Наукові видання каф-ри інформатики та інформаційних технологій

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/140

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 10 з 78
  • Ескіз
    Документ
    Методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Чистякова, Людмила Олександрівна; Гриценко, Лариса Олександрівна; Cаєнко, Тетяна Валентинівна; Chystiakova, L.; Grytsenko, L.; Saienko, T.
    (ua) У статті розглянуто методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти в контексті сучасних освітніх стандартів. Актуальність теми зумовлена дедалі вищими вимогами суспільства до рівня художньо-графічної компетентності майбутніх учителів технологій та мистецьких дисциплін, що передбачає формування в них креативних навичок, естетичного смаку та здатності застосовувати художні техніки в професійній діяльності. Міжнародні освітні документи наголошують на важливості розвитку культурної та художньої компетентності як однієї з ключових у навчанні впродовж життя. Водночас є низка проблем, пов’язаних із невідповідністю між запитами суспільства щодо художньо-графічної підготовки педагогів та фактичним рівнем сформованих компетентностей у випускників закладів вищої освіти. Метою статті є аналіз методичних аспектів художньо-графічної підготовки студентів педагогічних спеціальностей, характеристика сучасних підходів і технологій навчання та визначення шляхів удосконалення змісту художньо-графічної підготовки в закладах вищої освіти. Установлено роль графічної підготовки в професійній діяльності майбутніх педагогів та обґрунтовано необхідність інтеграції традиційних і цифрових графічних технік у навчальний процес. Здійснено аналіз освітніх програм і навчальних планів педагогічних спеціальностей, що містять дисципліни художньо-графічного спрямування. Виокремлено ключові методи навчання, зокрема поетапне опанування художньо-графічних технік, проєктне навчання, використання інтерактивних методів і цифрових технологій у художній освіті. Розглянуто питання формування в студентів творчого мислення та практичних навичок графічного зображення, які необхідні для їхньої професійної діяльності. Проведений аналіз наукової літератури та методичних підходів дає змогу зробити висновок про необхідність модернізації навчальних програм, розширення обсягу практичних занять та впровадження міждисциплінарних зв’язків у процес художньо-графічної підготовки. Запропоновано вдосконалити методичний складник шляхом інтеграції сучасних педагогічних технологій, зокрема цифрових інструментів графічного дизайну та мультимедійних засобів. Так, методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти є комплексною системою, що потребує оновлення з урахуванням сучасних тенденцій розвитку мистецької освіти. Зміни в освітньому процесі мають бути спрямовані на підготовку педагогів нового покоління, які здатні ефективно поєднувати традиційні художні техніки із цифровими технологіями та розвивати креативні компетентності учнів. (en) The article examines the methodological component of artistic and graphic training of higher education students in the context of modern educational standards. The relevance of the topic is due to the growing demands of society for the level of artistic and graphic competence of future teachers of technologies and art disciplines, which involves the formation of creative skills, aesthetic taste and the ability to apply artistic techniques in their professional activities. International educational documents emphasise the importance of developing cultural and artistic competence as one of the key ones in lifelong learning. At the same time, there are several problems associated with the discrepancy between the demands of society regarding the artistic and graphic training of teachers and the actual level of formed competencies in graduates of higher education institutions. The purpose of the article is to analyze the methodological aspects of artistic and graphic training of students of pedagogical specialties, characterize modern approaches and technologies of teaching and determine ways to improve the content of artistic and graphic training in higher education institutions. The role of graphic training in the professional activities of future teachers is established and the need to integrate traditional and digital graphic techniques into the educational process is substantiated. An analysis of educational programs and curricula of pedagogical specialties containing disciplines of the artistic and graphic direction is carried out. Key teaching methods are identified, in particular, the gradual mastery of artistic and graphic techniques, project-based learning, the use of interactive methods and digital technologies in art education. The issue of forming students’ creative thinking and practical skills of graphic image, which are necessary for their professional activities, is considered. The analysis of scientific literature and methodological approaches allows us to conclude that it is necessary to modernize curricula, expand the scope of practical classes and introduce interdisciplinary connections into the process of artistic and graphic training. It is proposed to improve the methodological component by integrating modern pedagogical technologies, in particular, digital tools of graphic design and multimedia tools. Thus, the methodological component of artistic and graphic training of higher education students is a complex system that requires updating taking into account modern trends in the development of art education. Changes in the educational process should be aimed at training a new generation of teachers who are able to effectively combine traditional artistic techniques with digital technologies and develop students’ creative competencies.
