Формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців швейної галузі
Вантажиться...
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(ua) У статті досліджуються багатомірність трактовки понять «компетентнісний підхід», «компетентність», «компетенція» та з’ясовано особливості формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців швейної галузі. Здійснено аналіз Стандарту вищої освіти України та виявлено перелік й характеристику компетентностей, які необхідні для майбутнього фахівця швейної галузі, а саме: інтегральні, загальні, спеціалізовані (фахові) компетентності. Розглянуто шляхи забезпечення досягнення програмних результатів навчання через удосконалення моделі методики навчання інженерів-педагогів швейного профілю у відповідності з рівнем розвитку швейної галузі, перспективами інноваційного розвитку легкої промисловості. З’ясована необхідність побудови освітнього процесу з урахуванням розвитку та прогнозування досягнень науки і техніки, вдосконалення методів та засобів навчання відповідно до викликів освіти, застосування сучасних освітніх технологій: інформаційних, комп’ютерних, візуалізації, педагогічної взаємодії, кейсових технологій тощо.
(ru) В статье исследуются многомерность трактовки понятий «компетентностный подход», «компетентность», «компетенция» и выяснены особенности формирования профессиональных компетентностей у будущих специалистов швейной отрасли. Осуществлен анализ Стандарта высшего образования Украины и выявлены перечень и характеристика компетентностей, которые необходимы для будущего специалиста швейной отрасли, а именно: интегральные, общие, специализированные (профессиональные) компетентности. Рассмотрены пути обеспечения достижения программных результатов обучения через совершенствование модели методики обучения инженеров-педагогов швейного профиля в соответствии с уровнем развития швейной отрасли, перспективами инновационного развития легкой промышленности. Выяснена необходимость построения образовательного процесса с учетом развития и прогнозирования достижений науки и техники, совершенствования методов и средств обучения в соответствии с вызовами образования, применение современных образовательных технологий: информационных, компьютерных, визуализации, педагогического взаимодействия, кейсовых технологий.
(en) In article are investigated multidimensionality of interpretation of the concepts «competence-based approach», «competence», «competence» and features of formation of professional competences are found out from future specialists of sewing branch. The analysis of the standard of the higher education of Ukraine is carried out and are revealed the list and the characteristic of competences which are necessary for future specialist of sewing branch, namely: integrated, the general, specialized (professional) competence. The purpose of vocational training future the engineer-teachers finds the reflection in the briefs providing educational process (the educational and professional program, the curriculum, the program of a course, the working program and others). Planning the list of subject matters which will provide formation of competences, it is necessary to define the concrete planned results of training which will provide achievement of program results of training. To provide achievement of program results, it is necessary to improve model of a technique of training of engineers-teachers of a sewing profile according to the level of development of sewing branch, the prospects of innovative development of light industry. The teacher needs to build educational process considering development and forecasting of achievements of science and technology, improving methods and tutorials according to education calls, applying modern educational technologies: information and computer technologies, technologies of visualization, keysovy technologies, technologies of pedagogical interaction. An important role in training of the competent specialist of sewing branch is played by informatization of educational process, use of information technologies, in particular, computer-aided engineering systems of clothes, professionally focused software, Internet technologies and so forth. When using technologies of pedagogical interaction use of training technologies is effective.
(ru) В статье исследуются многомерность трактовки понятий «компетентностный подход», «компетентность», «компетенция» и выяснены особенности формирования профессиональных компетентностей у будущих специалистов швейной отрасли. Осуществлен анализ Стандарта высшего образования Украины и выявлены перечень и характеристика компетентностей, которые необходимы для будущего специалиста швейной отрасли, а именно: интегральные, общие, специализированные (профессиональные) компетентности. Рассмотрены пути обеспечения достижения программных результатов обучения через совершенствование модели методики обучения инженеров-педагогов швейного профиля в соответствии с уровнем развития швейной отрасли, перспективами инновационного развития легкой промышленности. Выяснена необходимость построения образовательного процесса с учетом развития и прогнозирования достижений науки и техники, совершенствования методов и средств обучения в соответствии с вызовами образования, применение современных образовательных технологий: информационных, компьютерных, визуализации, педагогического взаимодействия, кейсовых технологий.
(en) In article are investigated multidimensionality of interpretation of the concepts «competence-based approach», «competence», «competence» and features of formation of professional competences are found out from future specialists of sewing branch. The analysis of the standard of the higher education of Ukraine is carried out and are revealed the list and the characteristic of competences which are necessary for future specialist of sewing branch, namely: integrated, the general, specialized (professional) competence. The purpose of vocational training future the engineer-teachers finds the reflection in the briefs providing educational process (the educational and professional program, the curriculum, the program of a course, the working program and others). Planning the list of subject matters which will provide formation of competences, it is necessary to define the concrete planned results of training which will provide achievement of program results of training. To provide achievement of program results, it is necessary to improve model of a technique of training of engineers-teachers of a sewing profile according to the level of development of sewing branch, the prospects of innovative development of light industry. The teacher needs to build educational process considering development and forecasting of achievements of science and technology, improving methods and tutorials according to education calls, applying modern educational technologies: information and computer technologies, technologies of visualization, keysovy technologies, technologies of pedagogical interaction. An important role in training of the competent specialist of sewing branch is played by informatization of educational process, use of information technologies, in particular, computer-aided engineering systems of clothes, professionally focused software, Internet technologies and so forth. When using technologies of pedagogical interaction use of training technologies is effective.
Опис
Ключові слова
компетентнісний підхід, компетентність, швейна галузь, інженер-педагог, технологія виробів легкої промисловості, компетентностный подход, компетентность, швейная отрасль, инженер-педагог, технология изделий легкой промышленности, competence-based approach, competence, sewing branch, engineer-teacher, technology of products of light industry
Бібліографічний опис
Абрамова О. В. Формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців швейної галузі / Тетяна Іванівна Попова, Оксана Віталіївна Абрамова // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – Вип. 173. – ч. 2. - С. 158-162.