Наукові видання каф-ри технологічної та професійної освіти
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/149
Переглянути
347 результатів
Фільтри
Налаштування
collection.search.results.head
Документ Методичне забезпечення розробки творчих проєктів студентів при вивченні питань енергетики(2023) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Кононенко Леся Віталіївна(ua) У статті розглянуто проблеми розробки студентських проєктів в сучасних умовах. Військовий стан в Україні створив низку проблем у різних галузях народного господарства і безпосередньо вплинув на енергетичне забезпечення життєдіяльності всієї країни. Відсутність електричної енергії в мережах призвела до того, що альтернативою стали використання автономних засобів забезпечення електричною енергією, а саме: використання сонячних панелей, дизельних генераторів та інше. Не обійшло стороною і забезпечення світлом промислових та побутових об ’єктів. Зрозуміло, що при такому дефіциті відповідної продукції її ціна на ринку зросла в декілька разів. Тому, з’явилась нагальна потреба у створені та розробці саморобних пристроїв та необхідного методичного забезпечення для виготовлення цих пристроїв які допоможуть усунити вказані проблеми без великих матеріальних затрат. На основі аналізу існуючої інформації з різних джерел масової інформації ми дійшли висновку про те, що є можливість створення потрібного обладнання, створеного власноруч з вже використаних чи відпрацьованих термін експлуатації пристроїв. А це в свою чергу спонукає студентів до використання на практиці отриманих ними знань з прикладних питань енергетики. Дослідження проведені вченими вказують на багатогранність обумовленої проблеми, щодо розробки методичного забезпечення для організації навчального процесу при виконанні студентами творчих проектів з питань енергетики. Це потребує в першу чергу матеріально-технічного забезпечення як студентів так і викладачів наявністю доступу до мережі INTERNET, відповідної комп’ютерної техніки та існування відповідного програмного забезпечення. Адже у ряді випадків їх відсутність або висока вартість зумовлює певні труднощі в організації навчального процесу. Зрозуміло, що одним із засобів полегшення розробки творчих проєктів є використання ними вже використаних чи відпрацьованих термін експлуатації пристроїв. Що в значній мірі здешевлює створені пристрої. Тому пошук альтернативних засобів при організації навчання зумовлює розробку доступного методичного забезпечення для виконання студентами творчих проектів з питань енергетики. Аналіз наукових та методичних досліджень, присвячених проблемам організації та реалізації студентами творчих проєктів з питань енергетики вказує на те, що існують певні проблеми для їх здійснення. А саме: висока вартість сучасної матеріально-технічної бази, відсутність відповідного методичного забезпечення. Все це унеможливлюють здійснення якісної підготовки студентів при виконанні ними творчих проектів з питань енергетики. Тому постало завдання для розв’язання цієї проблеми різноманітними способами та засобами навчання. Нами пропонується чітка, покрокова методика здійснення студентами творчих проектів, яка може бути використана як для реалізації проектів з енергетики, так і при виготовлені різноманітних електронних пристроїв. А це, в свою чергу, сприяє подальшим розробкам в даному напрямку досліджень. (en) The article offers methodological support for the implementation of creative projects on energy issues by students. Methodological support is a technology for the development and creation of various electronic devices. The impact of martial law on the energy sector is considered. Modern problems with the use of energy resources have been significantly complicated by failures in the supply of electricity and high humidity of the corresponding equipment. All this requires the use of alternative sources of electricity, namely, autonomous renewable sources. The most popular is the use of lithium-ion batteries. It is noted that there is a problem of providing the national economy with lighting equipment. LED devices create the possibility of providing the national economy with energy-saving, cheap means of lighting. Attention is focused on the possibility of developing creativ projects on energy issues by students. The use of the project method enables students to make homemade LED devices themselves, based on the knowledge gained in the process of studying energy issues. Prospects for further developments in this direction are determined. The martial law in Ukraine has created a number of problems in various sectors of the national economy and directly affected the energy supply of life throughout the country. The lack of electricity in the networks led to the fact that the alternative was the use of autonomous means of providing electricity, namely: the use of solar panels, diesel generators and so on. Not spared and the provision of light to industrial and domestic facilities. It is clear that with such a shortage of relevant products, its price on the market has increased several times. Therefore, there is an urgent need to create and develop the necessary methodological support for the manufacture of devices that will help eliminate these problems without high material costs. Based on the analysis of existing information from various media sources, we