  • Ескіз
    Документ
    Основні підходи при формуванні в учнів конструкторських умінь засобами автоматизованого проєктування
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр; Алфімов, Іван; Ryabets, S.; Shcherbul, Al.; Alfimov, І.
    (ua) У статті розглянуто процес формування в учнів конструкторських умінь за допомогою систем автоматизованого проєктування, зокрема у контексті навчання на уроках технологій. Автори наголошують на значенні систем автоматизованого проєктування у підготовці майбутніх фахівців технологічного профілю та акцентують увагу на розвитку важливих конструкторських компетентностей. Застосування таких інструментів як AutoCAD, SolidWorks, Fusion 360 дозволяє учням ефективно працювати з 2D- та 3D-моделями, виконувати інженерні розрахунки та готувати технічну документацію, що є невід’ємною частиною професійної діяльності в умовах сучасних технологій. У статті аналізуються основні підходи, які сприяють розвитку технічного мислення. Серед таких - метод поступового ускладнення завдань, колективне проєктування та інтеграція знань з інших дисциплін. Такі методи надають учням можливість працювати в команді, розвивати свої технічні та аналітичні здібності, а також глибше розуміти принципи конструктивного проєктування. Автори звертають особливу увагу на методі поетапного проєктування, який включає кілька етапів: від аналізу технічного завдання та формулювання вимог, і до створення ескізних креслень, розробки 3D-моделей, перевірки їх на міцність через інструменти систем автоматизованого проєктування та підготовки до виготовлення. На кожному етапі учні набувають нових знань та навичок, що сприяє формуванню їхньої здатності вирішувати реальні інженерні завдання. Застосування таких методів у освітньому процесі дозволяє учням не тільки ознайомитися з основами проєктування, а й безпосередньо отримати практичний досвід роботи з сучасними технологіями. Отже, використання САПР у освітньому процесі відіграє ключову роль у формуванні конструкторських умінь учнів, оскільки дозволяє їм не лише отримати базові знання з технічного моделювання, а й розвинути важливі навички аналітичного мислення, проєктування, самостійного прийняття рішень та роботи з цифровими технологіями. Це сприяє підготовці молодого покоління до сучасного технологічного середовища, допомагає їм адаптуватися до нових викликів ринку праці та забезпечує високий рівень професійної компетентності у сфері інженерії та виробничих технологій. (en) The article considers the process of formation of design skills in students using automated design systems, in particular in the context of training in technology lessons. The authors emphasize the importance of automated design systems in the training of future technological specialists and focus on the development of important design competencies. The use of such tools as AutoCAD, SolidWorks, Fusion 360 allows students to work effectively with 2D- and 3D-modelyami, perform engineering calculations and prepare technical documentation, which is an integral part of professional activity in the conditions of modern technologies. The article analyzes the main approaches that contribute to the development of technical thinking. Among these are the method of gradual complication of tasks, collective design and integration of knowledge from other disciplines. Such methods provide students with the opportunity to work in a team, develop their technical and analytical abilities, as well as a deeper understanding of the principles of constructive design. The authors pay special attention to the method of phased design, which includes several stages: from the analysis of the terms of reference and the formulation of requirements, and to the creation of draft drawings, the development of 3D-modeley, checking their strength through the tools of automated design systems and preparation for manufacturing. At each stage, students acquire new knowledge and skills, which contributes to the formation of their ability to solve real engineering problems. The use of such methods in the educational process allows students not only to get acquainted with the basics of design, but also directly gain practical experience with modern technologies. Consequently, the use of CAD in the educational process plays a key role in the formation of students’ design skills, as it allows them not only to gain basic knowledge of technical modeling, but also to develop important skills of analytical thinking, design, independent decision-making and work with digital technologies. This helps to prepare the younger generation for the modern technological environment, helps them adapt to the new challenges of the labor market and ensures a high level of professional competence in the field of engineering and production technologies.
  • Ескіз
    Документ
    Проблеми організації навчального середовища для низькорівневого програмування
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Баранюк, Олександр Филимонович; Baranyuk, O.
    (ua) У статті подано результати дослідження способів організації робочого середовища для навчання основ низькорівневого програмування. Наголошено на використанні простих і доступних засобів розробки програм. З огляду на припинення підтримки 16-розрядних програм, пропонується організувати робоче середовище на основі асемблера MASM32 з бібліотекою введення-виведення Irvine32. У курсі архітектури обчислювальних систем більша увага приділяється принципам функціонування обчислювальних систем та перетворення асемблерних програм у виконувані модулі. Проаналізовано наукові публікації з питань організації навчання програмування початківців, навчання низькорівневого програмування та використання середовищ розробки в навчальному процесі. На основі аналізу сформульовано вимоги до редакторів/середовищ для програмування. Навчання основ низькорівневого програмування пропонується здійснювати поетапно. На початкових етапах студенти ознайомлюються з організацією навчального середовища для програмування на основі обраного асемблера, засвоюють принцип трансляції програм за допомогою консольних команд та пакетних командних файлів. На наступних етапах пропонується використовувати текстові редактори з набором функцій підтримки програмування, автоматизації процесу компіляції та налагодження. Згідно з вимогами до середовищ розробки програм, проаналізовано функціональні можливості простого редактора HiEditor та більш розвиненого редактора Notepad++. З’ясовано, що хоча розглянуті редактори не мають усіх бажаних функцій, проте їх можна додати шляхом створення команд користувача для виклику сторонніх програм, зокрема асемблера, компонувальника та налагоджувача. Аналіз можливостей професійного IDE Visual Studio показав, що його також можна використовувати для програмування мовою асемблера, але це потребує численних налаштувань. (en) The article presents the results of a study on methods of organizing a working environment for teaching the basics of low-level programming. Emphasis is placed on the use of simple and accessible software development tools. Due to the discontinuation of support for 16-bit programs, it is proposed to organize a working environment based on the MASM32 assembler with the Irvine32 input/output library. In the computer architecture course, more attention is paid to the principles of computer systems functioning and the assembler programs buildings. Scientific publications on the organization of programming education for beginners, low-level programming training, and the use of development environments in the educational process were analyzed. Based on the analysis, requirements for editors/programming environments were formulated. Teaching the fundamentals of low-level programming is proposed to be carried out in stages. At the initial stages, students become familiar with the organization of a programming learning environment based on the chosen assembler, learn the principle of program translation using console commands and batch command files. At the next stages, it is proposed to use text editors with a set of programming support functions, automation of the compilation and debugging process. According to the requirements for software development environments, the functionality of the simple editor HiEditor and the more advanced editor Notepad++ were analyzed. It was found that although the considered editors do not have all the desired functions, they can be added by creating user commands to call third-party programs, including the assembler, linker, and debugger. An analysis of the capabilities of the professional IDE Visual Studio showed that it can also be used for assembler programming, but this requires numerous settings.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні особливості вивчення та застосування електроприводу у робототехнічних системах на базі Arduino
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Леся Віталіївна; Kononenko, Serhii; Kononenko, Lesya
    (ua) Статтю присвячено особливостям методичного забезпечення вивчення та застосування електроприводів у робототехнічних системах на платформі Arduino в контексті технологічної освіти. Актуальність дослідження зумовлена дедалі більшою роллю технологічної освіти у формуванні висококваліфікованих фахівців, здатних проєктувати, розробляти та впроваджувати інноваційні рішення в галузі робототех- ніки. Методологічна основа дослідження містить глибокий аналіз наявних підходів до викладання робототехніки, а також застосування комплексу взаємодоповнювальних загальнонаукових методів, серед яких особливе місце посідають логічне узагальнення теоретичних положень, системний підхід до розгляду складних технічних об’єктів, а також методи індукції і дедукції для формування висновків на основі емпіричних даних та теоретичних розробок. У результаті проведеного дослідження встановлено, що цілеспрямоване та систематичне впровадження спеціальних методичних рекомендацій вивчення електроприводів, адаптованих до специфіки робототехнічних систем на основі доступної та функціональної платформи Arduino, є не лише важливим, а й стратегічно необхідним елементом якісної сучасної технологічної освіти, що повністю відповідає поточним вимогам індустрії та освітніх стандартів. У статті докладно розглядається та описується практична методика, що містить усі необхідні етапи розрахунку основних технічних параметрів різноманітних типів електроприводів, які використовують у робототехніці. Особливу увагу приділено питанням розробки ефективних алгоритмів керування як серво-, так і кроковими двигунами із застосуванням апаратних та програмних можливостей платформи Arduino, що значно полегшує розуміння складних технічних концепцій. На основі проведеного аналізу та отриманих результатів автори статті обґрунтовують стратегічну важливість подальшого впровадження розробок вивчення електроприводів у навчальний процес. Особлива увага повинна бути приділена створенню методичних рекомендацій та навчальних матеріалів для малих, але практично значущих проєктів, що виконуються із застосуванням платформи Arduino. Такий підхід допоможе майбутнім педагогам технологічної освіти набути необхідного практичного досвіду, глибоко зрозуміти принципи роботи сучасних робототехнічних систем та розвинути навички, необхідні для успішної професійної діяльності в умовах стрімкого розвитку технологій. (en) The article is dedicated to the development of methodical support for the study and application of electric drives in robotic systems on the Arduino platform within the context of technological education. The relevance of the research is determined by the growing role of technological education in forming highly qualified specialists capable of designing, developing, and implementing innovative solutions in the field of robotics. The methodological basis of the research includes an in-depth analysis of existing approaches to teaching robotics, as well as the application of a set of complementary general scientific methods, among which logical generalization of theoretical propositions, a systematic approach to the consideration of complex technical objects, and methods of induction and deduction for forming conclusions based on empirical data and theoretical developments occupy a special place. The conducted research unequivocally established that the purposeful and systematic implementation of specially developed methodical recommendations for the study of electric drives, adapted to the specifics of robotic systems based on the accessible and functional Arduino platform, is not only important but also a strategically necessary element of quality modern technological education that fully meets current industry requirements and educational standards. The article details and describes a practical methodology that includes all the necessary stages of calculating the basic technical parameters of various types of electric drives used in robotics. Special attention is paid to the development of effective control algorithms for both servo and stepper motors using the hardware and software capabilities of the Arduino platform, which greatly facilitates the understanding of complex technical concepts. Based on the analysis and results obtained, the authors substantiate the strategic importance of further implementation of electric drive study developments in the educational process. Particular attention should be paid to the creation of methodical recommendations and educational materials for small but practically significant projects implemented using the Arduino platform. This approach will allow future engineers and technological education teachers to gain the necessary practical experience, deeply understand the principles of modern robotic systems, and acquire the skills necessary for successful professional activity in a rapidly developing technological environment.
  • Ескіз
    Документ
    Використання візуалізації мурашиного алгоритму для дослідження елементів штучного інтелекту у шкільному курсі інформатики
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Лупан, Ірина Володимирівна; Кнідзе, Михайло Ігорович; Prysiazhniuk, Olena Vitaliivna; Lupan, Iryna Volodymyrivna; Knidze, Michael Igorovych
    (ua) Шкільний курс інформатики відрізняється від інших дисциплін, які вивчають сучасні учні, тим, що швидше і гнучкіше реагує на сучасні досягнення у галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій. Однак введення нових навчальних тем, нового програмного забезпечення потребує детального методичного опрацювання та розробки відповідної методичної системи. У статті проаналізовано можливості використання елементів штучного інтелекту як матеріалу для вивчення школярами в рамках чинної шкільної програми і опанування ними сучасних компетенцій. Розглянуто деякі аспекти використання сучасних досягнень у галузі штучного інтелекту для освіти. Виявлено, що проблема добору змісту навчального матеріалу та формування практичних завдань для формування відповідних компетентностей залишається наразі вельми актуальною. Нові реалії, задекларовані у Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, вимагають збільшення питомої ваги матеріалів, пов’язаних зі штучним інтелектом, у шкільному курсі інформатики. Автори пропонують для наочного ознайомлення учнів з моделями, побудованими за принципами штучного інтелекту, використовувати мурашиний алгоритм. У статті показано роль застосування природних моделей ройового інтелекту для формування базового понятійного апарату штучного інтелекту для учнів. Розглянуто фактори, що визначають мурашиний алгоритм як перспективний навчальний тренд для дослідження елементів штучного інтелекту під час вивчення інформатики у старших класах. Наведено приклади дослідницьких задач з використанням розробленого в рамках магістерського дослідження онлайн-сервісу для візуалізації мурашиного алгоритму. (en) The school course of informatics differs from other disciplines studied by modern students. It is more and more flexible to react to current achievements in computer science and information technology. However, the introduction of new educational topics and new software requires detailed methodological processing and development of the appropriate methodological system. The article analyzes the possibility of using elements of artificial intelligence as a material for students to study students within the current school curriculum and master their modern competencies. Some aspects of the use of modern achievements in artificial intelligence for education are considered. The problem of choosing the content of educational material and picking up of practical tasks for the formation of appropriate competencies is very urgent. The new realities declared in the Concept of artificial intelligence development in Ukraine require an increase in the share of artificial intelligence materials in the school of computer science. The authors suggest to use the ant algorithm to visual familiarize students with models, built on the principles of artificial intelligence. The article shows the role of the use of natural models of swarm intelligence to form the basic conceptual apparatus of artificial intelligence for students; the factors that determine the ant algorithm as a promising training trend for the study of artificial intelligence elements in the study of computer science in the upper classes are considered. Examples of research tasks that use online service developed to visualize the Ant algorithm are given.
  • Ескіз
    Документ
    Навчання створенню інтерактивних вебсторінок із використанням методів масивів мови JavaScript та студентських мініпроєктів
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Рєзіна, Ольга Василівна; Шлянчак, Світлана Олександрівна; Кнідзе, Михайло Ігорович; Riezina, Olga Vasylivna; Shlianchak, Svitlana Oleksandrivna; Knidze, Mykhailo Igorovych
    (ua) Після завершення університетської освіти студенти спеціальності «Комп’ютерні науки» повинні добре розуміти сучасні вебтехнології і мати необхідні навички, щоб зайняти міцну позицію в галузі. З урахуванням того, що сьогодні зростає попит на динамічні, інтерактивні та візуально привабливі сайти, студенти повинні вміти використовувати технології, що дають можливість створити такі вебресурси. Упровадження в освітній процес мініпроєктів проблемного навчання (“PBL mini-projects”) може допомогти сформувати ці важливі вміння. Для підвищення мотивації студентів до вивчення структур даних у JavaScript доцільно уникати задач на виконання обчислень, натомість пропонувати завдання щодо написання функцій-обробників подій, виконання яких демонструє явний візуальний ефект. Мета цього дослідження – розробити дизайн мініпроєкту, який проводиться при вивченні студентами масивів у JavaScript. Ми показуємо набір доцільно дібраних завдань, при виконанні яких студенти пишуть програмний код для автоматичної генерації таблиці із заданими даними та блоку новин на вебсторінці. Указані дії відбуваються завдяки використанню методів масивів JavaScript. Ми демонструємо приклади розв’язання цих завдань. Програмний код наводиться та аналізується. Упровадження проводилося у рамках курсу «Програмування вебзастосувань» і показало доцільність використання описаної методики. (en) After completing university education, computer science students should have a good understanding of the current web technology and have the necessary skills to obtain a strong position in the industry. Considering that today there is a growing demand for dynamic, interactive and visually attractive sites, students should be skilled in using technologies that make they possible to develop such web resources. Introducing mini-projects of problem-based learning (“PBL mini-projects”) into the educational process can help educate these essential skills. To increase students' motivation to study data structures in JavaScript, it is advisable to avoid tasks on performing calculations,instead offer tasks on coding event handler functions, the execution of which demonstrates a clear visual effect. The purpose of this study is to design the PBL mini-project, which is carried out when students study JavaScript arrays. We present a set of properly chosen tasks in which students coding functions for automatic generation of a table with predefined data and a news box on a web page using JavaScript array methods. We demonstrate examples of solving these tasks. The program code is provided and analyzed. The implementation was conducted in a course “Web Applications Programming” and showed the expediency of using the described methodology.
  • Ескіз
    Документ
    Парсер арифметичних виразів для вивчення основ паралельних обчислень
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Лупан, Ірина Володимирівна; Гацелюк, Сергій Володимирович; Lupan, Iryna Volodymyrivna; Gatseliuk, Serhii Volodymyrovych
    (ua) Нові покоління мов програмування потребують внесення в методику навчання нових ідей та понять, без знання яких студент не зможе проявити на практиці стійких навичок написання реальних комп’ютерних програм. Методика навчання дисциплін, пов’язаних з програмуванням, вимагає ретельного опрацювання дидактичного матеріалу, представлення його у різноманітних формах для кращого усвідомлення та засвоєння студентами. Особливо це стосується методики навчання паралельних обчислень. Якісне засвоєння пов’язаних з ним понять, технологічних та алгоритмічних підходів можна забезпечити, якщо на перших етапах використовувати наочні моделі паралельних процесів. Прикладом такої моделі може бути схема обчислення арифметичного виразу, який містить арифметичні оператори та дужки. Оскільки окремі дії, відповідно до пріоритетів арифметичних операцій, можна виконувати одночасно, то розпаралелювання такого виразу є, з одного боку, задачею досить простою для початкового ознайомлення з паралельними обчисленнями, а з іншого, дозволяє виділити окремі підзадачі, встановити зв’язки між ними, визначити характеристики потенційного паралельного алгоритму, дослідити залежність між кількістю наявних обчислювачів (процесорів) та часом виконання алгоритму тощо. У статті описано програмний засіб TreeBuilder, розроблений в рамках дослідження, для візуалізації дерева формули, побудованої за введеним арифметичним виразом, та обчислення характеристик алгоритму обчислень. Засіб TreeBuilder може бути корисним для формування «паралельного мислення» у студентів молодших курсів та старшокласників. Для побудови дерева формули та обчислення характеристик алгоритму обчислень в рамках дослідження було розроблено алгоритм парсингу арифметичних виразів та здійснено його програмну реалізацію мовою С#. (en) New generations of programming languages need to introduce new ideas and concepts to teaching, without which the student will not be able to show in practice stable skills to write real computer programs. The methodology of teaching programming disciplines requires careful processing of didactic material, presenting it in various forms for better awareness and learning of students. This is especially true of the methods of teaching parallel computing. Qualitative learning, related concepts, technological and algorithmic approaches, can be ensured by using visual models of parallel processes in the first stages. An example of such a model is the scheme of calculating the arithmetic expression that contains arithmetic operators and brackets. Since separate actions, in accordance with the priorities of arithmetic operations, can be computed at the same time, the parallelization of such an expression is, on the one hand, the task is quite simple to familiarize with parallel calculations, and, on the other hand, allows you to identify separate tasks, determine the characteristics of a potential parallel algorithm, investigate the relation between the number of computers (processors) and the time of execution of the algorithm, etc. The article describes the TreeBuilder software designed to visualize the formula tree, built by the entered arithmetic expression, and to calculate the characteristics of the computing algorithm. The Treebuilder can be used for the formation of “parallel thinking” in students and high school pupils. To build a formula tree and to calculate the characteristics of the algorithm of computing within the investigation an algorithm of parsing arithmetic expressions was developed and its software implementation was made in the C#.
  • Ескіз
    Документ
    Цифрова підготовка майбутніх магістрів освіти : міжнародні тенденції
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Фурсикова, Тетяна Володимирівна; Шлянчак, Світлана Олександрівна; Ганенко, Людмила Дмитрівна; Fursykova, Tetiana Volodymyrivna; Shlianchak, Svitlana Oleksandrivna; Hanenko, Liudmyla Dmytrivna
    (ua) У статті проаналізовано практичний досвід, дані офіційних сайтів університетів, навчальних планів і програм цифрової підготовки майбутніх магістрів освіти. Узагальнено специфіку змісту навчальних програм підготовки майбутніх магістрів освіти в провідних закладах вищої освіти країн Азії, Америки та Європи. Встановлено різноваріантність цифрової підготовки фахівців освіти, яка передбачає впровадження спеціальних дисциплін і міждисциплінарних модулів, спрямованих на поглиблене вивчення інформаційно-комунікаційних технологій, використання Інтернет-ресурсів, критичний аналіз медіатекстів; зорієнтованість підготовки майбутніх магістрів освіти на нові види професійної діяльності, зумовлені актуальними запитами інформаційного суспільства (активне впровадження цифрових технологій, інтеграція освіти й інформаційних технологій і систем, підготовка фахівців до електронного навчання, використання цифрових ресурсів в управлінській освітній діяльності); організацію виконання навчальних цифрових проєктів для відпрацювання навичок колективної та управлінської діяльності з використанням інформаційних технологій; упровадження нових програм підготовки магістрів освіти, які забезпечують підготовку фахівців до реалізації професійної діяльності виключно в контексті цифровізації. З’ясовано, що цифрова підготовка майбутніх магістрів освіти за кордоном здійснюється декількома способами: 1) упровадженням у процес професійної підготовки цифрових технологій; 2) модифікацією змісту окремих дисциплін навчального плану магістерської підготовки відповідних модулів, розділів, тем, що передбачає вивчення інформаційно-комунікаційних технологій для розв’язання професійних завдань; 3) уведенням дисциплін, безпосередньо спрямованих на розвиток цифрової компентності студентів; 4) запровадженням програм підготовки магістрів освіти за напрямом «Цифрова освіта». (en) The article analyzes practical experience, data from official university websites, curricula and digital