Кафедра психології та соціальної роботи
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/52
Переглянути
Документ Current communicative knowledge in the system of the social sciences and humanities in the university curriculum(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Gutsalo, Emiliia Un-Sunivna; Matyash, Olga Ivanivna; Гуцало, Эмилия Ун-Суновна; Матьяш, Ольга Ивановна; Гуцало, Емілія Ун-Сунівна; Матьяш, Ольга Іванівна(en) This paper offers an analysis of a survey, conducted among faculty of universities on the topic of how communication, communication studies, and education are viewed today academia. With the changes taking place education, the field is still somewhat «undefined–unidentified». While continuing discussions about communication and communication training are taking place, there are few empirical studies looking at the development of the discipline and communication education. With this in mind, the authors conducted a study to explore two questions: how educators view communication and communication studies; and how they view the need for communication education at the university level. A discussion of the results and the implications for research is given from a sociocultural perspective.This study provides initial insights into how academics express their views on communication and communication science – what language they use to discuss communication issues, what meanings they assign to the basic concepts and issues, and what cultural traditions and discourses inform their perspectives. Future research should broaden and diversify the sampling by engaging participants from other academic disciplines. Also, this study involves primarily the faculties of more traditional higher educational institutions representing the socalled psycho-pedagogical sector. It might be useful to extend this line of research to the faculties of more modern universities, representing new social departments and programs. As we can see from this study, institutional affiliations play a critical role in how different faculties conceptualize communication and view the prospects for communication research, and eventually for communication education. This analysis was undertaken from a sociocultural perspective: the empirical findings were analyzed in a broader cultural context to see how the expressed views resonate with broader cultural beliefs, practices, and traditions. This methodology can be useful to investigate other broad societal communication issues. Another important theme worth exploring within a sociocultural perspective is: how the existing social practices affect the development of communication disciplines in the country. We hope that the findings of this study, and the questions raised will serve as a stimulus for new empirically grounded interpretive and conceptual studies.Документ Focusing on Decision Making in New ESP Curriculum for Ukrainian Students.(FOI-Commerce, 2006) Blyznyukova, O.; Baranova, O.; Близнюкова, Олена Миколаївна(en) The article deals with the problem of training students to become professionals with job-oriented competences which include general competences, capacity for autonomous learning, and ability to make decisions in the field areas. The main focus of the article is Ukrainian new ESP curriculum that takes decision making as one of the most necessary pragmatic competences and study skills.Документ Social constructionist approach to communication and communication competence(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Gutsalo, Emiliia Un-Sunivna; Matyash, Olga Ivanivna; Гуцало, Емілія Ун-Сунівна; Матяш, Ольга Іванівна; Гуцало, Эмилия Ун-Суновна; Матяш, Ольга Ивановна(uk) У статті розглядається онтологія соціального конструкціонізму. Дослідники виявили, що методологічні підходи соціального конструкціонізму надали особливого імпульсу розвитку комунікативних дисциплін. Автори проаналізували моделі комунікативної компетентності, прокоментували її мінімальний, задовільний і оптимальний рівні.Документ Аксіологічні засади формування методологічної культури майбутнього вчителя(2014) Кравцов, Віталій Олександрович; Кравцов, Виталий Александрович; Kravtsov, V.(uk) У статті аналізуються теоретичні підходи до інтерпретації сутності та змісту методологічної культури майбутнього вчителя. Головна увага приділена аналізу умов формування методологічної культури майбутнього вчителя на засадах педагогічної аксіології.Документ Аналіз показників та рівнів розвитку особистісного самовизначення майбутнього соціального педагога(2011) Іванова, Юлія Юріївна; Руденко, Юлія Юріївна(uk) У статті розкривається поняття “самовизначення особистості”, аналізуються показники та компоненти самовизначення, на основі яких визначено рівні розвитку особистісного самовизначення майбутнього соціального педагога.Документ Багатовимірність упевненості в собі : суть, значення та критерії її розвитку у процесі професійної підготовки студентів(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Мельничук, Сергій Костянтинович; Melnychuk, Serhii Kostyantynovich(ua) У статті досліджено психологічні характеристики впевненості, ідентифіковано та детально описано її різновиди. Зазначено науково-теоретичні підходи до вивчення різновидів упевненості. Визначено різні типи впевненості в собі, як-от: когнітивний, мотиваційний, емоційний, демонстративний, когнітивно-мотиваційний, когнітивно-емоційний, когнітивно-поведінковий, мотиваційно-емоційний, мотиваційно-поведінковий, емоційний, поведінковий, інтуїтивний, невиправданий, емоційно-нестійкий, прихований і непевний. У статті розглядаються характеристики цих типів упевненості. Визначено та проаналізовано критерії розвитку впевненості в собі (когнітивний, емоційний, соціальний, фізичний, професійний, духовний, ґендерний, самоідентифікації), що надає можливість вивчати впевненість у собі в більш глибокому та комплексному контексті, охоплювати різні сфери життя та взаємозв’язки між ними. Основні завдання програми психологічного супроводу пов’язані зі структурою впевненості в собі, включаючи мотиваційно-цільовий, когнітивний, емоційно-оцінний і поведінковий компоненти. Реалізація програми враховує виявлені особливості розвитку структурних компонентів упевненості в юнацькому віці. (en) This article examines the psychological characteristics of confidence, identifies and describes its varieties in detail. Scientific and theoretical approaches to the study of types of confidence are indicated. Different types of self-confidence are defined, such as: cognitive, motivational, emotional, demonstrative, cognitive-motivational, cognitive-emotional, cognitive-behavioral, motivational-emotional, motivational-behavioral, emotional, behavioral, intuitive, unjustified, emotionally unstable, hidden and uncertain. The article examines the characteristics of these types of confidence. The criteria for the development of self-confidence are defined and analyzed (cognitive, emotional, social, physical, professional, spiritual, gender, self-identification), which provides an opportunity to study self-confidence in a deeper and more complex context, covering different areas of life and the relationships between them. The main tasks of the psychological support program are related to the structure of self-confidence, including motivational-goal, cognitive, emotional-evaluative and behavioral components. The implementation of the program takes into account the identified features of the development of structural components of confidence in youth.Документ В. О. Сухомлинський про взаємодію школи та сім’ї у вихованні моральних цінностей школярів(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Семез, Андрій Анатолійович; Семез, Людмила ГригорівнаУ статті розглядаються підходи В. О. Сухомлинського щодо взаємодії сім’ї та школи у вихованні моральних цінностей школярів.Документ В. О. Сухомлинський про причини і наслідки моральних порушень молодших школярів(КОД, 2018) Семез, Андрій Анатолійович; Семез, Андрей Анатольевич; Semez, Andrii Anatoliiovych(uk) У статті розглядаються погляди В.О.Сухомлинського на проблеми моральних порушень молодших школярів. Визначаються причини виникнення моральних порушень (соціальна несправедливість, недоліки у сімейному житті та в організації шкільного життя дітей), наслідки моральних порушень (нечутливість до доброти і доброзичливості, почуття ворожості до оточуючих, розлюченість, прояви дитячої жорстокості, озлобленість), а також розкривається організація виховної роботи з важкими дітьми у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського.Документ Використання методу аналізу наративів для виявлення новоутворень в ідентичності особистості(Міленіум, 2005) Міненко, Ольга Олександрівна(ru) В данной работе представлены критерии анализа нарративов для исследования новообразований в идентичности. Критерии разработаны автором на основе феноменологического анализа психодинамической структуры нарратива и могут быть использованы для исследования особенностей и новообразований идентичности как в процессе индивидуальной работы, так и в большой группе исследуемых.Документ Вплив процесів самозмінювання на досягнення професійної успішності фахівців сфери інформаційних технологій(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Шаумя, Олена Геворківна; Shaumian, Olena Gevorkivna(ua) У статті висвітлено ключові аспекти дослідження самозмінювання фахівців сфери інформаційних технологій. У вибірці представлено кількість опитаних, які проживали в м. Дніпрі, м. Кривому Розі, м. Кропивницькому, м. Одесі, м. Харкові та м. Полтаві. Загалом було опитано 394 респонденти, які працюють в організаціях сфери інформаційних технологій, серед них 286 чоловіків і 108 жінок віком від 20 до 52 років. Дослідження проводилося з березня 2023 року по червень 2024 року у 20 організаціях сфери інформаційних технологій. У результаті проведеного дослідження за методикою «Діагностика соціально-психологічної адаптації» (автори: К. Роджерс, Р. Даймонд) респондентів з високим рівнем соціальної адаптованості не виявлено. Водночас середній рівень соціальної адаптованості складає більшу частину всієї групи. Наразі є незначний відсоток респондентів групи, які продемонстрували низький рівень соціальної адаптованості. До причин, які зумовлюють такий низький рівень, передусім відносять зміну обстановки, специфіку роботи, низьку самооцінку, невпевненість у собі, психофізіологічні вікові зміни тощо. Результати методики за Шкалою негативного впливу роботи (автор Д. Ватсон) засвідчили показники на низькому, нижчому за середній, середньому, вищому за середній рівнях. Високого рівня негативного впливу роботи не було виявлено у респондентів, що є сприятливим для організації сфери інформаційних технологій. За методикою «Індекс організаційної напруженості» (автори: Р. Кан, Д. Вольф) встановлено середній показник організаційної напруженості. У цілому жінки в організації відчувають більше напруженості, тривожності, схвильованості. Вони частіше, аніж чоловіки, висловлюють деякі невдоволення щодо роботи. Разом за вибіркою середній показник організаційної напруженості становить 241, який є на середньому рівні. За результатами аналізу здійсненого дослідження нами розроблено загальні рекомендації. Перспективою подальших досліджень є ґрунтовне вивчення самозмінювання фахівців сфери інформаційних технологій задля формування соціально благополучних громадян. (en) The article reveals the key aspects of the specialists’ self-change study in the field of information technologies. The sample includes the number of respondents who lived in Dnipro, Kryvyi Rih, Kropyvnytskyi, Odesa, Kharkiv, and Poltava. Generally, 394 respondents working in IT organizations were interviewed, among them 286 men and 108 women aged 20 to 52. The study was conducted from March 2023 to June 2024 in 20 organizations in the field of information technologies. As result of the research conducted using the method “Diagnostics of social and psychological adaptation” method (authors: K. Rogers, R. Diamond), no respondents with high level of social adaptation were found. At the same time, the average level of social adaptability makes up most of the entire group. Currently, there is small percentage of group respondents who demonstrated low level of social adaptability. The reasons for such low level include, first of all, a change in the environment, specifics of work, low self-esteem, self-doubt, psychophysiological age-related changes, etc. The results of the method according to the Scale of negative impact of work (author D. Watson) showed indicators at low, lower than average, average, higher than average levels. A high level of negative work impact was not found among the respondents. This is favorable for the organization of the IT sector. According to the “Index of Organizational Tension” method (authors: R. Kahn, D. Wolf), the average indicator of organizational tension was established. In general, women in the organization experience more tension, anxiety, and perturbation. They express some dissatisfaction with work more often than men. The overall sample average organizational tension is 241. It is at an average level. Based on the results of the conducted research analysis, we have developed general recommendations. The prospect of further research is well-grounded study of the specialists’ self-change in the IT sector for the formation of socially prosperous citizens.Документ Вплив сучасної масової культури на формування девіацій статевого розвитку підлітків(Кіровогр. обл. ін-т післядипл. пед. осв. ім. Василя Сухомлинського, 2007) Міненко, Ольга ОлександрівнаДокумент Вплив інформаційних технологій на формування шлюбно-сімейних уявлень у дітей і молоді в умовах сучасного суспільства(Міленіум, 2006) Міненко, Ольга Олександрівна(uk) В статті аналізуються причини кризи інституту сім’ї, характерної для сучасного українського суспільства. Досліджуються шлюбно-сімейні уявлення українських підлітків і молоді та деструктивний вплив на їх формування сучасних засобів масової інформації. Намічено основні напрямки профілактики та корекції негативного впливу ЗМІ.Документ Від теорії – до практики. Завдання з психології до навчально-виховної безвідривної педагогічної практики студентів педагогічного університету. Частина І(Центр оперативної поліграфії “Авангард”, 2012) Гуцало, Емілія Ун-Сунівна(uk) У навчально-методичному посібнику розглядається програма та даються методичні вказівки до навчально-виховної безвідривної педагогічної практики студентів педагогічного університету. У посібнику представлені завдання з психології щодо вивчення особистості школяра методом спостереження та інструктивно-методичні матеріали: методики, тести, анкети тощо. Рекомендовано для студентів перших курсів усіх факультетів та форм навчання педагогічного університету.Документ Від теорії – до практики: вивчення особистості школяра студентами-практикантами. Частина ІІ(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Гуцало, Емілія Ун-Сунівна(uk) У навчально-методичному посібнику розглядається програма та даються методичні вказівки до педагогічної практики студентів педагогічного університету. У посібнику представлені завдання з психології щодо вивчення особистості школяра методом спостереження, психолого-педагогічні рекомендації та інструктивно-методичні матеріали. Рекомендовано для студентів передвипускних курсів усіх факультетів та форм навчання педагогічного університету.Документ Від теорії – до практики: дослідження малої навчальної групи (класу) студентами-практикантами педагогічного університету. Частина ІІІ(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Гуцало, Емілія Ун-Сунівна(uk) У навчально-методичному посібнику представлені завдання з психології щодо вивчення малої навчальної групи (класу), подано психолого-педагогічні рекомендації та інструктивно-методичні матеріали щодо проблематики функціонування шкільного класу. Рекомендовано для студентів випускних курсів усіх факультетів та форм навчання педагогічного університету.Документ Відповідальність - професійно значима якість майбутнього соціального педагога(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Руденко, Юлія ЮріївнаУ статті проаналізовано значення і роль соціальної педагогіки як діяльності, яка спрямована на допомогу людині, яка опинилася у складній життєвій ситуації. Розкрито поняття відповідальність, її основні види та проаналізовано ставлення відповідальності як особистості якості майбутнього соціального педагога.Документ Групова фасилітація сучасного менеджменту: теоретичне підґрунтя та можливості практичного застосування(2010) Близнюкова, Олена Миколаївна(uk) В статті здійснено спробу розглянути специфіку та можливості практичного застосування групової фасилітації сучасного менеджменту. Особливої уваги заслуговує той факт, що професійний фасилітатор в процесі обговорення та прийняття рішень навчає членів групи навичкам фасилітації. Роль фасилітатора при цьому зводиться до створення для членів групи можливостей та умов, що є сприятливими для ефективної роботи та фасилітуючої взаємодії.Документ Гуманітаризація вищої освіти та педагогічні дослідження діалогу(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Дьяконов, Геннадій Віталійович(UA) У статті здійснюється аналіз соціально-культурних передумов гуманізації вищої освіти, розкривається діалогічний характер вищої освіти та аналізуються наукові підходи у дослідженнях діалогічних засад і можливостей педагогічного процесу у вищій школі.Документ Детермінанти становлення й розвитку особистості в умовах суспільних трансформацій(КДПУ ім. В. Винниченка, 2012) Гуцало, Емілія Ун-Сунівна(uk) У статті висвітлюються процеси та механізми соціалізації молоді в умовах сучасних суспільних трансформацій, відстежуються психологічні феномени як на рівні окремих суб'єктів, так і великих груп студентства.Документ Деякі аспекти дослідження емпатії як психологічного механізму формування просоціальної поведінки в молодшому шкільному віці(2005) Калашникова, Людмила Володимирівна