Використання мультимедійних технологій на уроках іноземної мови

Анотація

(uk) У статті розглянуто мультимедійні технології як один із перспективних напрямів використання інформаційно-комп’ютерних технологій; використання мультимедійних презентацій на уроках іноземної мови; використання мультимедійних навчальних матеріалів; мультимедійна комп’ютерна презентація; мультимедійна компетентність учителів іноземної мови.
(ru) В статье рассматривается мультимедийные технологии как одни из перспективних направлений использования информационно-компютерных технологий; использование мультимедийных презентаций на уроках иностранного языка; использование мультимедийных учебных материаллов; мультимедийная компютерная презентация, использование информационных источников; мультимедийная компетентность учителей иностранного языка.
(en) At present stage, the education system faces the problem of training educators who have a high level of readiness to solve pedagogical and methodological tasks with the help of multimedia technologies. As multimedia technologies are one of the promising directions of the use of information and computer technologies in the field of humanitarian education. As we know, multimedia technologies contribute to the widespread use of interactive methods. In our opinion, the problem of using multimedia presentations in foreign language lessons is that there are no advanced, professionally designed multimedia educational materials. These issues are very topical and require detailed study. Modern foreign language teachers, in order to interest students in their subject, must use the latest methods and teaching tools, only multimedia technologies can increase its effectiveness. The use of multimedia technology optimizes the learning process, makes it interesting and interactive, and enables the realization of multimedia competence of foreign language teachers. Important components of the abovementioned competence are skills and ability to create multimedia educational materials. Foreign language learning has cognitive and developmental character and, as a result, it stimulates students’ speech and mental activity, so it is necessary to apply such technologies to language learning that would facilitate intellectual and communicative development of the subjects’ of cognition. The use of multimedia technology optimizes the learning process, makes it interesting and interactive,__and also enables the implementation of multimedia competence of foreign language teachers. In this way, multimedia can provide a wealth of useful, interesting and important information during the learning process, insofar multimedia meets the basic principles of modern learning – visibility, consciousness, activity, individualization, intensification, communicativeness. Thus, the use of multimedia technologies is one of the promising directions of increasing cognitive activity of students. The unlimited possibilities of the computer to provide information solve the problem of constant changes and updating of the content of school education. Using multimedia, we achieve the primary goal of learning – to nurture a person who is able to develop in today’s society.

Опис

Ключові слова

мультимедійні технології, інформаційно-комп’ютерні технології, інтерактивні методи, мультимедійні навчальні матеріали, мультимедийные технологии, информационно-компютерные технологии, интерактивные методы, мультимедийные учебные материаллы, multimedia technologies, information and computer technologies, interactive methods, multimedia educational materials

Бібліографічний опис

Капітан Т. А. Використання мультимедійних технологій на уроках іноземної мови / Тетяна Анатоліївна Капітан // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 188. – С. 89-91.