Кафедра психології та соціальної роботи

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/52

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Вплив війни на перебіг процесу самозмінювання жителів України в розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів
    (2025) Шаумян, Олена Геворківна; Shaumian, Olena
    (ua) У статті висвітлено ключові аспекти впливу війни на процес самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів територій України, які не були окуповані, у розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів. Дослідження проводилося з січня по серпень 2024 року. Було опитано 888 жителів, з них 444 – жителі деокупованих територій і 444 – жителі територій України, які не були окуповані. Для вибірки було обрано кількість опитаних, яка проживала в місті Херсоні й Херсонській області та місті Кропивницькому й Кіровоградській області. Серед них і в категорії деокупованих жителів, і в категорії жителів, які не були окуповані, по 285 жінки та 159 чоловіків віком від 14 до 78 років. Результати анкетного опитування засвідчили, що є прямий зв’язок між особливостями перебігу процесів самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів територій України, які не були окуповані, та негативними проявами війни в Україні. Вплив повномасштабної війни в Україні супроводжується уточненням ціннісних пріоритетів жителів України, певними змінами емоційного стану. З’ясовано, що у жителів України з деокупованих територій (особливо у людей підліткового, середнього та старшого віку) емоційний стан є більш проявленим. Загалом впливи війни на перебіг процесу самозмінювання в розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів виявлені в кожного респондента. Незважаючи на всі наші намагання, є те, що перебуває поза нашим контролем. Перспективою подальших досліджень є ґрунтовне вивчення процесу самозмінювання жителів України з деокупованих територій і жителів терито-рій України, які не були окуповані, у розрізі емоційного стану та ціннісних пріоритетів задля формування ментально здорових, соціально благополучних й успішних громадян. (en) The article depicts the key aspects of the war impact on the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities. The study was conducted from January to August 2024. 888 residents were interviewed, including 444 residents of de-occupied territories and 444 residents of Ukraine that were not occupied. For the sample, the number of interviewees who lived in the city of Kherson and Kherson region and the city of Kropyvnytskyi and Kirovohrad region was selected. Among them, respectively, 285 women and 159 men aged 14 to 78 years. The results of the questionnaire testified the following. There is direct connection between the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and negative manifestations of the war in Ukraine. The impact of full-scale war in Ukraine is accompanied by clarification of the value priorities of the residents of Ukraine. The war impact on the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities was revealed. It was found that residents of Ukraine from the de-occupied territories (especially teenagers, middle-aged and older people) have more pronounced emotional state. In general, the effects of the full-scale war in Ukraine are tracked in each respondent in terms of emotional state and value priorities. Despite our best efforts, there are things that are beyond our control. The prospect of further research is thorough study of the formation of Ukraine residents’ self-change from de-occupied territories and Ukraine residents that were not occupied in terms of emotional state and value priorities for the creation of mentally healthy, socially prosperous and successful citizens.
  • Ескіз
    Документ
    Особливості впливу війни в Україні на процес самозмінювання у дітей підліткового віку
    (2025) Шаумян, Олена Геворківна; Калабанова, Дар’я Андріївна
    (ua) Емоційні стани є важливим елементом психічного життя дітей підліткового віку і визначають їх ставлення до навколишнього світу, особисті переживання та взаємодію з іншими. Вони не тільки сприймають навколишній світ, але й формують власне ставлення до нього, яке виражається в таких емоціях, як радість, любов, гнів, страх і смуток. Взаємодія з іншими людьми, природою, мистецтвом, наукою та власною діяльністю викликає різні емоції, які відіграють важливу роль у керуванні діяльністю та впливають на активність і мотивацію підростаючої особистості. Ціннісні пріоритети ж, зумовлені специфічними умовами розвитку, відіграють вирішальну роль у цілепокладанні, прогнозуванні, плануванні, самоорганізації, самозмінюванні, контролі, корекції поведінки, а також у досягненні життєвих ідеалів. І є специфічним результатом внутрішнього розвитку особистості, що може реалізуватися у майбутньому. Проведено емпіричне дослідження трьома блоками восени 2024 року щодо впливу війни в Україні на дітей підліткового віку – учасників 304, 197 дівчат, 104 хлопців. Вік опитуваних від 14 до 19 років. Учасники дослідження – це учні ліцеїв та студенти 1-3 курсів міста Херсона та Херсонської області, Донецька та Донецької області, Луганська та Луганської області, Київської області. Результати дослідження та бесід показують, що війна в Україні має значний вплив на емоційний стан та ціннісні пріоритети дітей підліткового віку. Встановлено, щоб поліпшити емоційний стан їм необхідно адаптуватися до нових реалій сьогоднішнього життя (постійна небезпека, масштабні обстріли, можлива загроза втрати близьких тощо) та в умовах неконтрольованих бойових дій з боку ворога. Щоб сформувати сприятливі ціннісні пріоритети потрібно працювати практичним психологам, педагогам, соціальним педагогам з дітьми підліткового віку з вивчених нами територій України. Перспективою подальших досліджень є ґрунтовне вивчення впливу війни на емоційний стан та ціннісні пріоритети дітей підліткового віку задля формування ментально здорової та успішної підростаючої особистості. (en) Emotional states are an important element of the mental life of adolescents and determine their attitude to the world around them, personal experiences and interaction with others. They not only perceive the world around them, but also form their own attitude towards it. It is expressed in such emotions as joy, love, anger, fear and sadness. Interaction with other people, nature, art, science, and one’s own activities evoke various emotions that play an important role in managing operations and influence the activity and motivation of growing individual. Value priorities, determined by specific conditions of development, play crucial role in goal setting, prognostication, planning, self-organization, self-change, control, behavior correction, as well as in achieving life ideals. And they are specific result of the personality internal development. An empirical study was conducted in three blocks in 2024 on the war impact in Ukraine on adolescent children – 304 participants, 197 girls, 104 boys. The age of the respondents was from 14 to 19 years. The participants of the study are lyceum students and 1st-3rd year students of Kherson and Kherson region, Donetsk and Donetsk region, Luhansk and Luhansk region, and Kyiv region. The results of the study and interviews show that the war in Ukraine has a significant impact on the emotional state and value priorities of adolescents. It has been established that in order to improve their emotional state, they need to adapt to the new realities of today’s life (constant danger, large-scale shelling,possible threat of losing loved ones, etc.). All these risks occur in conditions of uncontrolled hostilities by the enemy. To form favorable value priorities, practical psychologists, teachers, and social educators need to work with adolescent children from the territories of Ukraine we studied. The prospect of further research is thorough study of the war impact on the emotional state and value priorities of adolescent children in order to form mentally healthy and successful growing personality.