Кафедра дошкільної та початкової освіти

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/53

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз стану формування готовності до інноваційної педагогічної діяльності майбутніх учителів у вітчизняній та зарубіжній літературі
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Цуканова, Наталія Миколаївна; Tsukanova, N.
    (ua) В умовах стрімких змін у системі освіти, формування готовності майбутніх учителів початкових класів до інноваційної педагогічної діяльності набуває особливої актуальності. Сучасний педагог повинен не тільки володіти традиційними методами викладання, а й уміти адаптуватися до нових викликів, використовуючи інноваційні підходи та технології. Це вимагає переосмислення змісту та структури професійної підготовки педагогів. У статті аналізується сутність поняття «готовність до інноваційної педагогічної діяльності», виявляються її основні компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний та рефлексивно-оцінний. Кожен із них розкривається як найважливіший елемент формування професійної компетентності майбутнього вчителя, що забезпечує його здатність до перетворення освітнього процесу. Окрему увагу приділено аналізу чинників, що впливають на процес формування цієї готовності, включно з як особистісними особливостями студентів, так і особливостями освітнього середовища. Підкреслюється важливість комплексного підходу, що включає не тільки навчання, а й практико-орієнтовану діяльність, а також елементи самоаналізу та рефлексії. Розглядаються зарубіжні та українські підходи до підготовки педагогів, здатних до інновацій. Аналізуються успішні практики, що включають використання адаптивних технологій, інтеграцію доповненої реальності в навчальний процес, а також розвиток ІК-компетентності через неформальні форми освіти. Ці підходи порівнюються з метою виявлення загальних тенденцій та специфічних особливостей. Запропоновано структурно-функціональну модель формування готовності, що включає послідовні етапи - від мотиваційно-орієнтувального до рефлексивно-узагальнюючого. Модель акцентує увагу на необхідності активного залучення студентів до освітнього процесу, реалізації проєктів і впровадження інноваційних педагогічних рішень. Таким чином, стаття розкриває комплексне розуміння процесу формування готовності до інноваційної педагогічної діяльності, а також пропонує практичні інструменти та підходи, застосовні в системі професійної підготовки вчителів. Матеріали дослідження можуть бути корисними як педагогічним вишам, так і освітнім установам, зацікавленим у підвищенні якості підготовки майбутніх фахівців. (en) In the context of rapid changes in the education system, the formation of future primary school teachers’ readiness for innovative pedagogical activities is of particular relevance. A modern teacher must not only master traditional teaching methods, but also be able to adapt to new challenges using innovative approaches and technologies. This requires a rethinking of the content and structure of teacher training. The article analyzes the essence of the concept of “readiness for innovative pedagogical activity”, identifies its main components: motivational and value, cognitive, operational and activity, and reflective and evaluative. Each of them is revealed as the most important element of the formation of the future teacher’s professional competence, which ensures his/her ability to transform the educational process. Particular attention is paid to the analysis of factors influencing the process of forming this readiness, including both the personal characteristics of students and the characteristics of the educational environment. The importance of an integrated approach is emphasized, which includes not only learning, but also practice-oriented activities, as well as elements of self-analysis and reflection. Foreign and Ukrainian approaches to training teachers capable of innovation are considered. Successful practices are analyzed, including the use of adaptive technologies, integration of augmented reality into the educational process, and development of IR competence through non-formal education. These approaches are compared to identify common trends and specific features. A structural and functional model of readiness formation is proposed, which includes successive stages - from motivational and orientation to reflective and generalizing. The model emphasizes the need to actively involve students in the educational process, implement projects and introduce innovative pedagogical solutions. Thus, the article reveals a comprehensive understanding of the process of forming readiness for innovative pedagogical activity, and offers practical tools and approaches applicable to the system of teacher training. The materials of the study can be useful for both pedagogical universities and educational institutions interested in improving the quality of training of future specialists.
  • Ескіз
    Документ
    Реалізація діяльнісного підходу в інтегрованому курсі «Я досліджую світ
    (2024) Дюдюнова, Василина; Diudiunova, V.
    (ua) Робота викладена на 120 сторінках, містить 2 розділи, 66 джерел в переліку посилань та 5 додатків. Об’єктом дослідження є навчальна діяльність учнів початкової школи на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Предмет дослідження – процес впровадження діяльнісного підходу на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Метою роботи є виокремити та теоретично обґрунтувати шляхи реалізації діяльнісного підходу при вивченні інтегрованого курсу «Я досліджую світ». У першому розділі розглянуті теоретичні основи проблеми реалізації діяльнісного підходу в інтегрованому курсі «Я досліджую світ»: сутність діяльнісного підходу до навчання в початковій школі, діяльнісний підхід як основа організації освітнього процесу в Новій українській школі та особливості викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ». У другому розділі здійснено аналіз передового педагогічного досвіду з впровадження діяльнісного підходу в початковій школі, описані технології провадження діяльнісного підходу в інтегрованому курсі «Я досліджую світ»: ігрові технології, LEGO-технології, гейміфікація, проєктна технологія, інтерактивні технології, технології кооперативного навчання, STEM-навчання, та висвітлено питання оновлення змісту навчання інтегрованого курсу з позицій діяльнісного підходу. За результатами роботи зроблено висновки щодо проблеми реалізації діяльнісного підходу в інтегрованому курсі «Я досліджую світ». (en) The paper is 120 pages long, includes 2 chapters, 66 sources in the reference list, and 5 appendices. The object of the study is the learning activities of primary school students in the integrated course “I Explore the World.” The subject of the study is the process of implementing the activity-based approach in the lessons of the integrated course “I Explore the World.” The purpose of the work is to identify and theoretically substantiate the ways of implementing the activity-based approach in the study of the integrated course “I Explore the World.” The theoretical foundations of the problem of implementing the activity-based approach in the integrated course “I Explore the World” are examined in the first chapter: the essence of the activity-based approach to teaching in primary school, the activity-based approach as the basis for organizing the educational process in the New Ukrainian School, and the specific features of teaching the integrated course “I Explore the World.” The second chapter analyzes the advanced pedagogical experience in implementing the activity-based approach in primary school, describes technologies for implementing the activity-based approach in the integrated course “I Explore the World,” including play-based technologies, LEGO technologies, gamification, project-based learning, interactive technologies, cooperative learning, STEM education; and the content updating of the integrated course is described from the perspective of an activity-based approach. Based on the results of the work, the paper concludes with findings on the implementation challenges and opportunities of the activity-based approach in the integrated course “I Explore the World.”
  • Ескіз
    Документ
    Тютенко, Наталія Юріївна
    (2024)
    (ua) Магістерську роботу присвячено актуальній темі впровадження сучасних підходів під час формування мовленнєвих навичок дошкільнят. У роботі розкрито проблему впливу сучасних підходів на формування фонетичної грамотності учнів дошкільного віку, подано інноваційні методи проведення занять із розвитку мовлення, розглянуто систему роботи з вироблення фонетичної компетентності дошкільників. Практична цінність полягає в узагальненні педагогічного досвіду із розвитку мовлення дошкільників та результатах проведеного педагогічного експерименту з дослідження ефективності застосування сучасних підходів до формування фонетичної компетентності в дітей дошкільного віку. (en) The master's thesis is devoted to the current topic of the introduction of modern approaches in the process of forming speech skills of preschoolers. The work reveals the problem of how modern approaches affect the formation of the speech culture of preschoolers, presents modern methods for conducting classes on fiction and speech development, considers the system of work on the development of the formation of phonetic competence of preschoolers. The practical value lies in the generalization of pedagogical experience in the development of preschool children's speech and the results of a pedagogical experiment conducted to investigate the effectiveness of using modern approaches to the formation of phonetic competence in preschool children.
  • Ескіз
    Документ
    Форумання готовності до інноваційної педагогічної діяльності майбутнїх учителів початкових класів
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Цуканова, Наталія Миколаївна; Tsukanova, N.
    (ua) В умовах стрімких змін у системі освіти, формування готовності майбутніх учителів початкових класів до інноваційної педагогічної діяльності набуває особливої актуальності. Сучасний педагог повинен не тільки володіти традиційними методами викладання, а й уміти адаптуватися до нових викликів, використовуючи інноваційні підходи та технології. Це вимагає переосмислення змісту та структури професійної підготовки педагогів. У статті аналізується сутність поняття «готовність до інноваційної педагогічної діяльності», виявляються її основні компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний та рефлексивно-оцінний. Кожен із них розкривається як найважливіший елемент формування професійної компетентності майбутнього вчителя початкових класів, що забезпечує його здатність до перетворення освітнього процесу. Окрему увагу приділено аналізу чинників, що впливають на процес формування цієї готовності, включно з як особистісними особливостями студентів, так і особливостями освітнього середовища. Підкреслюється важливість комплексного підходу, що включає не тільки навчання, а й практико-орієнтовану діяльність, а також елементи самоаналізу та рефлексії. Розглядаються зарубіжні та українські підходи до підготовки педагогів, здатних до інновацій. Аналізуються успішні практики, що включають використання адаптивних технологій, інтеграцію доповненої реальності в навчальний процес, а також розвиток ІК-компетентності через неформальні форми освіти. Ці підходи порівнюються з метою виявлення загальних тенденцій та специфічних особливостей. Запропоновано структурно-функціональну модель формування готовності, що включає послідовні етапи - від мотиваційно-орієнтувального до рефлексивно-узагальнюючого. Модель акцентує увагу на необхідності активного залучення студентів до освітнього процесу, реалізації проєктів і впровадження інноваційних педагогічних рішень. Таким чином, стаття розкриває комплексне розуміння процесу формування готовності до інноваційної педагогічної діяльності, а також пропонує практичні інструменти та підходи, застосовні в системі професійної підготовки вчителів. Матеріали дослідження можуть бути корисними як педагогічним вишам, так і освітнім установам, зацікавленим у підвищенні якості підготовки майбутніх фахівців. (en) In the context of rapid changes in the education system, the formation of future primary school teachers' readiness for innovative pedagogical activities is of particular relevance. A modern teacher must not only master traditional teaching methods, but also be able to adapt to new challenges using innovative approaches and technologies. This requires a rethinking of the content and structure of teacher training. The article analyzes the essence of the concept of “readiness for innovative pedagogical activity”, identifies its main components: motivational and value, cognitive, operational and activity, and reflective and evaluative. Each of them is revealed as the most important element of the formation of the future teacher's professional competence, which ensures his/her ability to transform the educational process. Particular attention is paid to the analysis of factors influencing the process of forming this readiness, including both the personal characteristics of students and the characteristics of the educational environment. The importance of an integrated approach is emphasized, which includes not only learning, but also practice-oriented activities, as well as elements of self-analysis and reflection. Foreign and Ukrainian approaches to training teachers capable of innovation are considered. Successful practices are analyzed, including the use of adaptive technologies, integration of augmented reality into the educational process, and development of IR competence through non-formal education. These approaches are compared to identify common trends and specific features. A structural and functional model of readiness formation is proposed, which includes successive stages - from motivational and orientation to reflective and generalizing. The model emphasizes the need to actively involve students in the educational process, implement projects and introduce innovative pedagogical solutions. Thus, the article reveals a comprehensive understanding of the process of forming readiness for innovative pedagogical activity, and offers practical tools and approaches applicable to the system of teacher training. The materials of the study can be useful for both pedagogical universities and educational institutions interested in improving the quality of training of future specialists.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційна діяльность вчителя початкових класів
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Цуканова, Наталія Миколаївна; Tsukanova, N.
    (ua) У статті зроблено спробу розкрити основні моменти інноваційної діяльності вчителя початкових класів. Нововведення у початкових класах спрямовані на підвищення якості виховання та освіти молодших школярів. У різні періоди свого становлення ці новоутворення мають різні цілі, завдання, зміст, прояв. До сучасних педагогів висуваються нові вимоги, серед яких обов'язковим є застосування ними інноваційних методик та технологій. Вчителі постають перед вибором ефективних засобів здійснення інноваційних педагогічних ідей у початковій школі. Вчитель вже не є джерелом інформації : учні самостійно здобувають знання та перевіряють їх на практиці. У початковій школі у розвитку інновацій виділяються такі напрями : створення нових типів шкіл з метою індивідуалізації та диференціації навчання; акцентування уваги на дисциплінах естетичного циклу; створення та впровадження нових навчальних курсів, зміна змісту освіти; велику увагу приділяється формуванню екологічної культури; розробка підручників, навчально-методичних посібників, програм; використання інноваційних технологій, методик; створення експериментальних майданчиків, класів; впровадження у освітній процес комп'ютерних технологій. Інноваційна діяльність у початковій школі включає технічні, навчальні та позанавчальні інновації. У зв'язку з оновленням та новим змістом освіти виділяють методико-орієнтовані та проблемно орієнтовані інноваційні процеси. Сучасні умови життя диктують впровадження в освітній процес школи інновацій, що у свою чергу є найважливішою якістю професійного педагога, завдяки якому можна досягти високого рівня педагогічної майстерності. Впровадження інновації у початкову школу сприяє підвищенню мотивації у молодших школярів до навчання, оновлення технологій освіти, покращенню якості освітніх послуг, виконання суспільного замовлення. (en) An attempt is made in the article to reveal the main points of the innovative activity of the primary school teacher. Innovations in primary classes are aimed at improving the quality of upbringing and education of younger schoolchildren. At different periods of their formation, these neoplasms have different goals, tasks, content, and manifestation. New demands are placed on modern teachers, among which their use of innovative methods and technologies is mandatory. Teachers are faced with the choice of effective means of implementing innovative pedagogical ideas in primary school. The teacher is no longer a source of information: students independently acquire knowledge and test it in practice. The following directions are distinguished in the development of innovations in elementary school: creation of new types of schools for the purpose of individualization and differentiation of education; emphasis on the disciplines of the aesthetic cycle; creation and implementation of new educational courses, changing the content of education; great attention is paid to the formation of ecological culture; development of textbooks, training manuals, programs; use of innovative technologies, methods; creation of experimental sites, classes; introduction of computer technologies into the educational process. Innovative activity in primary school includes technical, educational and extracurricular innovations. In connection with the renewal and new content of education, method-oriented and problem-oriented innovative processes are distinguished. Modern living conditions dictate the introduction of innovations into the educational process of the school, which in turn is the most important quality of a professional teacher, thanks to which it is possible to achieve a high level of pedagogical skill. The introduction of innovation in primary school helps to increase the motivation of younger schoolchildren to study, to update education technologies, to improve the quality of educational services, and to fulfill public orders.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogical technologies and innovations at the lessons in mathematics of elementary school
    (Machulin, 2018) Демченко, Юлія Миколаївна; Demchenko, Y.
    (ua) У статті розглядається питання новітніх підходів до організації навчання –педагогічних технології та інновацій, що нині упроваджуються у практиці початкової школи України. Висвітлено необхідність використання інноваційних технологій на уроках математики у початковій школі. Визначено освітню цінність та переваги застосуванняінформаційно-комунікаційних технологійв роботі учителя під час проведення сучасного уроку.