Sobko, N.Спеціальна витривалість футболістів розглядається під двома кутами: здатність не знижувати інтенсивність бігової активності протягом усієї гри й забезпечення ефективності тактики і техніки в умовах стомлення, що зростає. Завдяки розробленим нами окремо для кожного тесту нормованим шкалам, було проведене оцінювання рівня спеціальної витривалості юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки, що визначався як низький, нижчий за середній, середній, достатній, високий. Виходячи з постулату, що системний характер розвитку спеціальної витривалості буде прослідковуватись у випадку поєднання складових фізичної і техніко-тактичної підготовки, нами розроблена та впроваджена у навчально-тренувальний процес програма розвитку спеціальної витривалості юних футболістів, що містила вправи специфічного і неспецифічного характеру. Динаміка змін спеціальної витривалості юних футболістів на етапі попередньої базової підготовки свідчить про позитивні зрушення протягом досліджуваного періоду при Р<0,05, що доводить ефективність впровадженої програми.Документ Розвиток координаційних рухових здібностей юних футболістів на етапі базової підготовки(Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020) Собко, Сергій Григорович; Собко, Наталія Григорівна; Sobko, S.; Sobko, N.(ua) Не дивлячись на багаточисельні дослідження визначення і класифікації рухових здібностей людини, низка питань їх оцінки відносно різних видів рухової діяльності, зокрема футболу, залишаються невирішеними. Нами використано сконструйований тест рухових здібностей для футболістів, запропонований В. Губою, А. Скрипко, О. Стулою, заснований на виконанні найбільшої кількості ударів м’яча між внутрішніми сторонами стоп у підскоках з ноги на ногу. Зроблено аналіз тесту перевірки координаційних рухових здібностей, що містить комплексні критерії декількох ознак їх розвитку: придатності до диференціації, рівноваги, швидкості реакції, пристосування, орієнтації, взаємодії, відчуття ритму, високої частоти рухів. Визначено індивідуальні показники розвитку координаційних рухових здібностей досліджуваного контингенту. За допомогою методів математичної статистики також визначено середньогрупові показники юних футболістів на етапі базової підготовки. Розроблені шкали для кожної вікової групи дозволили оцінити рівень розвитку координаційних рухових здібностей юних футболістів на етапі базової підготовки і визначити його як низький, нижчий за середній, середній, достатній, високий. Більшість показників кожної вікової групи знаходяться на середньому рівні.