Наукові видання каф-ри інформатики та інформаційних технологій

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 58
  • Документ
    Вивчення основ штучного інтелекту при створенні голосового асистенту
    (2023) Болілий, Василь Олександрович; Суховірська, Людмила Павлівна; Абуватфа, Самі; Bolilyi, Vasyl Oleksandrovych; Sukhovirska, Liudmyla Pavlivna; Abuvatfa, Sami
    (ua) В статті розглядаються персональні цифрові помічники. Вирішувати повсякденні завдання допомагає галузь штучного інтелекту. Масове впровадження штучного інтелекту у повсякденне життя користувачів сприяє переходу на голосові програми.Голосові асистенти можуть виконувати різноманітні дії після того, як почули слово або команду пробудження. Вони можуть вмикати світло, відповідати на запитання, відтворювати музику, робити онлайн-замовлення тощо.Авторами статті, розроблений голосовий асистент, розпізнає й синтезує мову. Голосовий помічник може в режимі реального часу аналізувати запит клієнта і відтворювати попередньо записані репліки, надає можливість мінімізувати дію руками для перегляду контенту в інтернеті.Студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спільно зі студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету розв’язували задачі зі штучного інтелекту з використанням мови програмування. В результаті роботи створений голосовий україномовний бот, який запускається на персональному комп’ютері і його можна використовувати, як приклад програмування в навчальному процесі.Для створення голосового помічника використовували малу модель на 50 Мб, для того, щоб він більш швидше розпізнавав мову та реагував на команди оперативніше. Текст мовлення TTS працює з персональними цифровими пристроями. Голос TTS генерується комп’ютером. Якість розмовного голосу залежить від мовного механізму, але деякі голоси звучать як людські. В нашому випадку це голос модулю Torch з єдиним українським спікером 'mykyta_v2'.Для розуміння та розпізнавання української мови користувача, використали модуль vosk, для обробки, та sounddevice для ретрансляції.Розробили функцію виклику голосового асистента із фонового режиму на своє ім’я, фільтрацію голосового трафіку, орієнтацію по функціоналу помічника.Дана програма пройшла апробацію студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету під час практичних занять з медичної інформатики для виведення на екран статей медичного словника.
  • Документ
    Вибіркові модулі. Інформатика 10-11клас
    (ФОП Піскова М. А., 2023) Величко, Марія Олексіївна; Настусенко, Софія Дмитрівна; Теренчин, Богдан Валерійович; Левицький, Ярослав В’ячеславович; Попруга, Тетяна Олегівна; Лупан, Ірина Володимирівна
    (ua) У збірнику наведено рекомендації до викладання вибіркових модулів «Комп’ютерна анімація», «Інформаційна безпека», «Веб-технології», «Креативне програмування» та курсу за вибором «Програмування на Java», зокрема, орієнтовні календарно-тематичні плани, переліки літератури та інтернет-джерел для вчителів та учнів, огляди доступного програмного забезпечення, приклади практичних завдань та питання до тестового контролю. Рекомендації укладено групою магістрантів Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спеціальності «014 Середня освіта» освітньої програми «Математика, інформатика та економіка». Вони будуть корисними як для студентів, так і для вчителів інформатики закладів загальної середньої освіти, а також для учнів, які опановують відповідні розділи інформатики самостійно.
  • Документ
    Інформаційно-методичні матеріали з атестації студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023) Рєзіна, Ольга Василівна; Лупан, Ірина Володимирівна
  • Документ
    Створення сценічного костюма для дитячого хореографічного колективу
    (2018) Абрамова, Оксана Віталіївна; Єжова, Ольга Володимирівна; Куценко, Тетяна Володимирівна; Хріненко, Тетяна Вікторівна; Abramova, O. V.
    (en) Article is devoted to a problem of designing of a scenic suit for children's choreographic collective taking into account the scenario of a performance, requirements to a kidswear and a creative source. Features of creation of a collection of scenic suits on the example of suits to the «Alice. To return time» musical. During creation of forms of scenic clothes it is considered the ideas of the production director, the character and a complex of the carried-out movements are combined during dance with dress codes which emphasized and strengthened scenic images. «Chess» is analysed proportions, a silhouette, a form, color of a creative source and transformation of subject forms to suit forms is carried out.
  • Документ
    Інформаційно-методичні матеріали з атестації студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти
    (ЦДУ імені В. Винниченка, 2022) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Шлянчак, Світлана Олександрівна; Prysjazhnjuk, Olena; Shlianchak, Svitlana
  • Документ
    Лабораторний практикум з курсу «Інформаційні інтелектуальні системи»
    (ЦДПУ імені В.Винниченка, 2019) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Prysjazhnjuk, Olena
    (ua) Запропоновані лабораторні роботи ставлять своєю метою закріплення теоретичного матеріалу і набуття студентами практичних навичок програмування на мові логічного програмування Пролог (в середовищі Turbo Prolog). Навчально-методичні рекомендації можуть бути використані при організації самостійної роботи студентів. Навчальний посібник призначено для студентів спеціальності 122 «Комп’ютерні науки», а також може бути корисним магістрантам, аспірантам та спеціалістам, які цікавляться питаннями логічного програмування.
  • Документ
    Засоби контролю навчальної діяльності студентів у Вікі-КДПУ
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Bolilyi, Vasil; Kopotiy, Viktoriia
    (ua) Стаття присвячена опису засобів контролю та моніторингу за навчальною діяльністю студентів, яка здійснюється із використанням Вікі-КДПУ. Розглядається досвід впровадження додаткового програмного продукту Extension Mediawiki Quizzer для створення тестового вікі-сайту «Вікі Тести». Наводиться опис облаштування цього сайту, організації інтерфейсу, розробленого шаблону для тестів і приклад застосування у реальному тестуванні студентів із статистикою їхніх результатів. Аналізується метод портфоліо, як засіб моніторингу і контролю роботи студентів під час вивчення вікі-курсів та проектної діяльності. У ЦДПУ вікі-технології залучаються у освітній процес уже певний час і було проведено анонімне опитування серед студентів-магістрантів для дослідження їхньої точки зору. Результати опитування показують, що вікі-курси є зручним, актуальним, сучасним, відкритим інструментом, який значно підвищує ефективність навчальної діяльності студентів.
  • Документ
    Особливості вивчення типів даних при підготовці фахівців з інформатики
    (РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009) Баранюк, Олександр Филимонович
    (uk) У статті аналізуються традиційні підходи до вивчення типів даних у різних мовах програмування та запропоновано розглядати питання вибору типів даних для побудови інформаційних систем з точки зору ефективності обробки різних типів даних процесором.
  • Документ
    Засоби контролю навчальної діяльності студентів у Вікі-КДПУ
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Bolilyi, Vasil,; Kopotiy, Viktoriia; Болилый, Василий; Копотий, Виктория
    (ua) Стаття присвячена опису засобів контролю та моніторингу за навчальною діяльністю студентів, яка здійснюється із використанням Вікі-КДПУ. Розглядається досвід впровадження додаткового програмного продукту Extension Mediawiki Quizzer для створення тестового вікі-сайту «Вікі Тести». Наводиться опис облаштування цього сайту, організації інтерфейсу, розробленого шаблону для тестів і приклад застосування у реальному тестуванні студентів із статистикою їхніх результатів. Аналізується метод портфоліо, як засіб моніторингу і контролю роботи студентів під час вивчення вікі-курсів та проектної діяльності. У ЦДПУ вікі-технології залучаються у освітній процес уже певний час і було проведено анонімне опитування серед студентів-магістрантів для дослідження їхньої точки зору. Результати опитування показують, що вікі-курси є зручним, актуальним, сучасним, відкритим інструментом, який значно підвищує ефективність навчальної діяльності студентів.
  • Документ
    Формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики при розв’язуванні завдань на проектування баз даних
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Копотій, Вікторія Володимирівна; Копотий, Виктория Владимировна; Kopotiy, Viktoriia Volodymyrivna; Пузікова, Анна Валентинівна; Пузикова, Анна Валентиновна; Puzikova, Anna Valentynivna
    (ua) Стаття присвячена проблемам формування професійної компетентності вчителя інформатики у рамках компетентнісного підходу до навчання студентів. Зокрема, розглядається одна із складових професійної компетентності - аналітична компетентність. Її формування здійснюється через добір компетентнісних завдань, особливістю яких є практична спрямованість, зв’язок із реальними життєвими ситуаціями і міжпредметний характер. Компетентнісними завданнями з комп’ютерних дисциплін можуть виступати комплексні задачі прикладного характеру, для яких обов’язковим є застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. У даній роботі описано досвід формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики при вивченні дисципліни «Бази даних», а також запропоновано приклад компетентнісного завдання з проектування реляційної схеми бази даних, виконання якого вимагає свідомого застосування строгих математичних методів з даної області знань.
  • Документ
    Вибіркові обстеження у психології, соціології та педагогіці: навчальний посібник
    (Лисенко В. Ф., 2019) Лупан, Ірина Володимирівна
    Посібник присвячено методам статистичного оцінювання результатів вибіркових обстежень у соціальних дослідженнях. Наведено основні формули, що використовуються для оцінювання сумарного, середнього та частки генеральної сукупності за результатами вибіркового обстеження. У першій частині розглянуто основні поняття вибіркового обстеження. У частинах 2-5 розглянуто просту випадкову, систематичну, стратифіковану та кластерну вибірки відповідно. Частину 7 присвячено питанням формування вибірок у тендерних та освітніх обстеженнях. Кожна частина містить приклади, добірку задач, питання для самоперевірки та індивідуальні завдання. Посібник може бути корисним для студентів та магістрантів у галузі соціальних наук.
  • Документ
    Модуль обробки тестових завдань EasyTests для серверу MediaWiki
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Болілий, Василь Олександрович; Болилый, Василий Александрович; Bolily, Vasil Oleksandrovych; Копотій, Вікторія Володимирівна; Копотий, Виктория Владимировна; Kopotiy, Viktoriia Volodymyrivna; Фоменко, Катерина Сергіївна; Фоменко, Катерина Сергеевна; Fomenko, Kateryna Serhiivna
    (ua) У Центральноукраїнському педуніверситеті (ЦДПУ) успішно функціонує вікі-сайт Вікі-ЦДПУ, що заснований на MediaWiki. Але для повноцінної системи управління навчанням Вікі-ЦДПУ не вистачає засобів для тестування. Для MediaWiki сторонніми розробниками були створені додаткові програмні модулі, серед яких обрали Extension Mediawiki Quizzer. Після апробації виявили недоліки модуля - можна створювати тільки один тип тестового завдання (множинний вибір із однією правильною відповіддю). Для виправлення цього дефекту розробили програмний модуль для MediaWiki для тестування - EasyTests. В основу програмного коду EasyTests поклали код MediawikiQuizzer. EasyTests сумісний із сучасними браузерами, підтримує тестові завдання з відкритою відповіддю, множинний вибір із однією правильною відповіддю та множинний вибір із декількома правильними відповідями. Розроблений програмний модуль EasyTests перетворює вікі-сайт у повноцінну систему управління навчанням.
  • Документ
    Розробка автоматизованої системи обліку «AXIM»
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Болілий, Василь Олександрович; Максименко, Андрій Геннадійович; Максименко, Яна Анатоліївна; Болилый, Василий Александрович; Максименко, Андрей Геннадьевич; Максименко, Яна Анатольевна; Bolilyi, Vasyl Oleksandrovych; Maksymenko, Andrii Gennadyevich; Maksymenko, Yana Anatolievna
    (ua) Розглядається проектування, розробка та результати роботи над програмною системою, яка автоматизує рутинну роботу продажу товару, документообігу, веде контроль залишку продукції, та удосконалює асортимент товару за рахунок статистик продажу. Автоматизована система здійснює збирання інформації з об’єкта керування, передає, перетворює й обробляє її, формує керуючі команди та виконує їх на керованому об’єкті. Людина ж визначає цілі та критерії керування й коригує їх, коли змінюються умови і приймає загальні рішення щодо керування в змінених або складних ситуаціях. В статті розглянуто питання розробки та висвітлено переваги використання автоматизованої системи, вимоги для впровадження в виробництво та алгоритм налаштування п еред початком експлуатації. Описуються реальні методи для полегшення повсякденної циклічної роботи людини в сфері торгівлі та показані можливості сучасного рівня розвитку технологій в напрямку автоматизації та переваги над паперовими носіями інформації.
