Наукові видання каф-ри дошкільної та початкової освіти

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/112

Переглянути

collection.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 30
  • Ескіз
    Документ
  • Ескіз
    Документ
    Превентивно-виховний потенціал інтегрованого освітнього середовища: аспекти практичного втілення
    (РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana Yakivna
    (ua) У статті актуалізовано проблему превентивного виховання на сучасному етапі модернізації усіх ланок вітчизняної освіти. Теоретичну основу даної статті складають поняття: освітній процес, освітній простір, освітнє середовище; інтегроване освітнє середовище. Зміст статті розкривають базові терміни: превенція, превентивне виховання, завдання превентивного виховання, превентивна виховна діяльність, превентивне виховне середовище, превентивно-виховний потенціал. Основну ідею статті виражено думкою, що інтегрований характер освітнього середовища підвищує ефективність реалізації завдань превентивного виховання. Інтегроване освітнє середовище в контексті дослідження представлене як об’єднання освітніх середовищ окремих закладів освіти з метою превентивного виховання дітей і підлітків. Наслідком такого об’єднання є створення превентивного виховного середовища, яке володіє превентивно-виховним потенціалом. Відзначено, що сучасні освітні середовища закладів дошкільної, початкової та позашкільної освіти виконують виховну, розвивальну та превентивну функції. Запропоновано авторські тлумачення та опис окремих педагогічних явищ, що розширюють зміст досліджуваної проблеми. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти є частиною освітньо-розвивального простору, в якому беруть активну участь педагоги, діти та їхні батьки, відбувається розвиток та виховання дітей дошкільного віку. В освітньому середовищі початкової школи відбувається навчання та розвиток, виховання та соціалізація молодших школярів. Заклади позашкільної освіти здійснюють виховання дітей та підлітків з урахуванням специфіки організації групових та індивідуальних занять та творчої спрямованості освітнього процесу. Головним осередком превентивної виховної діяльності з молодшими школярами та підлітками є заклад загальної середньої освіти. Заклади дошкільної та позашкільної освіти також володіють превентивно-виховним потенціалом та успішно виконують превентивну функцію – своєчасне попередження та усунення відхилень у поведінці дітей і підлітків. (en) The article updates the problem of preventive education at the current stage of modernization of all branches of national education. The theoretical basis of this article consists of the following concepts: educational process, educational space, educational environment; integrated educational environment. The basic terms reveal the content of the article: prevention, preventive education, tasks of preventive education, preventive educational activity, preventive educational environment, preventive educational potential. The main idea of the article is expressed by the opinion that the integrated nature of the educational environment increases the effectiveness of the implementation of the tasks of preventive education. The integrated educational environment in the context of the study is presented as a combination of educational environments of individual educational institutions for the purpose of preventive education of children and adolescents. The result of such an association is the creation of a preventive educational environment that has preventive and educational potential. It was noted that modern educational environments of preschool, primary and extracurricular education institutions perform educational, developmental and preventive functions. The author's interpretation and description of certain pedagogical phenomena that expand the content of the researched problem are offered. The educational environment of a preschool education institution is part of the educational and developmental space in which teachers, children and their parents actively participate, the development and upbringing of preschool children takes place. In the educational environment of the elementary school, learning and development, upbringing and socialization of younger students take place. Out-of-school education institutions educate children and adolescents taking into account the specifics of the organization of group and individual classes and the creative direction of the educational process. The main focus of preventive educational activities with younger schoolchildren and teenagers is the institution of general secondary education. Preschool and out-of-school education institutions also have preventive and educational potential and successfully perform a preventive function – timely prevention and elimination of deviations in the behavior of children and adolescents.
  • Ескіз
    Документ
    Integration of Reflection and SelfRegulation as Factors of Personality’s SelfActualization
    (2019) Котелянець, Наталка Валеріївна; Котелянець, Юлія; Довга, Тетяна Яківна; Dovha, Tetiana; Kotelianets, Natalka; Plachynda, Tetiana; Kotelianets, Yuliia
    (ua) The study aimed to determine the formation level of future professionals’ reflexive abilities and the development of a steady need for self-regulation of their activities via comparative quantitative research methods. As a result, the number of subjects with high and medium level of development of the reflexive component increased by 17.9% and 5.9%. In conclusion, the integration of reflection and selfregulation has a positive impact on the process of self-creation of the personality of a future professional.
  • Ескіз
    Документ
    Особенности имиджевой коммуникации в диаде «Преподаватель – студент»
    (2020) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The essence of image communication in the dyad «teacher – student» is revealed. The concepts of «dyad», «image communication», «pedagogical interaction», «image interaction» are defined. It has been suggested that the image communication ensures the student’s personal growth, contributes to the personal and professional growth and development of the teacher.
  • Ескіз
    Документ
    Имиджевое взаимодействие в системе „Преподаватель– студент“ как средство повышения качества профессионального образования
    (Издательство ЕКС-ПРЕС, 2019) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The article highlights the interaction problem of subjects of the pedagogical process. The concepts of „nteraction”, „pedagogical interaction”, „subject – subject interaction” are defined. The characteristics of an effective subject-subject pedagogical interaction between students and the teacher at the university are identified. It has been suggested that the subject-subject interaction ensures the student’s personal growth, the formation of his subjectivity in the process of in the professional training process, contributes to the personal and professional growth and development of the teacher. The leading role of the teacher in the educational process of an institution of higher education is shown. The essence of image interaction in the system „teacher – student” is revealed. The content of the teacher’s personal-professional image as an integrative quality, consisting of external and internal characteristics that directly affect the quality of professional education of future specialists, is indicated. In the process of image interaction with the teacher, the student’s personal self-affirmation is exercised, a model of professional activity is mastered.
  • Ескіз
    Документ
    Учитель начальной школы как менеджер образовательного процесса
    (Издательство ЕКС-ПРЕС, 2016) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana
    (en) The article highlights the problem of updating the system of Ukrainian education on the example of reforming the educational process in primary school. The role of the teacher in the implementation of the requirements of the New Ukrainian School concept is shown; the prerequisites for rethinking its social and professional mission, increasing the prestige of the teaching profession are formulated. The content of the professional standard of primary school teacher is analyzed, the possibilities of expanding his professional functions and competencies are shown. The necessity of the introduction of elements of management in the educational process of primary school and the professional activities of the teacher is substantiated. The definition of the concepts is given: educational management, pedagogical management, pedagogical self-management. The specificity of the professional activities of an elementary school teacher as an education manager has been characterized. The influence of self-government and self-organization on the formation of the personality of a successful specialist who is able to work in conditions of increasing competition in the education area is shown.
  • Ескіз
    Документ
    Імідж початкової освіти в Україні – ціннісний пріоритет Олександри Савченко
    (Педагогічна думка, 2021) Довга, Тетяна Яківна; Dovga, Tetiana