training programs for future masters of education. The specifics of the content of training programs for future masters of education in leading institutions of higher education in the countries of Asia, America and Europe are summarized. It has been found out that the variety of digital training of education specialists involves the introduction of special disciplines and interdisciplinary modules aimed at in-depth study of information and communication technologies, use of the Internet resources, critical analysis of media texts as well as the orientation of the training of future masters of education at new types of professional activity, determined by the current demands of the information society (active implementation of digital technologies, integration of education and information technologies and systems, training of specialists for electronic learning, use of digital resources in managerial educational activities); the organization of the implementation of educational digital projects to practice the skills of collective and management activities using information technologies as well as the introduction of new programs for the training of masters of education, which ensure the training of specialists for the implementation of professional activities exclusively in the context of digitalization. It has been specified that digital training of future masters of education abroad is carried out in several ways: 1) through the introduction of digital technologies into the process of professional training; 2) through the modification of the content of individual disciplines of the master's training curriculum of relevant modules, sections, topics, which involves the study of information and communication technologies for solving professional tasks; 3) through the introduction of disciplines directly aimed at the development of students' digital competence; 4) through the introduction of Master of Education training programs into the field of "Digital Education".
  • Ескіз
    Документ
    До питання вибору вілонопоширюваних засобів для вивчення інтелектуального аналізу даних у закладах вищої освіти
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Лупан, Ірина Володимирівна; Підгорна, Тетяна Володимирівна; Lupan, Iryna Volodymyrivna; Pidhorna, Tetiana Volodymyrivna
    (ua) Інтелектуальний аналіз даних (ІАД) є одним з найважливіших напрямів у розвитку інформаційних технологій, тому дисципліни, пов’язані з ІАД, включено в освітній стандарт підготовки фахівців у галузі комп’ютерних наук. Однак вибір програмних засобів для навчання залишається актуальним, оскільки, з одного боку, засоби, які зазвичай використовують у практичній діяльності підприємств, великих ІТ компаній, агенцій, що спеціалізуються на аналізі даних, є пропрієтарними і досить дорогими, а з іншого боку – у майбутніх фахівців повинні бути сформовані знання і навички щодо застосування основних методів та алгоритмів аналізу даних, особливостей підготовки даних до того чи іншого виду аналізу, форматів представлення результатів аналізу та уміння інтерпретувати отримані результати. У такому разі для навчальних цілей цілком прийнятним буде використання безкоштовних засобів за умови відповідності їхніх функціональних можливостей навчальним цілям дисципліни. У статті досліджуються види програмного забезпечення – табличні процесори, спеціалізовані пакети та мови програмування – на предмет придатності до використання під час навчання аналізу даних. У статті наведено порівняння функціонала деяких з вказаних засобів; наведено приклади їх використання під час аналізу, зокрема кластерного, за допомогою RapidMiner, KNIME, Orange, JASP, R. Зроблено висновок про можливість використання вільнопоширюваного програмного забезпечення за умови відповідності його функціонала цілям освітнього процесу та наведено результати педагогічного експерименту, в якому було доведено, що якість засвоєння навчального матеріалу не залежить від того, який програмний засіб застосовано в процесі вивчення дисципліни. Однак, добираючи програмні засоби, доцільно враховувати їхню вартість та функціонал (охоплення методів аналізу, засоби візуалізації, якість отримуваних результатів тощо). (en) Data Mining (DM) is one of the most important areas in the development of information technologies, so disciplines related to DM are included into the educational standard for the specialists in the field of computer sciences. However, the choice of training software are relevant, because, on the one hand, tools that are commonly used in the practical activity of enterprises, large IT companies, agencies specializing on data analysis are proprietary and quite expensive. On the other hand, the future specialists should be formed knowledge and skills in the use of basic methods and algorithms of data analysis, features of data preparation for the different types of analysis, formats for presenting the results of the analysis and the ability to interpret the results. In this case, the usage of free means will be quite acceptable for the educational purposes, provided that their functionality complianes with the objectives of the discipline. The article examines such types of software as spreadsheet programs, specialized packages and programming languages - for the usage of data analysis during the training. At the article some of these tools were compared. Examples of using SPSS, RapidMiner, Knime, Orange, Jasp and R for cluster analysis were given. However, the results of the pedagogical experiment show that the quality of learning of educational material does not depend on which software were used during studying the discipline. Therefore, when choosing software, it is advisable to evaluate their cost and functionality (coverage of methods of data mining, visualization tools, quality of results, etc.). A conclusion about the possibility of using free software if its functionality matchs the objectives of the learning was made.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка інформаційної системи для лабораторних досліджень
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Баранюк, Олександр Филимонович; Baraniuk, O.
    (ua) У статті надано результати розробки вимірювальної інформаційної системи для збору даних лабораторних експериментів, призначеної для дослідження зарядно-розрядних характеристик літійіонних акумуляторів. Основний акцент в дослідженні зроблено на використанні простих і доступних компонентів. Під час дослідження проаналізовано наукові публікації з питань використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальній і дослідницькій діяльності, розробки мікропроцесорних систем для наукових досліджень, довідкові аркуші використаних електронних компонентів. Коротко описано основні апаратні компоненти представленої системи та методи отримання й обробки даних. Основою запропонованого рішення є плата мікроконтролера Arduino Nano, доповнена сумісними датчиками для вимірювання напруги, струму й температури. Система збору даних вимірює напругу в діапазоні від 0 до 5 В, струм – у діапазоні від –3 до +3 А, температуру – у діапазоні від –55 до +125 °C. Основними режимами роботи є заряджання і розряджання літійіонного акумулятора. Вибір режиму здійснюється командою з кнопкового пульта шляхом комутації ключів на польових транзисторах. Система може бути доповнена LCD-дисплеєм для відображення поточних даних експерименту. Мікроконтролер містить попередньо створену й завантажену програму (прошивку), яка реалізує логіку дослідження, здійснює отримання та первинну обробку даних. Зібрані дані перетворюються в послідовність форматованих текстових рядків і через вбудований USB-порт періодично передаються в комп’ютер, де отримуються й реєструються комп’ютерною програмою. Як програму для комп’ютера використано програмну надбудову PLX-DAQ до офісної програми Microsoft Office Excel, яка отримує дані через віртуальний COM-порт і заносить їх до комірок аркуша електронної таблиці. Запропонована система призначена насамперед для проведення лабораторних досліджень у рамках освітнього процесу та студентських дослідницьких проєктів. (en) The article presents the development of a simple data acquisition system for collecting data from laboratory experiments designed to study the charge-discharge characteristics of lithium-ion batteries. The main focus of the research is on the use of simple and affordable components. The research analyzed scientific publications on the use of information and communication technologies in educational and research activities, the development of microprocessor systems for scientific research, and datasheets of the used electronic components. The main hardware components of the presented system and the methods of data acquisition and processing are briefly described. The proposed solution is based on the Arduino Nano microcontroller board, supplemented with compatible sensors for measuring voltage, current, and temperature. The data acquisition system can measure voltage within a range of 0 to 5 V, current within a range of –3 to +3 A, and temperature in the range from –55 to +125 °C. The main operating modes are charging and discharging of the Li-ion battery. The mode is selected by a command from the push button module by turning the MOSFET based switch on and off. The microcontroller contains a user-created and preloaded program (firmware) that implements the research program logic, performs data acquisition and primary processing. The collected data is converted into a sequence of formatted text lines and periodically transmitted to the computer via the built-in USB port, where it is received and registered by a computer program. The PLX-DAQ software add-in for the Microsoft Office Excel office program is used as a computer program, which receives data through a virtual COM port and enters it into the cells of the spreadsheet. The proposed system is primarily intended for conducting laboratory studies as part of the educational process and student research projects.