Методика навчання оптики на засадах білінгвального підходу в старшій школі

Анотація

(ua) У даній статті акцентована увага на проблемах освіти, що пов’язані з інтенсивним розвитком інформаційно-комунікаційних та хмарних технологій, а також євроінтеграційними процесами в Україні. Обґрунтовано, що формування комунікативної компетентності не лише рідною мовою повинно починатися зі школи, щоб у навчанні та майбутній професійній діяльності учні були успішними та могли брати інформацію з різних джерел. У зв ’язку з цим запропоновано використовувати білінгвальний підхід в освітньому процесі. Розглянута проблема впровадження білінгвального підходу під час навчання оптики у старшій школі. Розроблено елементи методики використання білінгвального підходу при організації лабораторної роботи та запропоновано роботу на тему «Method and technique of experiment for optics / Визначення довжини світлової хвилі». Систематизовані цілі використання білінгвального підходу при навчанні фізики.
ru) В данной статье акцентировано внимание на проблемах образования, которые связанны с интенсивным развитием информационно-коммуникационных и облачных технологий, а также евроинтеграционных процессов в Украине. Обосновано, что формирование коммуникативной компетентности не только на родном языке должно начинаться со школы, чтобы в учебе и будущей профессиональной деятельности ученики были успешными и могли брать информацию из разных источников. В связи с этим предложено использовать билингвальный подход в образовательном процессе. Рассмотрена проблема внедрения билингвального подхода при обучении оптики в старшей школе. Разработаны элементы методики использования билингвального подхода при организации лабораторной работы и предложена работа на тему «Method and technique of experiment for optics / Определение длины световой волны». Систематизированы цели использования билингвального подхода при обучении физики.
(en) Nowadays, when scientific and technological progress is accelerated, while information and communication technologies, cloud technologies and European integration processes are developing intensively, the educational system of Ukraine faces the problem of training pupil who has to quickly process information. Under these conditions, the role of natural disciplines increases, and in today’s development of a single European space, there was a need to introduce a bilingual approach in the process of teaching these disciplines. The article describes the elements of the method of using the bilingual approach when organizing a training experiment on disciplines of the natural profile. It is proposed to implement the bilingual approach in the performance of the educational physical experiment, providing students (pupils) with instructions for performing laboratory work in both Ukrainian andforeign (English) languages. It is indicated what today’s students should do to succeed in their future professional activities. learn to think creatively, consistently think and represent their ideas, be able to work in a team and to prioritize, plan specific results and carry personal responsibility for their implementation, effectively use knowledge in real life, take information from different sources (literature in a foreign language). Also, the bilingual approach can be used to explain the new material, the implementation of a physical workshop, and provide students with instructions for laboratory work in Ukrainian and foreign (English).It has been determined that bilingual education is a necessary component of a modern educational system, which is a powerful tool for the training of future professionals in any field, from school years. Its implementation contributes to the growth of self-awareness, the expansion of the outlook of students. The analysis of methodological sources showed that the bilingual approach in physics education was almost not used. However, testing has shown its effectiveness, which indicates the need to develop a methodology for teaching students on its basis. An example is suggested: Experiment 1. «Determination of the length of the light wave / Визначення довжини світлової хвилі». The conducted research and created methods establish that when using the bilingual approach training ofpupils forfurther professional qualification.

Опис

Ключові слова

білінгвальний підхід, комунікативна компетентність, інтеграція, фізичний експеримент, освітній процес, методика навчання фізики, билингвальный подход, коммуникативная компетентность, интеграция, физический эксперимент, образовательный процесс, методика обучения физике, bilingual approach, communicative competence, integration, physical experiment, educational process, methods of teaching physics

Бібліографічний опис

Вергун І. В. Методика навчання оптики на засадах білінгвального підходу в старшій школі / Ігор Вячеславович Вергун, Олена Михайлівна Трифонова, Степан Петрович Величко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Research Bulletin. Series: Pedagogical Sciences / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 168. – С. 61-65.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced