Особистісна самореалізація майбутнього вчителя в навчально-виховному середовищі педагогічного університету
Дата
2003
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
(ua) Дисертація присвячена актуальній проблемі становлення особистісно ї самореалізації майбутніх учителів в навчально-виховному середовищі педагогічного університету. Обґрунтовано зміст, структуру та досліджено ефективні умови розвитку цього явища. Доведено, що особистісна самореалізація – це поняття, яке фіксує стан розвитку “соціальності” особистості майбутнього фахівця за допомогою характеру, спрямованості його діяльності на реалізацію суспільних ідеалів. Зазначено, що поступовий розвиток особистісної самореалізації майбутніх учителів досягається за рахунок активної їхньої включеності в середовище педагогічного університету. На основі теоретичних узагальнень та в результаті експериментальної роботи обґрунтовано та запропоновано рівні становлення особистісної самореалізації майбутніх учителів. Встановлено найбільш ефективні види діяльності стосовно розвитку особистісної самореалізації студентів педагогічного університету в мікросередовищі їхньої життєдіяльності, формуванні педагогічної культури та в умовах участі у науково -дослідній роботі. Педагогічний експеримент підтвердив ефективність запропонованих умов
становлення особистісної самореалізації майбутніх учителів у навчально -виховному середовищі.
(en) The dissertation is devoted to an actual problem of a personal future teachers´ selfrealization in the educational environment of a pedagogical university. The context and the structure are grounded; effective conditions of the development of this phenomenon are investigated. It is proved that personal self-realization is the notion which fixes the state of development “sociality” of a future professional personality with the help of character, direction of his / her activity on realization of social ideals. The investigation proves that gradual development of personal self-realization of future teachers is achieved due to their active participation in the environment of a pedagogical university.On the basis of theoretical generalization and as the results of experimental work the levels of development of personal self-realization of future teachers are grounded and suggested. The most effective kinds of activities as for the development of personal self-realization of pedagogical university students in microsystems of their life, forming of the pedago gical culture and in conditions of their participating in scientific research work are determined. The pedagogical experiment proved the effectiveness of the suggested conditions of development of personal self-realization of future teachers in the educational environment.
(en) The dissertation is devoted to an actual problem of a personal future teachers´ selfrealization in the educational environment of a pedagogical university. The context and the structure are grounded; effective conditions of the development of this phenomenon are investigated. It is proved that personal self-realization is the notion which fixes the state of development “sociality” of a future professional personality with the help of character, direction of his / her activity on realization of social ideals. The investigation proves that gradual development of personal self-realization of future teachers is achieved due to their active participation in the environment of a pedagogical university.On the basis of theoretical generalization and as the results of experimental work the levels of development of personal self-realization of future teachers are grounded and suggested. The most effective kinds of activities as for the development of personal self-realization of pedagogical university students in microsystems of their life, forming of the pedago gical culture and in conditions of their participating in scientific research work are determined. The pedagogical experiment proved the effectiveness of the suggested conditions of development of personal self-realization of future teachers in the educational environment.
Опис
Ключові слова
особистісна самореалізація, соціальний розвиток, соціалізація, виховання, становлення, критерії, особистість, педагогічні умови, рівні, personal self-realization, social development, socialization, development, upbringing, criteria, personality, levels, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Краснощок І. П. Особистісна самореалізація майбутнього вчителя в навчально-виховному середовищі педагогічного університету: Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.07 / Інна Петрівна Краснощок ; Ін-т пробл. виховання АПН України. — К., 2003 — 20 с.