Факультет педагогіки, психології та мистецтв
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/48
Переглянути
5 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Розуміння сутності ментального здоров’я в контексті комплексного підходу(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Калашникова, Людмила Володимирівна; Kalashnykova, Liudmyla Volodymyrivna; Руденко, Юлія Юріївна; Rudenko, Yulia Yuriivna; Руденко, Сергій Анатолійович; Rudenko, Serhii Anatoliyovych(ua) У статті проаналізовано негативний вплив повномасштабного російського вторгнення в Україну на ментальне здоров’я українців. Автори розглянули сутність ментального здоров’я згідно з результатами наукових доробок у медицині, психології та соціальній роботі. Висвітлено сучасні тенденції дослідження ментального здоров’я у вітчизняній психології: вплив ментального здоров’я на життєдіяльність особистості загалом та в контексті викликів воєнного часу зокрема. Вказано на основні положення комплексного підходу, згідно з яким ментальне здоров’я варто розглядати як полідетерміноване та складноструктуроване явище, що вивчається в ракурсі міждисциплінарних досліджень і лежить в основі благополуччя та якості життя людини. Узагальнено позиції науковців щодо сутності здоров’я на біологічному, психологічному та соціальному рівнях, спільною тенденцією яких є розуміння цього явища як умови благополуччя людини загалом, успішної адаптованості до мінливих умов життя та реалізації її життєвого потенціалу. Вказано на існування в науковій літературі тенденції щодо ототожнення поняття «ментальне здоров’я» із термінами «психічне здоров’я», «психологічне здоров’я» та «духовне здоров’я». Автори проаналізували погляди науковців на сутність психічного здоров’я, що має дві суттєві ознаки: відсутність психічних розладів і психічне благополуччя особистості, що лежить в основі реалізації життєвого потенціалу людини. У статті розглянуто сутність психологічного здоров’я, що характеризує особистість людини загалом і демонструє її зв’язок з вищими проявами людського духу. Вказано на необхідність розуміння духовності як суттєвої ознаки психологічного здоров’я особистості. Автори статті стоять на позиції, відповідно до якої в основі ментального здоров’я лежить ментальність, що виступає загальною духовною налаштованістю особистості на власне благополуччя та благополуччя оточення. Висвітлено сутність ментальності як інтегральної характеристики особистості. Узагальнено позиції науковців щодо критеріїв ментального здоров’я, що стосуються соціально-психологічної, індивідуально-психологічної та ціннісно-смислової сфер особистості. У статті зазначено, що в основі ментального здоров’я, окрім ментальності, лежать два системоутворювальні компоненти: баланс між емоційним, психологічним, соціальним і духовним благополуччям особистості та стан гармонії людини з навколишнім світом та із собою. Єдність вказаних компонентів сприяє успішній адаптації та духовній налаштованості особистості на себе та на оточення. (en) The article analyzes the negative impact of the full-scale Russian invasion of Ukraine on the mental health of Ukrainians. The authors study the essence of mental health based on the results of scientific developments in medicine, psychology and social work. Current trends in the study of mental health in Ukrainian psychology are highlighted: the impact of mental health on the life of an individual in general and in the context of wartime challenges in particular. The main provisions of the integrated approach are indicated, from the point of view of which mental health should be considered as a multi-determined and complex-structured phenomenon, which is studied from the perspective of interdisciplinary research and is the basis of well-being and quality of human life. The positions of scientists regarding the essence of health at the biological, psychological and social levels are summarized, the common tendency of which is the understanding of this phenomenon as a condition of human wellbeing in general, successful adaptation to changing living conditions and realization of the life potential. There is a tendency in the scientific resources to equate the concept of “mental health” with “mental health”, “psychological health” and “spiritual health”. The authors analyzed the views of scientists on the essence of mental health, which has two essential features: the absence of mental disorders and the mental well-being of an individual, which is the basis of the realization of a person’s life potential. The article examines the essence of psychological health, which characterizes a person’s personality