Наукові видання каф-ри теорії та методики олімпійського і професійного спорту

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/131

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 10 з 12
  • Ескіз
    Документ
    Тенденції та перспективи викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом»
    (2021) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Babalich, V.; Maleniuk, T.
    (ua) Стаття присвячена вивченню тенденцій та перспектив викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом» для студентів та слухачів курсів підвищення ква-ліфікації у закладах вищої освіти з урахуванням очно-дистанційної форми на-вчання за для підвищення якості її викладання. В статті представлено структуру та змістове наповнення курсу, яке виконано з врахуванням вимог до здійснення невідкладних дій, спрямованих на врятування та збереження життя людини та порядку надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах не медичними працівниками. Запропоновано під час опрацювання практичних начинок запровадити кейс-метод. При реалізації методу встановлено, що студенти краще навчилися переносити теоретичні знання на практику, працювати в команді, приймати спільні рішення, розвинули навички аналізувати та мислити критично, все це сприяє кращій комунікації і допомагає швидко в критичних ситуаціях приймати спільні, правильні рішення. Кейс-метод наблизив процес навчання до реальних ситуацій, які можуть трапитись під час навчально-тренувального процесу у професійній діяльності, таким чином відбувається формування життєвих і професійних компетентностей. (en) The article is devoted to the study of trends and prospects of teaching the discipline "Provision of first medical assistance in the process physical culture and sports activities" for students and listeners of advanced training courses in higher education to improve the quality of its teaching and taking into account distance learning. The purpose of the article – based on the study of existing trends to justify the prospects and content of the discipline "First aid in the process of physical culture and sports" and to introduce a case method to improve the quality of its teaching. The article presents the structure and content of the course, which is performed taking into account the requirements for emergency actions aimed at saving and listeners lives and the procedure for providing home care to persons in emergencies by non-medical workers. It is proposed to introduce a case method during the processing of practical fillings. In practical classes, students and listeners for each topic prepared a set of situational tasks with different levels of complexity. The implementation of the method will take place in three stages. At each stage, the levels of difficulty are determined using three types of cases: case study – a task within one topic; case exercise – when you need not only to establish the order of the correct actions for the implementation of first aid, but also to reproduce a certain skill; case situation – involves solving a set of measures, situation analysis, organization of pre-medical care by several people. During the implementation of the method it was found that students better learn to transfer theoretical knowledge into practice, work in a team, make joint decisions, develop skills to analyze and think critically, all this contributes to better communication and helps to quickly make joint, correct decisions. The case method brought the learning process closer to real situations that may occur during the educational and training process in professional activities, thus the formation of life and professional competencies.
  • Ескіз
    Документ
    Система Й. Пілатеса - як засіб покращення фізичної підготовленості й профілактики травматизму спортсменів (на прикладі тхеквондо)
    (Видавничий дім «Гельветика», 2020) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Babalich, V.; Маленюк, Тетяна Володимирівна; Maleniuk, T.; Голуб, Олена Володимирівна; Golub, O.; Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, O.
    (ua) У статті аналізується позитивний вплив системи Пілатес, яка сприяє підвищенню рівня фізичної підготовленості й зменшенню травматизму спортсменів. Доведено ефективність впровадженої програми, що дозволить комплексно формувати рухові навички та протидіяти травматизму для успішного ведення поєдинку. Проведене дослідження дозволило переосмислити погляди на організацію та проведення навчально-тренувальних занять тхеквондистів. Гіпотеза дослідження – висунуто припущення про те, що впроваджена програма зі застосуванням вправ системи Пілатес сприятиме зростанню рівня фізичної підготовленості та зменшенню травматизму тхеквондистів. Мета статті – обґрунтувати ефективність запровадженої програми та доцільності використання вправ системи Пілатес для покращення фізичної підготовленості й профілактики травматизму спортсменів. Для вирішення поставленої мети використовувались наступні методи дослідження: теоретичний аналіз, спостереження, методи діагностики (бесіда, тестування); педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий); методи статистичної обробки одержаної інформації. У дослідженні брали участь спортсмени, які відвідують секцію тхеквоно, віком 14-17 років. Результати: в результаті проведеного дослідження доведено ефективність розробленої програми. Підтвердженням її ефективності є виявлення позитивної динаміки досліджуваних критеріїв, що доведено статистично значущою розбіжністю між показниками розвитку рухових навиків в експериментальній та контрольних групах. Застосування вправ системи Пілатес сприяло зменшенню кількості травм під час тренувань і змагань тхеквондистів. Висновки: Удосконалення навчально-тренувального процесу тхеквондистів завдяки реалізації програми сприяло покращенню рівня фізичної підготовленості та зменшенню травматизму під час навчально-тренувального процесу тхеквондистів. За допомогою t – критерію Стьюдента доведено, що в експериментальній групі підсумкові результати є вищими, ніж у контрольній групі при рівні значущості p=0,05 за всіма руховими навиками: баланс, гнучкість, силові та швидкісно-силові навички, координація. (en) The article analyzes the positive impact of the Pilates system, which helps to increase the level of physical fitness and reduce injuries of athletes. The effectiveness of the implemented program is proved, which will allow to comprehensively form motor skills and counteract injuries for a successful fight. The study allowed to rethink the views on the organization and conduct of training sessions of taekwondo. The hypothesis of the study is that it has been suggested that the implemented program with the use of Pilates exercises will increase the level of physical fitness and reduce the injuries of taekwondo athletes. The purpose of: the article is to substantiate the effectiveness of the implemented program and the expediency of using Pilates exercises to improve physical fitness and prevent injuries of athletes. The following research methods were used to solve this goal: theoretical analysis, observation, diagnostic methods (conversation, testing); pedagogical experiment (ascertaining, forming); methods of statistical processing of the received information. The study involved athletes who attend the taekwondo section, aged 14-17 years. Results. As a result of the conducted research the efficiency of the developed program is proved. Confirmation of its effectiveness is the identification of positive dynamics of the studied criteria, as evidenced by a statistically significant difference between the indicators of motor skills development in the experimental and control groups. The use of Pilates exercises has helped to reduce the number of injuries during training and competition of taekwondo fighters. The practical: Improving the training process of taekwondo fighters through the implementation of the program helped to improve the level of physical fitness and reduce injuries during the training process of taekwondo fighters. Using Student's t-test, it was proved that in the experimental group the final results are higher than in the control group at a significance level of p = 0.05 for all motor skills: balance, flexibility, strength and speed-power skills, coordination.
  • Ескіз
    Документ
    Побудова тренувального процесу легкоатлеток при підготовці до кросового сезону з урахуванням циклічності змін жіночого організму
    (Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2018) Собко, Наталія Григорівна; Маленюк, Тетяна; Sobko, N.; Maleniuk, T.
    (ua) Важливим питанням спортивної підготовки легкоатлеток-стаєрів є побудова програми тренувальних занять, мікроциклів і мезоциклів на основі фаз оваріально- менструального циклу. Завдання роботи – побудувати тренувальний процес легкоатлеток- стаєрів під час підготовки до кросового сезону (на етапі спеціалізованої базової підготовки) з урахуванням циклічності змін жіночого організму. Методологія проведення роботи – аналіз науково-методичної літератури, контент-аналіз (вивчення офіційних документів – протоколів змагань, щоденників), педагогічне тестування за тренувальним процесом. Результати роботи. Представлено осінньо-зимовий макроцикл підготовки легкоатлеток-стаєрів до чемпіонату України з легкоатлетичного кросу. Розкрито його структуру на основі періодів, етапів і мезоциклів. Проаналізовано структуру й зміст індивідуальної програми бігової роботи легкоатлетки в базовому розвивальному мезоциклі на основі фаз оваріально-менструального циклу (ОМЦ). Виявлено, що спортсменка належить до високого рівня «жіночності» із тривалістю ОМЦ 28 днів. Узгоджено обсяг та інтенсивність тренувального навантаження легкоатлетки з фазами ОМЦ, що пов’язано з високим ступенем їх впливу на показники функціонального стану. Визначено особливості бігової роботи спортсменки відповідно до фаз ОМЦ: у менструальній, овуляторній і передменструальній фазах – відновні мікроцикли з біговим навантаженням аеробного й анаеробно-аеробного характеру, у постменструальній і постовуляторній – ударні мікроцикли з навантаженням анаеробного, анаеробно-аеробного та швидкісно-силового характеру. Висновки. Визначено, що під час побудови тренувального процесу легкоатлеток-стаєрів під час підготовки до кросового сезону потрібно враховувати не лише спортивну спеціалізацію, фізичну й функціональну підготовленість, але й циклічності змін жіночого організму.
  • Ескіз
    Документ
    Ефективність програми навчально-тренувального процесу юних легкоатлеток 13-14 років упродовж першого макроциклу річної підготовки (на прикладі спринтерського бігу)
    (2020) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Панченко, Галина Іванівна; Брояковський, Олександр Вікторович; Maleniuk, T.; Babalich, V.; Panchenko, H.; Broiakovskyi, O.
