Факультет фізичного виховання
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/64
Переглянути
334 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Компоненти інтегральної підготовки у настільному тенісі(2023) Брояковський, Олександр Вікторович(en) Summary of an abstract. The aim (purpose) of the research – is an analysis of an integrated training in table tennis. The practical significan. The first part justifies research methods, also shows organization of the research. The second part contains main material of the research. Specific features about statistics of competitive activity, influence of various types of integral preparedness for the success of competitive have been analysed thanks for that research. The qualification work provides a detailed examination of rating indicators for the period 2014-2015 (ua) Мета дослідження – аналіз інтегральної підготовки у настільному тенісі. Практична значущість: даної роботи полягає у тому, що результати дослідження можуть були впроваджені в навчально-тренувальний процес спортсменів тенісистів високої кваліфікації. У першому розділі здійснено аналіз значення інтегральної підготовки у настільному тенісі виокремлені основні чинники і фактори її розвитку. У другому розділі викладено результати дослідження. Проаналізовано статистику змагальної діяльності вплив різних видів інтегральної підготовленості на успішність змагальної діяльності. Проведено аналіз показників рейтингу за період 2014-2016 роки.Документ Use of Multimedia Technologies in the Training of Physical Culture and Sports Specialists(2022) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr; Shevchenko, Olha; Bahinska, Olha; Markova, Olena; Bielkovа, Tetyana; Honcharenko, Ivan; Bida, Olena(en) Educational reform in Ukraine encourages the use of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sports, which is one of the promising directions of education development. Therefore, the article specifies the content of the terms "innovation" and "technology". For modern society, the introduction of multimedia technologies in education is not so much theoretical as pragmatic, since under condition of globalization it concerns its historical development and prospects associated with the so-called "high technologies".Our goal is to improve the training of Physical Education and Sports specialists by means of multimedia technologies. All of innovative technologies can be divided into four groups, depending on the appropriate form of educational activity for their use. The development of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sport at the present stage of education development should be carried out in accordance with the criteria of manufacturability, which are presented in the article: scientism, to rely on the theoretical provisions of pedagogical science and methods of teaching the discipline, socially recognized educational goals, prospects for modernization of Education; consistency, which provides for the interaction of parts and the whole in the organization of the study environment, as a result of which the physical development of the young generation is an integral entity; guarantee, that is, the error between the planned and obtained results should be minimal; manageability, that is, full management of the stages of work of the teacher and students, which make up the completed cycle of actions; mass participation, for the purpose of applying the technology does not depend on the physical training of students, the pedagogical skill of the teacher and the type of educational institutions. The article presents the theory and method of organizing sports vents and circuses in the training of specialists in Physical Education and Sports by means of multimedia technologies. In order to increase the level of physical development of a person, physical fitness and the state of health of students, which has a clear trend to constant deterioration, it is necessary to instill love for sports, carry out high-quality training and organize sports events using multimedia technologies. In the process of sports activities, the participants' mental education is carried out. There are two types of communication here: direct and indirect, which are described in the article.In games and sports competitions, there are many opportunities for forming rules of collective behavior. The main issues of the organization of sports activities by means of multimedia technologies have been clarified. During sports competitions, the tasks presented in Physical Education and sports classes are improved, which ensure the improvement of physical and theoretical training of the individual. The pleasure of sports, bright, emotional spectacles, confirmed by multimedia technologies, arises from the participation of the viewer in them.Документ Індивідуальний питний режим, як засіб підвищення працездатності легкоатлетів-бігунів на етапі попередньої базової підготовки(2024) Миценко, Євген Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen(ua) Мета дослідження полягає в тому аби зʼясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Зʼясування такої доцільності відбулося шляхом проведення експерименту з впровадженням індивідуальних питних режимів в тренувальний процес легкоатлетів, що також були студентами Центральноукраїнського державного університету, і порівнянням показників функціональної продуктивності з аналогічними показниками їх товаришів із контрольної групи. Ми вияснили, що на даний час не достатньо даних, аби обгрунтовано планувати споживання рідини в ході тренувального процесу легкоатлетів, з урахуванням індивідуальних особливостей інтенсивності потовиділення. А також, що в спортивній практиці переважає неконтрольоване споживання рідини на тренуваннях. Тренери і спортсмени віддають перевагу спразі, як орієнтиру для пиття в процесі тренування. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує обʼєм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Нам вдалось вдалось визначити принцип, врахування якого в питному режимі дозволяє значно зменшити вплив втоми на функціональну продуктивність легкоатлетів бігунів. На основі отриманих нами даних можна припустити, що результати дослідження будуть корисними і представникам інших видів спорту, повʼязаних із тривалою роботою високої та субмаксимальної інтенсивності. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням обʼєму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. Elucidation of such expediency took place by conducting an experiment with the introduction of individual drinking regimes into the training process of track and field athletes who were also students of the Central Ukrainian State University, and by comparing the indicators of functional productivity with similar indicators of their peers from the control group. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. Based on the data we obtained, it can be assumed that the results of the study will be useful for representatives of other sports associated with long-term work of high and submaximal intensity. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.Документ Підходи до поточного оцінювання успішності студентів в секції фітнесу(2023) Миценко, Євген Вікторович; Бабенко, Леонід Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen; Babenko, A.; Malenyuk, T.