Тенденції та перспективи викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом»
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
(ua) Стаття присвячена вивченню тенденцій та перспектив викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом» для студентів та слухачів курсів підвищення ква-ліфікації у закладах вищої освіти з урахуванням очно-дистанційної форми на-вчання за для підвищення якості її викладання. В статті представлено структуру та змістове наповнення курсу, яке виконано з врахуванням вимог до здійснення невідкладних дій, спрямованих на врятування та збереження життя людини та порядку надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах не медичними працівниками.
Запропоновано під час опрацювання практичних начинок запровадити кейс-метод. При реалізації методу встановлено, що студенти краще навчилися переносити теоретичні знання на практику, працювати в команді, приймати спільні рішення, розвинули навички аналізувати та мислити критично, все це сприяє кращій комунікації і допомагає швидко в критичних ситуаціях приймати спільні, правильні рішення. Кейс-метод наблизив процес навчання до реальних ситуацій, які можуть трапитись під час навчально-тренувального процесу у професійній діяльності, таким чином відбувається формування життєвих і професійних компетентностей.
(en) The article is devoted to the study of trends and prospects of teaching the discipline "Provision of first medical assistance in the process physical culture and sports activities" for students and listeners of advanced training courses in higher education to improve the quality of its teaching and taking into account distance learning.
The purpose of the article – based on the study of existing trends to justify the prospects and content of the discipline "First aid in the process of physical culture and sports" and to introduce a case method to improve the quality of its teaching.
The article presents the structure and content of the course, which is performed taking into account the requirements for emergency actions aimed at saving and listeners lives and the procedure for providing home care to persons in emergencies by non-medical workers.
It is proposed to introduce a case method during the processing of practical fillings. In practical classes, students and listeners for each topic prepared a set of situational tasks with different levels of complexity. The implementation of the method will take place in three stages. At each stage, the levels of difficulty are determined using three types of cases: case study – a task within one topic; case exercise – when you need not only to establish the order of the correct actions for the implementation of first aid, but also to reproduce a certain skill; case situation – involves solving a set of measures, situation analysis, organization of pre-medical care by several people.
During the implementation of the method it was found that students better learn to transfer theoretical knowledge into practice, work in a team, make joint decisions, develop skills to analyze and think critically, all this contributes to better communication and helps to quickly make joint, correct decisions. The case method brought the learning process closer to real situations that may occur during the educational and training process in professional activities, thus the formation of life and professional competencies.
Опис
Бабаліч В. А. Тенденції та перспективи викладання дисципліни «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом» для студентів та слухачів курсів підвищення кваліфікації у закладах вищої освіти / Вікторія Анатоліївна Бабаліч, Тетяна Володимирівна Маленюк // Молодий вчений. – 2021. – №11(99). – С. 107–111.
Ключові слова
дисципліна «Надання першої долікарської допомоги у процесі занять фізичною культурою і спортом», структура і зміст, кейс-метод, студенти, слухачі курсів підвищення кваліфікації, discipline "Provision of first medical assistance in the process physical culture and sports activities", structure and content, case method, students, listeners of advanced training courses