Факультет фізичного виховання

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/64

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 326
  • Ескіз
    Документ
    Особливості тренувального процесу у силових видах спорту
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr Viktorovich
    (ua) У статті досліджено ключові аспекти тренувального процесу в силових видах спорту, зокрема теоретичні основи та практичні методики, які дозволяють спортсменам досягати високих результатів. Окремо розглянуто різноманітні принципи тренування, такі як прогресивність, індивідуалізація та системність, а також проведено класифікацію силових видів спорту, що допомагає визначити специфіку підходів до тренування. У статті також висвітлено актуальні наукові дослідження, присвячені теорії силового тренування, включаючи вагові тренажери, функціональні тренування, кругові методи, суперсети та інші. Метою статті є детальний аналіз сучасних засобів та методів тренування у силових видах спорту, а також оцінка їхньої ефективності для визначення оптимальних підходів, що дозволяють досягати високих спортивних результатів. Стаття покликана не лише дослідити теоретичні основи тренувальних методик, але й надати практичні рекомендації щодо їх застосування у сучасних реаліях. Основою для проведеного дослідження стали наукові праці, присвячені різним аспектам силового тренування, включаючи фізіологічні та біомеханічні підходи. Для аналізу було використано порівняльний метод, що дозволив оцінити ефективність різних методик тренування, а також системний аналіз результатів наукових досліджень з метою розробки рекомендацій для тренерів і спортсменів. Крім того, у статті наведено практичні приклади програм тренування, заснованих на поєднанні різних методів та засобів. У результаті дослідження встановлено, що оптимальними для спортсменів є ті тренувальні програми, які враховують індивідуальні особливості та фізичну підготовку атлетів, поєднуючи різні методи силових тренувань. Найефективнішими є комплексні підходи, що включають традиційні силові вправи з використанням тренажерів та ваг, а також функціональні методи тренування, що забезпечують всебічний розвиток фізичних якостей. Виявлено, що застосування кругових методів тренувань та суперсетів дозволяє покращити витривалість і швидкість відновлення атлетів, а пірамідальні методи тренувань сприяють поступовому збільшенню навантажень. У висновках зроблено акцент на необхідності індивідуалізованого підходу до тренування в силових видах спорту. Прогресивність навантажень і регулярна оцінка результатів є ключовими факторами для досягнення успіху. Поєднання різних методів тренувань дозволяє підвищити ефективність тренувального процесу, знизити ризики травм і забезпечити тривалий розвиток фізичних можливостей спортсменів. Тренери мають адаптувати методики тренувань з урахуванням специфіки конкретного виду спорту, індивідуальних можливостей атлета та рівня його підготовки. (en) The article explores key aspects of the training process in strength sports, focusing on theoretical foundations and practical methods that enable athletes to achieve high results. It examines various training principles such as progression, individualization, and systematization, and provides a classification of strength sports to define specific approaches to training. The article also reviews recent scientific research on strength training theory and evaluates the effectiveness of modern training methods and tools, including weight machines, functional training, circuit methods, supersets, and others. The purpose of the article is to analyze modern training tools and methods in strength sports, and to evaluate their effectiveness in determining optimal approaches for achieving high athletic performance. The article aims to not only explore the theoretical foundations of training methods but also provide practical recommendations for their application in modern contexts. The study is based on scientific literature that addresses various aspects of strength training, including physiological and biomechanical approaches. A comparative method was employed to evaluate the effectiveness of different training techniques, as well as a systematic analysis of research results to develop recommendations for coaches and athletes. Additionally, the article presents practical examples of training programs that combine various methods and tools. The study found that the most effective training programs are those that consider individual characteristics and physical fitness of athletes, combining various strength training methods. Comprehensive approaches, which include traditional strength exercises using weights and machines, as well as functional training methods, proved to promote the holistic development of physical abilities. It was revealed that circuit training methods and supersets enhance endurance and recovery speed, while pyramid training methods contribute to the gradual increase in load. The conclusions emphasize the need for individualized approaches in strength sports training. Progressive load increases and regular assessment of results are key factors for success. Combining various training methods increases the efficiency of the training process, reduces injury risks, and ensures long-term development of athletes’ physical capabilities. Coaches should adapt training methodologies, taking into account the specifics of the sport, individual abilities of the athlete, and their level of preparation.
  • Ескіз
    Документ
    Проблема формування мотивації учнів до занять фізичною культурою у закладах загальної середньої освіти в Україні
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Язловецька, Оксана Валентинівна; Iazlovetska, Oksana Valentynivna
    (ua) У статті розглядається проблема формування мотивів і мотивації старшокласників до занять фізичною культурою, що є одним із шляхів удосконалення фізичного виховання у закладі загальної середньої освіти для вирішення нагальних проблем зі здоров’ям учнівської молоді України, підвищення їх рухової активності, фізичної підготовленості. Акцентовано увагу на те, що процес формування мотивації до занять фізичними вправами передбачає створення умов появи пізнавального інтересу, формування позитивного ставлення до предмету та до діяльності, організацію діяльності, в умовах якої формується пізнавальний інтерес. У статті схарактеризовано базові поняття дослідження – «потреба», «мотив», «мотивація», «мотивація до занять фізичною культурою»; визначено чинники, які впливають на формування мотивів, групи мотивів до занять фізичною культурою, представлено рекомендації щодо підвищення внутрішньої мотивації учнів. Зазначено, що мотивація до занять фізичною культурою – це комплекс мотивів особистості, що орієнтовані на набуття і збереження оптимального рівня фізичної підготовленості та працездатності особи Наголошено, що активний інтерес до занять фізичними вправами виникає в результаті внутрішньої мотивації, яка проявляється тоді, коли зовнішні цілі та мотиви відповідають рівню підготовленості (можливостям) учня, коли він розуміє суб’єктивну відповідальність за їх реалізацію. У статті визначено засоби і умови, що сприяють формуванню позитивної мотивації старшокласників до сфери фізичної культури, а саме використання в освітньому процесі інтерактивних, інформаційно-комунікаційних технологій і проєктного навчання, технологій здоров’язбереження на уроках фізичної культури; створення позитивної психологічної атмосфери під час уроків, орієнтація на мотивацію успіху на заняттях; оволодіння учнями способами і прийомами організації та проведення самостійних занять фізичними вправами; методами самоконтролю фізичного і психологічного стану, використання новітніх підходів у фізкультурно-оздоровчій діяльності тощо. (en) The article deals with the problem of forming motives and motivation of high school pupils to engage in physical education, which is one of the ways to improve physical education in general secondary education institutions to address the urgent health problems of Ukrainian pupils, increase their physical activity and physical fitness. It is emphasized that the process of forming motivation for physical exercises involves creating conditions for the emergence of cognitive interest, forming a positive attitude to the subject and to the activity, and organizing activities in which cognitive interest is formed. The article describes the basic concepts of the study – «need», «motive», «motivation», «motivation to engage in physical education»; identifies the factors that influence the formation of motives, groups of motives for physical education, and presents recommendations for increasing students’ intrinsic motivation. It is noted that motivation to engage in physical education is a complex of personal motives aimed at acquiring and maintaining the optimal level of physical fitness and performance. It is emphasized that the external factors of motivation formation include: the activity of the physical education teacher, the level of his/her pedagogical skills; content of classes (teaching methods); material and technical support of the place of classes; psychological climate in the team, etc. It is emphasized that active interest in physical exercises arises as a result of internal motivation, which manifests itself when external goals and motives correspond to the level of preparation (capabilities) of the pupil, when he understands the subjective responsibility for their implementation. The article identifies the means and conditions that contribute to the formation of positive motivation of high school pupils in the field of physical culture. It is emphasized that in order to improve physical education of senior pupils in general secondary education, to increase their motivation to engage in physical education, it is important to use interactive, information and communication technologies and project-based learning, health technologies in physical education lessons; creating a positive psychological atmosphere during lessons, focusing on motivation for success in the classroom; mastering the methods and techniques of organizing and conducting independent physical education classes.
  • Ескіз
    Документ
    Адаптивне фізичне виховання і соціальна справедливість
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Турчак, Анатолій Леонідович; Маркова, Олена Віталіївна; Turchak, Anatolii Leonidovych; Markova, Olena Vitaliivna
    (ua) Стаття присвячена впровадженню соціальної справедливості через викладання адаптивного фізичного виховання у закладах загальної середньої освіти, визначенню педагогічних умов, закономірностей, принципів, методів, прийомів і засобів інклюзивної дидактики, створенню якісного освітнього корекційного середовища для учнів з обмеженими функціональними можливостями, а саме – реалізації принципів : рівності й справедливості; доступності і систематичності; інтерактивності у адаптивній фізичній культурі; контенту, що мотивує дітей з вадами у стані здоров’я до навчання; спрощенню когнітивної складності навчального процесу в інклюзивній освіті; вивченню і застосуванню вчителем фізичної культури передового педагогічного досвіду організації навчально-виховної роботи з корекційної педагогіки. Розглянуто проблеми, що виникають при формуванні соціальної справедливості у шкільному колективі, шляхи покращення професійної діяльності у наданні інклюзивних освітніх послуг з адаптивного фізичного виховання на основі створення спеціальних матеріально-технічних і дидактичних умов, що забезпечують високу ефективність навчально-виховного процесу з соціальної адаптації інтелектуально і фізично відсталих дітей. Метою даної статті є розкриття основних компонентів адаптивного фізичного виховання та соціальної справедливості. У ній викладено науково-педагогічні положення, якими слід керуватися у розв’язанні всіх завдань адаптивного фізичного виховання з різними нозологіями у дітей, створенню виховного середовища із забезпечення соціальної справедливості серед учнів закладів загальної середньої освіти. Представлений матеріал розкриває питання педагогіки адаптивного фізичного виховання, соціалізації інклюзивної молоді до реалій сучасного життя, її участі у фізкультурно-оздоровчій і спортивно-масовій роботі загальноосвітньої школи. Обґрунтовано необхідність виховання функціонально відстаючих дітей шляхом застосування засобів фізичної культури з метою підготовки їх до наступного повноцінного життя, набуття професії, створення гармонійної сім’ї, нормального дітонародження і захисту суверенітету й незалежності української держави. Виділено основні компоненти соціальної справедливості у різних неформальних групах молоді й дорослих та складові адаптивної фізичної культури. У статті розглядається розвиток фізичних якостей школярів з суттєвими відхиленнями у функціональному стані в адаптивному фізичному вихованні навчальних планів і програм закладів загальної середньої освіти. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці методичних рекомендацій щодо тренінгів учителів фізичної культури як асистентів (тьюторів) з інклюзивної освіти при адаптивному фізичному вихованні школярів. (en) The article is devoted to the implementation of social justice through the teaching of adaptive physical education in institutions of general secondary education, the definition of pedagogical conditions, laws, principles, methods, techniques and means of inclusive didactics, the creation of a high-quality educational correctional environment for students with limited functional capabilities, namely, the implementation of the principles: equality and justice; accessibility and systematicity; interactivity in adaptive physical culture; content that motivates children with disabilities to study; simplifying the cognitive complexity of the educational process in inclusive education; the study and application by the physical culture teacher of advanced pedagogical experience in the organization of educational work in correctional pedagogy. The problems that arise in the formation of social justice in the school team, the ways of improving professional activity in the provision of inclusive educational services in adaptive physical education based on the creation of special material, technical and didactic conditions that ensure the high efficiency of the educational process of social adaptation, intellectually and physically handicapped children. The purpose of this article is to reveal the main components of adaptive physical education and social justice. It outlines scientific and pedagogical provisions that should be followed in solving all tasks of adaptive physical education with various nosologies in children, creating an educational environment to ensure social justice among students of general secondary education institutions. The presented material reveals the issues of pedagogy of adaptive physical education, socialization of inclusive youth to the realities of modern life, their participation in physical culture and health and sports and mass work of a comprehensive school. The necessity of raising functionally retarded children through the use of physical culture in order to prepare them for the next fulfilling life, acquiring a profession, creating a harmonious family, normal childbirth and protecting the sovereignty and independence of the Ukrainian state is substantiated. The main components of social justice in various informal groups of youth and adults and the components of adaptive physical culture are highlighted. The article considers the development of physical qualities of schoolchildren with significant deviations in the functional state in adaptive physical education of curricula and programs of general secondary education institutions. The authors see prospects for further research in the development of methodological recommendations for the training of physical education teachers as assistants (tutors) in inclusive education in adaptive physical education of schoolchildren.
  • Ескіз
    Документ
    Характеристика ітегральної підготовки у настільному тенісі
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr Viktorovich
    (ua) Інтегральна підготовка направлена на координацію і реалізацію у змагальній діяльності різних складових спортивної майстерності – технічної, тактичної, фізичної та психологічної підготовленості. У статті здійснено аналіз значення інтегральної підготовки у настільному тенісі виокремлені основні чинники і фактори її розвитку. Викладено результати дослідження. Проаналізовано вплив різних видів інтегральної підготовленості на успішність змагальної діяльності. Ігрова й змагальна діяльність тенісистів – яскравий зразок системності, зв'язаного цілого. Взаємозалежні рухові здібності, прийоми техніки, тактичні дії; рухові здібності з технічними прийомами й тактичними діями; прийоми техніки з тактичними діями, тактичні дії з міжособистісними стосунками . Взаємозв'язок сторін підготовки вимагає спеціального, цілеспрямованого впливу. Встановлено, що інтегральна підготовка впливає на впевнене застосування вивчених технічних прийомів і тактичних дій у складних умовах гри й змагань. У кваліфікованих спортсменів інтегральна підготовка займає основне місце в тренуванні, особливо в передзмагальних циклах і змагальному періоді підготовки. Про ефективність інтегральної підготовки судять за наступними показниками : за обсягом технічних прийомів і тактичних дій, що застосовують спортсмени в змаганнях; за якістю (за кількістю «своїх» помилок); за ефективністю ігрових дій на змаганнях. За допомогою інтегральної підготовки тенісисти навчаються максимально реалізувати в специфічній для настільного тенісу змагальній діяльності все те, що «напрацьовується» у процесі тренувальних занять (тренувальні ефекти). Трансформація тренувальних ефектів у результаті ігрових дій досягається за допомогою : по-перше, поєднання компонентів тренування – фізичної і технічної; по-друге, чергування й зміни технічних прийомів, тактичних дій і вправ для розвитку спеціальних рухових здібностей; по-третє, системи завдань у навчальних іграх й установок у контрольних іграх і, нарешті, у календарних іграх. Інтегральна підготовка ефективна у перед змагальний період. (en) Integral training is aimed at coordination and implementation in competitive activities of various components of sportsmanship – technical, tactical, physical and psychological preparedness. The article analyzes the importance of integral training in table tennis, highlights the main factors and factors of its development. The results of the research are outlined. The impact of various types of integral preparation on the success of competitive activities is analyzed. The game and competitive activity of tennis players is a vivid example of systematicity, a connected whole. Interdependent motor abilities, techniques, tactical actions; motor skills with technical techniques and tactical actions; technique techniques with tactical actions, tactical actions with interpersonal relations. The interaction of the training parties requires special, targeted influence. It has been established that integral training affects the confident application of learned technical techniques and tactical actions in difficult game and competition conditions. For qualified athletes, integral training takes the main place in training, especially in pre-competition cycles and the competitive period of preparation. The effectiveness of integral training is judged by the following indicators: by the volume of technical techniques and tactical actions used by athletes in competitions; by quality (by the number of "own" mistakes); by the effectiveness of game actions at competitions. With the help of integral training, tennis players learn to maximally realize in competitive activities specific to table tennis all that is "developed" in the process of training sessions (training effects). The transformation of training effects as a result of game actions is achieved with the help of: first, a combination of training components – physical and technical; secondly, alternating and changing technical techniques, tactical actions and exercises for the development of special motor skills; thirdly, systems of tasks in educational games and settings in control games and, finally, in calendar games. Integral training is effective in the pre-competitive period.
  • Ескіз
    Документ
    Компоненти інтегральної підготовки у настільному тенісі
    (2023) Брояковський, Олександр Вікторович
    (en) Summary of an abstract. The aim (purpose) of the research – is an analysis of an integrated training in table tennis. The practical significan. The first part justifies research methods, also shows organization of the research. The second part contains main material of the research. Specific features about statistics of competitive activity, influence of various types of integral preparedness for the success of competitive have been analysed thanks for that research. The qualification work provides a detailed examination of rating indicators for the period 2014-2015 (ua) Мета дослідження – аналіз інтегральної підготовки у настільному тенісі. Практична значущість: даної роботи полягає у тому, що результати дослідження можуть були впроваджені в навчально-тренувальний процес спортсменів тенісистів високої кваліфікації. У першому розділі здійснено аналіз значення інтегральної підготовки у настільному тенісі виокремлені основні чинники і фактори її розвитку. У другому розділі викладено результати дослідження. Проаналізовано статистику змагальної діяльності вплив різних видів інтегральної підготовленості на успішність змагальної діяльності. Проведено аналіз показників рейтингу за період 2014-2016 роки.
  • Ескіз
    Документ
    Use of Multimedia Technologies in the Training of Physical Culture and Sports Specialists
    (2022) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr; Shevchenko, Olha; Bahinska, Olha; Markova, Olena; Bielkovа, Tetyana; Honcharenko, Ivan; Bida, Olena
    (en) Educational reform in Ukraine encourages the use of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sports, which is one of the promising directions of education development. Therefore, the article specifies the content of the terms "innovation" and "technology". For modern society, the introduction of multimedia technologies in education is not so much theoretical as pragmatic, since under condition of globalization it concerns its historical development and prospects associated with the so-called "high technologies".Our goal is to improve the training of Physical Education and Sports specialists by means of multimedia technologies. All of innovative technologies can be divided into four groups, depending on the appropriate form of educational activity for their use. The development of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sport at the present stage of education development should be carried out in accordance with the criteria of manufacturability, which are presented in the article: scientism, to rely on the theoretical provisions of pedagogical science and methods of teaching the discipline, socially recognized educational goals, prospects for modernization of Education; consistency, which provides for the interaction of parts and the whole in the organization of the study environment, as a result of which the physical development of the young generation is an integral entity; guarantee, that is, the error between the planned and obtained results should be minimal; manageability, that is, full management of the stages of work of the teacher and students, which make up the completed cycle of actions; mass participation, for the purpose of applying the technology does not depend on the physical training of students, the pedagogical skill of the teacher and the type of educational institutions. The article presents the theory and method of organizing sports vents and circuses in the training of specialists in Physical Education and Sports by means of multimedia technologies. In order to increase the level of physical development of a person, physical fitness and the state of health of students, which has a clear trend to constant deterioration, it is necessary to instill love for sports, carry out high-quality training and organize sports events using multimedia technologies. In the process of sports activities, the participants' mental education is carried out. There are two types of communication here: direct and indirect, which are described in the article.In games and sports competitions, there are many opportunities for forming rules of collective behavior. The main issues of the organization of sports activities by means of multimedia technologies have been clarified. During sports competitions, the tasks presented in Physical Education and sports classes are improved, which ensure the improvement of physical and theoretical training of the individual. The pleasure of sports, bright, emotional spectacles, confirmed by multimedia technologies, arises from the participation of the viewer in them.
  • Ескіз
    Документ
    Індивідуальний питний режим, як засіб підвищення працездатності легкоатлетів-бігунів на етапі попередньої базової підготовки
    (2024) Миценко, Євген Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen
    (ua) Мета дослідження полягає в тому аби зʼясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Зʼясування такої доцільності відбулося шляхом проведення експерименту з впровадженням індивідуальних питних режимів в тренувальний процес легкоатлетів, що також були студентами Центральноукраїнського державного університету, і порівнянням показників функціональної продуктивності з аналогічними показниками їх товаришів із контрольної групи. Ми вияснили, що на даний час не достатньо даних, аби обгрунтовано планувати споживання рідини в ході тренувального процесу легкоатлетів, з урахуванням індивідуальних особливостей інтенсивності потовиділення. А також, що в спортивній практиці переважає неконтрольоване споживання рідини на тренуваннях. Тренери і спортсмени віддають перевагу спразі, як орієнтиру для пиття в процесі тренування. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує обʼєм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Нам вдалось вдалось визначити принцип, врахування якого в питному режимі дозволяє значно зменшити вплив втоми на функціональну продуктивність легкоатлетів бігунів. На основі отриманих нами даних можна припустити, що результати дослідження будуть корисними і представникам інших видів спорту, повʼязаних із тривалою роботою високої та субмаксимальної інтенсивності. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням обʼєму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. Elucidation of such expediency took place by conducting an experiment with the introduction of individual drinking regimes into the training process of track and field athletes who were also students of the Central Ukrainian State University, and by comparing the indicators of functional productivity with similar indicators of their peers from the control group. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. Based on the data we obtained, it can be assumed that the results of the study will be useful for representatives of other sports associated with long-term work of high and submaximal intensity. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.
