Кафедра української філології та журналістики

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/6

Переглянути

community.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Ескіз
    Документ
    Особистісно орієнтоване навчання: технологія «мозкового штурму» в практиці навчання української мови й літератури в ЗЗСО
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Кричун, Людмила Петрівна
    (ua) Публікація присвячена описові практики застосування однієї з технологій інтерактивного особистісно орієнтованого навчання – «мозкового штурму». У ній розглядається коротка передісторія виникнення технології й основні закономірності її використання в освітньому процесі навчання української мови й літератури в закладі загальної середньої освіти. Автор проаналізував сучасні досягнення у сфері вивчення підходів до організації особистісно орієнтованого навчання, а також інноваційних інтерактивних практик. У розвідці пропонуються варіанти застосування брейншторму на уроках української мови в шостому класі (під час вивчення теми «Словотвір), у сьомому класі (під час опрацювання теми «Дієприслівник як форма дієслова), у дев’ятому класі (на уроці української літератури під час аналізу образу Катерини з одно- йменної поеми Тараса Шевченка). Також у роботі представлено варіанти зорових опор, які апробовані авто- ром у процесі власної практичної діяльності як учителя та репетитора з української мови й літератури. У статті наведено конкретні рекомендації щодо застосування технології «мозкового штурму», крім того, проаналізовано як методичні зиски від її реалізації, так і проблемні моменти, що можуть виникнути в ході опрацювання окремих мовно-літературних тем за допомогою цієї технології. Наукова публікація окреслює перспективи досліджень у сфері особистісно орієнтованих підходів до навчання здобувачів освіти в сучасній школі загалом, з-поміж яких, зокрема, на особливу увагу заслуговує реалізація інтерактивної технології брейншторму на інтегрованих уроках у школі. Це дослідження може бути цікавим для викладачів методик української мови й літератури, а також для вчителів-філологів закладів загальної середньої освіти, оскільки воно містить своєрідні алгоритми структурування етапів уроків різних типів із застосуванням технології «мозкового штурму».
  • Ескіз
    Документ
    Сучасна українська літературна мова. Словотвір. Морфеміка.
    (2022) Кричун, Людмила Петрівна; Огарєнко, Тетяна Анатоліївна
  • Ескіз
    Документ
    Стилістика особового імені в українській сатирико-гумористичній прозі
    (РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011) Кричун, Людмила Петрівна
    (uk) У статті здійснено спробу узагальнити стилістичне навантаження особового імені в тканині українського сатирико-гумористичного роману. Розглянуто найпромовистіші випадки онімного тексто- й змістотворення, установлено загальні стилістичні функції особового імені в прозі заявленого жанру.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogical views of V. Sukhomlyns’kyi and the development of creative personality of students in the educational process of xxi century
    (КОД, 2018) Кричун, Людмила Петрівна; Krychun, Liudmyla Petrivna; Габелко, Олена Миколаївна; Habelko, Olena Mykolayivna
    (uk) У науковій публікації розглядаються педагогічні погляди Василя Сухомлинського на розвиток творчої особистості школяра крізь призму формування мовленнєвої компетентності учня ХХІ століття. Авторами запропоновано три моделі-підходи до розвитку лінгвістичної творчості учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Ці підходи було виокремлено з роздумів В. О. Сухомлинського, опублікованих у різних виданнях, та трансформовано на сучасні освітні реалії. Досліджено й підтверджено думку про те, що лінгвістичні бачення вчителя та директора Павлиської середньої школи залишаються актуальними і в наш час, незважаючи на розвиток інформаційних технологій.
  • Ескіз
    Документ
    До проблеми культури мовлення вчителя
    (КОД, 2018) Кричун, Людмила Петрівна
    (uk) У науковій публікації представлено дослідження найтиповіших мовленнєвих помилок, яких припускаються вчителі сучасних закладів освіти. Констатуючи той факт, що мовою викладання й спілкування у таких закладах є лише державна, автор публікації зазначає найпоширеніші мовні огріхи, які наразі можна почути в українських школах. Такі помилки, звичайно, не впливають ані на методику викладання навчальних предметів, ані на саму якість їх засвоєння. Проте саме вони, спотворюючи літературну норму, призводять до казусів, непорозумінь, а подекуди й зниження педагогічного статусу вчителя. У статті як висновки пропонуються основні шляхи уникнення досліджуваного типу помилок: бездоганне знання української літературної мови; доречне використання слів, зворотів, фраз в особистому мовленні; володіння інтонаційними нормами української мови; дотримання стратегій мовного спілкування; застосування у власному мовленні форм та інтонації ввічливості; уникання менторського тону спілкування; гуманістичний метод комунікації; розуміння того факту, що мовна економія може бути не завжди доречною; прагнення бути взірцем у спілкуванні для своїх учнів та колег. Така наукова студія може слугувати своєрідним застереженням для тих учителів, які спілкуються українською мовою, проте неохайно до неї ставляться.
  • Ескіз
    Документ
    Компетентісний підхід до навчання в магістратурі майбутніх викладачів української мови
    (Авангард, 2017) Кричун, Людмила Петрівна; Krychun, Lyudmila
    (ua) Нинішня українська освіта продовжує інтегруватися в європейський освітній простір, у якому, згідно з Болонською декларацією, чи не першочергове місце відводиться системі таких освітніх програм, де чітко й недвозначно виписані найголовніші професійні компетентності випускника будь-якого освітнього рівня. Наукова розвідка присвячена дослідженню компетентісного підходу до навчання майбутніх викладачів української мови вищих навчальних закладів. У роботі узагальнено сучасні тлумачення понять «компетенція» та «компетентність», визначено мінімальне коло професійних компетентностей викладачів української мови, необхідних для реалізації їхніх професійних прав. Виокремлюючи з-поміж багатьох дві ключові компетентності та спираючись на освітньо-професійну програму й освітньо-кваліфікаційну характеристику майбутнього викладача української мови, автор статті описує зміст цих компетентностей та їхнє місце в системі підготовки сучасного магістра-філолога. Публікація також містить опис перспектив у дослідженні шляхів і способів формування професійних компетентностей майбутніх викладачів української мови.
  • Ескіз
    Документ
    Транспозиція часових дієслівних форм у романі Тані Малярчук «Забуття»
    (Видавець Лисенко В. Ф., 2017) Кричун, Людмила Петрівна
    (uk) Для наукової розвідки було обрано один із найбільш обговорюваних у сучасних літературних колах твір –роман Тані Малярчук "Забуття", який визнаний переможцем літературної премії Книга року ВВС (2016). Цей роман став об’єктом дослідження з двох причин: по-перше, він новий і сучасний, по-друге, він викликає (і ще довго викликатиме) інтерес лінгвостилістів, оскільки написаний якісною українською мовою. Метою публікації було дослідження метафоричного функціонування часових форм дієслова, здійснене на матеріалі заявленого роману у комунікативно-прагматичному аспекті. У статті аналізується явище дієслівної часової транспозиції, тобто вживання однієї часової дієслівної форми у значенні іншої. Цей аспект наукових досліджень у сучасній лінгвостилістиці не новий і вже досить розроблений, однак для автора наукового дослідження цікавим аспектом став саме текст нового сучасного українського роману. Шляхом лінгвостилістичного аналізу у роботі виявлено варіанти функціонування в художньому тексті кожної з відомих у граматиці часових форм дієслова, а також представлено найбільш поширені випадки вживання однієї часової форми узначенні іншої. Наукова розвідка містить приклади вживання в сучасному тексті форм давноминулого часу. У публікації проведено детальний стилістико-текстуальний аналіз тканини роману, установлено особливості, а також художні причини часової транспозиції дієслів. Також автором статті окреслено коло можливих подальших наукових досліджень у галузі граматики та стилістики тексту сучасного українського роману.
  • Ескіз
    Документ
    Місце і роль технології модульного навчання у підготовці майбутніх викладачів
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Кричун, Людмила Петрівна
    (uk) У статті розглядається питання особливостей організації модульної технології навчання студентів ОКР "Магістр" у вищій школі. Автором запропоновано власне бачення такого підходу до підготовки майбутніх викладачів української мови. Публікація містить систему змістових блоків і прийоми їх вивчення в курсі методика навчання української мови у вищій школі.
  • Ескіз
    Документ
    Лінгвостилістичні особливості дитячих повістей Лесі Ворониної
    (Видавець Лисенко В. Ф., 2016) Кричун, Людмила Петрівна
    (uk) У статті розглядаються мовні засоби прочитання художнього дискурсу дитячих повістей Лесі Ворониної, уміщених у книгу «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку №9». Шляхом проведення контекстуально-інтерпретаційного аналізу виявлено найяскравіші мовні засоби, які допоможуть читачеві (а це учень середнього шкільного віку) зрозуміти і сприйняти зміст прозового твору. В науковій розвідці проаналізовано окремі ономастичні конструкції твору, вкраплення неологізмів у текст загальнонародної мови, а також найвиразніші дериватеми повістей. У процесі проведеного лінгвостилістичного спостереження окреслено коло проблем, які можуть бути цікавими для подальшого опрацювання.
  • Ескіз
    Документ
    Стилістичні функції синонімів роману-балади В. Шевчука «Дім на горі»
    (КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Кричун, Людмила Петрівна
    У статті досліджуються стилістичні функції окремих синонімічних рядів, виявлених у тексті роману-балади В. Шевчука "Дім на горі". Автором публікації установлено художньо-змістове та мовностилістичне навантаження лексем, що у прозовому тексті набувають семантико-стилістичного зближення.