  • Документ
    Інформаційно-комунікаційні технології: лабораторні роботи
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Дроговоз, Наталія Анатоліївна; Матяш, Вікторія Володимирівна
  • Документ
    Методичні вказівки і завдання до лабораторних робіт з курсу інформатики. Частина 2. Основи web-розробки
    (ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Рєзіна, Ольга Василівна
  • Документ
    Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з курсу «Інформаційні інтелектуальні системи»
    (ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Присяжнюк, Олена Віталіївна
  • Документ
    Формування змісту курсу «Бази даних та інформаційні системи» для майбутніх учителів інформатики
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Пузікова, Анна Валентинівна; Матяш, Вікторія Володимирівна; Пузикова, Анна Валентиновна; Матяш, Виктория Владимировна; Puzikova, Anna Valentinivna; Matiash, Viktoriia Volodymyrivna
    (ua) Стаття присвячена проблемам формування змісту та вибору програмних засобів для реалізації курсу «Бази даних та інформаційні системи», як необхідної складової професійної підготовки бакалаврів за спеціальністю 014 Середня освіта (Інформатика). Теоретичні та практичні положення курсу, пов’язані з питаннями архітектури, проектування та створення баз даних, пропонується розглядати на прикладі СУБД Microsoft Office Access, а вивчення системних аспектів SQL, безпеки і авторизації користувачів, механізмів захисту даних, резервування і відновлення даних, а також адміністрування баз даних, – з використанням CASE-засобу MySQL Workbench і клієнтського терміналу сервера MySQL. Представлена програма курсу «Бази даних та інформаційні системи», орієнтована на вчителів інформатики, була успішно апробована у 2019-2020 н.р.
  • Документ
    Автоматизована система обліку «Axim»
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Болілий, Василь Олександрович; Болилый, Василий Александрович; Bolilyj, Vasyl Oleksandrovych
    (uk) Стаття детально описує процес створення програмного продукту «AXIM» від моменту аналізу предметної області, проектування системи до практичної реалізації та готових функцій для взаємодії користувачів з системою. Основним призначенням програмного продукту є роздрібний продаж наявних товарів, як наслідок фіксація чеків, замовлень та повернень клієнтів, автоматизована система обліку, аудиту, контролю та статистичного аналізу. Автоматизована система обліку «AXIM» (АКСІМ) може виводити статистичну інформацію, звітність (різні види накладних, чеки), замовлення (який продукт та наскільки часто замовляють, скільки відмов клієнтам); кількість нових клієнтів, постачальників тощо.
  • Документ
    Використання платформи arduino при вивченні програмування
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Болілий, Василь Олександрович; Болилый, Василий Александрович; Bolilyj, Vasyl; Олійник, Владислав Михайлович; Oliinyk, Vladyslav Mykhailovych
    (ua) Arduino – фізична обчислювальна платформа з відкритим вихідним кодом, заснована на платі та середовищі розробки. Arduino може застосовуватися для розробки самостійних інтерактивних пристроїв або може бути пов’язана з програмою на комп’ютері. Завдяки своїй простоті, доступності та широкому вибору, Arduino використовується в тисячах різних проектах та додатках. Програмне забезпечення Arduino досить гнучке для досвідчених інженерів та програмістів, і в той самий час, просте у використанні для початківців. З Arduino можна працювати, як на Mac, Linux, так і на Windows. В статті розглянуто питання використання платформи Arduino при вивченні основ програмування. Показано переваги використання відкритої платформи Arduino. В роботі аналізуються можливі напрямки поєднання традиційних методів та інноваційних технологій у навчанні програмуванню. Пропонуються варіанти використання програмно-апаратної платформи Arduino. Описуються реальні приклади і задачі, які можна адаптувати для інтерактивної роботи з платформою Arduino.
  • Документ
    Формування цифрових компетентностей у студентів педагогічних спеціальностей
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Дроговоз, Наталія Анатоліївна; Дроговоз, Наталья Анатольевна; Drohovoz, Nataliia Anatoliivna; Матяш, Вікторія Володимирівна; Матяш, Виктория Владимировна; Matiash, Viktoriia Volodymyrivna
    (uk) У статті розглянуто проблему підготовки студентів педагогічних спеціальностей та підвищення якості освіти шляхом формування цифрових компетентностей. На основі аналізу науково-методичної літератури досліджено сучасні тлумачення поняття цифрових компетентностей. Особлива увага була приділенадокументу для країн ЄС «Рамка цифрової компетентності для громадян 2.1» (Digital Competence Framework for Citizens 2.1, «DigComp 2.1», 2017). У цьому документі представлена концептуальна еталонна модель цифрових компетентностей, що необхідні сучасній людині для особистісного розвитку, навчання, самореалізації, соціальної інтеграції та працевлаштування. У статті описано досвід формування цифрових компетентностей за «DigComp 2.1» на прикладі навчального проекту «Штучний інтелект», що є складовою навчальної дисципліни «Інформаційно-комунікаційні технології» для студентів І курсу. Детальний аналіз проектної діяльності студентів показав, що використання цифрових середовищ (вікі-сайт) та сучасних методик навчання дозволяє ефективно формувати цифрові компетентності.