came to the conclusion that it is possible to create the necessary equipment, created personally from already used or used devices. And this, in turn, encourages students to put into practice the knowledge they have gained on applied energy issues. The analysis of scientific and methodological research devoted to the problems of organization and implementation by students of creative projects on energy issues indicates that there are certain problems for their implementation. Namely: the high cost of modern material and technical base, the lack of appropriate methodological support. All this makes it impossible to carry out high-quality training of students when they carry out creative projects on energy issues. Therefore, the task arose to solve this problem in various ways and means of training. We offer a clear, step-by-step methodology for students to implement creative projects, which can be used both for the implementation of energy projects and in the manufacture of various electronic devices. And this, in turn, contributes to further development in this area of research.Документ Формування на уроках трудового навчання професійного інтересу до сучасних технологій та машин(2023) Рябець, Сергій Іванович; Іваниця, Юлія Сергіївна(ua) Стаття присвячена питанню формування професійних інтересів школярів на уроках технологій в закладі загальної середньої освіти. Проведено теоретичний аналіз чинних законодавчих документів України з питання освіти і виховання молоді, а саме «Закон України «Про освіту» (2020 р.) та «Концепцію національного виховання» (2009 р.), а також проаналізовано праці науковців, основними питаннями яких є психолого-педагогічні принципи професійної орієнтації школярів, психолого-педагогічні засади вибору професії, професійне самовизначення індивідуального та практичні аспекти професійного консультування, особливості організації спеціалізованої підготовки та професійної підготовки школярів в умовах освітнього середовища, технології підготовки школярів до професійного самовизначення, зміст, форми та методи професійно-консультаційної роботи зі старшокласниками в процесі профільного навчання тощо. Визначено складові професійної освіти: професійні консультації, професійний вибір, діагностика та професійні адапта ції, які є основними елементами загальної системи організації формування професійних інтересів учнів 10-х та 11-х класів на уроках технологій в закладах загальної середньої освіти. Зазначені загальні та конкретні форми профорієнтаційної роботи, які допомагають випускникам зрозуміти власні особливості та обрати професію відповідно до своїх можливостей. Описано, які етапи колективної профорієнтаційної діяльності учасників освітнього процесу виділяють науковці. Проведено аналіз освітньої програми з технологій для учнів 10-11 класів, зокрема при впроваджені модулів "Дизайн інтер’єру" та "Кулінарія", а також відповідні професії. Окреслено, які підходи до ефективного формування професійних інтересів школярів у процесі технологічного навчання має використовувати вчитель технологій для забезпечення ефективного результату. Визначено перелік загально-педагогічних умов профорієнтаційної роботи у старших класах. Наголошується на використанні в такій діяльності принципів інтегрування знань, самоосвіти, особистісної спрямованості учня та його мотивації. (en) The article is devoted to the issue of formation of professional interests of schoolchildren in the lessons of technological education in the institution of general secondary education. A theoretical analysis of current legislative documents of Ukraine on the issue of education and upbringing of youth, in particular "Law of Ukraine "On Education" (2020) and "Concept of National Education" (2009), was conducted. The works of scientists were also analyzed, the main issues of which are psychological and pedagogical principles of professional orientation of schoolchildren, psychological and pedagogical foundations of choosing a profession, professional self-determination of an individual and practical aspects of professional counseling, peculiarities of the organization of specialized training and professional training of schoolchildren in the conditions of an educational district, technologies of training schoolchildren for professional self-determination, content, forms and methods of vocational counseling work with high school students in the process of specialized training, etc. The elements of professional education, professional consultations, professional choice, diagnostic elements and professional adaptations, which are the main elements of the general system of organizing the formation of professional interests of 10th and 11th grade students in technology lessons in a general secondary education institution, have been identified. General and specific forms of career guidance work have been studied, which help graduates to understand their own characteristics and choose a profession according to their capabilities. It is described which stages of the collective career orientation activity of the participants of the educational process are distinguished by scientists. An analysis of the educational program on technologies for students of grades 10-11 was carried out, in particular the modules "Interior Design" and "Cooking", as well as the professions introduced in the above modules. It is outlined what approaches to the effective formation of professional interests of schoolchildren in the process of technological training should be used by the technology teacher to ensure an effective result. We have also defined a list of general pedagogical conditions for career guidance work in senior classes.Документ Технології сапр в технологічній та професійній освіті(2023) Рябець, Сергій Іванович; Лісовський, Микола Тарасович; Щирбул, Олександр Миколайович(ua) Стаття присвячена питанням застосування САПР на уроках технологій у закладах загальної середньої та професійної освіти.. Сьогоднішня трудова та професійна підготовка відбувається в рамках проєктно-технологічної діяльності старшокласників під час вивчення предмета «Технологія» в ЗЗСО та учнів шкіл при оволодінні спеціальними дисциплінами з ЗП (ПТ) О з використанням автоматизованих систем проєктування. Отже, завдання вчителя (викладача) − одночасно формувати елементи проєктно-технологічної культури особистості, розвивати у учня здатність генерувати творчі ідеї, самоаналіз, вміння самостійно приймати рішення, формулювати і пояснювати свої думки і позиції, взаємодіяти і вести діалог з однокласниками тощо. Саме поєднання теоретичних знань і навичок проєктної діяльності формує проєктно-технологічну компетентність студента, яка реалізується шляхом реалізації творчих проєктів, які можуть бути виконані за допомогою комп’ютера. Використання студентами програм для автоматизації певних процесів проєктування дозволяє диверсифікувати форми подання навчальної інформації, види навчальних завдань; створення освітніх середовищ, які забезпечать їх «занурення» у світ 3D-моделювання, дозволять відвідати реальні виробничі ситуації, активізують мислення та просторову уяву, підсилюють мотивацію до самоосвіти. Розглянуто фактори впровадження сучасних САПР у освітню діяльність старшокласників, у тому числі компетентність викладача трудового навчання та технології та наявність комп’ютерної техніки з відповідним програмним забезпеченням. При використанні САПР змінюється роль викладача, який набуває функцій організатора проєктно-творчої та пізнавальної діяльності учнів. Також визначено функції автоматизованих систем проєктування в освітній діяльності учнів, зокрема, освітня, інформаційна, профорієнтаційна, технологічна. Описано можливості САПР в процесі технологічної підготовки. Використання САПР на уроках технологій підвищить інтерес учнів та формування конструкторських та технологічних навичок для майбутньої професійної діяльності. (en) The article is devoted to the use of CAD in the lessons of technology in the institution of general secondary and vocational education. Today's labor and professional training takes place within the framework of the design and technological activities of high school students during the study of the subject "Technology" in ZZSO and students of schools when mastering special disciplines in RFP (PT) O using automated design systems. The task of the teacher (teacher) at the same time is to form elements of the project-technological culture of the individual, develop the student's ability to generate creative ideas, introspection, the ability to make decisions independently, formulate and explain their thoughts and positions, interact and conduct dialogue with classmates, etc. A theoretical analysis of the work of scientists on the formation of design and technological competencies in the lessons of technology. It is the combination of theoretical knowledge and skills of project activity that forms the student's projecttechnological competence, which is realized through the implementation of creative projects that can be performed using a computer. The use of programs by students to automate certain design processes makes it possible to diversify the forms of presentation of educational information, types of educational tasks; creation of educational environments that will ensure their "immersion" in the world of 3D modeling, allows you to visit real production situations, activates thinking and spatial imagination, enhances motivation for self-education. The factors of introduction of modern CAD in the educational activity of high school students, including the competence of the teacher of labor training and technology and the availability of computer equipment with appropriate software. When using CAD, the role of the teacher changes, which acquires the functions of the organizer of the designcreative and cognitive activity of students. The functions of automated design systems in the educational activities of students are also defined, in particular, educational, information, career guidance, technological. The possibilities of CAD in the proces s of technological preparation are described. The use of CAD in technology lessons will increase the interest of students and the formation of design and technological skills for future professional activities.