    (ua) Мета: розробити й довести ефективність програми тренувального процесу легкоатлеток-спринтерів упродовж першого макроциклу річної підготовки. Матеріал і методи: до експерименту було залучено десять спортсменок 13-14 років, які тренуються у гуртку з легкої атлетики опорного навчального закладу. Використано наступні методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Результати: визначено, що у легкоатлетів на етапі попередньої базової підготовки застосовується двоциклове планування річної підготовки («здвоєний» цикл). Розкрито структуру планування тренувального процесу у першому макроциклі: періоди, етапи, мезоцикли. Розроблено програму тренувального процесу легкоатлеток упродовж першого макроциклу «здвоєного» циклу річної підготовки. Висновки: доведено ефективність програми тренувального процесу легкоатлеток на основі підвищення їх показників фізичної підготовленості та спортивних досягнень на змаганнях з легкоатлетичного двоборства.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення фізичної підготовленості юних волейболісток 13-14 років
    (The Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration in Opole, 2023) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Maleniuk, T.
    (ua) У роботі розкрито теоретико-методичні основи фізичної підготовки волейболістів. Оцінено рівень розвитку рухових здібностей волейболісток 13-14 років. Виявлено високий рівень розвитку силової витривалості м’язів рук, вище середнього рівень – спритності і силової витривалості м’язів тулуба, середній – вибухової сили м’язів ніг, нижче середнього – стрибучості, низький – вибухової сили м’язів рук. Визначено за показниками технічної підготовленості середній, вище середнього та високий рівень. Виявлено взаємозв’язки між показниками фізичної та технічної підготовленості. Розроблено програму удосконалення фізичної підготовленості волейболісток на основі засобів загальної фізичної підготовки. Доведено ефективність програми на основі достовірного (p<0,05) покращення показників фізичної підготовленості.
  • Ескіз
    Документ
    Побудова тренувального процесу легкоатлеток при підготовці до кросового сезону з урахуванням циклічності змін жіночого організму
    (Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2018) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Собко, Наталія Григорівна; Maleniuk, T.; Sobko, N.
    (ua) Актуальність. Важливим питанням спортивної підготовки легкоатлеток-стаєрів є побудова програми тренувальних занять, мікроциклів і мезоциклів на основі фаз оваріально-менструального циклу. Завдання роботи: побудувати тренувальний процес легкоатлеток-стаєрів при підготовці до кросового сезону (на етапі спеціалізованої базової підготовки) з урахуванням циклічності змін жіночого організму. Методологія проведення роботи: аналіз науково-методичної літератури, контент-аналіз (вивчення офіційних документів – протоколів змагань, щоденників), педагогічне тестування за тренувальним процесом. Результати роботи: представлено осінньо-зимовий макроцикл підготовки легкоатлеток-стаєрів до Чемпіонату України з легкоатлетичного кросу. Розкрито його структуру на основі періодів, етапів і мезоциклів. Проаналізовано структуру і зміст індивідуальної програми бігової роботи легкоатлетки у базовому розвиваючому мезоциклі на основі фаз оваріально-менструального циклу (ОМЦ). Виявлено, що спортсменка належить до високого рівня «жіночності» з тривалістю ОМЦ 28 днів. Узгоджено обсяг та інтенсивність тренувального навантаження легкоатлетки з фазами ОМЦ, що пов’язано з високим ступенем їх впливу на показники функціонального стану. Визначено особливості бігової роботи спортсменки відповідно до фаз ОМЦ: у менструальній, овуляторній і передменструальній фазах – відновні мікроцикли з біговим навантаженням аеробного і анаеробно-аеробного характеру, у постменструальній і постовуляторній – ударні мікроцикли з навантаженням анаеробного, анаеробно-аеробного і швидкісно-силового характеру. Висновки: визначено, що під час побудови тренувального процесу легкоатлеток-стаєрів при підготовці до кросового сезону необхідно враховувати не лише спортивну спеціалізацію, фізичну і функціональну підготовленість, але і циклічності змін жіночого організму.
  • Ескіз
    Документ
    Ефективність програми спеціальної фізичної підготовки художніх гімнасток на етапі спеціалізованої базової підготовки
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2022) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Maleniuk, T.; Babalich, V.