(ua) Мета дослідження полягає в тому аби з’ясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує об’єм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням об’єму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.Документ The Implementation of the Principles of Lifelong Learning as the Basis of Quality Specialize Education»(2020) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr V.; Ilchuk, Vita V.; Mas, Nataliia M.; Kapinus, Oleksandr S.; Okaievych, Anastasiia V.(en) The article reflects the relevant factors of introducing specialized education. The first group of factors relates to the specifics of adolescent development. The second group of factors relates to the development of a network of educational institutions in the education system of modern Ukraine. Small towns and rural areas suffer from scarcity of gymnasiums, lyceums, schools with in-depth study of subjects. At the same time, major million cities also feel the need to increase their numbers. The third group of factors is determined by pan-European educational development objectives. The main attributes of lifelong learning that determine the transformations of specialized education are: formal, substantive and meaningful attributes. Let’s briefly consider each of these attributes. A formal attribute implies a temporary duration of the educational process and can be extended to the period of adult life (“lifelong learning”). A substantative attribute orients each pupil to the gradual enrichment of their creative potential. A meaningful attribute reflects the integrity of the lifelong learning cycle. The study of the effectiveness of the implementation of principles of lifelong learning as a basis for specialized education was based on a number of features. First of all, we are talking about the selected sample. After all, to trace the reasonability of applying the principles of continuing education in the process of professional formation it is necessary to diagnose individuals who have passed all the steps of this process. At the same time, the selected population of respondents was divided by gender into two groups. This made it possible to establish the diversity of views of men and women on the problem of continuing education. The purpose of this study is to provide a comprehensive review of the scientific literature on the specifics of the implementation of the lifelong learning principles and to determine whether professionals feel the need for additional training.Документ Innovative dimension of effectiveness in physical education student learning(2023) Брояковський, Олександр Вікторович; Турчак, Анатолій Леонідович; Broiakovskyi, Oleksandr; Tsviakh, Olha; Koshliak, Mykhailo; Turchak, Anatolii; Zalizniak, Alla; Dzhurynskyi, Petro(en) The article elucidates the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the intended goals and objectives, improving the educational level of those seeking education – improving educational services and the quality of education; the reasons for the need to introduce innovative technologies are determined; essential signs of innovation are shown; we will single out the integral qualities that characterize innovation; modification and combinatorial innovations are considered. The purpose of the article is to find out the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the set goals and objectives, increasing the educational level of education seekers – and improving educational services and the quality of education. The methodology concept offers fundamental ideas for effectiveness in physical education student learning. The main tasks of effectiveness in physical education student learning are revealed and the algorithm for the effectiveness of the education process is shown; we will highlight the requirements necessary for high-quality professional training; effective forms of introducing digital competence, innovative teaching methods, and technologies into the educational process are grouped. (ua) У статті висвітлено основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – підвищення освітніх послуг та якості освіти; визначено причини необхідності впровадження інноваційних технологій; виявляються істотні ознаки інноваційності; виділимо інтегральні якості, що характеризують інноваційність; розглянуто модифікаційні та комбінаторні новотвори. Мета статті – з’ясувати основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – покращення освітніх послуг та якості освіти. Концепція методики пропонує фундаментальні ідеї щодо ефективності навчання студентів фізичного виховання. Розкрито основні завдання ефективності навчання студентів з фізичного виховання та наведено алгоритм ефективності навчального процесу; виділимо вимоги, необхідні для якісної професійної підготовки; згруповано ефективні форми впровадження в навчальний процес цифрової компетентності, інноваційних методів і технологій навчання.Документ Теоретико-методичні підходи щодо регулювання тривожного стану спортсменів в умовах війни(ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”, 2024) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Babalich, Viktoriya(ua) У статті порушено проблему стабілізації психічних станів спортсменів під час тренувань в умовах війни. Використовуючи дихальні вправи і медитацію ми мали на меті знизити рівень тривожності у спортсменів. Гіпотеза дослідження: запропоновані підходи сприятимуть кращому засвоєнню технічних прийомів, а в сполучені з дихальними методиками, медитацією знизять рівень тривожності спортсменів під час проведення тренувань в умовах війни. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та практично перевірити запропоновані підходи щодо технічної підготовки та стабілізації психічних станів спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки. Висновки: В результаті проведеного педагогічного експерименту спостерігається стійка позитивна динаміка показників технічної підготовленості спортсменів. Водночас застосування дихальних вправ та медитації сприяли зниженню рівня тривожності. (en) The article deals with the problem of stabilizing mental states of athletes during training in war conditions. Using breathing exercises and meditation, we aimed to reduce the level of anxiety in athletes. Research hypothesis: the proposed approaches will contribute to better assimilation of technical techniques, and in combination with breathing techniques, meditation will reduce the level of anxiety of athletes during training in war conditions. The purpose of the study: to theoretically substantiate and practically verify the proposed approaches to technical training and stabilization of the mental states of karate athletes at the stage of basic training. Conclusions: As a result of the conducted pedagogical experiment, a stable positive dynamic of indicators of the technical preparedness of athletes is observed. At the same time, the use of breathing exercises and meditation helped to reduce the level of anxiety.Документ Формування фахових компетентностей на заняттях зі спортивно-педагогічного вдосконалення майбутніх тренерів з виду спорту (на прикладі волейболу)(ФОП Цьома С. П., 2020) Бабаліч, Вікторія АнатоліївнаДокумент Сучасні підходи до змісту та методики корекції фізичного розвитку дітей з вадами слуху засобами плавання(ФОП Озеров Г. В., 2020) Бабаліч, Вікторія АнатоліївнаДокумент Формування навичок плавання в учнів початкової школи на основі міждисциплінарної інтеграції(«КОД», 2020) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна