Neologisms in the english language at the beginning of the ХХІ century
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавець Лисенко В. Ф.
Анотація
(uk) У статті аналізуються неологізми соціально-економічної сфери, що увійшли в англійську мову на початку ХХІ століття. Розглядаються їх семантичні особливості, а також виокремлюються лексико-семантичні групи. Проаналізований матеріал демонструє відображення позамовних чинників у мові, як однієї з причин мовних перетворень в аспекті соціолінгвістичної парадигми.
(ru) В статье анализируются неологизмы социально-экономической сферы, которые вошли в английский язык в начале ХХІ столетия. Рассматриваются их семантические особенности, а также выделяются лексико-семантические группы. Проанализированный материал демонстрирует отображение внеязыковых факторов в языке, как одой из причин языковых преобразований в аспекте социолингвистической парадигмы.
(en) The article focuses on new words that mirror social and economic trends in modern Britain. The semantic features of the new coinages are analyzed and the key topic areas in the field are identified. The material demonstrates a close connection between the recent economic difficulties and lexical innovation in the English language. Transformations in dictionary composition are a language answer for new realities and facts of objective reality, a characteristic of the beginning of the XXI century. The article of the real research is new "prestigious", the most frequent words, so-called "buzz words", based on the materials of mass-media. The most presented lexical category in the researched material are neologisms designating the crisis phenomena in the economy, that can be contingently the temporal scopes of selection. The new forms of organization of labour, new forms of recreation found a reflection in the corps of the researched neologisms, the special meaningfulness was determined by the minimization of the anthropogenic affecting environment, inspiring by power of all-sufficientness, weakening of middle class and more noticeable social stratification of society. The analysed language material allows to show close connection of crisis processes in the economy with lexical transformations in modern English, in modern vocabulary as themost movable layer of language, instantly imprinting facts and phenomena of the objective reality and reflecting attitudes of native speakers toward these phenomena.
(ru) В статье анализируются неологизмы социально-экономической сферы, которые вошли в английский язык в начале ХХІ столетия. Рассматриваются их семантические особенности, а также выделяются лексико-семантические группы. Проанализированный материал демонстрирует отображение внеязыковых факторов в языке, как одой из причин языковых преобразований в аспекте социолингвистической парадигмы.
(en) The article focuses on new words that mirror social and economic trends in modern Britain. The semantic features of the new coinages are analyzed and the key topic areas in the field are identified. The material demonstrates a close connection between the recent economic difficulties and lexical innovation in the English language. Transformations in dictionary composition are a language answer for new realities and facts of objective reality, a characteristic of the beginning of the XXI century. The article of the real research is new "prestigious", the most frequent words, so-called "buzz words", based on the materials of mass-media. The most presented lexical category in the researched material are neologisms designating the crisis phenomena in the economy, that can be contingently the temporal scopes of selection. The new forms of organization of labour, new forms of recreation found a reflection in the corps of the researched neologisms, the special meaningfulness was determined by the minimization of the anthropogenic affecting environment, inspiring by power of all-sufficientness, weakening of middle class and more noticeable social stratification of society. The analysed language material allows to show close connection of crisis processes in the economy with lexical transformations in modern English, in modern vocabulary as themost movable layer of language, instantly imprinting facts and phenomena of the objective reality and reflecting attitudes of native speakers toward these phenomena.
Опис
Ключові слова
неологізми, соціально-економічна сфера, лексико-семантична група, мовні перетворення, соціолінгвістична парадигма, неологизмы, социально-экономическая сфера, лексико-семантическая группа, языковые преобразования, neologisms, social and economic field, lexico-semantic group, language transformation, sociolinguisticparadigm
Бібліографічний опис
Leleka Т. Neologisms in the english language at the beginning of the ХХІ century / Теtiana Leleka // Наукові записки КДПУ. Серія: Філологічні науки / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : Видавець Лисенко В. Ф., 2017. – Вип. 154. – С. 131-137.