Факультет педагогіки, психології та мистецтв

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/48

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 40
  • Ескіз
    Документ
    Концепція духовності виховання як модель новітньої парадигми освіти
    (Zuvedra, 2019) Растригіна, Алла Миколаївна
    (ua) У статті представлено авторську позицію щодо мож­ ливостей застосування концепції духовності виховання в якості мо­делі, яка може стати дієвою основою у створенні новітньої парадиг­ми освіти й уможливити вирішення існуючих у сучасній вищій освіті культурно-освітніх та соціально-педагогічних проблем, що актуалі­ зуються в добу глобалізації, та повернути їй статус центру становлен­ня духовності народу на засадах культурно-творчого саморозвитку і самореалізації. Розкрито концептуальні основи розглянутої моделі, котрі пред­ ставлено у якості векторів, що зумовлюють впровадження суб’єктами освітньо-виховного процесу феномену духовності виховання в ос­вітню практику як вищої школи, так і освіти в цілому.
  • Ескіз
    Документ
    Хрестоматiя з хорового диригування
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Растригіна, Алла Миколаївна
  • Ескіз
    Документ
    Future teacher musician as a subject of professional and personality development in a university artistic educational space
    (2019) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Jonas, Kevishas; Otych, Elena
    (ua) Статтю присвячено проблемі становлення особистості студентів педагогічних спеціальностей у контексті концепції духовності виховання. Обґрунтовується значення духовності виховання як необхідної умови трансформації привласнених студентами духовних цінностей у їхні особистісні якості. Виявлено особливості прояву цих якостей у процесі соціальної та професійної діяльності майбутніх педагогів. Розкрито сутність педагогічних феноменів «духовне виховання», «виховання духовності» і «духовність виховання», проаналізовані можливості їхнього впливу на процес становлення особистості студента.
  • Ескіз
    Документ
    Digital Art as an innovative resource for professional artistic education
    (2019) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla
    (en) The ways of sorting out differences existing in professional artistic education due to the reconstruction of its content on the basis of the introduction of the latest artistic paradigm of education of the XXI century are considered in the article. The expediency of creating specific environment: the media space of artistic and creative activity, where the future teacher-musician acquires digital competence as a factor for the effective implementation of the latest artistic paradigm in modern higher education institutions, mastering the professionally directed digital competences, in the process of the development of innovative creative potential by means of digital art, is outlined.
  • Ескіз
    Документ
    Practical Application of ExAt Techniques in Training Process of Would- be Music Art Teachers
    (2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Guralnik, Natalia; Guralnik, Natalia; Strohal, Tetiana; Zaitseva, Alla
    (en) The article presents possibilities of effective application of art-therapeutic methodological complex, built on the principles of intermodal approach, in the process of training of future music art teachers. Theoretical provisions on application of the creative self-expression through art therapy (ExAT), which can be used in the process of compiling the curricula, manuals and recommendations for students of higher education institutions. Considerable attention has been paid to the development of the spiritual sphere of a personality in the educational process by means of music therapy. The practical concept is represented by a set of art-therapeutic methods, the pedagogical potential of which helps future teachers to master the ExAT techniques in the process of studying professional disciplines. The material given in the article is to facilitate the effective professional development of future music teachers as art therapists, the development of their motivation for creative activity, the mobilization of internal mechanisms of selfregulation and healing, the restoration of mental and physical integrity through the use of creative self-expression therapy by the means of art for the sake of effective professional self-realization.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of Freedom in the Paradigmal Space of Modern Education and Upbriningiing
    (2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Іваненко, Н. В.; Rastrygina, Аlla; Ivanenko, Nadiya
    (en) The monograph presents the author's concept of pedagogy of freedom as a modern educational model based on invariant principles, considers theoretical and practical principles of development of inner freedom of the individual, his subjectivity, selfawareness, ability to conscious and responsible self-determination, independent choice and realization of life way. On the basis of culturological, concrete-historical, personal, phenomenological and systematic scientific approaches the theoretical -methodological bases of pedagogy of freedom as a social-pedagogical phenomenon based on ideas of free education, reconsidering and reconstruction of which determines their systematic realization in modern education are substantiated. Studying the conceptual foundations of the pedagogy of freedom determines the development of modern pedagogical philosophy, based on the principles of the latest ideas about education and upbringing and the formation of personal freedom of pupils in accordance with the present-day needs. Mastering the material on the formation and development of ideas of pedagogy of freedom, the role of individual freedom in the reproduction of its spiritual potential, awareness of the development of individual freedom as a process of self-determination and self-expression, which is refined by human consciousness and behavior against the background of free choice, provide understanding of the possibilities of using the principles of pedagogy of freedom in one’s own personal and professional development and their creative application in solving current problems of modern national education and upbringing. The monograph is addressed to scientists, specialists in the field of education and upbringing, degree seekers, students.
  • Ескіз
    Документ
    The Training of Music Teachers According to Humanistic Oriented Artistic Paradigm
    (2020) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, A.; Guralnyk, N.; Zaitseva, A.
    (en) Radical changes in educational policy require the enhancing of educational systems quality and aiming at humanistic values. In this context, problems related to the forming of creative, competitive, existentially free and at the same time responsible citizens of Ukraine, capable of cultural identification and having respect for the “Other’s” culture, get highly actualized. The article addresses the problem of improving the quality of training of specialists in the field of art in higher education, as a derivative of culture, in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm. The introduction of the humanistic-oriented paradigm in art education has a dramatically innovative character, focusing future music teachers on the mobility and variability in the selection of forms and methods of artistic communication, and focuses on the subjective position of participants in the interaction with art. The accordance with international educational standards necessitates a holistic approach to the artistic and educational process need to prepare a competitive specialist. The article suggests the methods of theoretical analysis and generalization, which made it possible to formulate the investigated definition, which should be noted that a personality’s culture is characterized not only by the ability for direct dialogue with art but also by “communication on the point of works of art”. The phenomenology of communication in the artistic and educational projection is highlighted and the basic methodological guidelines for the formation are outlined. Particular attention is given on the outlining substantiating of an existential-reflective strategy of artistic and pedagogical communication of subjects of interaction with art in the context of a humanistic-oriented artistic paradigm.
  • Ескіз
    Документ
    Гуманітарні науки в реаліях сучасної освіти України та Ізраїлю
    (РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021) Растригіна, Алла Миколаївна
    (ua) У статті здійснено аналіз сучасного стану гуманітарних наук в системі освіти України та Ізраїлю, який засвідчив наявність певних кризових явищ в освітній галузі обох країн, пов’язаних з її комодифікацією та орієнтацією на підготовку фахівця-технократа, котрий досконало володіє інформаційними технологіями, але позбавлений загальної гуманітарної культури.
  • Ескіз
    Документ
    Диригентсько-хорова підготовка майбутнього педагога-музиканта в контекстуальному полі педагогіки свободи: до постановки проблеми
    (ТОВ «Друк плюс», 2021) Растригіна, Алла Миколаївна
    (ua) У статті порушуються питання удосконалення диригентсько-хорової підготовки майбутнього фахівця-музиканта у педагогічних закладах вищої освіти, переосмислення існуючих уявлень про її змістове наповнення та запровадження у мистецький освітній простір ЗВО нових альтернативних моделей, що уможливлюють її реконструкцію на засадах гуманістичної парадигми освіти. Констатовано, що у пошуку шляхів вирішення проблем в системі мистецько-педагогічної освіти науковці наголошують на необхідності врахування пріоритетних тенденцій її розвитку, до яких віднесено: гуманізацію; фундаменталізацію; поєднання національних культурно-мистецьких традицій та європейського й світового досвіду; перехід від інформативних до активних й інтерактивних форм і методів мистецької освіти і виховання; створення умов для саморозвитку, самовираження та самореалізації особистості й можливості особистісного вибору індивідуальної траєкторії духовно-творчого становлення; безперервність мистецької освіти як основи послідовного і цілісного особистісного розвитку. В результаті аналізу існуючого стану диригентсько-хорової підготовки засвідчено необхідність її удосконалення на предмет не тільки розвитку суто спеціальних та інтегрованих фахових компетенцій, а й набуття таких компетенцій й особистісних якостей, як здатність до критичного мислення та аналізу власних помилок; потенціалу креативності як суб’єктної здатності до успішної інноваційної діяльності у професії; індивідуальної траєкторії особистісного розвитку як здатності до саморозвитку, самоорганізації самовираження й самореалізації у вибудовуванні майбутньої успішної кар’єри відповідно сучасних вимог ринку праці; здатності працювати в команді як умови розвитку комунікативних навичок, ефективної взаємодії з членами команди, відкритість до діалогу та спільного пошуку у вирішенні професійних завдань. Представлено авторське бачення можливостей удосконалення диригентсько-хорової підготовки майбутнього педагога-музиканта в контекстуальному полі педагогіки свободи.