Наукові видання каф-ри теорії та методики олімпійського і професійного спорту

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/131

Переглянути

Search Results

Зараз показуємо 1 - 10 з 140
  • Ескіз
    Документ
    Компоненти інтегральної підготовки у настільному тенісі
    (2023) Брояковський, Олександр Вікторович
    (en) Summary of an abstract. The aim (purpose) of the research – is an analysis of an integrated training in table tennis. The practical significan. The first part justifies research methods, also shows organization of the research. The second part contains main material of the research. Specific features about statistics of competitive activity, influence of various types of integral preparedness for the success of competitive have been analysed thanks for that research. The qualification work provides a detailed examination of rating indicators for the period 2014-2015 (ua) Мета дослідження – аналіз інтегральної підготовки у настільному тенісі. Практична значущість: даної роботи полягає у тому, що результати дослідження можуть були впроваджені в навчально-тренувальний процес спортсменів тенісистів високої кваліфікації. У першому розділі здійснено аналіз значення інтегральної підготовки у настільному тенісі виокремлені основні чинники і фактори її розвитку. У другому розділі викладено результати дослідження. Проаналізовано статистику змагальної діяльності вплив різних видів інтегральної підготовленості на успішність змагальної діяльності. Проведено аналіз показників рейтингу за період 2014-2016 роки.
  • Ескіз
    Документ
    Use of Multimedia Technologies in the Training of Physical Culture and Sports Specialists
    (2022) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr; Shevchenko, Olha; Bahinska, Olha; Markova, Olena; Bielkovа, Tetyana; Honcharenko, Ivan; Bida, Olena
    (en) Educational reform in Ukraine encourages the use of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sports, which is one of the promising directions of education development. Therefore, the article specifies the content of the terms "innovation" and "technology". For modern society, the introduction of multimedia technologies in education is not so much theoretical as pragmatic, since under condition of globalization it concerns its historical development and prospects associated with the so-called "high technologies".Our goal is to improve the training of Physical Education and Sports specialists by means of multimedia technologies. All of innovative technologies can be divided into four groups, depending on the appropriate form of educational activity for their use. The development of multimedia technologies in the training of specialists in Physical Education and Sport at the present stage of education development should be carried out in accordance with the criteria of manufacturability, which are presented in the article: scientism, to rely on the theoretical provisions of pedagogical science and methods of teaching the discipline, socially recognized educational goals, prospects for modernization of Education; consistency, which provides for the interaction of parts and the whole in the organization of the study environment, as a result of which the physical development of the young generation is an integral entity; guarantee, that is, the error between the planned and obtained results should be minimal; manageability, that is, full management of the stages of work of the teacher and students, which make up the completed cycle of actions; mass participation, for the purpose of applying the technology does not depend on the physical training of students, the pedagogical skill of the teacher and the type of educational institutions. The article presents the theory and method of organizing sports vents and circuses in the training of specialists in Physical Education and Sports by means of multimedia technologies. In order to increase the level of physical development of a person, physical fitness and the state of health of students, which has a clear trend to constant deterioration, it is necessary to instill love for sports, carry out high-quality training and organize sports events using multimedia technologies. In the process of sports activities, the participants' mental education is carried out. There are two types of communication here: direct and indirect, which are described in the article.In games and sports competitions, there are many opportunities for forming rules of collective behavior. The main issues of the organization of sports activities by means of multimedia technologies have been clarified. During sports competitions, the tasks presented in Physical Education and sports classes are improved, which ensure the improvement of physical and theoretical training of the individual. The pleasure of sports, bright, emotional spectacles, confirmed by multimedia technologies, arises from the participation of the viewer in them.
  • Ескіз
    Документ
    The Implementation of the Principles of Lifelong Learning as the Basis of Quality Specialize Education»
    (2020) Брояковський, Олександр Вікторович; Broiakovskyi, Oleksandr V.; Ilchuk, Vita V.; Mas, Nataliia M.; Kapinus, Oleksandr S.; Okaievych, Anastasiia V.
    (en) The article reflects the relevant factors of introducing specialized education. The first group of factors relates to the specifics of adolescent development. The second group of factors relates to the development of a network of educational institutions in the education system of modern Ukraine. Small towns and rural areas suffer from scarcity of gymnasiums, lyceums, schools with in-depth study of subjects. At the same time, major million cities also feel the need to increase their numbers. The third group of factors is determined by pan-European educational development objectives. The main attributes of lifelong learning that determine the transformations of specialized education are: formal, substantive and meaningful attributes. Let’s briefly consider each of these attributes. A formal attribute implies a temporary duration of the educational process and can be extended to the period of adult life (“lifelong learning”). A substantative attribute orients each pupil to the gradual enrichment of their creative potential. A meaningful attribute reflects the integrity of the lifelong learning cycle. The study of the effectiveness of the implementation of principles of lifelong learning as a basis for specialized education was based on a number of features. First of all, we are talking about the selected sample. After all, to trace the reasonability of applying the principles of continuing education in the process of professional formation it is necessary to diagnose individuals who have passed all the steps of this process. At the same time, the selected population of respondents was divided by gender into two groups. This made it possible to establish the diversity of views of men and women on the problem of continuing education. The purpose of this study is to provide a comprehensive review of the scientific literature on the specifics of the implementation of the lifelong learning principles and to determine whether professionals feel the need for additional training.
  • Ескіз
    Документ
    Innovative dimension of effectiveness in physical education student learning
    (2023) Брояковський, Олександр Вікторович; Турчак, Анатолій Леонідович; Broiakovskyi, Oleksandr; Tsviakh, Olha; Koshliak, Mykhailo; Turchak, Anatolii; Zalizniak, Alla; Dzhurynskyi, Petro
    (en) The article elucidates the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the intended goals and objectives, improving the educational level of those seeking education – improving educational services and the quality of education; the reasons for the need to introduce innovative technologies are determined; essential signs of innovation are shown; we will single out the integral qualities that characterize innovation; modification and combinatorial innovations are considered. The purpose of the article is to find out the basics of effectiveness in physical education student learning using innovative technologies aimed at realizing the set goals and objectives, increasing the educational level of education seekers – and improving educational services and the quality of education. The methodology concept offers fundamental ideas for effectiveness in physical education student learning. The main tasks of effectiveness in physical education student learning are revealed and the algorithm for the effectiveness of the education process is shown; we will highlight the requirements necessary for high-quality professional training; effective forms of introducing digital competence, innovative teaching methods, and technologies into the educational process are grouped. (ua) У статті висвітлено основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – підвищення освітніх послуг та якості освіти; визначено причини необхідності впровадження інноваційних технологій; виявляються істотні ознаки інноваційності; виділимо інтегральні якості, що характеризують інноваційність; розглянуто модифікаційні та комбінаторні новотвори. Мета статті – з’ясувати основи ефективності навчання студентів фізичної культури з використанням інноваційних технологій, спрямованих на реалізацію поставлених цілей і завдань, підвищення освітнього рівня здобувачів освіти – покращення освітніх послуг та якості освіти. Концепція методики пропонує фундаментальні ідеї щодо ефективності навчання студентів фізичного виховання. Розкрито основні завдання ефективності навчання студентів з фізичного виховання та наведено алгоритм ефективності навчального процесу; виділимо вимоги, необхідні для якісної професійної підготовки; згруповано ефективні форми впровадження в навчальний процес цифрової компетентності, інноваційних методів і технологій навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Теоретико-методичні підходи щодо регулювання тривожного стану спортсменів в умовах війни
    (ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”, 2024) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Babalich, Viktoriya
    (ua) У статті порушено проблему стабілізації психічних станів спортсменів під час тренувань в умовах війни. Використовуючи дихальні вправи і медитацію ми мали на меті знизити рівень тривожності у спортсменів. Гіпотеза дослідження: запропоновані підходи сприятимуть кращому засвоєнню технічних прийомів, а в сполучені з дихальними методиками, медитацією знизять рівень тривожності спортсменів під час проведення тренувань в умовах війни. Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та практично перевірити запропоновані підходи щодо технічної підготовки та стабілізації психічних станів спортсменів-каратистів на етапі базової підготовки. Висновки: В результаті проведеного педагогічного експерименту спостерігається стійка позитивна динаміка показників технічної підготовленості спортсменів. Водночас застосування дихальних вправ та медитації сприяли зниженню рівня тривожності. (en) The article deals with the problem of stabilizing mental states of athletes during training in war conditions. Using breathing exercises and meditation, we aimed to reduce the level of anxiety in athletes. Research hypothesis: the proposed approaches will contribute to better assimilation of technical techniques, and in combination with breathing techniques, meditation will reduce the level of anxiety of athletes during training in war conditions. The purpose of the study: to theoretically substantiate and practically verify the proposed approaches to technical training and stabilization of the mental states of karate athletes at the stage of basic training. Conclusions: As a result of the conducted pedagogical experiment, a stable positive dynamic of indicators of the technical preparedness of athletes is observed. At the same time, the use of breathing exercises and meditation helped to reduce the level of anxiety.
  • Ескіз
    Документ
    Побудова тренувального процесу спортсменів з рукопашного бою на етапі початкової підготовки
    (2023) Бабаліч, Вікторія Анатоліївна; Babalich, Viktoriia
    (ua) Розглянуто питання акцентованого використання засобів розвитку координації на початковому етапі підготовки у спортсменів, які займаються рукопашним боєм. Встановлено, що такий підхід сприятиме кращому опанованою технічних прийомів. Розроблено програму оптимізації координаційних здібностей спортсменів, яка враховує особливості розвитку координаційних здібностей відповідно віку та етапу підготовки. Визначено компоненти навантаження та їх обсяг, що сприяли ефективному розвитку координаційних здібностей. Проаналізовано динаміку рівня розвитку координації у спортсменів 8-9 років до та після експерименту. (en) The issue of the accented use of means of coordination development at the initial stage of athletes engaged in hand-to-hand combat training has been considered. It has been found out that this approach will contribute to better mastering of technical techniques. A program for optimizing the coordination abilities of athletes has been developed; it takes into account the peculiarities of the development of coordination abilities according to age and stage of training. The components of the load and their volume, contributed to the effective development of coordination abilities, has been determined. The dynamics of the level of coordination development of 8-9-year-old athletes before and after the experiment has been analyzed.