Наукові видання каф-ри української філології та журналістики

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/25

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Сучасна українська літературна мова. Словотвір. Морфеміка.
    (2022) Кричун, Людмила Петрівна; Огарєнко, Тетяна Анатоліївна
  • Ескіз
    Документ
    Гіпотаксис творів М. Коцюбинського як показник європейської орієнтованості української прози
    (2022) Ліштаба, Тетяна Василівна; Огарєнко, Тетяна Анатоліївна
    (ua) У статті узагальнено погляди дослідників на особливості творчої манери М. Коцюбин-ського, на його досвід реформаторства в напрямі модерної європейської прози. У творі «Хо» виокремлено гіпотактичні конструкції з неприслівним зв’язком, розподі-лено їх за семантикою, простежено структурні особливості предикативних частин у межах складнопідрядних речень детермінантного типу. Досліджено функційне навантаження полі-предикативних одиниць із залежними частинами з обставинним значенням. Мова художніх текстів митця – один із яскравих прикладів широкого підходу до розвитку літературної мови. Європейська орієнтованість на вишуканість, психологізм, формальну стислість поряд із внутрішньою повнотою визначили неповторність стилю письменника, що виявляється в низці рис. У галузі синтаксису М. Коцюбинський подає неперевершені зразки того, як справжній художник словесно-стильовими образами повинен відтворювати великі картини життя. Різноманітними мовними засобами, зокрема синтаксично-стилістичними прийомами, пись-менник зображував найтонші психологічні нюанси. Аналіз уживання складних синтаксичних одиниць у тексті казки «Хо» засвідчив, що полі-предикативні конструкції з підрядним зв’язком досить продуктивно залучають для реалізації певної стилістичної мети. Речення з підрядними детермінантними частинами мають обставинний характер, тому виступають як поширені характеристики дії. Критерієм класифікації поліпредикатив-них речень із підрядними обставинними є функція підрядної частини як розгорнутого члена речення – обставини. Саме за виконанням залежною частиною відповідної обставинної функ-ції і розрізняють семантичні типи цих підрядних частин. У тексті казки «Хо» виокремлено складнопідрядні речення детермінантного типу із зна-ченням мети (фінальні), причини (каузальні), часові (темпоральні) як найчастотніші різновиди. Доведено, що предикативні частини підрядних причинових і мети зазвичай ускладнені, що справляє враження багатошаровості інформації. Позиція залежних компонентів у межах складнопідрядних детермінантних речень переважно фіксована – вони перебувають у постпо-зиції. Гіпотактичні одиниці з підрядними обставинними виконують важливе стилістичне завдання – розгорнуто характеризують розвиток дії.
  • Ескіз
    Документ
    Кольоративи в поетичному лексиконі Світлани Барабаш
    (2022) Ліштаба, Тетяна Василівна; Огарєнко, Тетяна Анатоліївна
    (ua) Статтю присвячено дослідженню кольоративів як мовних одиниць. Визначено основні та периферійні лексеми, окреслено спектр сполучуваності кольоративів з іншими лексемами. Зʼясовано, що кольороназви в ліриці С. Г. Барабаш часом конкретні, а іноді ускладнені, переосмислені. Різноманітна гама основних кольорів, кілька змішаних допомагають поетесі передати власне знання про навколишній світ, узагальнити враження й “кольорові” образи. Доведено, що кожний колір створює навколо себе певне семантичне поле, певний склад думок письменниці, оскільки, крім смислової та описової функції, кольори, їхнє поєднання реалізують емоційну функцію, яка впливає на почуття людини і тим самим сприяє формуванню певного настрою. Проаналізовано взаємодію традиційного й індивідуально-авторського у вживанні кольоративів. Зазначено, що палітра кольорів С. Г. Барабаш характеризує її індивідуальну творчу манеру, визначає розширення сполучуваності компонентів із семантикою кольору із загальновживаними словами, що сприяє збагаченню ідейно-тематичного спектру поетичних творів авторки.
  • Ескіз
    Документ
    Синтаксеми з умовним значенням у реченнях займенниково-співвідносного типу
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Огарєнко, Тетяна Анатоліївна; Ліштаба, Тетяна Василівна
    (ua) У статті проаналізовано синтаксичний рівень поетичних творів А. С. Малишка. Узагальнено підходи до класи-фікації речень за структурним і семантичним принципами. Звернено увагу на особливості вживання в поезіях мит-ця синтаксичних одиниць з різною метою висловлювання: розповідних, питальних, спонукальних. Питальні речення в поезіях зазвичай не виконують свого прямого призначення – не формулюють питання, яке потребує відповіді. Вони несуть важливу стилістичну функцію – створюють ефект роздуму, наштовхують читача на міркування. Доведено, що окличні речення яскраво передають емоційний настрій автора, героя, а це забезпечує потуж-ний вплив поезії. З погляду структури А. С. Малишко вживає різноманітні конструкції. Речення, в яких функціонує тільки гра-матичний центр і відсутні другорядні члени, не продуктивні в поетичних текстах письменника. Частіше в поезіях А. С. Малишка вживаються речення з декількома другорядними членами для змалювання повної, яскравої картини. Помітною особливістю поезій письменника є вживання однорідних обставин місця, виражених прийменни-ково-іменниковими конструкціями. Аналіз текстів підтвердив, що потужними стилістичними ресурсами характеризуються речення з відокрем-леними членами речення. Оскільки відокремлюються тільки другорядні компоненти, то автор може, змінюючи місце, поширеність другорядних членів речення, ставити їх у позицію відокремлення і таким чином зосереджу-вати увагу на визначених характеристиках. Різні типи складних одиниць у поетичних текстах виконують неоднакову функцію. Складносурядні речення традиційно вживаються для зображення картин природи. Залучення тих чи тих сполучників сурядності дозволяє передати такі відношення, які запрограмовані письменником. Найпродуктив-ніше А. С. Малишко вживає складносурядні речення з єднальними сполучниками, завдяки яким передається зна-чення одночасності. Поряд зі складносурядними одиницями найпродуктивнішими реченнями для зображення природи є безспо-лучникові конструкції. Аналіз засвідчив, що для поезій А. С. Малишка характерним є вживання складнопідрядних речень розчленова-ного типу, в яких підрядні частини виражають різноманітні обставинні значення.