as a whole and demonstrates its connection with higher manifestations of the human spirit. It is pointed out the need to understand spirituality as an essential sign of the psychological health of an individual. The authors of the article consider mentality to be the basis of mental health, while it presents the general spiritual attitude of an individual to his / her own well-being and the well-being of others. The essence of mentality as an integral characteristic of the individual is highlighted. The authors summarized the positions of scientists regarding the criteria of mental health affecting the social-psychological, individual-psychological and value-meaning spheres of the personality. The article states that, in addition to mentality, mental health is based on two system-forming components: the balance between the emotional, psychological, social and spiritual well-being of the individual and the state of harmony of the person with the surrounding world and with himself. The unity of these components contributes to the successful adaptation and spiritual orientation of the individual to himself and others.Документ Духовно-моральне виховання у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Савченко, Наталія Сергіївна; Савченко, Наталия Сергеевна; Savchenko, Nataliia Serhiivna; Котелянець, Наталка Валеріївна; Котелянец, Наталка Валерьевна; Kotelianets, Natalka Valeriivna(uk) У статті аналізуються педагогічні ідеї В. О. Сухомлинського щодо змісту основних категорій духовно-морального виховання та шляхів їх формування у процесі гармонійного розвитку та виховання особистості дитини в контексті гуманістичної педагогіки, ґрунтуючись на пріоритеті загальнолюдських цінностей, любові до дитини, повазі до її внутрішнього, духовного світу. (ru) В статье анализируются педагогические идеи В. А. Сухомлинского по содержанию основных категорий духовно-морального воспитания и путей их формирования в процессе гармоничного развития и воспитания личности ребенка в контексте гуманистической педагогики, основываясь на приоритете общечеловеческих ценностей, любви к ребенку, уважении к ее внутреннему, духовному миру.Документ Феномен особистісної свободи в контексті становлення духовного потенціалу майбутнього фахівця(2014) Растригіна, Алла Миколаївна; Растрыгина, Алла Николаевна; Rastrygina, A.(uk) В статті здійснено спробу осмислення особистісної свободи в контексті становлення духовного потенціалу сучасного фахівця; виокремлено умови її розвитку відповідно сучасній стратегії освіти у ВНЗ та якісно нових вимог щодо особистості майбутнього педагога.Документ The phenomenon of spiritual upbringing in the modern educational context(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Растригіна, Алла Миколаївна; Растрыгина, Алла Николаевна; Rastrygina, Alla Mykolaivna(uk) В статті представлена авторська позиція щодо можливостей організації сучасного освітнього простору, однією із найбільш важливих характеристик якого є його духовність виховання – феномен, що виникає в освітньо-виховному процесі й стає підґрунтям для розкриття його призначення і ролі у сучасній педагогічній реальності. Представлено характеристику таких основоположних понять, як духовність виховання що є духовністю своєрідного, пов’язаного із галуззю освіти і виховання середовища, виокремлено явища, що властиві саме такому середовищу: загальна духовність виховання, прояв духовності виховання, простір духовності виховання, контекст духовності виховання, а також окреслено перспективи розвитку духовності виховання у сучасному освітньому просторі.Документ Розвиток духовності особистості в процесі фахової підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Гусєва, Катерина Василівна(uk) У статті наголошується, що вчитель образотворчого мистецтва виступає носієм не лише спеціальних знань та умінь, але і носієм духовних цінностей. Духовне збагачення і вдосконалення кожної особистості відбувається протягом всього життя в тому числі і в процесі навчання. Гуманізація освіти та естетичне виховання спрямовано на формування гармонійної цілісної особистості, загальнокультурний її розвиток. Засобами естетичного виховання в мистецтві виступає художній образ. Художній образ є відображенням дійсності яке містить в собі не лише суб’єктивний досвід автора, його розуміння та відношення до об’єктів дійсності, але і відбитки культурно-історичного досвіду, естетичних цінностей, але і відбитки культурно-історичного досвіду, естетичних цінностей соціуму загалом. На їх базі і формується всебічно та гармонійно розвинута особистість із вищими моральними цінностями, естетичними канонами та ідеалами.