Автореферати дисертацій

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 16 з 16
  • Документ
    Соціально-психологічні чинники фасилітації розвитку особистості підліткового віку
    (2018) Близнюкова, Олена Миколаївна; Blyzniukov, O. M.
    (ua) Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля МОН України. – Сєвєродонецьк, 2018. Дисертаційне дослідження присвячене висвітленню специфіки соціально-психологічних чинників процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Визначено, що процес фасилітації розвитку особистості є поетапним розгортанням соціально-психологічних умов надання допомоги у розвитку особистості партнера, а також виявляє суб`єкт-суб`єктний характер, відповідну динаміку, структуру, вирізняється соціально-психологічними чинниками, що уможливлюють цей процес й надають йому відповідної забарвленості. У структурі процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку виділено когнітивний, мотиваційний, ціннісний аспекти. Виокремлено загальні типи фасилятивності у підлітковому віці: ціннісну фасилятивність, конвенційну фасилятивність й інгібітну фасилятивність. Виявлено типові паттерни поведінки фахівців у процесі фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Показано, що соціально-психологічними чинниками, котрі здійснюють вплив на специфіку процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку є особливості комунікативної діяльності його суб’єктів та специфіка їх соціальної взаємодії, а також, когнітивні, мотиваційно-ціннісні властивості особистості, її ідентичності, фасилятивності, самоставлення, особистісні риси. Запропоновано й впроваджено систему формувальних соціально-психологічних заходів, що увійшли до програмно-цільового проекту щодо супроводу процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку, фасилятивності суб`єктів зазначеного процесу.
  • Документ
    Морфолого-синтаксична омонімія дієслів із префіксами ВИ-, ПЕРЕ-, ПО- : автореф. дис.
    (2002) Кіндей, Леся Григорівна; Киндей, Леся Григорьевна; Kindey, L.G.
    (uk) У роботі вперше використано системний підхід до вивчення семантичних структур найбільш уживаних в українській мові префіксів (ви-, пере-, по-) на основі загальних значень локативності, темпоральності, квантитативності, що дало змогу дослідити взаємозв’язки і взаємовпливи семантичних відтінків; проаналізовано особливості граматичного значення префіксів і закономірності його зв’язків із лексичним; виявлено специфічні ознаки полісеміїта омонімії префіксальних морфем і дієслівних похідних у цілому; встановлено найважливіші критерії розмежування цих явищ, до яких належать особливості функціонування значень морфем і дієслів, а також специфіка синтаксичного оточення; виокремлено семантичні групи лексико-граматичних омонімів. Праця є першою спробою систематизованого аналізу префіксальних дієслівних похідних з погляду вираження ними полісемічних та омонімічних відношень, які виникають завдяки їх взаємодії.
  • Документ
    Суспільно-географічні аспекти використання трудового потенціалу Харківської області
    (2008) Заволока, Юлія Юріївна; Сільченко, Юлія Юріївна; Заволока, Юлия Юрьевна; Сильченко, Юлия Юрьевна; Zavoloka, U. U.
    (uk) У дисертаційній роботі розглядаються теоретико-методологічні питання дослідження суспільно-географічних аспектів використання трудового потенціалу. В теоретичному плані уточнено визначення поняття «трудовий потенціал» з позиції суспільної географії, розроблено структурну схему факторів та рівнів формування і використання трудового потенціалу. Практична реалізація теоретичних положень дисертаційної роботи спрямована на виявлення особливостей відтворення трудового потенціалу, просторово-часового аналізу зайнятості, безробіття, попиту і пропозиції робочої сили на обласному ринку праці. За рахунок факторного аналізу інтерпретовано фактори використання трудового потенціалу. Проведено ранжування адміністративних районів за ефективністю використання трудового потенціалу. На основі кластеризації адміністративних районів області здійснено групування та подано рекомендації щодо вдосконалення ефективності використання трудового потенціалу Харківської області.
  • Документ
    Конституційне право людини і громадянина на свободу наукової творчості в Україні : автореф. дис.
    (2008) Мілова, Тетяна Миколаївна; Милова, Татьяна Николаевна; Milova, T. M.
    (uk) Дисертація присвячена дослідженню конституційного права людини і громадянина на свободу наукової творчості та проблем його реалізації в Україні. Досліджено поняття права на свободу наукової творчості, розкрита його характеристика за сутністю, змістом та формою. Проаналізована структура даного права, його основні елементи, місце у системі конституційних прав та свобод людини і громадянина. Виділено особливості становлення та розвитку права на свободу наукової творчості та його конституційної регламентації в Україні. Проаналізовано конституційно-правові проблеми реалізації права людини і громадянина на свободу наукової творчості та шляхи їх подолання. На підставі вивчення світового досвіду конституційно-правової регламентації права на свободу наукової творчості розроблено пропозиції щодо вдосконалення чинного законодавства України як у сфері прав та свобод людини і громадянина, так і в сфері наукової діяльності.
  • Документ
    Структура і семантика праслов’янського слова в генетичному гнізді *ver-
    (Інститут української мови НАН України, 2001) Іліаді, Олександр Іванович; Iliadi, A. I.
    (uk) Робота присвячена слов’янській етимології та реконструкції. У дослідженні шляхом застосування порівняльно-історичного й етимологічного методів на основі слов’янської апелятивної та ономастичної лексики здійснюється комплексне відновлення праслов’янського генетичного гнізда з базовим етимоном * vег - ‘крутити, гнути, вертіти; вергати’, встановлюється механізм і шляхи розвитку структури і семантики цілої кореневої групи, формулюються деякі теоретичні положення вчення про мовні підсистеми.
  • Документ
    Праслов’янська топонімія балканського ареалу : автореф. дис.
    (2009) Іліаді, Олександр Іванович; Iliadi, O. I.
    (uk) Дисертацію присвячено дослідженню реліктового слов’янського топонімікона Балкан. На підставі етимологічного аналізу значної кількості ономастичного матеріалу тут висувається гіпотеза про присутність на Балканах носіїв слов’янського мовлення вже у III-IV ст. н. е., формулюються критерії хронологічної стратифікації слов’янських топонімів Греції, здійснюється реконструкція фрагментів словника місцевих праслов’янських діалектів та корпусу праслов’янських гідронімів південнослов’янських мов. Результати реконструкції дозволяють схарактеризувати особливості праслов’янських діалектів грецької території (частково - території суч. південнослов’янських країн), їхнє відношення до інших слов’янських ідіомів. Обґрунтовується гіпотеза про наявність тут у Середньовіччя діалектів, близькоспоріднених саме з давніми північно-слов’янськими, а не південнослов’янськими мовами, що підтверджується матеріалом прагідронімного реєстру південнослов’янського ареалу, який також засвідчує залишки непівденнослов’янської лексичної норми.
  • Документ
    Відбір і орієнтація юних легкоатлетів-бігунів 9–11 років на етапі початкової підготовки
    (2011) Миценко, Євген Вікторович
    (uk) Дисертація присвячена розробці інтегрального критерію рівня розвитку рухової функції юних легкоатлетів-бігунів 9–11 років, обґрунтуванню методики спортивного відбору та орієнтації юних легкоатлетів-бігунів на першому етапі спортивної підготовки. Розроблені диференційовані за віком шкали для проведення уніфікованої оцінки рівня розвитку окремих параметрів рухової функції. Розроблені інтегральні критерії, що характеризують схильність юних легкоатлетів-бігунів до роботи з переважним проявом швидкісно-силових здібностей або до роботи з переважним проявом аеробної витривалості. Експериментальним чином встановлено, що розроблені інтегральні критерії проявляють достатню стабільність під впливом тренувального навантаження різної переважної спрямованості.
  • Документ
    Розвиток земської освіти в Херсонській губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)
    (2001) Рябовол, Лілія Тарасівна
    (uk) Дисертаційне дослідження присвячене проблемам виникнення й становлення земських навчальних закладів; розкриває особливості діяльності земств Херсонської губернії, які виявляються у спробах введення загального безкоштовного обов'язкового початкового навчання, у забезпеченні безперервності освіти та створенні мережі середньої, професійно-технічної й позашкільної освіти; показує внесок земств у розробку системного підходу щодо підготовки та підвищення кваліфікації фахівців народної школи.У дисертації земська освітня діяльність аналізується в контексті урядово-церковної політики; визначаються завдання та організаційні форми земської освітньої роботи; висвітлюються заходи щодо розширення освітнього змісту земських шкіл, характеризуються провідні принципи й методи навчання. Досвід земств може бути корисним для застосування на сучасному етапі.
  • Документ
    Система навчання правознавства учнів основної і старшої школи : автореф. дис.
    (2015) Рябовол, Лілія Тарасівна
    (uk) Шкільну правову освіту та навчання правознавства розглянуто з позицій системного підходу, визначено їх структурні компоненти та взаємозв’язки між ними, а також зовнішні зв’язки, чинники. Уточнено понятійний апарат дослідження. Проведено історико-методичний аналіз шкільної правової освіти в Україні, визначено й охарактеризовано дорадянський, радянський та сучасний періоди її становлення. Мету шкільної правової освіти визначено як розвиток правової предметної компетентності. В дисертації її описано як сукупність когнітивного, діяльнісно-процесуального та ціннісно-отиваціцного компонентів. Правову предметну компетентність розглянуто як рівневе утворення. Визначено такі рівні її розвитку: базовий, стандартний, профільний. Зміст шкільної правової освіти розглянуто у двох аспектах: 1) як сукупність правових знань, способів діяльності за зразком і досвіду їх здійснення, способів і досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення й досвіду його вираження; 2) як сукупність предметів /курсів з правознавства інваріантної та варіативної частин навчального плану СЗОШ. Розроблено методичні умови впровадження рівневої компетентнісно орієнтованої методичної системи навчання правознавства, її модель та експериментальну методику навчання, шляхом експерименту перевірено та статистично підтверджено її ефективність для розвитку базового, стандартного та профільного рівнів правової предметної компетентності.
  • Документ
    Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій у вищих навчальних закладах
    (2014) Шлянчак, Світлана Олександрівна; Shlianchak, S. A.; Шлянчак, Светлана Александровна
    (uk) На основі аналізу сучасного стану дослідженості проблеми формування професійної компетентності фахівців обґрунтовано сутність професійної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій, визначено її компонентну структуру, критерії, показники і рівні її сформованості. Розроблено модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій у вищих навчальних закладах. Модель складається з взаємопов’язаних компонентів: цільового, змістового, організаційно-технологічного і критеріального. Визначено й впроваджено в процес професійної підготовки студентів педагогічні умови формування їх професійної компетентності. Результатами експерименту підтверджено позитивні зміни в рівнях сформованості досліджуваного утворення.
  • Документ
    Юридико-психологічний зміст та детермінанти професійної діяльності працівників національного центрального бюро Інтерполу в Україні
    (2010) Культенко, Олександр Володимирович; Kultenko, O. V.
    (uk) У дисертації представлено результати теоретичного та експериментального аналізу організаційно-правових, організаційно-методичних і юридико-психологічних засад процесу професійного становлення працівника Робочого апарату НЦБ Інтерполу в Україні, напрямів та методів формування в нього професійно-психологічних властивостей та якостей. Визначено засади та можливості практичного використання юридико-психологічних знань в організації діяльності Укрбюро Інтерполу. Створені кваліфікаційна характеристика та психограма інспекторів РА НЦБ Інтерполу в Україні, яка включає дев’яносто чинників, що охоплюють всі структурні компоненти особистості інспектора: спрямованість та орієнтацію, характерологічні риси, пізнавальні психічні процеси та мовні здібності, психофізичні властивості. Визначені напрями та засоби оптимізації підготовки фахівців-інспекторів і формування у них психологічної готовності до професійної діяльності, а саме: врахування психологічних аспектів при викладанні фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін; загальна психологічна підготовка як організований і цілеспрямований процес оволодіння загальною психологічною культурою; спеціальна психологічна підготовка як формування професійно значущих психологічних властивостей і якостей, необхідних для успішного виконання службових завдань.
  • Документ
    Взаємозв'язки принципів науковості та наочності в умовах кредитно-модульної системи навчання квантової фізики студентів вищих навчальних закладів
    (2009) Трифонова, Олена Михайлівна
    (uk) У дисертації розроблено методику навчання новітніх понять квантової фізики у вищих педагогічних навчальних закладах в умовах кредитно-модульної системи. Зміст та структуру розділу «Квантова фізика» досліджено з позицій забезпечення реалізації принципів науковості та наочності на основі системного підходу та технології структурно-логічного аналізу навчального матеріалу. Обґрунтовано його побудову на основі логічного упорядкування змісту навколо фундаментальних і наскрізних понять та доповнення розглядом новітніх понять. Визначено методи, прийоми, форми і засоби навчальної діяльності з урахуванням раціонально-логічних та емоційно-ціннісних основ навчально-пізнавальної діяльності студентів. Встановлено, що доповнення змісту курсу загальної фізики новітніми поняттями та накреслення шляхів реалізації принципів науковості та наочності в експериментальному відтворенні фізичних понять сприяє вищому рівню засвоєнню навчального матеріалу та розвитку якостей особистості майбутнього вчителя фізики. Експериментально доведено ефективність теоретичних і дидактичних засад розробленої методики навчання для формування фізичних знань з квантової фізики в умовах кредитно-модульної системи навчання.
  • Документ
    Преса Кіровоградщини (1874–1921 рр.): історико-функціональний аспект, типологічна характеристика
    (2015) Базака, Роман Вікторович; Bazaka, R. V.
    (uk) Дисертація присвячена комплексному дослідженню періодичної преси Кіровоградщини (1874–1921 рр.), передумов її зародження та розвитку. Проаналізовано особливості функціонування видань у забезпеченні інформаційних потреб краю. З’ясовано умови формування типологічних груп та становлення специфічної типологічної моделі регіональної періодики на тлі соціально-економічних, духовних, національно-культурних і суспільно-політичних подій. Відтворено структуру періодичних видань краю за хронологічними, географічними, національно-мовними, демографічними та проблемно-тематичними ознаками. Особливу увагу приділено аналізу ідейно-політичного дискурсу преси Кіровоградщини періоду національно-визвольних змагань, що видавали політичні та військово-політичні сили регіону. Виявлено основні інформаційні стратегії й комунікаційні прийоми, що впроваджувалися в процесі боротьби за владу. Встановлено значення проукраїнських часописів у формуванні національної свідомості місцевого населення, в активізації національно-визвольного й духовно-культурного руху на Кіровоградщині за умов антиукраїнської політики російських урядів.
  • Документ
    Розвиток пізнавальної активності студентів педагогічних університетів у процесі навчання фізики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
    (2015) Соменко, Дмитро Вікторович; Somenko, D. V.
    (uk) У дисертаційній роботі розроблено та теоретично обґрунтовано методичну систему розвитку пізнавальної активності студентів педагогічних університетів у процесі навчання фізики з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, яка ґрунтується на комплексному та систематичному використанні сучасних інформаційних технологій та комплектів комп’ютерно-орієнтованого обладнання з фізики під час вивчення студентами фахових фізичних дисциплін. Розроблено методику впровадження ІКТ у навчально-виховному процесі та запропоновано структуру інтегрованих ІКТ-орієнтованих спецкурсів з фізики для студентів педагогічних університетів. Створене методичне забезпечення для проведення лабораторного практикуму зі спецкурсу «ЕОТ в навчально-виховному процесі з фізики». З метою ефективного запровадження пропонованої методичної системи розвитку пізнавального інтересу студентів педагогічних університетів з фізики розроблені апаратно-програмні ІКТ-орієнтовані дидактичні засоби навчання для проведення демонстраційних та лабораторних дослідів з фізики, що базуються на використанні апаратно-обчислювальних платформ Arduino. Експериментальною перевіркою доведено ефективність запропонованої методичної системи розвитку пізнавальної активності студентів і розроблених посібників та методичних матеріалів, що обумовлено позитивною динамікою зростання пізнавальної активності студентів з фахових фізичних дисциплін.
  • Документ
    Методика застосування міжпредметних зв’язків курсів фізики та охорони праці в процесі підготовки майбутніх учителів фізики
    (2010) Богомаз-Назарова, Сніжана Миколаївна; Bogomaz-Nazarova, S. М.
    (uk) У дисертації розглянуто проблеми підвищення рівня фахової підготовки вчителя фізики в процесі реалізації міжпредметних зв’язків (МЗ) фізики та охорони праці, проаналізовано стан досліджуваної проблеми в науково - педагогічній літературі. Визначено структурні компоненти методики застосування МЗ у підготовці майбутніх учителів фізики на міжпредметній основі, створено методику реалізації МЗ фізики та охорони праці як цілісну систему змістового, процесуального та методологічного складових навчання. Визначено педагогічні умови реалізації МЗ фізики та охорони праці у навчальному процесі. Розроблено і впроваджено в навчальний процес методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з міжпредметним підходом, перелік міжпредметних задач, мультимедійний навчальний посібник «Фізика. Вибрані питання». Обґрунтовано критерії та рівні сформованості міжпредметних знань та експериментально доведено результативність методики реалізації МЗ курсів «Загальна фізика» та «Основи охорони праці».
  • Документ
    Становлення і розвиток інформатики та її впровадження у вищій школі України (друга половина ХХ– початок ХХІ століття)
    (2015) Ріжняк, Ренат Ярославович; Rizhnyak, R. Y.
    (uk) У дисертаційному дослідженні вивчено еволюцію інформатики та впровадження інформаційних технологій у вищій школі України протягом другої половини ХХ– початку ХХІ століття. Простежено розвиток нормативно-правового забезпечення впровадження інформатики та інформатизації у вищу освіту, вивчено розвиток наукових ідей про інформатику у вишах України, розкрито історію розвитку науково-технологічного забезпечення комп’ютеризації навчального процесу та дистанційного навчання у вищій школі, висвітлені особливості та закономірності розвитку науково-технічного забезпечення інформатизації наукових бібліотек, досліджено історію комп’ютерного, телекомунікаційного та програмного забезпечення вищих навчальних закладів нашої держави протягом означеного періоду, еволюцію науково-освітніх магістральних комп’ютерних мереж обміну даними та розподілених програмно-апаратних комп’ютерних середовищ закладів освіти та науки України.