Кафедра дошкільної та початкової освіти
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/53
Переглянути
Документ Formation of Professional Competence of Future Primary School Teachers Against the Background of Large-Scale Military Aggression (a response to the challenges of the times)(2023) Демченко, Юлія Миколаївна; Андросова, Наталя Миколаївна; Цуканова, Наталія; Прибора, Тетяна Олександрівна; Ткаченко, Ольга Михайлівна; Demchenko, Yulia; Androsova, Natalia; Tsukanova, Nataliia; Prybora, Tetiana; Tkachenko, Olga(en) In contemporary European literature, the problem of shaping future educators against the backdrop of crisis (military) transformations has not been explored. Ukrainian teachers demonstrate valuable experience in the teaching under warfare conditions, which should be the subject of a separate study. In addition, the problem of the professional formation of future teachers is also relevant, given the numerous terminological debates between scientists. The article aims to analyze the formation of professional competence of future elementary school teachers against the background of large-scale military aggression. The work is formed on the use of theoretical pedagogical research methods. Noticeable attention is paid to the methods of generalization, abstraction, analysis, synthesis. Among the empirical methods, the methods of experiment and SWOT-analysis were used. With the help of the latter, the strengths and weaknesses of the formation of professional competence in the system of distance learning of future elementary school teachers against the background of military aggression are reflected. The results considered terminological discussions regarding the concept of “professional competence”, highlighted the main features of professionalism of modern teachers, analyzed the use of game techniques and their impact on the formation of important skills for future teachers, developed a training model to ensure maximum exposure to professional competence in future teachers. Inthe conclusion, it was noted that the appeal to game techniques allows to deepen the assimilation of professional competence, moreover, conducting games during the war has an additional psychological effect. The best training model for future teachers is to conduct distance learning sessions according to the established program, which provides an increase in the amount of practice and actualization of the experience of independent work.Документ Pedagogical technologies and innovations at the lessons in mathematics of elementary school(Machulin, 2018) Демченко, Юлія Миколаївна; Demchenko, Yulia(ua) У статті розглядається питання новітніх підходів до організації навчання –педагогічних технології та інновацій, що нині упроваджуються у практиці початкової школи України. Висвітлено необхідність використання інноваційних технологій на уроках математики у початковій школі. Визначено освітню цінність та переваги застосуванняінформаційно-комунікаційних технологійв роботі учителя під час проведення сучасного уроку.Документ The lapbook as an innovative way to organize learning activities in elementary schools(2021) Демченко, Юлія Миколаївна; Андросова, Наталя Миколаївна; Кінах, Неля Володимирівна; Антошина, Світлана; Кіндей, Леся Григорівна; Demchenko, Yulia; Androsova, Natalia; Kinakh, Nelia; Antoshchuk, Svitlana; Kindei, Lesia(en) The article analyzes the views of scientists on the use of lapbooking in elementary schools. It is found that the methodology of lapbooking allows you to unlock the potential of each student in the process of creating individual or more often collective work. In particular, the lapbook forms key skills and abilities, which are required by the educational vector of the New Ukrainian School. In addition, it takes into account cross-curricular learning and social competencies, which help each individual to become successful and adapt in society. The article proves that the use of Lapbooks is reasonable not only when studying a single topic, but also as a complex, systemic type of work, as close to the project and research activities as possible. It was found out that the introduction of lapbooking at different stages of studying subjects is effective, as it covers different types of activity: pair and group work; search methods and work with information (ability to work with sources, generalize and systematize, draw conclusions, formulate own statements concisely and informatively). It is noted that the technique of lapbooking can be applied as early as preschool age with a gradual complication of high school. Consequently, the general essence of lapbooking is systematized with the help of integrative diagrams and charts. It is determined that the educational industry must be flexible to timely respond to changes in society and provide the professional market with specialists, successful and active citizens who are able not only to adapt, but also to realize themselves. The innovativeness of the lapbooking method is that it combines different areas of activity simultaneously: informational, research, design, communicative, creative, technological, aesthetic. The results of the study allow us to recommend lapbooking as the main method of work in elementary school (when studying any topic or academic subject).Документ До питання правового регулювання використання безпілотних літальних апаратів в Україні(2018) Демченко, Юлія Миколаївна; Грекова, Л. Ю.; Demchenko, Yulia; Grekova, L.(ua) Досліджено питання правового регулювання використання безпілотних літальних апаратів в Україні. Запропоновано можливі шляхи їх вирішення. Проаналізовано стан механізму управління польотами безпілотних літальних апаратів. Зазначені відмінності від країн Європи, Азії та Австралії. Обґрунтовано необхідність інтеграції безпілотних літальних апаратів до існуючої системи використання повітряного простору.Документ Структура науково-дослідної роботи майбутнього вчителя математики(2015) Демченко, Юлія Миколаївна; Demchenko, Yulia(uk) У тезах подано сутність поняття «науково-дослідна діяльність» та її структура, проаналізовано вимоги, що висуваються до об’єктів й суб’єктів науково-дослідної роботи.Документ «Урок мислення» в дидактичній системі В. О. Сухомлинського(КОД, 2018) Демченко, Юлія Миколаївна; Demchenko, Yulia(uk) У статті на аналізі досвіду педагогічного колективу Павлиської середньої школи, педагогічних праць В. О. Сухомлинського визначається місце «уроків мислення» в дидактичній системі В. О. Сухомлинського.Документ Формування мотиваційного компоненту майбутніх учителів математики у процесі самоосвітньої компетентності(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Демченко, Юлія Миколаївна; Demchenko, Yulia(ua) У статті уточнено поняття «мотивація», «мотив», наведено структуру мотивації. Визначено сутність мотиваційного компоненту до самоосвітньої компетентності. Розглядається проблема формування мотивації майбутнього вчителя математики до самоосвітньої компетентності.