Система забезпечення якості університетської освіти в Австрії

Анотація

(uk) У статті проаналізовано проблему забезпечення якості вищої освіти, що на початку ХХІ століття актуалізувалася у розвинутих країнах світу. В її основу покладено розуміння вищої освіти як основного ресурсу підготовки висококваліфікованих спеціалістів, підвищення продуктивності праці та рівня конкуренції на міжнародному ринку праці. Ряд розвинутих європейських країн володіє відповідним досвідом у вирішенні проблеми забезпечення якості вищої освіти. Зокрема, Австрія є одним із лідерів європейського простору вищої освіти, в якій найнижчий рівень безробіття серед європейської молоді, а вища освіта займає стабільно високий рейтинг у Європі. Тут акцентуються питання високої професійної компетентності та креативності фахівця, його духовного, соціального, інтеркультурного розвитку.
(ru) В статье проанализирована проблема обеспечения качества высшего образования, что в начале ХХІ века актуализировалась в развитых странах мира. В ее основу положено понимание высшего образования как основного ресурса подготовки высококвалифицированных специалистов, повышения производительности труда и уровня конкуренции на международном рынке труда. Ряд развитых европейских стран владеет соответствующим опытом в решении проблемы обеспечения качества высшего образования. В частности, Австрия является одним из лидеров европейского пространства высшего образования, в котором самый низкий уровень безработицы среди европейской молодежи, а высшее образование занимает стабильно высокий рейтинг в Европе. Здесь акцентируются вопросы высокой профессиональной компетентности и креативности специалиста, его духовного, социального, интеркультурного развития.
(en) The article deals with the analysis of providing the quality of higher education, which has become updated in the beginning of the XXI century in the highly, developed countries of the world. It is based on the understanding the higher education as the main resource of supply and training the highly qualified specialists, raising the labor productivity and the level of competiveness at the international level. Hereupon the state education expenses has been increased that followed the rising the level of responsibility of the universities, which provide the educational services, the effectiveness of their scientific-research and innovative activity. It is considered one of the main criteria of providing the quality of higher education. Many of the highly developed West-European countries have the appropriate experience in solving the problem of providing the quality of higher education. Austria is one of the leaders among them with the lowest level of unemployment among the youths. The higher education in Austria constantly possesses the high rating in Europe. The advanced features of Austrian higher education is professional competiveness and creativity of the specialists based on the spiritual, social and multicultural progress and perfection. It should be noted there are the considerable number of instruments for providing the quality of university education. At the same time, the management of quality of university education is both the philosophy of educational institution and the process of policy-making and aim within this sphere that sets the proper ways and measures promoting the rise of effectiveness and quality of education. Therefore, the categories of management of quality and the appropriate mechanisms of its providing are closely interconnected. Consequently, the instruments of management of quality of university education and the mechanisms of its providing include audit, accreditation, evaluation, the system of educationalqualifying levels and higher scientific degrees awarding, rating, the management system certification of quality of a university in the accordance to the series ISO 9000 standards and others. It should be mentioned that the set of measures comprises various components: traditional (for example, the experience of thesis defense); non-traditional (the conception of general management of quality); non-lineal (the change of context circumstances); lineal (certification); content (gender equality); organizationally cultural (foundation of consultative centres).) In conclusion, the studying and analysis of the peculiarities mentioned above is a perspective direction of the further researches in the context of rise the quality of university education in Ukraine.

Опис

Ключові слова

формування єдиного освітнього простору та міжнародного ринку освітніх послуг, сучасні глобалізаційні процеси, регіональні інтеграційні процеси, формирование единого образовательного пространства и международного рынка образовательных услуг, современные глобализационные процессы, региональные интеграционные процессы, forming of the unified educational sphere and international market of educational services, current global processes, regional integrational processes

Бібліографічний опис

Савченко Н. С. Система забезпечення якості університетської освіти в Австрії / Наталія Сергіївна Савченко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 182. – С. 39-44.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced