Наукові видання каф-ри фізичного виховання і рекреаційно-оздоровчої роботи
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/137
Переглянути
Документ Підходи до поточного оцінювання успішності студентів в секції фітнесу(2023) Миценко, Євген Вікторович; Бабенко, Леонід Вікторович; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Mytsenko, Yevhen; Babenko, A.; Malenyuk, T.(ua) Мета дослідження полягає в тому аби з’ясувати доцільність застосування індивідуального питного режиму в процесі тренування легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки. Нами присвячено увагу питанню впливу зневоднення на функціональну продуктивність легкоатлетів-бігунів та індивідуального питного режиму, як способу її підвищити. Зокрема ми оцінили кількість рідини, яку втрачають студенти легкоатлети за тренування, швидкість такої втрати, перевірили як впливає індивідуальний питний режим, що враховує об’єм втраченої спортсменом під час тренування рідини, на моторну ефективність за тестом Jebsen-Taylor. А також, як такий режим впливає на динаміку вибухової сили в процесі тренування. Ми сформулювали рекомендації про укладення індивідуальних питних режимів для легкоатлетів-бігунів з урахуванням об’єму втраченої з потом рідини, відпрацювали та перевірили на практиці реалізацію питного режиму в умовах тренувального процесу. (en) The purpose of the study is to find out the expediency of using an individual drinking regime during the training of track and field athletes at the stage of preliminary basic training. We found out that currently there is not enough data to reasonably plan fluid consumption during the training process of track and field athletes, taking into account the individual characteristics of the intensity of sweating. And also that uncontrolled fluid consumption during training prevails in sports practice. Coaches and athletes prefer thirst as a guideline for drinking during training. We have devoted attention to the question of the effect of dehydration on the functional performance of track and field athletes-runners and the individual drinking regime as a way to increase it. In particular, we estimated the amount of fluid that student athletes lose during training, the rate of such loss, and checked how the individual drinking regimen, which takes into account the volume of fluid lost by the athlete during training, affects motor efficiency according to the Jebsen-Taylor test. And also, how this mode affects the dynamics of explosive power during training. We were able to identify a principle that, taking into account in the drinking regime, can significantly reduce the impact of fatigue on the functional performance of track and field athletes. We have formulated recommendations for establishing individual drinking regimes for track and field athletes-runners taking into account the volume of fluid lost with sweat, worked out and verified in practice the implementation of the drinking regime in the conditions of the training process.Документ Сучасні виклики модернізації фізичного виховання в закладах вищої освіти України(ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Язловецька, Оксана Валентинівна; Бабенко, Андрій Леонідович; Yazlovetska, O.; Babenko, A.(ua) У статті проаналізовано сучасний стан системи фізичного виховання в закладах вищої освіти (ЗВО) України, висвітлено її значення для формування фізичного й психоемоційного здоров’я, а також розвитку професійних компетентностей здобувачів вищої освіти. Визначено основні проблеми, що перешкоджають ефективному функціонуванню цієї системи, зокрема: невідповідність традиційних підходів актуальним викликам, низький рівень рухової активності студентської молоді, скорочення навчальних годин на дисципліну «Фізичне виховання», обмеженість матеріально-технічного забезпечення та негативні наслідки воєнного стану, який звузив доступ до інфраструктури й посилив психоемоційне навантаження на здобувачів освіти. Акцентовано на необхідності комплексного оновлення системи фізичного виховання відповідно до вимог Закону України «Про вищу освіту», Концепції розвитку щоденного спорту та Стратегії розвитку фізичної культури і спорту до 2028 року. Ці документи визначають стратегічні орієнтири трансформації сфери – інклюзивність, оздоровчу спрямованість, цифровізацію та забезпечення якості. Проаналізовано інноваційні підходи, які вже впроваджуються у заклади вищої освіти, зокрема застосування цифрових платформ, фітнес-трекерів для моніторингу фізичної активності, відеотренувань та мобільних застосунків. Визначено потенціал і проблематику розвитку професійно-прикладної фізичної підготовки, яка формує спеціалізовані рухові якості, необхідні у професійній діяльності, але потребує індивідуалізації та методичного вдосконалення. Запропоновано комплексний підхід до модернізації системи фізичного виховання у ЗВО України, спрямований на підвищення її ефективності, відповідно сучасним викликам. Передбачено оновлення інфраструктури, упровадження мотиваційних механізмів, підвищення кваліфікації викладачів, розвиток інклюзивності та цифрової трансформації фізичного виховання. Особлива увага приділена потребі оновлення нормативної бази з урахуванням інклюзивного підходу, професійно-прикладної фізичної підготовки та цифрових інструментів. (en) The article analyzes the current state of the physical education system in higher education institutions of Ukraine and highlights its role in shaping students’ physical and psycho-emotional health, as well as in developing their professional competencies. The key challenges hindering the effective functioning of the system have been identified, including the inconsistency of traditional approaches with contemporary demands, low levels of physical activity among students, reduction in instructional hours for the «Physical Education» discipline, insufficient material and technical resources, and the negative consequences of martial law, which has limited access to infrastructure and increased psychological stress among students. The article emphasizes the need for a comprehensive renewal of the physical education system in accordance with the requirements of the Law of Ukraine «On Higher Education», the Concept for the Development of Daily Sports, and the Strategy for the Development of Physical Culture and Sports until 2028. These policy documents define strategic directions for the transformation of the field – namely, inclusivity, a focus on health promotion, digitalization, and quality assurance. Innovative approaches currently being implemented in higher education institutions have been analyzed, including the use of digital platforms, fitness trackers for monitoring physical activity, video workouts, and mobile applications. The potential and challenges of developing professionally oriented physical training have been identified. This type of training fosters specialized motor skills essential for professional activities but requires further individualization and methodological improvement. A comprehensive approach to modernizing the physical education system in Ukrainian higher education institutions is proposed, aimed at increasing its effectiveness and meeting current challenges. The approach includes infrastructure upgrades, the introduction of motivational mechanisms, professional development of teaching staff, the advancement of inclusiveness, and the digital transformation of physical education. Special attention is given to the need to update the regulatory framework, taking into account inclusive approaches, professionally oriented physical training and digital tools.