Документ Методичні особливості використання інформаційно-технічних засобів навчання під час самостійної роботи учнів 10-11 класів(2023) Царенко Олександр Миколайович, Царенко Ірина Леонтіївна, Яриш Наталія Олександрівна(ua) Стаття присвячена виявленню методичних особливостей використання інформаційно-технічних засобів навчання нового покоління під час самостійної роботи старшокласників на уроках технологій і в позаурочний час. Проаналізовані у статті науково-педагогічні джерела і передовий педагогічний досвід переконують, що сучасні інформаційно-технічні засоби стали невід'ємною частиною освітнього процесу. З’ясовано, що ефективно організувати самостійну роботу учнів на уроках технологій можливо лише за умов створення якісно нового освітнього середовища, в якому використанню засобів навчання нового покоління відводиться провідна роль. Обґрунтовано, що сучасні інформаційно-технічні засоби забезпечують доступність і зрозумілість навчальної інформації, сприяють підвищенню ефективності процесу навчання та поліпшенню якості підготовки здобувачів освіти, зокрема: активізують самостійну роботу учнів на заняттях і в позаурочний час; роблять навчальну діяльність більш захоплюючою та ефективною; сприяють розвитку творчих здібностей і критичного мислення учнівської молоді. У статті зазначається, що обсяг самостійної роботи учнів, особливо 10-11 класів, постійно збільшується. У старших класах самостійна робота на уроках базується на підготовці до виконання практичної роботи над індивідуальним чи груповим проєктом, а також на підготовці учнями мультимедійних матеріалів для презентації готових виробів. Ефективними є доповіді старшокласників на учнівських конференціях. Очікуваний педагогічний ефект забезпечує дослідницька діяльність здобувачів освіти. Активізація пізнавальної діяльності учнів за допомогою інформаційно- технічних засобів навчання забезпечується такими методичними прийомами: новизни і динамічності подання інформації (на етапі сприйняття навчального матеріалу); евристичним прийомом (на етапі засвоєння нової інформації); натуралізації (під час закріплення та узагальнення програмного матеріалу). Доведено, що ці методичні прийоми сприяють формуванню і розвитку ключових компетентностей і наскрізних умінь старшокласників у технологічній освітній галузі. (en) The article is devoted to the identification of methodological features of the use of information and technical means of learning of the new generation during the independent work of high school students in technology lessons and in extracurricular time. The scientific-pedagogical and informational sources analyzed in the article convince us that information-technical means of learning have become an integral part of the modern educational process. They include a variety of technologies, software, computer equipment, multimedia devices and other tools that have significant didactic capabilities. The main advantages of using new generation learning tools in the process of organizing students' independent work are: ensuring accessibility of learning and comprehensibility of educational information; activation of educational and cognitive activities of high school students on the basis of increasing their interactive activities; development of IT competence; increasing the effectiveness of the educational process due to the individualization and adaptation of the program material to the needs of each student. It was found out that it is possible to effectively organize the independent work of students in technology lessons only under the conditions of creating a qualitatively new educational environment in which the use of new generation learning tools is given a leading role. The article substantiates that modern information and technical means ensure the availability and comprehensibility of educational information, as well as contribute to increasing the efficiency of the learning process and improving the quality of training of education seekers, in particular: they help to activate the independent work of students in classes and outside of class; make educational activities more exciting and effective; contribute to the development of creative abilities and critical thinking of students. Thanks to this, students gain experience in choosing reliable sources of scientific information and using it to solve practical tasks during independent work, which ensures the formation and development of key competencies and cross-cutting skills in the technological educational field, as well as thorough preparation of high school students for future professional activities in modern information society. (en)Документ До питань матеріалознавства та сапр в рамках вивчення технологій дизайну інтер’єру в 10-11 класах(2023) Рябець Сергій Іванович, Аушева Юлія Валеріївна(ua) Стаття присвячена питанню реалізації проектної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти на уроках технологій. Проведено теоретичний аналіз наукових праць з питань технологічної освіти в умовах нової української школи, впровадження компетентнісного навчання, методики організації навчальної діяльності та праць, присвячених основам дизайну інтер’єру та художнім стилям. Визначено, що підходи до методики технологічної освіти старшокласників мають надати учням такі знання та вміння, які б спонукали учнів до роботи в майбутньому в різних сферах виробництва та домашнього господарства. Відзначено основну мету проектної діяльності старшокласника на уроках технології, зокрема така діяльність має формувати у старшокласника творче мислення та практичні навички дизайну інтер’єру. Такий підхід забезпечується тим, що студенти заохочуються творчо мислити, шукати унікальні рішення для оздоблення інтер’єру, працювати з різними