Перегляд {{ collection }} за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 5013
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Документ 1944 рік : Європейський та український виміри подій(РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024)(ua) У збірнику представлено стислий виклад доповідей і повідомлень, поданих на Всеукраїнську наукову конференцію «1944 рік: Європейський та український виміри подій (до 80-річчя висадки союзників у Нормандії та деокупації України), яка відбулася на базі кафедри історії України та всесвітньої історії Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка 24 жовтня 2024 року.Документ A synergetic approach to the study of works of musical arts by the pupils of the second form(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Cherkasov, VolodimerFedorovich; Черкасов, Володимир Федорович; Черкасов, Владимир Федорович(uk) У статті здійснено спробу запровадження синергетичного підходу щодо опанування творів музичного мистецтва учнями других класів загальноосвітніх навчальних закладів. Автором запропоновано інтерактивні музично-педагогічні технології та інноваційні методи музичного навчання спрямовані на засвоєння змісту навчального матеріалу передбаченого шкільною програмою. Доведено, що використання різних видів мистецтв на уроках музики уможливлює формування музичної культури учнів як складової духовної сфери особистості.Документ Adaptation of the UN’s gender inequality index to Ukraine’s regions(2019) Акбаш, Катерина Сергіївна; Пасічник, Наталя Олексіївна; Ріжняк, Ренат Ярославович; Akbash, K.; Pasichnyk, N.; Rizhniak, R.(en) The article analyzes the application of Human Development Index and derivatives from it indexes that take into account the gender factor. Today this index is used both for building a country ranking on the level of human development, and for studying the situation in the regions in the context of the indicators of this index. We proceed from the fact that for the countries in which sub-national regional indicators are very diverse in different spheres it is expedient to adapt not only the index of human development, but also the indices of the development of human potential taking into account the gender factor. This article suggests an adaptation to the sub-national level of Gender Inequality Index in the United Nations (UN) basic methodology and according to the method suggested by the authors, it is provided for a revision of the system of indicators for which the index is determined. The results obtained by the authors made it possible to compare the indicators and the trends of the two options for calculating the sub-national indices with the corresponding indicators in the country of the last 10 years. The authors concluded that Gender Inequality Index indicators in the country and Gender Inequality Index indicators derived from the UN basic methodology did not reflect a rather wide sub-national disparity. The expansion of the base of the indicators for the determination of Gender Inequality Index allowed the development of a new method of the sub-national Gender Inequality Index adaptation, to clarify the GII index calculated according to the basic methodology and, therefore, to prepare more objective political, economic and social recommendations in the context of development of human potential, taking into account the gender factor.Документ Advantages and disadvantages of using mathematical software in the work of mathematical circle(КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Botuzova, Yulia; Ботузова, Юлія Володимирівна(en) We consider a number of competi t ive tri gonometry problems, the condi t i on of which is to build a graph of a funct i on or equati on. These probl ems are solved wi th the using of the popul ar sof tware. In the process of work of these applicat i ons, one can find some advantages and disadvantages.Документ Aesthetic education in pedagogical heritage of A. S. Makarenko(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Melnychuk, Sergiy Gavrilovic; Мельничук, Сергій Гаврилович(EN) The aim of the article is to study the views and pedagogical heritage of A. S. Makarenko on the organization of aesthetic education in the educational process of the commune.Документ Aesthetic Education of Young People As a Necessary Condition for Cultural Development of the Individual in Modern Conditions of the Information Society(2022) Шевцова, Олена Борисівна; Shevtsova, Olena; Tiutiunnyk, Mariia; Bosyi, Oleksandr; Zharovska, Olena; Patsaliuk, Iryna; Bielikova, Valentyna; Kuchai, Tetiana(en) The article reveals the problems of aesthetic education of young people as a necessary condition for the cultural development of the individual in the modern conditions of the information society. Aesthetic education should contribute to the formation of a creatively active personality. The basis of aesthetic education of young people in the modern conditions of the information society is the core of artistic culture – art as a unique form of public consciousness that contributes to the spiritual development and improvement of the inner world of a person. The main tasks of aesthetic education are highlighted. It is focused on the formation The formation of true aesthetic and spiritual values of students is impossible without a deep awareness of the national foundations of culture, which combines science (including technology), education, art, morality, way of life and worldview, and most importantly its information component – information culture. The effectiveness of aesthetic education of students largely depends on the skillful use of various methods and means by teachers. Aesthetic education of students involves a qualitative change in the level of their aesthetic culture in the modern conditions of the information society. In the era of information and computer technologies, the main Institute for aesthetic education of young people, as a necessary condition for the cultural development of the individual, is mass media. Television stands out especially because it has several information series (audio and video sequence), multiplied by the efficiency of providing information that increases several times compared to paper media, which allows you to report directly during the event.Документ Aesthetic Education of Young People As a Necessary Condition for Cultural Development of the Individual in Modern Conditions of the Information Society(2022) Шевцова, Олена Борисівна; Shevtsova, O.; Tiutiunnyk, M.; Bosyi, O.; Zharovska, O.; Patsaliuk, I.; Bielikova, V.; Kuchai, T.(en) The article reveals the problems of aesthetic education of young people as a necessary condition for the cultural development of the individual in the modern conditions of the information society. Aesthetic education should contribute to the formation of a creatively active personality. The basis of aesthetic education of young people in the modern conditions of the information society is the core of artistic culture – art as a unique form of public onsciousness that contributes to the spiritual development and improvement of the inner world of a person. The main tasks of aesthetic education are highlighted. It is focused on the formation of aesthetic consciousness and aesthetic behavior of the individual. The formation of true aesthetic and spiritual values of students is impossible without a deep awareness of the national foundations of culture, which combines science (including technology), education, art, morality, way of life and worldview, and most importantly its information component – information culture. The effectiveness of aesthetic education of students largely depends on the skillful use of various methods and means by teachers. Aesthetic education of students involves a qualitative change in the level of their aesthetic culture in the modern conditions of the information society. In the era of information and computer technologies, the main Institute for aesthetic education of young people, as a necessary condition for the cultural development of the individual, is mass media. Television stands out especially because it has several information series (audio and video sequence), multiplied by the efficiency of providing information that increases several times compared to paper media, which allows you to report directly during the event.Документ Alanica в топонимии Дона(2020) Іліаді, Олександр Іванович; Iliadi, A. I.(en) The aim of the proposed study is to determine the Iranian trace in the toponymy (mostly in hydronymy), attested in the basin of the Don river. In particular, taking into account the results of the etymological analysis of a toponym group in the Don river region, the author considers that the conclusion about its Alanian genesis is very likely. An important factor leads to this thought: the words reconstructed in this study have a close equivalent or full identity only in the archaic Ossetian vocabulary (appellative and toponymic), which inherits Alanian lingual tradition. There is a reason to reconstruct the following Alanian words: *aspa-sāg, *aspa-[s]nav-, *mar-āf, *sāga-stān, *sūs-at, *uz-tarp, *us-tarp, *xalxal-an, *xanʒa. *Aspa-[s]nav- and *uz-tarp, *us-tarp are of particular interest for the practice of etymology and comparative-historical linguistics. The first example is an Iranian word-coinage of a Slavic toponym such as Кобылья Снова and consequently indicates the ancient Alanian and Slavonic language contacts. The second lexeme can be evidence of Iranian and Baltic lingual interaction in the Don and the Dnieper region. The conclusion on Alanian heritage in the Don toponymy can be supported with data from archaeology and history, therefore it is clear that further search of evidences of Iranian lexical relicts in this region will be in perspective.Документ An independent work as an important factor of the individualization of professional training of the future teacher of foreign languages(Видавець Лисенко В. Ф., 2016) Chernyonkov, Yaroslav; Черньонков, Ярослав Олександрович(uk) У статті проаналізовано зміст поняття самостійно-індивідуальна робота майбутнього вчителя іноземних мов у процесі професійної підготовки у вищих навчальних педагогічних закладах в рамках позанавчальної діяльності. Автором було ґрунтовно досліджено зміст та структуру даного поняття; подано власне визначення, мету та завдання процесу «Самостійної роботи»; запропоновано власно створену систему самостійно-індивідуальної роботи за освітньо-кваліфікаційним рівнем «Бакалавр»; окреслено основні завдання та види роботи досліджуваного утворення по курсам. В рамках докторського дисертаційного дослідження було проведено черговий етап педагогічного експерименту (індивідуалізації самостійно-індивідуальної роботи) в умовах спеціально створеного середовища: Одеський та Кіровоградський виші.Документ An interpretive approach to fiction text analysis by EFL students (based on the short story “the badness within him” by Susan hill)(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Dolgusheva, Olga Valerіїvna; Долгушева, Ольга Валеріївна(uk) У статті розглядається інтерпретативний підхід до аналізу художнього твору, обґрунтовується поєднання лінгвістичного та літературознавчого підходів до тлумачення твору в рамках курсу «Інтерпретації тексту» як одного із ключових засобів формування у студентів філологічної й соціокультурної компетенції та критичного мислення.Документ Analysis of key factors of influence on scientometric indicators of higher educational institutions of Ukraine(2021) Акбаш, Катерина Сергіївна; Пасічник, Наталя Олексіївна; Ріжняк, Ренат Ярославович; Akbash, K.; Pasichnyk, N.; Rizhniak, R.(en) In the article, the authors set out to determine the degree of influence of factors (the university's profile, the year of its foundation, the number of scientific and pedagogical staff, the population of the city in which the educational institution is located) on the indicators of the publishing activity rating of teachers of Ukrainian universities in Ukraine (according to the Hirsch index, which determined by the indicators of the SciVerse Scopus database). One-way analysis of variance and multiple regression models were used for this. As a result, the influence of all the proposed factors was revealed, although the degree of influence for each of them turned out to be different. The article also determines the degree of influence of these factors on the operational indicator of scientific activity of teachers - the number of citations in 2018-2019 of articles in 2018 per teacher. In this case, the same methods revealed the influence of only two factors - the profile of the university and the number of scientific and pedagogical staff. Conclusions are drawn about the need for building university rankings using operational (rather than cumulative) indicators of scientific activity and the importance of taking into account the profile of educational institutions by introducing weighting factors.Документ Analysis of the Shape of Wave Packets in the “Half Space–Layer–Layer with Rigid Lid " Three-Layer Hydrodynamic System(2022) Авраменко Ольга Валентинівна; Луньова Марія Валентинівна; Avramenko O. V.; Lunyova M. V.(ua) We study the process of propagation of weakly nonlinear wave packets on the contact surfaces of a “half space–layer–layer with rigid lid” hydrodynamic system by the method of multiscale expansions. The solutions of the weakly nonlinear problem are obtained in the second approximation. The condition of solvability of this problem is established. For each frequency of the wave packet, we construct the domains of sign constancy for the coefficient for the second harmonic on the bottom and top contact surfaces. The regularities of wave formation are determined depending on the geometric and physical parameters of the hydrodynamic system. We also analyze the plots of the shapes of deviations of the bottom and top contact surfaces typical of the constructed domains of sign-constancy of the coefficient. We discover the domains where the waves become ∪ - and ∩ -shaped and reveal a significant influence of wavelength on the shapes of deviations of the contact surfaces of the analyzed hydrodynamic system.Документ Anglizismen in der deutschen sprache(Видавець Лисенко В. Ф., 2015) Stepanenko, Alla; Степаненко, Аліна-Алла Вячеславівна(uk) Статтю присвячено дослідженню запозичень з англійської мови, зокрема британського та американського варіантів. Розглядаються питання виникнення англіцизмів, загальної класифікації англійських запозичень у німецькій мові. Також приділяється увага аналізу функціональних особливостей англіцизмів у лексико-граматичній системі німецької мови.Документ Anglizismen und denglisch als sprachform im heutigen alltag deutschlands(Видавець Лисенко В. Ф., 2016) Воронкова, Ніна Романівна(uk) У статті дається пояснення різниці між поняттями «англіцизм» і «денгліш», описуються галузі вживання англіцизмів та причини поширення денгліш у різних сферах сьогодення Німеччини. Наведено приклади активного вживання лексичних одиниц (англіцизм, денгліш) в сучасній літературній німецький мові.Документ APPLYING COMPUTER MATHEMATICS AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SPECIALISTS IN THE AREA “SYSTEM SCIENCES AND CYBERNETICS”(Publishing Kupriyenko SV, 2013) Shlianchak, S. A.; Шлянчак, Світлана Олександрівна(en) The author of the article gives the overview of approaches to the selection of means for forming professional competence of a specialist. The process of implementing the systems of computer mathematics in project activity of future specialists in the area “System Sciences and Cybernetics” is revised. Attention is paid to the technology of completing studying-professional projects by the future specialists, which influences the formation of personal-professional qualities of the specialist, which are the indivisible element in the formation of professional competence.Документ Areals of Iranian lexical relicts in toponymics of Dnieper and Bug basins(2018) Iliadi, A. I.; Іліаді, Олександр Іванович(en) The target of this scientific paper is the etymological analysis of some Ukrainian toponyms. Their belonging to the archaic Slavic toponymic is doubtful, and just the opposite – genesis of these lexems is persuasively explained with taking into account of the morphological and fonetic features of the Iranian word evolution. Reviewed Iranian lexical relicts form two toponymic areals along the Dnieper and the Bug. Thus suggested preliminary results of the etymology analysis can clarify well-known point of view about absent here Iranian hydronymy stratum.