Проблемно-орієнтоване навчання у програмній інженерії
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) Спостерігається певний розрив між рівнем підготовки фахівців з програмування і вимогами з боку роботодавців. Випускникам бракує навичок комунікації, командної роботи, досвіду реалізації реальних проектів. Традиційна лекційно-лабораторна система викладання передбачає трансляцію знань, а не формування необхідних випускнику навичок. На цьому наголошують нормативні документи галузі комп’ютерних наук та програмної інженерії. Потрібні активні методи навчання, засновані на природній цікавості молоді до нових знань та досліджень.Пропонується при вивченні курсу «Проектування програмних систем» застосовувати елементи проблемно-орієнтованого навчання. При цьому активну роль переходить від викладача до студента, який сам керує процесом навчання на основі власного досвіду і запропонованого викладачем набору проблем. Проблема виступає як рушійна сила процесу навчання.
(ru)Наблюдается определенный разрыв между уровнем подготовки специалистов по программированию и требо ваниями со стороны работодателей. Выпускникам не хватает навыков коммуникации, командной работы, опыта реализации реальных проектов. Традиционная лекционно- лабораторная система организации занятий предусматривает скорее трансляцию знаний, чем формирование необходимых выпускнику навыков. На это обращают внимание нормативные документы в области компьютерных наук и программной инженерии. Нужны активные методы обучения, основанные на природном интересе молодежи к новым знаниям и исследованию.Предлагается при изучении курса «Проектирование программных систем» применять элементы проблемно-ориентированного обучения. При этом активная роль переходит от преподавателя к студенту, который сам управляет процессом обучения на основе собственного опыта и предложенного пр еподавателем набора проблем. Проблема выступает как движущая сила процесса обучения.
(en) There is a gap between the level of training of graduates in field of programming and the requirements from employers. Graduates do not have enough communication skills, teamwork skills, and experience in implementing re al projects. Traditional lecture -laboratory training system provides rather knowledge translation from lecturer to students than the formation of the skills necessary to graduates. Curriculum guidelines for undergraduate degree programs in computer science and software engineering also pay attention to this problem. It’s required active learning methods based on the natural interest of young people in new knowledge and research. Active learning is based on ideas of constructivism, when student doesn’t get r eady knowledge, but creates (constructs) knowledge through active learning activities and is responsible for own learning. There are some active learning techniques including problem – based learning as well -known and quite popular technique. PBL is an instr uctional method in which ill structured (open-ended) problems are introduced at the beginning of each class. Students need to analyze problem, to get needed knowledge, to find appropriate solution and evaluate whether it meet the problem specification. Thus, problem is the driving force of the learning process.It is proposed to use elements of problem -based learning during learning of the course «Design of Software Systems». The main steps of problem -based learning are quite similar to appropriate steps of software development life cycle (problem analysis, works distribution, problem solving, results analysis etc.). It’s possible to model evolutionary software development process due to active class and out -of- class learning activity of students in their gr oups. Here active role is transferred from teacher to student, which controls the learning process on the basis of their own experience and problems proposed by the teacher. With this approach laboratory session is organized as a series of problems solving within general mini-project proposed to the students. The students work in small groups, they get ill structured (open- ended) problem according to teaching plan. Each problem is solved during approximately two weeks. Fist experience in PBL shows that stud ents can demonstrate more creativity, responsibility, and success using problem -based learning.
(ru)Наблюдается определенный разрыв между уровнем подготовки специалистов по программированию и требо ваниями со стороны работодателей. Выпускникам не хватает навыков коммуникации, командной работы, опыта реализации реальных проектов. Традиционная лекционно- лабораторная система организации занятий предусматривает скорее трансляцию знаний, чем формирование необходимых выпускнику навыков. На это обращают внимание нормативные документы в области компьютерных наук и программной инженерии. Нужны активные методы обучения, основанные на природном интересе молодежи к новым знаниям и исследованию.Предлагается при изучении курса «Проектирование программных систем» применять элементы проблемно-ориентированного обучения. При этом активная роль переходит от преподавателя к студенту, который сам управляет процессом обучения на основе собственного опыта и предложенного пр еподавателем набора проблем. Проблема выступает как движущая сила процесса обучения.
(en) There is a gap between the level of training of graduates in field of programming and the requirements from employers. Graduates do not have enough communication skills, teamwork skills, and experience in implementing re al projects. Traditional lecture -laboratory training system provides rather knowledge translation from lecturer to students than the formation of the skills necessary to graduates. Curriculum guidelines for undergraduate degree programs in computer science and software engineering also pay attention to this problem. It’s required active learning methods based on the natural interest of young people in new knowledge and research. Active learning is based on ideas of constructivism, when student doesn’t get r eady knowledge, but creates (constructs) knowledge through active learning activities and is responsible for own learning. There are some active learning techniques including problem – based learning as well -known and quite popular technique. PBL is an instr uctional method in which ill structured (open-ended) problems are introduced at the beginning of each class. Students need to analyze problem, to get needed knowledge, to find appropriate solution and evaluate whether it meet the problem specification. Thus, problem is the driving force of the learning process.It is proposed to use elements of problem -based learning during learning of the course «Design of Software Systems». The main steps of problem -based learning are quite similar to appropriate steps of software development life cycle (problem analysis, works distribution, problem solving, results analysis etc.). It’s possible to model evolutionary software development process due to active class and out -of- class learning activity of students in their gr oups. Here active role is transferred from teacher to student, which controls the learning process on the basis of their own experience and problems proposed by the teacher. With this approach laboratory session is organized as a series of problems solving within general mini-project proposed to the students. The students work in small groups, they get ill structured (open- ended) problem according to teaching plan. Each problem is solved during approximately two weeks. Fist experience in PBL shows that stud ents can demonstrate more creativity, responsibility, and success using problem -based learning.
Опис
Ключові слова
активне навчання, взаємне навчання, командна робота, методи навчання, проблемно-орієнтоване навчання, програмна інженерія, проектування програмних систем, самонавчання, активное обучение, взаимное обучение, командная работа, методы обучения, проблемно-ориентированное обучение, программная инженерия, проектирование программных систем самообучение, active learning, cooperative learning, group work, teaching methods, problem based learning, software engineering, software systems design, self -learning
Бібліографічний опис
Баранюк О. Ф. Проблемно-орієнтоване навчання у програмній інженерії / Олександр Филимонович Баранюк // Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти / ред. кол.: С. П. Величко [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2016. – Вип. 9, ч. 1. – С. 3-10.