    (ua) Мета: виявити та проаналізувати зміну рівня і оцінок спеціальної фізичної підготовленості спортсменок на етапі спеціалізованої базової підготовки (на прикладі художньої гімнастики). Методологія: аналіз наукової та навчально-методичної літератури, педагогічне тестування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Наукова новизна. Розроблено програму спеціальної фізичної підготовки художніх гімнасток 12-14 років, які тренуються в умовах спортивного клубу «УПС» (м. Катовіце, Польща). Програма складається з комплексів вправ спрямованих на удосконалення гнучкості, стрибучості, силових і координаційних здібностей гімнасток. Комплекси вправ впроваджено у тижневих мікроциклах підготовки гімнасток. Висновки: доведено ефективність розробленої програми спеціальної фізичної підготовки гімнасток за наступними критеріями: 1) за підвищенням рівня спеціальної фізичної підготовленості спортсменок з низького до середнього і з середнього до високого рівнів; 2) за достовірним покращенням (Р<0,01) оцінок за координаційні здібності (стійка на напівпальцях, нога на «пасе») на 125,20% і за вибухову силу м’язів ніг (присідання на одній нозі 10 с) – на 41,17%. Виявлено достовірне покращення (Р<0,05) оцінок за гнучкість у кульшових суглобах і хребті (складка, стоячи на лаві) на 26,30%; вибухову силу м’язів черевного пресу (піднімання ніг у вис під прямим кутом 10 с) – на 13,51%; вибухову силу м’язів спини (підйом і прогин тулуба назад 10 с) – на 17,07%; стрибучість (стрибки з подвійним обертанням скакалки 30 с і стрибки через скакалку 10 с) – на 42,30% і 20,51% відповідно.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості швидкісної підготовки юних спринтерів 14-15 років у групах базової підготовки
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Брояковський, Олександр Вікторович; Maleniuk, T.; Babalich, V.; Broiakovskyi, O.
    (ua) У статті розкриті особливості швидкісної підготовки спринтерів у групах базової підготовки ДЮСШ. Наголошується на необхідності підвищувати швидкість виконання основної змагальної вправи та окремих її елементів (рухів ніг, рук, корпусу), а також їх поєднань: стартовий розбіг, біг по дистанції, фінішування. Слід застосовувати бігові вправи у стандартних, полегшених та ускладнених умовах. Вправи повинні бути короткочасними, виконуватися з інтенсивністю 95-100 % від максимальної і повними інтервалами відпочинку. Розвиток швидкісних здібностей спринтерів повинен узгоджуватися з розвитком швидкісної сили, швидкісної витривалості і гнучкості. З метою підвищення показників швидкісної підготовленості спринтерів 14-15 років, були впроваджені засоби, спрямовані на розвиток елементарних і комплексних форм прояву швидкісних здібностей. Доведено ефективність використання засобів швидкісної підготовки спринтерів на основі достовірного (Р<0,05) підвищення показників комплексних форм прояву швидкісних здібностей. Так, результати у бігу на 60 м покращились на 3,99 %, у бігу на 100 м – на 2,43 %. Показники елементарних форм прояву швидкісних здібностей (частота рухів) важче піддаються тренуванню, але проявляють тенденцію до підвищення.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення технічної підготовки студентів на заняттях підвищення спортивної майстерності з волейболу
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Maleniuk, T.; Babalich, V.
    (ua) У статті висвітлюється проблема удосконалення технічної підготовки студентів-волейболістів масових розрядів. Обгрунтовано доцільність вирішення даної проблеми на основі аналізу початкових показників фізичної підготовленості, що відповідали середньому рівню, і початкових показників технічної підготовленості, що знаходилися на низькому і середньому рівнях. Удосконалено технічну підготовку волейболістів-початківців за допомогою систематичного впровадження традиційних спеціально-підготовчих вправ; застосування додаткового обладнання, пристроїв і тренажерів; урахування початкового рівня фізичного розвитку, технічної і фізичної підготовленості. Проаналізовано динаміку підвищення середніх показників технічної підготовленості волейболістів у процесі річного циклу тренувань. Доведено ефективність удосконалення технічної підготовки студентів-волейболістів.
  • Ескіз
    Документ
    Застосування рухливих ігор з елементами техніки легкоатлетичних вправ на уроках фізичної культури учнів 10-11 років
    (Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019) Маленюк, Тетяна Володимирівна; Maleniuk, T.
    (ua) У статті окреслено основні положення, якими необхідно керуватися під час підбору рухливих ігор для дітей 10-11 років. Вказано особливості проведення рухливих ігор з дітьми означеного віку. Застосовано рухливі ігри з елементами техніки легкоатлетичних вправ (біг, стрибки, метання) на уроках фізичної культури. Проведено тестування показників фізичної підготовленості хлопчиків 10-11 років на початку і по завершенню педагогічного експерименту. Виявлено достовірне (Р<0,05) підвищення показників спритності на 2,12%, вибухової сили – на 4,59%, силової витривалості м’язів розгиначів рук – на 64,11% і швидкості – на 4,57%. Виявлено недостовірне (Р>0,05) підвищення показників силової витривалості м’язів тулуба і гнучкості на 11,60% і 29,12% відповідно. Доведено ефективність застосування рухливих ігор з елементами техніки легкоатлетичних вправ на уроках фізичної культури на основі підвищення показників фізичної підготовленості хлопчиків 10-11 років.