Документ Artistic interpretation as the basis of creative and performing activity of the future teacher-musician(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Horbenko, Helen Borysivna; Горбенко, Олена Борисівна; Горбенко, Елена Борисовна(en) At the present stage of our society development demands are intensified not only to the professional rise of teachers, but also to their personal qualities, which are detected in the ability to navigate in a variety of contradictions of the modern world, to be prepared for permanent changes, to acquire the competence in accordance with the chosen specialization independently, to identify personal ways of creative self-realization, self-development, self-education and self-affirmation in professional career and livelihoods. According to the needs of modern society requirements for individual of teacher-musician, his ability to use gained professional experience in independent practice creative activity under universal artistic and aesthetic values and worldviews, to acquire skills to own the means of selfknowledge and the world are significantly increased. In the article the theoretical analysis of psychological and educational works is carried out, that enables to determine the artistic and interpretative competence as a key structure in the professional training of future teachersmusicians; it is proved that artistic and interpretive expertise is a professional integrative significant personal quality, which provides the ability of future teacher in different kinds of creative and performing activity; the features of artistic and interpretative process as the basis of creative and performing activity of future teacher is disclosed; artistic and interpretative skills that are complex and integrative structure and are founded in various types of creative and performing activity are defined. The fact that the formation of artistic and interpretational skills determines the level of musical and performing competence of future professionals is established. The main methods, which influence positively to the formation of students’ artistic and interpretational skills, develop of personal and spiritual sphere of future professionals (capacity for emotional empathy, stage-empathy transformation, reflection) are revealed: the method of musical and theoretical analysis, the method of art analogies, and the method of artistic and creative projects. Using a wide range of active and interactive methods in the process of art and performing interpretation of musical compositions while studying of professional disciplines ensures the optimum process of formation of artistic and interpretative competence of future teachers-musicians, the promotion of artistic and interpretational skills, the development of professional personal qualities of future specialists.Документ Association psycholinguistic experiment as an efficient toolof thesaurus studying(Видавець Лисенко В. Ф., 2017) Chernyshenko, Iryna; Чернишенко, Ірина Анатоліївна(uk) У статті розглядаються питання«мовної особистості» та ролі асоціативного значення слова у структурі її тезаурусу. Описуються деякі результати асоціативних психолінгвістичних експериментів та методика їх проведення. Доводиться,що асоціативний експеримент є ефективним способом дослідження лексикону мовної особистості та аналізу міжкультурних відмінностей у способах усвідомлення і вербалізації концептів у мовній картині світу.Документ Author’s ability as innovative resource in the training professionals of artistic direction(КДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Stratan-Artyshkova, Tetiana Borysivna; Стратан-Артишкова, Тетяна Борисівна; Стратан-Артышкова, Татьяна Борисовна(ua) У статті визначається поняття «авторська спроможність», що містить змістову і процесуальну характеристики, передбачає наявність можливостей, задатків і здатностей, досягнення певного рівня їх розвитку, а головне – результативну – реалізацію креативних якостей, можливостей, здібностей, умінь у власній творчості, що і констатує наявність високорозвиненої професійно значущої особистісної якості майбутнього фахівця мистецтва – авторської спроможності. Основою, що дає змогу майбутньому фахівцю мистецького спрямування «розкриватися» і самовиражатися у власній творчості є наявність психолого-педагогічних якостей і механізмів, індивідуально- особистісних (суб’єктних) характеристик, що породжують і створюють системну якість – «спроможність». У процесі власного творення фіксується активність особистісних засад, момент творчої свободи і самостійності, творчого осяяння і вивільнення, виявляється набутий художньо-пізнавальний і музично- виконавський досвід, що спирається на інтуїцію, емпатію, рефлексію. Якісні характеристики творчого процесу – емоційно-образне мислення, здатність до співпереживання, ідентифікація, індивідуальна неповторність, творче самовираження, рефлексивність, критичне судження формуються через засвоєння різних взаємопов’язаних видів і форм художнього мислення, тобто сприйняття, інтерпретацію, власне творення. Авторська спроможність передбачає «комунікативну когерентність індивідів» та комунікативну самоорганізацію, постає як спосіб мислення, зумовлюється здатністю майбутнього фахівця усвідомлювати духовну сутність мистецтва, орієнтуватися й виявляти спроможність до творчого пошуку, самостійного розв’язання поставлених проблем і творчих завдань, творчого осмислення життєвого матеріалу, адекватної інтерпретації й відтворення психологічної моделі художнього образу, виявлення власних почуттів, особистісної позиції у розумінні мистецтва і навколишнього життя, встановленні художнього діалогу з аудиторією, проектування та прогнозування майбутньої діяльності, осмислення й інтерпретування накопиченого досвіду в його кореляції із соціокультурною реальністю.