Поезія Ліни Костенко «Лідія койдула на чужині»: необароковий дискурс
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) У статті розглядається творчість Ліни Костенко в контексті семіосфери необароко. Ліна Костенко окреслює самою своєю творчою присутністю специфіку національної української ідентичності.
Прагнення зберегти власний внутрішній простір поєднує художній світ Ліни Костенко з представниками українського бароко І. Вишенським, М. Смотрицьким, Г. Сковородою та іншими. Один з важливих чинників барокової культури – драматизм буття людини, народу близькій творчості Ліни Костенко. Особливо гостро він проявляється, коли поетеса осмислює долю народів, що зазнали імперських утисків, зокрема, вірменського та естонського.
У статті дослідницьким матеріалом, що ілюструє перегук культур, спільність національних проблем народів постає поезія «Лідія Койдула на чужині». Естонська поетеса середини ХІХ ст. була активним чинником національного пробудження. Ситуація саможертовності, відданості власному народові стала суголосною духовним й устремлінням Ліни Костенко. Знаковими образами поезії постають: море, самотність, чесність, внутрішня краса, зовнішня (побутова) непривабливість, птах, зламані крила, кораблі, вранішня зірка тощо. Їхня інтерпретація здійснюється в контексті необарокового дискурсу.
(en) In this article the writings of Lina Kostenko in the semiosphere context of Neobaroque are considered. Lina Kostenko has defined her creative presence in the discourse of national and world poetry (from the ancient and up to modern times) the extensive specificity of Ukrainian national identity. Her attentively-critical reading, on the one hand, the Ukrainian past (folklore, «Tale of Last Years», creative works of artists XVII –XVII c.), and on the other hand – a bright example of high art in the world culture shows the openness of her artistic thinking, the ability to engage in great multicultural dialogue of cultures. The desire to preserve internal space combines the art world of Kostenko with the representatives of Ukrainian Baroque I . Vyshenskyi, M. Smotrytskyi, H. Skovoroda and others. One of the important factors of Baroque culture – is dramatic being of human life, nation , it is near to writings by Lina Kostenko. Especially it appears sharply when the poetess thinks about the fate of the nations that were suffered by imperial oppression, including Armenian and Estonian. I n the article the poetry «Lydiya Koidula in the Foreign Land» is presented as a research material illustrating cultures recalling, common problems of nations. Estonian poetess of mid-nineteenth century was an active fact or of national awakening. The situation of self-sacrifice, devotion to her nation was in unison with Lina Kostenko spiritual aspirations. The leading motive of the poetry is a moral imperative being in the universum of her unhappy nation. Loneliness of heroine – Lydiya Koidula is not onl y existential loneliness, but also it is – loneliness of people who are in the struggle for freedom. A landmark images of poetry are: sea, loneliness, honesty, inner beauty, external (household) unattractiveness, bird, broken wings, ships, morning star etc. Their interpretation is made in the context of Baroque discourse. Our Baroque-Neobaroque poetic thinking is marked by the ability to fill Ukrainian world with different organically absorbed sources from world' s cultures preserving organically Ukrainian national identity.
(en) In this article the writings of Lina Kostenko in the semiosphere context of Neobaroque are considered. Lina Kostenko has defined her creative presence in the discourse of national and world poetry (from the ancient and up to modern times) the extensive specificity of Ukrainian national identity. Her attentively-critical reading, on the one hand, the Ukrainian past (folklore, «Tale of Last Years», creative works of artists XVII –XVII c.), and on the other hand – a bright example of high art in the world culture shows the openness of her artistic thinking, the ability to engage in great multicultural dialogue of cultures. The desire to preserve internal space combines the art world of Kostenko with the representatives of Ukrainian Baroque I . Vyshenskyi, M. Smotrytskyi, H. Skovoroda and others. One of the important factors of Baroque culture – is dramatic being of human life, nation , it is near to writings by Lina Kostenko. Especially it appears sharply when the poetess thinks about the fate of the nations that were suffered by imperial oppression, including Armenian and Estonian. I n the article the poetry «Lydiya Koidula in the Foreign Land» is presented as a research material illustrating cultures recalling, common problems of nations. Estonian poetess of mid-nineteenth century was an active fact or of national awakening. The situation of self-sacrifice, devotion to her nation was in unison with Lina Kostenko spiritual aspirations. The leading motive of the poetry is a moral imperative being in the universum of her unhappy nation. Loneliness of heroine – Lydiya Koidula is not onl y existential loneliness, but also it is – loneliness of people who are in the struggle for freedom. A landmark images of poetry are: sea, loneliness, honesty, inner beauty, external (household) unattractiveness, bird, broken wings, ships, morning star etc. Their interpretation is made in the context of Baroque discourse. Our Baroque-Neobaroque poetic thinking is marked by the ability to fill Ukrainian world with different organically absorbed sources from world' s cultures preserving organically Ukrainian national identity.
Опис
Ключові слова
Ліна Костенко, Лідія Койдула, бароко, необароко, мультикультурність, діалог, національна ідентичність, Lina Kostenko, Lydiya Koidula, Baroque, Neobaroque, multiculture, dialogue, national identity
Бібліографічний опис
Таран О. І. Поезія Ліни Костенко «Лідія койдула на чужині»: необароковий дискурс / Олен Іванович Таран, Лілія Олександрівна Сусол // Наукові записки КДПУ. Серія: Філологічні науки (літературознавство) / ред. О. А. Семенюк [та ін.]. – Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. – Вип. 142. – С. 106-112.