Факультет фізичного виховання
Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/64
Переглянути
15 результатів
Результати пошуку
Документ Методичні особливості застосування гімнастичних вправ як засіб профілактики порушення постави студентської молоді(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Сундукова, Ірина В’ячеславівна; Радіонова, Олена Леонідівна; Sundukova, Iryna Vyacheslavovna; Radionova, Olena Leonidivna(ua) У статті на основі аналізу літературних джерел висвітлено методичні особливості застосування гімнастичних вправ в процесі профілактики порушення постави. Мета наукової статті полягає у розкриті особливостей використання вправ коригувальної, дихальної гімнастики для профілактики порушення постави. Під поняттям «постава» розуміють звичне, невимушене становище тіла людини, що здатна тримати своє тіло у просторі. Формується постава у процесі фізичного розвитку та становлення статико-динамічних функцій індивіда. Проаналізовано види порушення постави: лордоз, кіфоз, сколіоз, визначено завдання гімнастичних вправ коригувальної спрямованості. Найбільш поширені дефекти постави проявляються в асиметрії положення плечового та тазового поясу, збільшення фізіологічних вигинів хребта і кута нахилу таза, боковому викривлені хребта у вертикальному положенні. Дефекти постави створюють умови для прояву захворювань хребта та інших органів опорно-рухового апарату, що призводить в свою чергу до розладів внутрішніх органів. Зазначено, що гімнастичні вправи сприяють поліпшенню функцій м’язів верхньої частини спини та формуванню стереотипу раціональної постави. Дані методичні прийоми є ефективним способом корекції правильного положення хребта, що характеризується зменшенням відхилення хребта від осі вертикальної у фронтальній площині. Навчання гімнастичним вправам ґрунтується на практичному використанні змістовних і операційних знань про техніку виконання вправ й загальних дидактичних принципах формування рухових умінь та навичок. Гімнастичні вправи є ефективним засобом профілактики порушень постави, оскільки вони допомагають зміцнити м’язи, що підтримують хребет, покращують гнучкість і координацію рухів. Окрім профілактики порушення постави, регулярні заняття гімнастикою сприяють загальному зміцненню організму, вони покращують кровообіг, нормалізують обмін речовин, поліпшенню функціонування внутрішніх органів. (en) The article, based on the analysis of literary sources, highlights the methodological features of the use of gymnastic exercises in the process of preventing posture disorders. The purpose of the scientific article is to reveal the features of using corrective and respiratory gymnastics exercises to prevent posture disorders. The concept of "posture" is understood as the usual, relaxed position of a person’s body, which is able to hold its body in space. Posture is formed in the process of physical development and the formation of static and dynamic functions of an individual. Types of posture disorders are analyzed: lordosis, kyphosis, scoliosis, and the tasks of corrective gymnastic exercises are determined. The most common posture defects are manifested in the asymmetry of the position of the shoulder and pelvic girdle, an increase in physiological bends of the spine and the angle of inclination of the pelvis, and lateral curvature of the spine in an upright position. Posture defects create conditions for the manifestation of diseases of the spine and other organs of the musculoskeletal system, which in turn leads to disorders of internal organs. It is noted that gymnastic exercises contribute to the improvement of the functions of the muscles of the upper back and the formation of a stereotype of rational posture. These methodological techniques are an effective way to correct the correct position of the spine, which is characterized by a decrease in the deviation of the spine from the vertical axis in the frontal plane. Teaching gymnastic exercises is based on the practical use of substantive and operational knowledge about the technique of performing exercises and general didactic principles of forming motor skills and abilities. Gymnastic exercises are an effective means of preventing posture disorders, as they help strengthen the muscles that support the spine, improve flexibility and coordination of movements. In addition to preventing posture disorders, regular gymnastics classes contribute to the general strengthening of the body, they improve blood circulation, normalize metabolism, and improve the functioning of internal organs.Документ Використання тренажерів у системі рекреаційно-оздоровчої фізичної культури різних груп населення(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Бабенко, Андрій Леонідович; Язловецька, Оксана Валентинівна; Babenko, Andriy, Leonidovych; Iazlovetska, Oksana Valentynivna(ua) У статті обґрунтована актуальність проблеми рекреаційно-оздоровчої фізичної культури різних груп населення й доведено, що вона потребує особливої уваги в умовах сьогодення, коли Україна перебуває у стані війни з росією. Акцентовано увагу на тому, що в умовах війни рекреаційно-оздоровча робота є важливим інструментом для підтримки фізичного та психологічного здоров’я людей, сприяння їх відновленню та розвитку, а також повернення до нормального життя після пережитого травматичного досвіду. Визначено рекреаційно-оздоровчі заходи, які допомагають знизити рівень стресу, покращити настрій та емоційний стан, а також відновити психологічну рівновагу, підтримувати фізичну форму, зміцнювати імунітет та запобігати розвитку різних захворювань. Метою статті є встановлення важливості, доцільності та особливостей використання різних видів тренажерів і тренажерних пристроїв у системі рекреаційно-оздоровчої фізичної культури з метою поліпшення фізичного розвитку та зміцнення здоров’я різних груп населення. Проаналізовано стан розробленості проблеми в науці та практиці, висвітлено актуальні наукові підходи до вирішення проблеми фізичної рекреації різних груп населення, розкрито сутність понять «рекреація» та «фізична рекреація». Охарактеризовано різні види тренажерів, а також зазначені характеристики, які відрізняють сучасні тренажери у фізичній культурі порівняно з попередніми поколіннями. Встановлено, чим пояснюється зростання популярності використання тренажерів у рекреаційній фізичній культурі. Основна увага зосереджена на використанні у рекреаційній фізичній культурі таких видів тренажерів, як кардіотренажери, силові та багатофункціональні тренажери, визначаються особливості та ефективності їх використання людьми різних вікових категорій. У висновках зроблено акцент на головних перевагах та особливостях використання тренажерів в рекреативній фізичній культурі. Зазначено, що подальші дослідження у цій галузі сприятимуть розвитку рекреаційної фізичної культури та популяризації здорового способу життя серед населення. (en) The article substantiates the relevance of the problem of recreational and health-improving physical culture of various population groups and proves that it requires special attention in the current conditions, when Ukraine is at war with Russia. The emphasis is on the fact that in war conditions, recreational and health-improving work is an important tool for supporting the physical and psychological health of people. Recreational and health-improving activities have been identified that help reduce stress levels, improve mood and emotional state, as well as restore psychological balance, maintain physical fitness, strengthen immunity. The purpose of the article is to establish the importance, feasibility and features of using various types of simulators and training devices in the system of recreational and health-improving physical culture in order to improve physical development and strengthen the health of different population groups. The state of development of the problem in science and practice is analyzed, and current scientific approaches to solving the problem of physical recreation of different population groups are highlighted, the essence of the concepts of "recreation" and "physical recreation" is revealed. Different types of exercise machines are described, as well as the characteristics that distinguish modern exercise machines in physical culture compared to previous generations are indicated. The reasons for the growing popularity of the use of exercise machines in recreational physical culture are established. The main attention is focused on the use of such types of simulators in recreational physical culture as cardio machines, strength machines and multifunctional simulators, the features and effectiveness of their use by people of different age categories are determined. The conclusions emphasize the main advantages and features of using exercise machines in recreational physical culture. It is noted that further research in this area will contribute to the development of recreational physical culture and the popularization of a healthy lifestyle among the population.Документ Результати впровадження програми початкового навчання плаванню спортсменів з вадами слуху(ХДАФК, 2024) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна(ua) У тезах представлено програму та результати формувального етапу дослідження початкового навчання плаванню спортсменів з вадами слуху.Документ Особливості тренувального процесу у силових видах спорту(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr Viktorovich(ua) У статті досліджено ключові аспекти тренувального процесу в силових видах спорту, зокрема теоретичні основи та практичні методики, які дозволяють спортсменам досягати високих результатів. Окремо розглянуто різноманітні принципи тренування, такі як прогресивність, індивідуалізація та системність, а також проведено класифікацію силових видів спорту, що допомагає визначити специфіку підходів до тренування. У статті також висвітлено актуальні наукові дослідження, присвячені теорії силового тренування, включаючи вагові тренажери, функціональні тренування, кругові методи, суперсети та інші. Метою статті є детальний аналіз сучасних засобів та методів тренування у силових видах спорту, а також оцінка їхньої ефективності для визначення оптимальних підходів, що дозволяють досягати високих спортивних результатів. Стаття покликана не лише дослідити теоретичні основи тренувальних методик, але й надати практичні рекомендації щодо їх застосування у сучасних реаліях. Основою для проведеного дослідження стали наукові праці, присвячені різним аспектам силового тренування, включаючи фізіологічні та біомеханічні підходи. Для аналізу було використано порівняльний метод, що дозволив оцінити ефективність різних методик тренування, а також системний аналіз результатів наукових досліджень з метою розробки рекомендацій для тренерів і спортсменів. Крім того, у статті наведено практичні приклади програм тренування, заснованих на поєднанні різних методів та засобів. У результаті дослідження встановлено, що оптимальними для спортсменів є ті тренувальні програми, які враховують індивідуальні особливості та фізичну підготовку атлетів, поєднуючи різні методи силових тренувань. Найефективнішими є комплексні підходи, що включають традиційні силові вправи з використанням тренажерів та ваг, а також функціональні методи тренування, що забезпечують всебічний розвиток фізичних якостей. Виявлено, що застосування кругових методів тренувань та суперсетів дозволяє покращити витривалість і швидкість відновлення атлетів, а пірамідальні методи тренувань сприяють поступовому збільшенню навантажень. У висновках зроблено акцент на необхідності індивідуалізованого підходу до тренування в силових видах спорту. Прогресивність навантажень і регулярна оцінка результатів є ключовими факторами для досягнення успіху. Поєднання різних методів тренувань дозволяє підвищити ефективність тренувального процесу, знизити ризики травм і забезпечити тривалий розвиток фізичних можливостей спортсменів. Тренери мають адаптувати методики тренувань з урахуванням специфіки конкретного виду спорту, індивідуальних можливостей атлета та рівня його підготовки. (en) The article explores key aspects of the training process in strength sports, focusing on theoretical foundations and practical methods that enable athletes to achieve high results. It examines various training principles such as progression, individualization, and systematization, and provides a classification of strength sports to define specific approaches to training. The article also reviews recent scientific research on strength training theory and evaluates the effectiveness of modern training methods and tools, including weight machines, functional training, circuit methods, supersets, and others. The purpose of the article is to analyze modern training tools and methods in strength sports, and to evaluate their effectiveness in determining optimal approaches for achieving high athletic performance. The article aims to not only explore the theoretical foundations of training methods but also provide practical recommendations for their application in modern contexts. The study is based on scientific literature that addresses various aspects of strength training, including physiological and biomechanical approaches. A comparative method was employed to evaluate the effectiveness of different training techniques, as well as a systematic analysis of research results to develop recommendations for coaches and athletes. Additionally, the article presents practical examples of training programs that combine various methods and tools. The study found that the most effective training programs are those that consider individual characteristics and physical fitness of athletes, combining various strength training methods. Comprehensive approaches, which include traditional strength exercises using weights and machines, as well as functional training methods, proved to promote the holistic development of physical abilities. It was revealed that circuit training methods and supersets enhance endurance and recovery speed, while pyramid training methods contribute to the gradual increase in load. The conclusions emphasize the need for individualized approaches in strength sports training. Progressive load increases and regular assessment of results are key factors for success. Combining various training methods increases the efficiency of the training process, reduces injury risks, and ensures long-term development of athletes’ physical capabilities. Coaches should adapt training methodologies, taking into account the specifics of the sport, individual abilities of the athlete, and their level of preparation.Документ Проблема формування мотивації учнів до занять фізичною культурою у закладах загальної середньої освіти в Україні(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Язловецька, Оксана Валентинівна; Iazlovetska, Oksana Valentynivna(ua) У статті розглядається проблема формування мотивів і мотивації старшокласників до занять фізичною культурою, що є одним із шляхів удосконалення фізичного виховання у закладі загальної середньої освіти для вирішення нагальних проблем зі здоров’ям учнівської молоді України, підвищення їх рухової активності, фізичної підготовленості. Акцентовано увагу на те, що процес формування мотивації до занять фізичними вправами передбачає створення умов появи пізнавального інтересу, формування позитивного ставлення до предмету та до діяльності, організацію діяльності, в умовах якої формується пізнавальний інтерес. У статті схарактеризовано базові поняття дослідження – «потреба», «мотив», «мотивація», «мотивація до занять фізичною культурою»; визначено чинники, які впливають на формування мотивів, групи мотивів до занять фізичною культурою, представлено рекомендації щодо підвищення внутрішньої мотивації учнів. Зазначено, що мотивація до занять фізичною культурою – це комплекс мотивів особистості, що орієнтовані на набуття і збереження оптимального рівня фізичної підготовленості та працездатності особи Наголошено, що активний інтерес до занять фізичними вправами виникає в результаті внутрішньої мотивації, яка проявляється тоді, коли зовнішні цілі та мотиви відповідають рівню підготовленості (можливостям) учня, коли він розуміє суб’єктивну відповідальність за їх реалізацію. У статті визначено засоби і умови, що сприяють формуванню позитивної мотивації старшокласників до сфери фізичної культури, а саме використання в освітньому процесі інтерактивних, інформаційно-комунікаційних технологій і проєктного навчання, технологій здоров’язбереження на уроках фізичної культури; створення позитивної психологічної атмосфери під час уроків, орієнтація на мотивацію успіху на заняттях; оволодіння учнями способами і прийомами організації та проведення самостійних занять фізичними вправами; методами самоконтролю фізичного і психологічного стану, використання новітніх підходів у фізкультурно-оздоровчій діяльності тощо. (en) The article deals with the problem of forming motives and motivation of high school pupils to engage in physical education, which is one of the ways to improve physical education in general secondary education institutions to address the urgent health problems of Ukrainian pupils, increase their physical activity and physical fitness. It is emphasized that the process of forming motivation for physical exercises involves creating conditions for the emergence of cognitive interest, forming a positive attitude to the subject and to the activity, and organizing activities in which cognitive interest is formed. The article describes the basic concepts of the study – «need», «motive», «motivation», «motivation to engage in physical education»; identifies the factors that influence the formation of motives, groups of motives for physical education, and presents recommendations for increasing students’ intrinsic motivation. It is noted that motivation to engage in physical education is a complex of personal motives aimed at acquiring and maintaining the optimal level of physical fitness and performance. It is emphasized that the external factors of motivation formation include: the activity of the physical education teacher, the level of his/her pedagogical skills; content of classes (teaching methods); material and technical support of the place of classes; psychological climate in the team, etc. It is emphasized that active interest in physical exercises arises as a result of internal motivation, which manifests itself when external goals and motives correspond to the level of preparation (capabilities) of the pupil, when he understands the subjective responsibility for their implementation. The article identifies the means and conditions that contribute to the formation of positive motivation of high school pupils in the field of physical culture. It is emphasized that in order to improve physical education of senior pupils in general secondary education, to increase their motivation to engage in physical education, it is important to use interactive, information and communication technologies and project-based learning, health technologies in physical education lessons; creating a positive psychological atmosphere during lessons, focusing on motivation for success in the classroom; mastering the methods and techniques of organizing and conducting independent physical education classes.Документ Адаптивне фізичне виховання і соціальна справедливість(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Турчак, Анатолій Леонідович; Маркова, Олена Віталіївна; Turchak, Anatolii Leonidovych; Markova, Olena Vitaliivna(ua) Стаття присвячена впровадженню соціальної справедливості через викладання адаптивного фізичного виховання у закладах загальної середньої освіти, визначенню педагогічних умов, закономірностей, принципів, методів, прийомів і засобів інклюзивної дидактики, створенню якісного освітнього корекційного середовища для учнів з обмеженими функціональними можливостями, а саме – реалізації принципів : рівності й справедливості; доступності і систематичності; інтерактивності у адаптивній фізичній культурі; контенту, що мотивує дітей з вадами у стані здоров’я до навчання; спрощенню когнітивної складності навчального процесу в інклюзивній освіті; вивченню і застосуванню вчителем фізичної культури передового педагогічного досвіду організації навчально-виховної роботи з корекційної педагогіки. Розглянуто проблеми, що виникають при формуванні соціальної справедливості у шкільному колективі, шляхи покращення професійної діяльності у наданні інклюзивних освітніх послуг з адаптивного фізичного виховання на основі створення спеціальних матеріально-технічних і дидактичних умов, що забезпечують високу ефективність навчально-виховного процесу з соціальної адаптації інтелектуально і фізично відсталих дітей. Метою даної статті є розкриття основних компонентів адаптивного фізичного виховання та соціальної справедливості. У ній викладено науково-педагогічні положення, якими слід керуватися у розв’язанні всіх завдань адаптивного фізичного виховання з різними нозологіями у дітей, створенню виховного середовища із забезпечення соціальної справедливості серед учнів закладів загальної середньої освіти. Представлений матеріал розкриває питання педагогіки адаптивного фізичного виховання, соціалізації інклюзивної молоді до реалій сучасного життя, її участі у фізкультурно-оздоровчій і спортивно-масовій роботі загальноосвітньої школи. Обґрунтовано необхідність виховання функціонально відстаючих дітей шляхом застосування засобів фізичної культури з метою підготовки їх до наступного повноцінного життя, набуття професії, створення гармонійної сім’ї, нормального дітонародження і захисту суверенітету й незалежності української держави. Виділено основні компоненти соціальної справедливості у різних неформальних групах молоді й дорослих та складові адаптивної фізичної культури. У статті розглядається розвиток фізичних якостей школярів з суттєвими відхиленнями у функціональному стані в адаптивному фізичному вихованні навчальних планів і програм закладів загальної середньої освіти. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у розробці методичних рекомендацій щодо тренінгів учителів фізичної культури як асистентів (тьюторів) з інклюзивної освіти при адаптивному фізичному вихованні школярів. (en) The article is devoted to the implementation of social justice through the teaching of adaptive physical education in institutions of general secondary education, the definition of pedagogical conditions, laws, principles, methods, techniques and means of inclusive didactics, the creation of a high-quality educational correctional environment for students with limited functional capabilities, namely, the implementation of the principles: equality and justice; accessibility and systematicity; interactivity in adaptive physical culture; content that motivates children with disabilities to study; simplifying the cognitive complexity of the educational process in inclusive education; the study and application by the physical culture teacher of advanced pedagogical experience in the organization of educational work in correctional pedagogy. The problems that arise in the formation of social justice in the school team, the ways of improving professional activity in the provision of inclusive educational services in adaptive physical education based on the creation of special material, technical and didactic conditions that ensure the high efficiency of the educational process of social adaptation, intellectually and physically handicapped children. The purpose of this article is to reveal the main components of adaptive physical education and social justice. It outlines scientific and pedagogical provisions that should be followed in solving all tasks of adaptive physical education with various nosologies in children, creating an educational environment to ensure social justice among students of general secondary education institutions. The presented material reveals the issues of pedagogy of adaptive physical education, socialization of inclusive youth to the realities of modern life, their participation in physical culture and health and sports and mass work of a comprehensive school. The necessity of raising functionally retarded children through the use of physical culture in order to prepare them for the next fulfilling life, acquiring a profession, creating a harmonious family, normal childbirth and protecting the sovereignty and independence of the Ukrainian state is substantiated. The main components of social justice in various informal groups of youth and adults and the components of adaptive physical culture are highlighted. The article considers the development of physical qualities of schoolchildren with significant deviations in the functional state in adaptive physical education of curricula and programs of general secondary education institutions. The authors see prospects for further research in the development of methodological recommendations for the training of physical education teachers as assistants (tutors) in inclusive education in adaptive physical education of schoolchildren.Документ Характеристика ітегральної підготовки у настільному тенісі(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr Viktorovich(ua) Інтегральна підготовка направлена на координацію і реалізацію у змагальній діяльності різних складових спортивної майстерності – технічної, тактичної, фізичної та психологічної підготовленості. У статті здійснено аналіз значення інтегральної підготовки у настільному тенісі виокремлені основні чинники і фактори її розвитку. Викладено результати дослідження. Проаналізовано вплив різних видів інтегральної підготовленості на успішність змагальної діяльності. Ігрова й змагальна діяльність тенісистів – яскравий зразок системності, зв'язаного цілого. Взаємозалежні рухові здібності, прийоми техніки, тактичні дії; рухові здібності з технічними прийомами й тактичними діями; прийоми техніки з тактичними діями, тактичні дії з міжособистісними стосунками . Взаємозв'язок сторін підготовки вимагає спеціального, цілеспрямованого впливу. Встановлено, що інтегральна підготовка впливає на впевнене застосування вивчених технічних прийомів і тактичних дій у складних умовах гри й змагань. У кваліфікованих спортсменів інтегральна підготовка займає основне місце в тренуванні, особливо в передзмагальних циклах і змагальному періоді підготовки. Про ефективність інтегральної підготовки судять за наступними показниками : за обсягом технічних прийомів і тактичних дій, що застосовують спортсмени в змаганнях; за якістю (за кількістю «своїх» помилок); за ефективністю ігрових дій на змаганнях. За допомогою інтегральної підготовки тенісисти навчаються максимально реалізувати в специфічній для настільного тенісу змагальній діяльності все те, що «напрацьовується» у процесі тренувальних занять (тренувальні ефекти). Трансформація тренувальних ефектів у результаті ігрових дій досягається за допомогою : по-перше, поєднання компонентів тренування – фізичної і технічної; по-друге, чергування й зміни технічних прийомів, тактичних дій і вправ для розвитку спеціальних рухових здібностей; по-третє, системи завдань у навчальних іграх й установок у контрольних іграх і, нарешті, у календарних іграх. Інтегральна підготовка ефективна у перед змагальний період. (en) Integral training is aimed at coordination and implementation in competitive activities of various components of sportsmanship – technical, tactical, physical and psychological preparedness. The article analyzes the importance of integral training in table tennis, highlights the main factors and factors of its development. The results of the research are outlined. The impact of various types of integral preparation on the success of competitive activities is analyzed. The game and competitive activity of tennis players is a vivid example of systematicity, a connected whole. Interdependent motor abilities, techniques, tactical actions; motor skills with technical techniques and tactical actions; technique techniques with tactical actions, tactical actions with interpersonal relations. The interaction of the training parties requires special, targeted influence. It has been established that integral training affects the confident application of learned technical techniques and tactical actions in difficult game and competition conditions. For qualified athletes, integral training takes the main place in training, especially in pre-competition cycles and the competitive period of preparation. The effectiveness of integral training is judged by the following indicators: by the volume of technical techniques and tactical actions used by athletes in competitions; by quality (by the number of "own" mistakes); by the effectiveness of game actions at competitions. With the help of integral training, tennis players learn to maximally realize in competitive activities specific to table tennis all that is "developed" in the process of training sessions (training effects). The transformation of training effects as a result of game actions is achieved with the help of: first, a combination of training components – physical and technical; secondly, alternating and changing technical techniques, tactical actions and exercises for the development of special motor skills; thirdly, systems of tasks in educational games and settings in control games and, finally, in calendar games. Integral training is effective in the pre-competitive period.Документ Індивідуальний питний режим, як засіб підвищення працездатності легкоатлетів-бігунів на етапі попередньої базової підготовки(2024) Миценко, Євген Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen(ua) Мета дослідження полягає в тому аби зʼясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Зʼясування такої доцільності відбулося шляхом проведення експерименту з впровадженням індивідуальних питних режимів в тренувальний процес легкоатлетів, що також були студентами Центральноукраїнського державного університету, і порівнянням показників функціональної продуктивності з аналогічними показниками їх товаришів із контрольної групи. Ми вияснили, що на даний час не достатньо даних, аби обгрунтовано планувати споживання рідини в ході тренувального процесу легкоатлетів, з урахуванням індивідуальних особливостей інтенсивності потовиділення. А також, що в спортивній практиці переважає неконтрольоване споживання рідини на тренуваннях. Тренери і спортсмени віддають перевагу спразі, як орієнтиру для пиття в процесі тренування. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує обʼєм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Нам вдалось вдалось визначити принцип, врахування якого в питному режимі дозволяє значно зменшити вплив втоми на функціональну продуктивність легкоатлетів бігунів. На основі отриманих нами даних можна припустити, що результати дослідження будуть корисними і представникам інших видів спорту, повʼязаних із тривалою роботою високої та субмаксимальної інтенсивності. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням обʼєму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. Elucidation of such expediency took place by conducting an experiment with the introduction of individual drinking regimes into the training process of track and field athletes who were also students of the Central Ukrainian State University, and by comparing the indicators of functional productivity with similar indicators of their peers from the control group. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. Based on the data we obtained, it can be assumed that the results of the study will be useful for representatives of other sports associated with long-term work of high and submaximal intensity. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.Документ Теоретико-методичні підходи щодо регулювання тривожного стану спортсменів в умовах війни(ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”, 2024) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Babalich, Viktoriya(ua) У статті порушено проблему стабілізації психічних станів спортсменів під час тренувань в умовах війни. Використовуючи дихальні вправи і медитацію ми мали на меті знизити рівень тривожності у спортсменів. Гіпотеза дослідження: запропоновані підходи сприятимуть кращому засвоєнню технічних прийомів, а в сполучені з дихальними методиками, медитацією знизять рівень тривожності спортсменів під час проведення тренувань в умовах війни. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та практично перевірити запропоновані підходи щодо технічної підготовки та стабілізації психічних станів спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки. Висновки: В результаті проведеного педагогічного експерименту спостерігається стійка позитивна динаміка показників технічної підготовленості спортсменів. Водночас застосування дихальних вправ та медитації сприяли зниженню рівня тривожності. (en) The article deals with the problem of stabilizing mental states of athletes during training in war conditions. Using breathing exercises and meditation, we aimed to reduce the level of anxiety in athletes. Research hypothesis: the proposed approaches will contribute to better assimilation of technical techniques, and in combination with breathing techniques, meditation will reduce the level of anxiety of athletes during training in war conditions. The purpose of the study: to theoretically substantiate and practically verify the proposed approaches to technical training and stabilization of the mental states of karate athletes at the stage of basic training. Conclusions: As a result of the conducted pedagogical experiment, a stable positive dynamic of indicators of the technical preparedness of athletes is observed. At the same time, the use of breathing exercises and meditation helped to reduce the level of anxiety.Документ Виховання інтересу учнів середньої школи до фізичної культури під час занять футболом(ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”, 2024) Собко, Сергій Григорович(ua) Окреслено проблему недостатньої зорієнтованості уроків фізичної культури на свідоме, активне ставлення до занять фізичними вправами, яку покликаний вирішити такий дієвий засіб фізичного виховання, як футбол. Визначено компоненти інтересу учнів середньої школи до фізичної культури під час занять футболом: когнітивний, емоційно-ціннісний, діяльнісний, за якими обґрунтовано рівні сформованості інтересу учнів середньої школи до фізичної культури під час занять футболом: високий, середній, низький. Визначено та обґрунтовано педагогічні умови, які забезпечують ефективність процесу виховання інтересу учнів середньої школи до фізичної культури під час занять футболом: формування у школярів всебічних знань з футболу; здійснення емоційно-ціннісного впливу на учнів під час занять футболом; активізація навчально-пізнавальної діяльності у процесі занять з футболу. Підтвердження позитивної динаміки змін рівня вихованості інтересу учнів середньої школи до фізичної культури під час занять футболом перевірено математико-(статистичними методами, зокрема xi – квадрат (χ2). (en) The problem of insufficient orientation of physical education lessons on a conscious, active attitude to physical exercises, which is intended to be solved by such an effective means of physical education as football, is outlined. The components of secondary school students' interest in physical culture during football classes were determined: cognitive, emotional-value, activity, based on which the levels of formation of secondary school students' interest in physical culture during football classes were justified: high, medium, low. Pedagogical conditions that ensure the effectiveness of the process of raising secondary school students' interest in physical education during football classes are determined and substantiated: the formation of schoolchildren's comprehensive knowledge of football; making an emotional and valuable impact on students during football lessons; activation of educational and cognitive activities in the process of football lessons. Confirmation of the positive dynamics of changes in the education level of high school students' interest in physical education during football classes was verified by mathematical and statistical methods, in particular xi - square (χ2).