матеріалами, кольорами, формами та текстилем, розробляти концепції, створювати ескізи майбутніх дизайнів, вирішувати питання стилістичної узгодженості та вибір потрібних матеріалів і кольорів. Також було зазначено, що реалізація творчого проекту в рамках вивчення технологій дизайну інтер’єру в 10-11 класах допомагає учням навчитися спілкуватися з іншими, оцінювати свою роботу та поважати думку інших учнів. Розповіли про можливості творчого проекту на уроках технологій у закладі загальної середньої освіти, зокрема розповіли про базові знання, які має отримати старшокласник у процесі вивчення дизайн-технологій, зокрема об’ємне планування, кольорові гами, матеріали та фактури. , освітлення, меблі та декор, 3d моделювання та принципи ергономіки. Охарактеризовано такі етапи реалізації творчого проекту в рамках вивчення технологій дизайну інтер’єру, як організаційно-підготовчий, проектно-конструкторський, технологічний та завершальний. Визначено перспективи подальших розробок, зокрема, у більш поглибленому вивченні технологій дизайну інтер’єру, що дасть студентам знання та вміння створювати функціональні, гармонійні та стильні інтер’єри. (en) The article is devoted to the issue of implementation of project activities of students of general secondary education in technology lessons. A theoretical analysis of scientific works on the issues of technological education in the conditions of the new Ukrainian school, implementation of competence training, methods of organizing educational activities and works devoted to the basics of interior design and artistic styles was carried out. It was determined that the approaches to the method of technological education of high school students should provide students with such knowledge and skills that would encourage students to work in the future in various areas of production and home economics. The main goal of the high school student's design activity in technology lessons was noted, in particular, such activity should form the high school student's creative thinking and practical interior design skills. This approach is ensured by the fact that students are encouraged to think creatively, look for unique solutions for interior decoration, work with different materials, colors, shapes and textiles, develop concepts, create sketches of future designs, solve the issue of stylistic coherence and the choice of the right materials and colors. It was also noted that the implementation of a creative project within the framework of studying interior design technologies in 10-11 grades. helps students learn to communicate with others, evaluate their work, and respect the opinions of other students. They described the possibilities of a creative project in technology lessons in a general secondary education institution, in particular They described the basic knowledge that a high school student should learn in the process of studying design technologies, including spatial planning, color schemes, materials and textures, lighting, furniture and decor, 3d modeling and principles of ergonomics. They described the stages of creative project implementation within the study of interior design technologies, such as the organizational-preparatory, design, technological, and final stage. Prospects for further developments were determined, in particular, in a more in-depth study of interior design technologies, which will give students knowledge and skills to create functional, harmonious and stylish interiors.Документ Фасилітація як інструмент розвитку м'яких навичок здобувачів(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Пуляк, Ольга ВасилівнаДокумент Використання smart-технологій у професійній підготовці здобувачів ЗВО(2024) Абрамова, Оксана Віталіївна; Бурдун, В. В.; Курзін, В. Г.Документ Формування ґендерної культури майбутніх викладачів і викладачок для управління ІТ-проєктами та реалізації проєктної діяльності(2023) Пуляк, Ольга Василівна; Мироненко, Наталя Василівна; Абрамова, Оксана Віталіївна(ua) Стаття присвячена формуванню ґендерної культури майбутніх викладачів і викладачок, які керують ІТ-проєктами та організовують проєктну діяльність здобувачів освіти. У публікації акцентується значення політики ґендерної рівності для ефективного управління проєктами, що забезпечує планування, організацію та управління ресурсами з максимальною ефективністю, інформаційно-комунікаційну взаємодію та внутрішні зв’язки, а також необхідність формування ґендерної культури у керівників і керівниць проєктів, щоб забезпечити рівні можливості та недискримінацію усіх учасників і учасниць проєкту. У статті наголошується на важливості ґендерної обізнаності, ґендерної компетентності та ґендерної чутливості керівників і керівниць проєктів. Ці якості сприяють формуванню егалітарного світогляду, рефлексії та свідомості щодо ґендерних питань. Крім того, у публікації відзначається зростаюча роль навичок управління проєктами у сучасному ринку праці, включаючи ІТ-проєкти, і наголошується на значущості підготовки майбутніх викладачів і викладачок та фахівців і фахівчинь у цій галузі. Також у публікації звернуто увагу, що формування ґендерної культури майбутніх фахівців і фахівчинь у сфері технологічної освіти відповідає завданням реформування шкільної освіти у рамках проєкту «Нова українська школа» технологічної освітньої галузі, що реалізується через проєктну діяльність здобувачів та базується на дотриманні принципів свободи та недискримінації, а також ґендерної рівності. Авторками застосовано педагогічне спостереження та опитування, які показали, що майбутні викладачі і викладачки та фахівці й фахівчині в галузі технологічної та професійної освіти мають обмежену обізнаність щодо ґендерних питань. Однак у більшості вони визнають існування ґендерних проблем та виявляють бажання поглибити свої знання в цій області. (en) The article is devoted to the formation of gender culture of future male and female teachers who manage IT projects and organize project activities of education seekers. The publication emphasizes the importance of gender equality policy for effective project management, which ensures planning, organization and management of resources with maximum efficiency, information and communication interaction and internal connections, as well as the need to create a gender culture among project managers to ensure equal opportunities and non-discrimination of all project participants. The article emphasizes the importance of gender awareness, gender competence and gender sensitivity of project managers. These qualities contribute to the formation of an egalitarian worldview, reflection and awareness of gender issues. In addition, the publication notes the growing role of project management skills in the modern labor market, including IT projects, and emphasizes the importance of training future teachers and specialists in this field. The publication also draws attention to the fact that the formation of the gender culture of future specialists in the field of technological education corresponds to the tasks of reforming school education within the framework of the project «New Ukrainian School» in the technological education field, which is implemented through the project activities of the applicants and is based on the observance of the principles of freedom and non-discrimination, as well as gender equality. The authors used pedagogical observation and surveys, which showed that future teachers and specialists in the field of technological and professional education have limited awareness of gender issues. However, most of them recognize the existence of gender problems and show a desire to deepen their knowledge in this area.Документ Features of the formation of research skills of school students while working on STEM-projects(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Abramova, Oksana; Vdovenko, V.; Prihodko, І.(ua) У статті розглянуто особливості формування дослідницьких умінь учнів закладів загальної середньої освіти під час проєктної діяльності. Наукова діяльність учнів виступає елементом інтеграції базових наукових знань у їхнє повсюдне життя і розвитку навичок самостійної роботи. Ця робота не лише покращує якість та глибину набуття знань, але й навчає учнів їх практичному розвитку, крім того, вона допомагає формувати у молодого покоління наукового світогляду та розвитку в них навичок наукових досліджень. Така діяльність сприяє зміцненню зв’язку між теоретичними знаннями та практичними навичками, що є етапом у підготовці школярів до подальшого професійного та особистісного розвитку. Важливим завданням у плані дослідницької роботи є визначення вимог до змісту, форм і до її організації. З цією метою у статті було проведено аналіз видів дослідницької діяльності учнів, що дало змогу визначити особливості організації такої діяльності під час роботи над інтегрованими проєктами. Організація дослідницької роботи учнів вимагає правильного визначення елементів структури та принципів формування змісту навчального матеріалу. (en) The authors of the article considered the peculiarities of the formation of research skills of students of general secondary education institutions during project activities. The scientific activity of students acts as an element of the integration of basic scientific knowledge into their everyday life and the development of independent work skills. This work not only improves the quality and depth of knowledge acquisition, but also teaches students their practical development. In addition, it helps to form a scientific worldview in the younger generation and to develop scientific research skills in them. Such activities contribute to strengthening the connection between theoretical knowledge and practical skills, which is a stage in the preparation of schoolchildren for further professional and personal development. An important task in terms of research work is the determination of requirements for content, forms and its organization. For this purpose, the authors of the article conducted an analysis of students' research activities. This made it possible to determine the peculiarities of the organization of such activities during work on integrated projects. The organization of students' research work requires the correct definition of the elements of the structure and the principles of forming the content of the educational material.Документ Modern Web Design and Blog Design: Virtual Reality and Augmented Reality(2023) Абрамова, Оксана Віталіївна; Михайлова, Рада; Кравченко, Наталія; Петрова, Інна; Небесник, Іван; Софілканич, Марина; Mykhailova, Rada; Abramova, Oksana; Kravchenko, Nataliia; Petrova, Inna; Nebesnyk, Ivan; Sofilkanych, Maryna(ua)