Факультет математики, природничих наук та технологій

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/58

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Методика навчання технологій комп’ютерного зору в STEM-проєктах із використанням апаратно-обчислювальних платформ
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Садовий, Микола Ілліч; Соменко, Дмитро Вікторович; Трифонова, Олена Михайлівна; Косицький, Станіслав Ігоревич; Sadovyi, M.; Somenko, D.; Tryfonova, O.; Kosytskyi, S.
    (ua) У сучасних умовах розвитку цифрового суспільства ключову роль у підготовці здобувачів освіти відіграє формування цифрової компетентності. Одним із перспективних напрямів її розвитку є використання технологій комп’ютерного зору. У цій статті розглядається практичний аспект застосування комп’ютерного зору на прикладі розробки та програмування вентилятора із самонаведенням на основі мікроконтролера ESP32CAM, що є одним із прикладів інтеграції інтелектуальних систем в освітній процес. Стаття аналізує теоретичні та практичні аспекти створення автоматизованих систем управління, які використовують методи розпізнавання об’єктів й облич за допомогою комп’ютерного зору. Розглядається апаратне забезпечення, включно з мікроконтролером ESP32CAM, серводвигунами, системою кріплення та елементами живлення. Описуються особливості програмного забезпечення, зокрема алгоритми обробки зображень, використання бібліотек машинного навчання та методи оптимізації процесу розпізнавання. Особливу увагу приділено питанням інтеграції таких технологій у систему освіти. У статті пропонуються шляхи впровадження навчальних проєктів на основі комп’ютерного зору в шкільну, професійну та вищу освіту. Наведено приклади застосування проєкту в межах STEM-освіти, курсів з програмування та робототехніки, вивчення вбудованих систем та інтернету речей (IoT). Акцентується увага на міждисциплінарному підході. Крім того, у статті розглядається можливість використання таких проєктів у наукових дослідженнях, проведенні хакатонів і практичних занять у лабораторіях технічних університетів. Обговорюються перспективи вдосконалення алгоритмів комп’ютерного зору для підвищення точності розпізнавання об’єктів, використання глибоких нейронних мереж та розширення функціональності пристрою шляхом під’єднання до хмарних сервісів для обробки даних у реальному часі. (en) In modern digital society, the development of digital competence plays a crucial role in preparing learners. One of the promising areas of its development is the use of computer vision technologies. This article explores the practical aspects of using computer vision through the development and programming of a self-guiding fan based on the ESP32CAM microcontroller, demonstrating an example of integrating intelligent systems into the educational process. The article analyzes the theoretical and practical aspects of creating automated control systems that utilize object and facial recognition methods via computer vision. The hardware components are examined, including the ESP32CAM microcontroller, servo motors, mounting systems, and power supply elements. Additionally, the software aspects are described, particularly image processing algorithms, the use of machine learning libraries, and optimization methods for improving recognition processes. Special attention is given to the integration of such technologies into the education system. The article suggests ways to incorporate computer vision-based educational projects into school, vocational, and higher education curricula. Examples are provided of how this project can be utilized within STEM education, programming and robotics courses, embedded systems studies, and the Internet of Things (IoT). Emphasis is placed on an interdisciplinary approach. Moreover, the article discusses the potential applications of such projects in scientific research, hackathons, and practical laboratory sessions in technical universities. The paper explores ways to improve computer vision algorithms to enhance object recognition accuracy, the use of deep neural networks, and the expansion of device functionality through cloud service integration for real-time data processing.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка Android-додатку для пошуку відео-контенту із застосуванням штучного інтелекту
    (2024) Рава, Анастасія Олександрівна; Rava, A.
    (ua) В Кваліфікаційній роботі розглянуто теоретичні основи розробки мобільних додатків та штучного інтелекту, зокрема: здійснено огляд мобільних платформ та особливості розробки для Android, методів пошуку відео-контенту, можливостей штучного інтелекту та його застосування в пошуку інформації, а також проаналізовано існуючі рішення для пошуку відео-контенту з використанням штучного інтелекту. Визначено специфікації вимог до Android-додатку для пошуку відео-контенту та описано етапи проєктування. Детально описано принципи розробки Android-додатку та аналіз результатів його роботи, а саме: створення основних модулів додатку; реалізація інтерфейсу користувача; інтеграція алгоритмів штучного інтелекту. (en) The Qualification Work considered the theoretical foundations of mobile application development and artificial intelligence, in particular: an overview of mobile platforms and development features for Android, video content search methods, artificial intelligence capabilities and its application in information search, and existing solutions for video search were analyzed. Content using artificial intelligence. The requirements specifications for the Android application for searching for video content are defined and the design stages are described. The principles of developing an Android application and analyzing the results of its work are described in detail, namely: creation of the main application modules; user interface implementation; integration of artificial intelligence algorithms.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка освітньої платформи на основі React та NestJS
    (2024) Шилов, Микита Миколайович; Shylov, M.
    (ua) У роботі проведено аналіз і розробку освітньої платформи з інтеграцією штучного інтелекту. Досліджено процес проєктування системи та її структурний поділ на рівні. Розглянуто технології, які використовуються для реалізації платформи, включаючи генерацію навчального контенту, створення та перевірку тестів. Реалізована система забезпечує користувачам доступ до персоналізованого навчального контенту, автоматизованого тестування й оцінювання, а також зручного інтерфейсу для роботи з платформою. (en) The work focuses on analyzing and developing an educational platform with artificial intelligence integration. It explores the system’s design, structural decomposition into functional modules, and the technologies used, such as content generation, test creation, and automated assessment. The platform provides users with personalized learning, automated evaluations, and an intuitive interface for seamless interaction.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка та дослідження ігрових додатків
    (2024) Савченко, Олександр Олегович; Savchenko, O.
