Формування риторичної компетентності фахівця у сфері фізичної культури і спорту
Вантажиться...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавничий дім «Гельветика»
Анотація
(ua) У статті теоретично обґрунтовано доцільність виділення риторичної компетентності як складника про-фесійно-педагогічної компетентності, проаналізовано різні підходи до визначення сутності й структури риторичної компетентності. Установлено, що риторичні вміння є професійно необхідними для майбутнього спеціаліста, а риторична освіта сприяє розвитку цілої системи особистісних якостей молодої людини: куль-тури мислення, мовлення, поведінки, спілкування, виконавської майстерності, емоційної культури. На основі аналізу тлумачень поняття «риторична компетентність» різні науковці з’ясували, що рито-рична компетентність – це поєднання теоретичної та практичної готовності фахівця до продукування текстів різного типу відповідно до мети й ситуації публічного мовлення, умілого використання риторичних засобів з метою впливу на адресата в процесі мовної комунікації, риторичного й особистісного самовдосконалення. У процесі дослідження виділено структурні компоненти риторичної компетентності: риторичні знання,
уміння, набір необхідних якостей особистості, відповідні ціннісні орієнтації, досконале володіння мовлен-нєвою стратегією і тактикою, уміння керувати комунікативним процесом і здійснювати бажаний вплив на
аудиторію.
Зазначено, що для ефективного здійснення професійно-риторичної діяльності майбутньому фахівцю
необхідно розвивати свої риторичні вміння й навички, серед яких найбільш важливими є вміння аналізувати
тексти, висловлювати й аргументувати власні думки про зміст і форму вираження; сприймати висловлю-вання різних стилів і типів мовлення; будувати власні висловлювання монологічного й діалогічного харак-теру; давати оцінку тексту, його змісту й формі; володіти видами та жанрами красномовства й впливати на аудиторію; виступати з власними повідомленнями, критично оцінювати їх, редагувати. Проаналізовано особливості та шляхи формування риторичної компетентності майбутніх учителів фізичної культури/тренерів у процесі вивчення курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Запропоновано систему вправ і завдань, що сприяє опануванню риторичних відомостей і формуванню професійно важливих мовно-риторичних умінь студентів.
(en) The article theoretically substantiates the expediency of allocating rhetorical competence as a component of professional and pedagogical competence, analyzes various approaches to defining the essence and structure of rhetorical competence. It has been established that rhetorical skills are professionally necessary for a future specialist, and rhetorical education contributes to the development of a whole system of personal qualities of a young person: culture of thinking, speech, behavior, communication, performance skills, emotional culture. Based on the analysis of the interpretations of the concept of “rhetorical competence” by various scholars, it is found that rhetorical competence is a combination of theoretical and practical readiness of a specialist to produce texts of various types in accordance with the purpose and situation of public speaking, skillful use of rhetorical means to influence the addressee in the process of language communication, rhetorical and personal self-improvement. The study identifies the structural components of rhetorical competence: rhetorical knowledge, skills, a set of necessary personality qualities, appropriate value orientations, perfect mastery of speech strategy and tactics, the ability to manage the communication process and exert the desired impact on the audience. It is noted that in order to effectively carry out professional rhetorical activities, a future specialist needs to develop his or her rhetorical skills, among which the most important are the ability to analyze texts, express and argue their own opinions about the content and form of expression; perceive statements of different styles and types of speech; build their own monologue and dialogues; evaluate the text, its content and form; master the types and genres of eloquence and influence the audience; deliver their own messages, etc. The features and ways of forming the rhetorical competence of future physical education teachers/coaches in the process of studying the course “Ukrainian Language (for professional purposes)” are analyzed. A system of exercises and tasks is proposed that promotes the mastery of rhetorical information and the formation of professionally important linguistic and rhetorical skills of students.
(en) The article theoretically substantiates the expediency of allocating rhetorical competence as a component of professional and pedagogical competence, analyzes various approaches to defining the essence and structure of rhetorical competence. It has been established that rhetorical skills are professionally necessary for a future specialist, and rhetorical education contributes to the development of a whole system of personal qualities of a young person: culture of thinking, speech, behavior, communication, performance skills, emotional culture. Based on the analysis of the interpretations of the concept of “rhetorical competence” by various scholars, it is found that rhetorical competence is a combination of theoretical and practical readiness of a specialist to produce texts of various types in accordance with the purpose and situation of public speaking, skillful use of rhetorical means to influence the addressee in the process of language communication, rhetorical and personal self-improvement. The study identifies the structural components of rhetorical competence: rhetorical knowledge, skills, a set of necessary personality qualities, appropriate value orientations, perfect mastery of speech strategy and tactics, the ability to manage the communication process and exert the desired impact on the audience. It is noted that in order to effectively carry out professional rhetorical activities, a future specialist needs to develop his or her rhetorical skills, among which the most important are the ability to analyze texts, express and argue their own opinions about the content and form of expression; perceive statements of different styles and types of speech; build their own monologue and dialogues; evaluate the text, its content and form; master the types and genres of eloquence and influence the audience; deliver their own messages, etc. The features and ways of forming the rhetorical competence of future physical education teachers/coaches in the process of studying the course “Ukrainian Language (for professional purposes)” are analyzed. A system of exercises and tasks is proposed that promotes the mastery of rhetorical information and the formation of professionally important linguistic and rhetorical skills of students.
Опис
Ключові слова
професійна компетентність, комунікативна компетентність, риторична компетентність, риторичні знання, риторичні вміння, rhetorical skills, professional competence, communicative competence, rhetorical competence, rhetorical knowledge
Бібліографічний опис
Ліштаба Т. В. Формування риторичної компетентності фахівця у сфері фізичної культури і спорту / Тетяна Василівна Ліштаба // Наукові записки ЦДУ імені Володимира Винниченка. Серія: Філологічні науки : зб. наук. праць / відп. ред. С. П. Михида [та ін.]. - Кропивницький : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 2(205). – С. 118-123.