Застосування можливостей Google для технологій веб-квестуна уроках трудового навчання

Анотація

(uk) У статті досліджено проектно-технологічну діяльність та особливості її основних етапів. Встановлено, що на кожному етапі учнями здійснюється відповідна система послідовних дій у виконанні проекту. Особливу увагу відведено застосуванню на уроках трудового навчання технології веб-квесту, як новітнього засобу реалізації методу проектів. Визначено поняття технології веб-квесту як такої, що сприяє організації колективної діяльності учнів під час реалізації методу проектів з будь-якої теми. Розміщення створених веб-квестів у мережі Інтернет дозволяє змотивувати учнів на досягнення найкращих навчальних результатів. Встановлено, що користування сервісами Google сприяють формуванню інформаційно-цифрової компетентності учасників освітнього процесу. На прикладі додатка GOOGLE BLOGGER продемонстровано створення веб-квесту в рамках впровадження проектної діяльності на уроках трудового навчання.
(ru) В статье исследовано проектно-технологическую деятельность и особенности ее основных этапов. Установлено, что на каждом этапе учениками осуществляется соответствующая система последовательных действий в выполнении проекта. Особое внимание отведено применению на уроках трудового обучения технологии веб-квеста, как нового средства реализации метода проектов. Определено понятие технологии веб-квеста как таковой, что способствует организации коллективной деятельности учащихся при реализации метода проектов с любой темы. Размещение созданных веб-квестов в сети Интернет позволяет мотивировать учеников на достижение наилучших учебных результатов. Установлено, что пользование сервисами Google способствуют формированию информационно-цифровой компетентности участников образовательного процесса. На примере приложения GOOGLE BLOGGER продемонстрировано создание веб-квеста в рамках внедрения проектной деятельности на уроках трудового обучения.
(en) The article deals with design-technological activity and features of its main stages. It is established that at each stage pupils carry out the appropriate system of consecutive actions in the implementation of the project, and the teacher at the same time becomes a truly organizer of child life. His tasks are that he has to build a plan of work, to offer such design objects that are interesting and feasible, to support, to help each student to solve a particular problem in general, in particular, in choosing a rational idea, an optimal option, and technologies of manufacturing of this object. The application of the design methodology at the lessons of labor training is one way of developing and disclosing the student’s creative potential, and, at the same time, of his cognitive activity and autonomy, which makes him a priority method in the field of education. It is investigated that today in virtually every institution of education, when studying labor education, teachers and students use modern information technologies, which facilitates the rapid process of the search and processing and use of educational information, and also offers wide opportunities for its presentation in various presentation forms. At the present stage, the learning of information in general educational institutions is not possible without the use of the computer as an instrument of creative activity contributes to increasing the motivation to self-education; formation of new competencies; realization of creative potential; increase self-esteem of personality; development of professional qualities of the person. Particular attention is devoted to the use of web quest technology as the latest means of project implementation. The concept of web quest technology as such, which helps to organize the collective activity of students during the implementation of the method of projects on any topic is defined. Placing the created web quests on the Internet allows you to motivate the students to achieve the best possible learning outcomes. It has been established that the use of Google services contributes to the formation of the information and digital competence of participants in the educational process. The example of the GOOGLE BLOGGER application demonstrates the creation of a web-based quest in the implementation of the project activity in the lessons of work training.

Опис

Ключові слова

інтернет-технології, проектно-технологічна діяльність, трудове навчання, веб-квест, сервіс, интернет-технологии, проектно-технологическая деятельность, трудовое обучение, веб-квест, сервис, internet technology, project-technological activity, labor training, web-quest, service

Бібліографічний опис

Рябець С. І. Застосування можливостей Google для технологій веб-квестуна уроках трудового навчання / Сергій Іванович Рябець, Катерина Олександрівна Гавриленко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – Вип. 177, ч. 2. – С. 64–68.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced