Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Фасилітація як інструмент розвитку м'яких навичок здобувачів(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Пуляк, Ольга ВасилівнаДокумент Використання smart-технологій у професійній підготовці здобувачів ЗВО(2024) Абрамова, Оксана Віталіївна; Бурдун, В. В.; Курзін, В. Г.Документ Формування ґендерної культури майбутніх викладачів і викладачок для управління ІТ-проєктами та реалізації проєктної діяльності(2023) Пуляк, Ольга Василівна; Мироненко, Наталя Василівна; Абрамова, Оксана Віталіївна(ua) Стаття присвячена формуванню ґендерної культури майбутніх викладачів і викладачок, які керують ІТ-проєктами та організовують проєктну діяльність здобувачів освіти. У публікації акцентується значення політики ґендерної рівності для ефективного управління проєктами, що забезпечує планування, організацію та управління ресурсами з максимальною ефективністю, інформаційно-комунікаційну взаємодію та внутрішні зв’язки, а також необхідність формування ґендерної культури у керівників і керівниць проєктів, щоб забезпечити рівні можливості та недискримінацію усіх учасників і учасниць проєкту. У статті наголошується на важливості ґендерної обізнаності, ґендерної компетентності та ґендерної чутливості керівників і керівниць проєктів. Ці якості сприяють формуванню егалітарного світогляду, рефлексії та свідомості щодо ґендерних питань. Крім того, у публікації відзначається зростаюча роль навичок управління проєктами у сучасному ринку праці, включаючи ІТ-проєкти, і наголошується на значущості підготовки майбутніх викладачів і викладачок та фахівців і фахівчинь у цій галузі. Також у публікації звернуто увагу, що формування ґендерної культури майбутніх фахівців і фахівчинь у сфері технологічної освіти відповідає завданням реформування шкільної освіти у рамках проєкту «Нова українська школа» технологічної освітньої галузі, що реалізується через проєктну діяльність здобувачів та базується на дотриманні принципів свободи та недискримінації, а також ґендерної рівності. Авторками застосовано педагогічне спостереження та опитування, які показали, що майбутні викладачі і викладачки та фахівці й фахівчині в галузі технологічної та професійної освіти мають обмежену обізнаність щодо ґендерних питань. Однак у більшості вони визнають існування ґендерних проблем та виявляють бажання поглибити свої знання в цій області. (en) The article is devoted to the formation of gender culture of future male and female teachers who manage IT projects and organize project activities of education seekers. The publication emphasizes the importance of gender equality policy for effective project management, which ensures planning, organization and management of resources with maximum efficiency, information and communication interaction and internal connections, as well as the need to create a gender culture among project managers to ensure equal opportunities and non-discrimination of all project participants. The article emphasizes the importance of gender awareness, gender competence and gender sensitivity of project managers. These qualities contribute to the formation of an egalitarian worldview, reflection and awareness of gender issues. In addition, the publication notes the growing role of project management skills in the modern labor market, including IT projects, and emphasizes the importance of training future teachers and specialists in this field. The publication also draws attention to the fact that the formation of the gender culture of future specialists in the field of technological education corresponds to the tasks of reforming school education within the framework of the project «New Ukrainian School» in the technological education field, which is implemented through the project activities of the applicants and is based on the observance of the principles of freedom and non-discrimination, as well as gender equality. The authors used pedagogical observation and surveys, which showed that future teachers and specialists in the field of technological and professional education have limited awareness of gender issues. However, most of them recognize the existence of gender problems and show a desire to deepen their knowledge in this area.Документ Features of the formation of research skills of school students while working on STEM-projects(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Abramova, Oksana; Vdovenko, V.; Prihodko, І.