    (ua) Робота присвячена дослідженню використання штучного інтелекту в ігровій індустрії. Розглянуто інтеграцію ML-Agents для створення ігрових агентів, здатних адаптуватися до поведінки гравця. Описано розробку середовища засобами Unity, де ШІ навчається приймати рішення забезпечуючи динамічний ігровий процес. (en) The work is devoted to the study of the use of artificial intelligence in the gaming industry. The integration of ML-Agents to create game agents capable of adapting to player behavior is considered. It describes the development of an environment using Unity, where AI learns to make decisions and provides a dynamic gameplay.
  • Ескіз
    Документ
    Використання візуалізації мурашиного алгоритму для дослідження елементів штучного інтелекту у шкільному курсі інформатики
    (Видавничий дім «Гельветика», 2023) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Лупан, Ірина Володимирівна; Кнідзе, Михайло Ігорович; Prysiazhniuk, O.; Lupan, I.; Knidze, M.
    (ua) Шкільний курс інформатики відрізняється від інших дисциплін, які вивчають сучасні учні, тим, що швидше і гнучкіше реагує на сучасні досягнення у галузі комп’ютерних наук та інформаційних технологій. Однак введення нових навчальних тем, нового програмного забезпечення потребує детального методичного опрацювання та розробки відповідної методичної системи. У статті проаналізовано можливості використання елементів штучного інтелекту як матеріалу для вивчення школярами в рамках чинної шкільної програми і опанування ними сучасних компетенцій. Розглянуто деякі аспекти використання сучасних досягнень у галузі штучного інтелекту для освіти. Виявлено, що проблема добору змісту навчального матеріалу та формування практичних завдань для формування відповідних компетентностей залишається наразі вельми актуальною. Нові реалії, задекларовані у Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні, вимагають збільшення питомої ваги матеріалів, пов’язаних зі штучним інтелектом, у шкільному курсі інформатики. Автори пропонують для наочного ознайомлення учнів з моделями, побудованими за принципами штучного інтелекту, використовувати мурашиний алгоритм. У статті показано роль застосування природних моделей ройового інтелекту для формування базового понятійного апарату штучного інтелекту для учнів. Розглянуто фактори, що визначають мурашиний алгоритм як перспективний навчальний тренд для дослідження елементів штучного інтелекту під час вивчення інформатики у старших класах. Наведено приклади дослідницьких задач з використанням розробленого в рамках магістерського дослідження онлайн-сервісу для візуалізації мурашиного алгоритму. (en) The school course of informatics differs from other disciplines studied by modern students. It is more and more flexible to react to current achievements in computer science and information technology. However, the introduction of new educational topics and new software requires detailed methodological processing and development of the appropriate methodological system. The article analyzes the possibility of using elements of artificial intelligence as a material for students to study students within the current school curriculum and master their modern competencies. Some aspects of the use of modern achievements in artificial intelligence for education are considered. The problem of choosing the content of educational material and picking up of practical tasks for the formation of appropriate competencies is very urgent. The new realities declared in the Concept of artificial intelligence development in Ukraine require an increase in the share of artificial intelligence materials in the school of computer science. The authors suggest to use the ant algorithm to visual familiarize students with models, built on the principles of artificial intelligence. The article shows the role of the use of natural models of swarm intelligence to form the basic conceptual apparatus of artificial intelligence for students; the factors that determine the ant algorithm as a promising training trend for the study of artificial intelligence elements in the study of computer science in the upper classes are considered. Examples of research tasks that use online service developed to visualize the Ant algorithm are given.
  • Ескіз
    Документ
    Вивчення основ штучного інтелекту при створенні голосового асистенту
    (2023) Болілий, Василь Олександрович; Суховірська, Людмила Павлівна; Абуватфа, Самі; Bolilyi, V.; Sukhovirska, L.; Abuvatfa, S.
    (ua) В статті розглядаються персональні цифрові помічники. Вирішувати повсякденні завдання допомагає галузь штучного інтелекту. Масове впровадження штучного інтелекту у повсякденне життя користувачів сприяє переходу на голосові програми.Голосові асистенти можуть виконувати різноманітні дії після того, як почули слово або команду пробудження. Вони можуть вмикати світло, відповідати на запитання, відтворювати музику, робити онлайн-замовлення тощо.Авторами статті, розроблений голосовий асистент, розпізнає й синтезує мову. Голосовий помічник може в режимі реального часу аналізувати запит клієнта і відтворювати попередньо записані репліки, надає можливість мінімізувати дію руками для перегляду контенту в інтернеті.Студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спільно зі студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету розв’язували задачі зі штучного інтелекту з використанням мови програмування. В результаті роботи створений голосовий україномовний бот, який запускається на персональному комп’ютері і його можна використовувати, як приклад програмування в навчальному процесі.Для створення голосового помічника використовували малу модель на 50 Мб, для того, щоб він більш швидше розпізнавав мову та реагував на команди оперативніше. Текст мовлення TTS працює з персональними цифровими пристроями. Голос TTS генерується комп’ютером. Якість розмовного голосу залежить від мовного механізму, але деякі голоси звучать як людські. В нашому випадку це голос модулю Torch з єдиним українським спікером 'mykyta_v2'.Для розуміння та розпізнавання української мови користувача, використали модуль vosk, для обробки, та sounddevice для ретрансляції.Розробили функцію виклику голосового асистента із фонового режиму на своє ім’я, фільтрацію голосового трафіку, орієнтацію по функціоналу помічника.Дана програма пройшла апробацію студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету під час практичних занять з медичної інформатики для виведення на екран статей медичного словника.