Особливості швидкісної підготовки юних спринтерів 14-15 років у групах базової підготовки

Анотація

(ua) У статті розкриті особливості швидкісної підготовки спринтерів у групах базової підготовки ДЮСШ. Наголошується на необхідності підвищувати швидкість виконання основної змагальної вправи та окремих її елементів (рухів ніг, рук, корпусу), а також їх поєднань: стартовий розбіг, біг по дистанції, фінішування. Слід застосовувати бігові вправи у стандартних, полегшених та ускладнених умовах. Вправи повинні бути короткочасними, виконуватися з інтенсивністю 95-100 % від максимальної і повними інтервалами відпочинку. Розвиток швидкісних здібностей спринтерів повинен узгоджуватися з розвитком швидкісної сили, швидкісної витривалості і гнучкості. З метою підвищення показників швидкісної підготовленості спринтерів 14-15 років, були впроваджені засоби, спрямовані на розвиток елементарних і комплексних форм прояву швидкісних здібностей. Доведено ефективність використання засобів швидкісної підготовки спринтерів на основі достовірного (Р<0,05) підвищення показників комплексних форм прояву швидкісних здібностей. Так, результати у бігу на 60 м покращились на 3,99 %, у бігу на 100 м – на 2,43 %. Показники елементарних форм прояву швидкісних здібностей (частота рухів) важче піддаються тренуванню, але проявляють тенденцію до підвищення.
(en) Purpose: to determine the features and prove the effectiveness of speed training of young sprinters 14-15 years in basic training groups. Methods: analysis of scientific and educational literature, pedagogical experiment, pedagogical testing, methods of mathematical statistics. The study involved 9 sprinters aged 14-15 years, who are engaged in athletics in the group of basic training (second year of study) CYSS № 2 Kropyvnytskyi. Athletes specialize in short-distance running, have 4 years of experience in sports training and sports qualification – II-I youth category. Research results. Peculiarities of speed training of sprinters in basic training groups are revealed. 1. At first differentiated development and improvement of separate components of speed abilities should be carried out, and then their integral improvement. It is necessary to increase the speed of the main competitive exercise and its individual elements (movements of legs, arms, body), as well as their combinations: starting run, distance running, finishing. 2. Running exercises should be used in standard, light and difficult conditions. Exercises should be short-term, performed with an intensity of 95-100 % of the maximum and full rest intervals. 3. The development of speed abilities of sprinters should be consistent with the development of speed strength and speed endurance. As a result of the study, it was found that the average statistical indicators of speed training of sprinters aged 14-15 do not meet the standards (lower for this training group). In order to increase the indicators of speed training, the means of sports training were introduced, which are aimed at the development of elementary and complex forms of manifestation of speed abilities. According to the results of the experiment, the effectiveness of the use of means of speed training of sprinters on the basis of a significant (P<0,05) increase in the indicators of complex forms of manifestation of speed abilities was proved. Thus, the results in the 60 m run improved by 3,99 %, in the 100 m run - by 2,43 %. The results of the study show that the use of speed training in the training process of young sprinters has a positive effect on improving the performance of complex forms of manifestation of speed abilities. Indicators of elementary forms of manifestation of speed abilities (frequency of movements) are more difficult to train, but show a positive tendency to increase.

Опис

Ключові слова

спринтерський біг, швидкісна підготовка, швидкісні здібності, тренувальний процес, sprint running, speed training, speed abilities, training process

Бібліографічний опис

Маленюк Т. В. Особливості швидкісної підготовки юних спринтерів 14-15 років у групах базової підготовки / Тетяна володимирівна Маленюк, Вікторія Анатоліївна Бабаліч , Олександр Вікторович Брояковський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура і спорт : зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. - Випуск 3К(131). - С. 346-350. URL : https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35510