(ua) У статті розглянуто особливості формування дослідницьких умінь учнів закладів загальної середньої освіти під час проєктної діяльності. Наукова діяльність учнів виступає елементом інтеграції базових наукових знань у їхнє повсюдне життя і розвитку навичок самостійної роботи. Ця робота не лише покращує якість та глибину набуття знань, але й навчає учнів їх практичному розвитку, крім того, вона допомагає формувати у молодого покоління наукового світогляду та розвитку в них навичок наукових досліджень. Така діяльність сприяє зміцненню зв’язку між теоретичними знаннями та практичними навичками, що є етапом у підготовці школярів до подальшого професійного та особистісного розвитку. Важливим завданням у плані дослідницької роботи є визначення вимог до змісту, форм і до її організації. З цією метою у статті було проведено аналіз видів дослідницької діяльності учнів, що дало змогу визначити особливості організації такої діяльності під час роботи над інтегрованими проєктами. Організація дослідницької роботи учнів вимагає правильного визначення елементів структури та принципів формування змісту навчального матеріалу. (en) The authors of the article considered the peculiarities of the formation of research skills of students of general secondary education institutions during project activities. The scientific activity of students acts as an element of the integration of basic scientific knowledge into their everyday life and the development of independent work skills. This work not only improves the quality and depth of knowledge acquisition, but also teaches students their practical development. In addition, it helps to form a scientific worldview in the younger generation and to develop scientific research skills in them. Such activities contribute to strengthening the connection between theoretical knowledge and practical skills, which is a stage in the preparation of schoolchildren for further professional and personal development. An important task in terms of research work is the determination of requirements for content, forms and its organization. For this purpose, the authors of the article conducted an analysis of students' research activities. This made it possible to determine the peculiarities of the organization of such activities during work on integrated projects. The organization of students' research work requires the correct definition of the elements of the structure and the principles of forming the content of the educational material.Документ Modern Web Design and Blog Design: Virtual Reality and Augmented Reality(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Михайлова, Рада; Кравченко, Наталія; Петрова, Інна; Небесник, Іван; Софілканич, Марина; Mykhailova, Rada; Abramova, Oksana; Kravchenko, Nataliia; Petrova, Inna; Nebesnyk, Ivan; Sofilkanych, Maryna(ua)Документ Modern education: key factor in global innovation in higher education(2024) Абрамова, Оксана Віталіївна; Abramova, Oksana; Maksymchuk, Anatolii; Shvets, Olena; Shtainer, Tetiana; Petrova, Inna; Inna Petrova,; Kravchenko, Nataliia(ua) Показано роль освіти в освітньому просторі вищої школи і розглянуто її як фактор глобального процесу інформатизації вищої освіти. Виокремлено головні риси сучасного суспільства та основні тенденції, що змінюють образ освіти. Розглянуто основні моделі освітнього процесу як фактору глобального процесу інформатизації вищої освіти, які побудовані на основі мережних комп’ютерних технологій. Для якісної освіти виокремлено основні критерії відбору засобів організації навчального процесу; основні дидактичні та специфічні принципи. Наголошено на позитивних рисах сучасної освіти. З метою з’ясування дієвих шляхів удосконалення вищої освіти її розглянуто як фактор глобального процесу інформатизації. Було проведено анкетування студентів різних спеціальностей у закладах вищої освіти для з’ясування головних шляхів глобальної якісної підготовки майбутніх конкурентоздатніх фахівців в інноваційномупроцесі вищої освіти. Розглянуто перспективи розвитку сучасної освіти та шляхи, засоби форми освіти, які дозволяють повністю реструктуризувати освітню галузь, удосконалити і навіть змінити освітній процес. Розкрито сутність найбільш доступних і ефективних у сьогоденні онлайн-проектів освіти. (en) The role of education in the educational space of a higher school is shown and it is measured as a aspect in the international procedure of informatization of higher education. The main features of modern society and the main trends that change the image of education are highlighted. The leading models of the educational progression as a factor of the global process of informatization of higher education, which are built based on network computer technologies, are considered. For quality education, the main criteria for selecting means of organizing the educational process are recognized; basic didactic and specific principles. Positive features of modern education are emphasized. Finding effective ways to improve higher education, is considered a factor of the global informatization process. A survey of students of various specialties in institutions of higher education was conducted to find out the key traditions of global quality training of future competitive specialists in the innovative process of higher education. The prospects for the growth of modern education and the ways and means of education, which allow for a complete restructuring of the educational sector, improve and even change the educational process, are considered. The essence of today's most accessible and effective online education projects is revealed.Документ Developing Art and Graphic Skills among Future Designers : An Integrative Principle and A Methodical Model(2024) Абрамова, Оксана Віталіївна; Abramova, Oksana(ua) The authors talk about the methodological problems of training designers in transitional educational systems of postcolonial society. They solve new theoretical perspectives of integrative design teaching for future specialists. The authors aim not only to generalize the theoretical foundations, but also to create a single relatively closed model of formation of artistic and graphic skills and abilities of future designers and even offer illustrative tasks with simultaneous use of different types of social consciousness and the main (generic) types of modern design - environmental, universal. , communicative (communicative-digital) and futuristic. Achieving this goal was possible by using only theoretical methods - system analysis of literature, historical and typological observations, epistemological generalizations extrapolations within an integrative understanding of the object of transformation and pedagogical modeling. The main practical achievements of the article are the universal multilevel model, its explication and illustrative examples of the tasks of its implementation. The theoretical results of the article were a new understanding of the functionality of artifacts, the secondary nature of the aesthetic component, the integration of its practical and universal communicative functions. The article may be of interest to teachers of design departments and courses, design students, design practitioners and specialists in the field of advanced design.Документ Методика проведення метрологічних досліджень при вивченні питань промислової електроніки здобувачами вищої освіти спеціальностей технологічної та професійної освіти(2023) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Леся Віталіївна; Kononenko, Serhii Oleksiiovych; Kononenko, Lesіa Vitaliivna(ua) Сучасний стан суспільства висуває нові завдання для організації навчального процесу з підготовки здобувачів вищої освіти у різних галузях народного господарства. Враховуючи нагальні потреби організації навчального процесу, а саме дистанційного навчання, постає проблема у розробці відповідних методів формування фахових компетенцій студентів.Сучасне виробництво важко уявити без спеціалістів з метрології. На підприємствах промисловості необхідно постійно визначати параметри технологічних процесів та контролювати якість промислової продукції. Досить швидке впровадження комп’ютеризованих інформаційно-вимірювальних систем у виробничий процес потребує висококваліфікованих працівників, які проектують, впроваджують та обслуговують ці системи. Таким чином, сфера діяльності фахівців з метрології та інформаційно-вимірювальної техніки охоплює майже всі галузі промисловості України.Дослідження проведені науковцями вказують на невирішеність поставленої проблеми, щодо побудови навчального процесу в умовах дистанційного навчання при вивчені студентами основ метрології. На перше місце виходить стан матеріально-технічного забезпечення студентів, недоступність до необхідного обладнання, відсутність відповідного методичного забезпечення при використанні наявної комп’ютерної техніки та програмного забезпечення. Тому відбувається пошук альтернативних засобів при організації дистанційного навчання, що і зумовлює розробку доступних методів викладання основ метрології.Аналіз наукових досліджень, присвячених проблемам організації та проведення метрологічних досліджень при вивчені промислової електроніки здобувачами вищої освіти спеціальностей технологічної та професійної освіти в умовах дистанційного навчання вказує на те, що існують певні труднощі в їх постановці, а саме неможливість використання вимірювального обладнання. Запропонований нами підхід проведення метрологічних досліджень в умовах дистанційного навчання а саме: використання віртуального обладнання при проведені лабораторних робіт у певній мірі задовольняє виконання поставлених завдань. З’являється перспектива подальших методичних розробок для забезпечення метрологічних досліджень на основі віртуальних приладів, які б значно покращували рівень вивчення студентами основ метрології.Документ Питання адитивних технологій в наукових дослідженнях та при вивченні процесів і технологій обробки сучасних конструкційних матеріалів(2023) Ткачук, Андрій Іванович; Tkachuk, Andriy Ivanovych(ua) У статті розглянуті нові підходи при вивченні студентами освітньої програми Середня освіта (Трудове навчання та технології) особливостей адитивних технологій виробництва й обробки сучасних конструкційних металевих матеріалів, як однієї зі складових тем дисциплін "Основні процеси обробки матеріалів (металів)", "Технології обробки матеріалів", "Технологічний практикум з основних технологій (металевих матеріалів)", "Практикум з технологій" за рахунок більш ефективного компонування та подачі відповідного лекційного матеріалу з допомогою системи мультимедійних презентацій під час лекційних і лабораторних занять у форматі відео-конференцій на платформі Google Meet в умовах дистанційного навчання. Показано, що більш ретельного дослідження й опрацювання студентами потребують питання, які пов'язані з такими методами адитивних технологій, як Powder Bed Fusion і Direct Energy Deposition. Проаналізовано особливості викладення навчального матеріалу про характеристики і робочі параметри таких зрілих адитивних технологій 3D-друку металевих виробів, як SLS, DMLS, SLM, LENS, EBM, EBAM. Запропоновано, що при опрацюванні даного навчального матеріалу, студентам слід наголосити, що однією з самих розповсюджених є адитивна технологія газопорошкової лазерної плавки (Laser Engineered Net Shaping), яка належить до DED Additive Manufacturing. Реалізація цієї технології полягає у прямому підведенні металевого порошку в зону розплавлення, з наступним сплавленням його лазером. Підведення порошку здійснюється під тиском у повітрі чи в потоці інертного газі. Перевагами LENS є можливість: локальної обробки, гібридного виготовлення та ремонту великогабаритних, складнопрофільних і тонкостінних виробів; нанесення захисних покриттів; використання різних металопорошкових композицій. Недоліком LENS є велика витрата порошку через особливості процесу. Для виготовлення великогабаритних деталей простої геометрії також застосовується Electron Beam Additive Manufacturing, при якій в зону плавлення здійснюється пряме підведення металевого дроту з подальшим його сплавленням електронним променем з попередніми шарами ("зрізами") металевого виробу.Документ Сугестивна технологія як засіб мотивації студентів до освітньої діяльності в умовах дистанційного навчання(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023) Мироненко, Наталя Василівна; Пуляк, Ольга Василівна; Myronenko, Natalya Vasilivna; Puliak, Olha Vasilivna(ua) Статтю присвячено аналізу сугестивної технології навчання як одного із засобів формування позитивної мотивації студентів до здійснення освітньої діяльності в умовах дистанційного навчання.Зважаючи на обставини, які змушують студентів в Україні здійснювати освітню діяльність переважно на дистанційній формі навчання, спостерігається значне зменшення інтересу та мотивації до навчання, тому педагогам слід знаходити такі технології навчання, які б змогти активізувати творчо-інтелектуальну сферу діяльності студентів та підвищити позитивну мотивацію до освітньої діяльності. У якості такої технології авторами розкрито сутність та зміст сугестивно технології, яка відрізняється від інших тим, що при впровадженні її у освітній процес навчання здійснюється на основі емоційного навіювання у стані пильнування, що приводить до надзапам’ятовування. Авторами зроблено висновок, що впровадження сугестивного навчання в освітній процес студентів активізує їх творчо-інтелектуальну сферу, підвищує працездатність та знижує втому від роботи, створює позитивний емоційний мікроклімат, робить освітній процес більш продуктивним/Документ Формування готовності учнів до майбутньої раціоналізаторської та винахідницької діяльності в процесі навчання технологій(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023) Чубар, Василь Васильович; Chubar, Vasyl Vasyliovych(ua) Стаття присвячена проблемі удосконалення формування готовності учнів до майбутньої раціоналізаторської та винахідницької діяльності в процесі навчання технологій. У дослідженні запропоновано методику відбору змісту навчання школярів технологій, яка ґрунтується на використанні навчальних завдань, що вимагають реалізації елементів раціоналізаторської та винахідницької діяльності з різною складністю пошукової роботи й оперування, матеріалом пов'язаним із використанням знань різних навчальних предметів та пошуком інформації в Інтернеті; методичні підходи, під впливом яких активізуватиметься виникнення і формування здатності до інтелектуальної діяльності, необхідної учням для раціоналізаторської та винахідницької діяльності, яка закріплюватиметься і стабільно розвиватиметься у процесі реалізації навчальних проектів, тобто забезпечуватиме їхню здатність до швидкого й легкого засвоєння нових знань та застосування їх у стандартних та нестандартних ситуаціях для вирішення проблем; шляхи оптимального використання індивідуальної та групової пізнавальної діяльності для послідовного формування гіпотез щодо розв’язання проблем, пов’язаних з реалізацією навчальних проектів.Документ Технологічні процеси обробки матеріалів як складова stem-освіти в творчій діяльності студентів(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр Миколайович; Ryabets, Serhiy Ivanovych; Shchyrbul, Oleksandr Mykolayovych(ua) У статті розглядаються проблеми розвитку творчих здібностей студентів при використанні елементів STEM-освіти. На основі аналізу наукових, методичних джерел встановлено, що з огляду на глобальні процеси інформатизації та автоматизації виробництва, сучасна підготовка фахівців потребує інтеграції нових знань, формування навичок творчої діяльності, розвитку критичного та інноваційного мислення. Тому, на сьогодні, одним з ключових завдань реалізації освітнього процесу є формування сучасної, високоосвіченої, висококультурної, творчої особистості. Це завдання розв’язується за допомогою впровадження в освітній процес нових методів, технологій навчання. Саме використання елементів STEM-освіти в технологічній підготовці студентів створює умови для інтеграції знань з різних дисциплін, дає можливість студентам використати важливі міждисциплінарні зв’язки для досягн ення позитивного результату, та, безперечно, сприяє формуванню творчого потенціалу майбутніх педагогів.Документ Системи базових еквівалентних прикладів для вивчення тем теоретичної та технічної механіки(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Ткачук, Андрій Іванович; Tkachuk, Andrij Ivanovych(ua) У статті розглянуто використання систем базових еквівалентних прикладів розв'язування задач для вивчення тем теоретичної та технічної механіки під час екстремального дистанційного навчання в умовах війни. Показано, що застосування оптимально підібраних й максимально адаптованих систем базових еквівалентних прикладів розв'язування задач дозволяє при опрацюванні студентами лекцій та виконанні відповідних практичних завдань покроково формувати й закріплювати в себе відповідні багаторівневі практичні знання, вміння і навички з відповідних тем теоретичної та технічної механіки. Наведено елементи запропонованих систем базових еквівалентних прикладів розв'язування задач по темам "Основні поняття та аксіоми статики абсолютно твердого тіла" та "Система збіжних сил".Документ Питання сучасної зброї масового ураження при вивченні цивільного захисту, безпеки життєдіяльності та охорони праці в галузі(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Ткачук, Андрій Іванович; Пуляк, Ольга Василівна; Tkachuk, Andriy Ivanovych; Puliak, Olha Vasilivna(ua) У статті розглянуто особливості викладання питань про сучасні види зброї масового ураження при вивченні цивільного захисту, безпеки життєдіяльності та охорони праці в галузі, як необхідного елементу вдосконалення освітнього процесу в умовах повномасштабної довготривалої війни з країною-агресором-терористом РФ. Показано особливості компоновки й подачі лекційного матеріалу про біологічну та хімічну зброю масового ураження за їх основними компонентами і конкретними актуальними прикладами застосування проти комбатантів і цивільного населення. Наведено сучасний стан стратегічних ядерних сил основних країн "Ядерного клубу" (Сполучених Штатів Америки, Російської Федерації, Китайської Народної Республіки, Франції, Великобританії, Індії) та основні тактикотехнічні характеристики їх сухопутних і морських компонент "ядерної тріади", як самих небезпечних видів зброї, що можуть навіть при "локальному" застосуванні призвести до повномасштабних катастрофічних наслідків, в тому числі до "Ядерної осені" та "Ядерної зими".Документ Перспективи використання сучасних таск-менеджерів для управляння it проєктами(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Пуляк, Ольга Василівна; Мироненко, Наталя Василівна; Puliak, Olha Vasilivna; Myronenko, Natalya Vasilivna(ua) Статтю присвячено аналізу сучасних digital-інструментів – таск-менеджерів, які наразі активно використовуються українськими IT компаніями для управління проєктами. Теоретичним підґрунтям дослідження стали: аналітичній звіти платформи Coursera Coursera Global Skill Report 2022, бізнес школи Laba, міжнародної неурядової організації World Economic Forum, сервісів Deloitte, LinkedIn, McKinsey та IBM Global; офіційні сайти хмарних сервісів Worksection, Jira, Asana, Trello, Monday.com. З огляду на те, що роботодавці наголошують на важливості уміння використовувати digital-інструмент, зокрема таск-менеджерів, автори розглянули ті, які наразі найбільш популярні серед українських ІТ компаній. Для аналiзу обрано п’ять хмарних сервісів: Worksection, Jira, Asana, Trello, Monday. Досліджено основні характеристики таск-менеджерів – функціональний інструментарій, який необхідний для управління проєктами. Здійснено порівняння хмарних сервісів за основними характеристиками: відображення задач, мобільний додаток, інтеграція з іншими ресурсами, безкоштовний тарифний план. Авторами зроблено висновок, що таск-менеджер є сучасним та перспективним digital-інструментом, навички використання якого заохочуються роботодавцями всього світу. На думку авторів в закладах вищої освіт и варто знайомити студентів з сучасними digital-інструментами управління проєктами, що значно підвищить їхню конкурентоспроможність на ринку праці.Документ Методичні особливості використання інформаційно-технічних засобів візуалізації програмного матеріалу на уроках технології(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Царенко, Олександр Миколайович; Новосад, Ліна Володимирівна; Tsarenko, Oleksandr Mykolaevich; Novosad, Lina Volodymyrivna(ua) Стаття присвячена виявленню методичних особливостей використання інформаційно-технічних засобів для формування програмних компетентностей учнів на основі візуалізації навчального матеріалу шкільного предмета «Технології». У роботі зазначено, що візуалізація розглядається педагогами як другорядний чинник, що виконує лише ілюстративну функцію. Але інформаційна насиченість сучасного світу вимагає як планування обсягу візуальної й вербальної інформації, так і методичної підготовки вчителя з переструктурування програмного матеріалу. Візуалізація навчального контенту не є простим ілюстративним матеріалом, а цілісною системою передавання візуальної інформації, яка має реагувати на конкретні дії суб’єкта освітнього процесу і надавати можливість кер увати інформацією, що поступає в розпорядження учня через проєкційний екран. Уточнено змістове наповнення термінів «візуалізація» та «наочність». Візуалізація забезпечує інтенсифікацію навчального процесу, яка досягається завдяки ущільненню програмного мат еріалу, що сприяє скороченню часу на словесні міркування старшокласників.