  • Ескіз
    Документ
    Підходи до поточного оцінювання успішності студентів в секції фітнесу
    (2023) Миценко, Євген Вікторович; Бабенко, Леонід Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen; Babenko, A.; Malenyuk, T.
    (ua) Мета дослідження полягає в тому аби з’ясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує об’єм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням об’єму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.
  • Ескіз
    Документ
    The Implementation of the Principles of Lifelong Learning as the Basis of Quality Specialize Education»
    (2020) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr V.; Ilchuk, Vita V.; Mas, Nataliia M.; Kapinus, Oleksandr S.; Okaievych, Anastasiia V.
    (en) The article reflects the relevant factors of introducing specialized education. The first group of factors relates to the specifics of adolescent development. The second group of factors relates to the development of a network of educational institutions in the education system of modern Ukraine. Small towns and rural areas suffer from scarcity of gymnasiums, lyceums, schools with in-depth study of subjects. At the same time, major million cities also feel the need to increase their numbers. The third group of factors is determined by pan-European educational development objectives. The main attributes of lifelong learning that determine the transformations of specialized education are: formal, substantive and meaningful attributes. Let’s briefly consider each of these attributes. A formal attribute implies a temporary duration of the educational process and can be extended to the period of adult life (“lifelong learning”). A substantative attribute orients each pupil to the gradual enrichment of their creative potential. A meaningful attribute reflects the integrity of the lifelong learning cycle. The study of the effectiveness of the implementation of principles of lifelong learning as a basis for specialized education was based on a number of features. First of all, we are talking about the selected sample. After all, to trace the reasonability of applying the principles of continuing education in the process of professional formation it is necessary to diagnose individuals who have passed all the steps of this process. At the same time, the selected population of respondents was divided by gender into two groups. This made it possible to establish the diversity of views of men and women on the problem of continuing education. The purpose of this study is to provide a comprehensive review of the scientific literature on the specifics of the implementation of the lifelong learning principles and to determine whether professionals feel the need for additional training.
  • Ескіз
    Документ
    Innovative dimension of effectiveness in physical education student learning
    (2023) Брояковський, Олександр Вікторович; Турчак, Анатолій Леонідович; Broiakovskyi, Oleksandr; Tsviakh, Olha; Koshliak, Mykhailo; Turchak, Anatolii; Zalizniak, Alla; Dzhurynskyi, Petro
    (en) The article elucidates the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the intended goals and objectives, improving the educational level of those seeking education – improving educational services and the quality of education; the reasons for the need to introduce innovative technologies are determined; essential signs of innovation are shown; we will single out the integral qualities that characterize innovation; modification and combinatorial innovations are considered. The purpose of the article is to find out the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the set goals and objectives, increasing the educational level of education seekers – and improving educational services and the quality of education. The methodology concept offers fundamental ideas for effectiveness in physical education student learning. The main tasks of effectiveness in physical education student learning are revealed and the algorithm for the effectiveness of the education process is shown; we will highlight the requirements necessary for high-quality professional training; effective forms of introducing digital competence, innovative teaching methods, and technologies into the educational process are grouped. (ua) У статті висвітлено основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – підвищення освітніх послуг та якості освіти; визначено причини необхідності впровадження інноваційних технологій; виявляються істотні ознаки інноваційності; виділимо інтегральні якості, що характеризують інноваційність; розглянуто модифікаційні та комбінаторні новотвори. Мета статті – з’ясувати основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – покращення освітніх послуг та якості освіти. Концепція методики пропонує фундаментальні ідеї щодо ефективності навчання студентів фізичного виховання. Розкрито основні завдання ефективності навчання студентів з фізичного виховання та наведено алгоритм ефективності навчального процесу; виділимо вимоги, необхідні для якісної професійної підготовки; згруповано ефективні форми впровадження в навчальний процес цифрової компетентності, інноваційних методів і технологій навчання.