Документ Методика проведення метрологічних досліджень при вивченні студентами ЗВО фахових дисциплін(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Леся Віталіївна; Kononenko, Serhiy Oleksiyovych; Kononenko, Lesia Vitaliivna(ua) В статті проведено аналіз педагогічних і методичних досліджень, присвячених проблемам вивчення метрології при проведенні лабораторних робіт з дисципліни електротехніка та промислова електроніка. Досвід авторів та проведений аналіз дає змогу визначити шляхи подальшого вдосконалення постановки лабораторних робіт з електротехніки та промислової електроніки в аспекті проведення метрологічних вимірювань. Це в свою чергу надає можливість формування дослідницьких вмінь студентів з метрології при виконанні ними лабораторних робіт з електротехніки та промислової електронікиДокумент Використання інтерактивних технологій при викладанні курсу «Методика навчання дисциплін фахової підготовки»(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2023) Царенко, Iрина Леонтiївна; Tsarenko, Irina Leontyevna(ua) Стаття присвячена актуальній проблемі підготовки майбутніх педагогів професійного навчання на засадах компетентністного підходу під час вивчення курсу «Методика навчання дисциплін фахової підготовки» з використанням інтерактивних технологій. Зазначається, що використання інтерактивних технологій активізує мислення студентів, сприяє формуванню ключових і фахових компетентностей; забезпечує належний рівень оволодіння студентами навчальним матеріалом; активізує навчально-пізнавальну та дослідницьку діяльність; підвищує практичну орієнтованість освітнього процесу на майбутню професію. Визначено, що найбільш ефективним при організації освітнього процесу з курсу «Методика навчання дисциплін фахової підготовки» є такі інтерактивні методи: візуалізовані лекційні заняття, тренінги, дискусії, ділові та рольові ігри, які часто мають інтеграційний характер та передбачають поєднання традиційних і сучасних активних методів навчання. Обґрунтовано, характерні ознаки інтерактивного навчання, до яких відносяться: обов'язковість зворотного зв'язку; автономія та ініціативність студентів; співробітництво всіх учасників освітнього процесу; проблемний і рефлексивний характер навчання.Документ Ключові компетентності як інтеграційний чинник у проєктній діяльності(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Абрамова, Оксана Віталіївна; Вдовенко, Вікторія Віталіївна; Abramova, O.; Vdovenko, V.(ua) У статті розглядається проєктна діяльність школярів, яка здійснюється на засадах інтеграції та має компетентнісне тло. Звернуто увагу на особливості побудови нового Державного стандарту базової середньої освіти (2020) та його направленість на формування ключових компетентностей, результати навчання, наскрізні уміння, що є спільними для усіх компетентностей тощо. Окреслено сутність побудови навчального інтегрованого проєкту на основі інтеграції змісту та діяльності. Розв’язання комплексних завдань, формування ключових компетентостей, розвиток пізнавальних інтересів учнів, опановування нових способів мислення і дії досягається завдяки проєктній діяльності школярів. Зазначено, що різнопланова колективна проєктна діяльність дозволяє широко практикувати принципи змінності, кооперації і вільного вибору у функціонуванні цільових учнівських мікро груп, а також допомагає навчитися координувати спільні дії всіх її учасників. Досліджено трансформацію ролі вчителя та учнів під час навчальної проєктної діяльності. Окремо наведено приклад фрагменту плану інтегрованого навчального проєкту та можливості його реалізації у школі. Автори звернули увагу на значення самооцінювання та взаємного оцінювання діяльності учнів під час роботи над навчальним інтегративним проєктом.Документ Формування дизайнерських умінь у здобувачів технологічної та професійної освіти у процесі вивчення дисциплін професійної підготовки(2022) Абрамова, Оксана Віталіївна; Мироненко, Наталя; Abramova, Oksana; Mironenko, Natalya(ua) У статті розглядаються особливості формування дизайнерських умінь у здобувачів технологічної та професійної освіти у процесі вивчення дисциплін професійної підготовки, які мають бути спрямовані на проєктно-технологічний підхід у процесі продуктивної технологічної підготовки. Визначено місце та роль формування дизайнерських умінь у системі вищої освіти, зокрема, у підготовці майбутніх вчителів трудового навчання та технологій, майбутніх педагогів професійного навчання у галузі дизайну одягу. Проєктна технологія є однією з основних у роботі сучасного педагога технологічної та професійної освіти, тому в статті приділено увагу формуванню дизайнерських вмінь під час проєктно-технологічної діяльності здобувачів освіти та різних етапах реалізації власних творчих ідей.