Кафедра мистецької освіти

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/50

Переглянути

community.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of Freedom in the Paradigmal Space of Modern Education and Upbriningiing
    (2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Іваненко, Н. В.; Rastrygina, Аlla; Ivanenko, Nadiya
    (en) The monograph presents the author's concept of pedagogy of freedom as a modern educational model based on invariant principles, considers theoretical and practical principles of development of inner freedom of the individual, his subjectivity, selfawareness, ability to conscious and responsible self-determination, independent choice and realization of life way. On the basis of culturological, concrete-historical, personal, phenomenological and systematic scientific approaches the theoretical -methodological bases of pedagogy of freedom as a social-pedagogical phenomenon based on ideas of free education, reconsidering and reconstruction of which determines their systematic realization in modern education are substantiated. Studying the conceptual foundations of the pedagogy of freedom determines the development of modern pedagogical philosophy, based on the principles of the latest ideas about education and upbringing and the formation of personal freedom of pupils in accordance with the present-day needs. Mastering the material on the formation and development of ideas of pedagogy of freedom, the role of individual freedom in the reproduction of its spiritual potential, awareness of the development of individual freedom as a process of self-determination and self-expression, which is refined by human consciousness and behavior against the background of free choice, provide understanding of the possibilities of using the principles of pedagogy of freedom in one’s own personal and professional development and their creative application in solving current problems of modern national education and upbringing. The monograph is addressed to scientists, specialists in the field of education and upbringing, degree seekers, students.
  • Ескіз
    Документ
    Pedagogy of Freedom as a Viable Basis for Implemeting Gender Equality in Ukraine’s Educational Institutions
    (2023) Растригіна, Алла Миколаївна; Rastrygina, Alla; Ivanenko, Nadiya
    (en) In the state policies of European Union (EU) member countries, gender issues have become one of the main priorities since the 1990s, and independent Ukraine and Ukrainian non-governmental organisations have also gradually joined this agenda. Over the past three decades, Ukraine has engaged in efforts to restructure its educational institutions and processes on the basis of democratic principles free from any form of discrimination, including gender-related discrimination. These efforts have been promoted through joint projects with UN Women and other international organisations. While gender equality improvement strategies are now reflected in Ukrainian legislation, they are not yet fully implemented on the ground. In the context of presenting their concept of a pedagogy of freedom as a viable basis for the implementation of gender equality in Ukraine’s educational institutions, the authors analyse research literature devoted to addressing freedom and gender equality in educational policies. They conclude that individual learners’ free self-determination, self-development and self-realisation can only be an effective factor in realising gender equality if pedagogical activity and learning spaces are designed to support the development of learners’ full potential.
  • Ескіз
    Документ
    Педагогіка свободи в парадигмальному просторі сучасної освіти і виховання
    (ФОП Середняк Т. К., 2021) Растригіна, Алла Миколаївна; Іваненко, Надія Вікторівна; Rastrygina, Alla; Ivanenko, Nadiya
    (ua) У монографії представлено авторську концепцію педагогіки свободи як сучасну освітньо-виховну модель, що ґрунтується на інваріантних принципах, розглядає теоретичні та практичні засади розвитку внутрішньої свободи особистості, її суб’єктності, самосвідомості, здатності до свідомого й відповідального самовизначення, самостійного вибору та реалізації власного життєвого шляху. На основі культурологічного, конкретно-історичного, особистісного, феноменологічного та системного наукових підходів обгрунтовано теоретико-методологічні засади педагогіки свободи як соціально-педагогічного феномену, що базується на ідеях вільного виховання, переосмислення й реконструкція яких зумовлює їхню системну реалізацію в сучасному освітньо-виховному просторі. Ознайомлення з концептуальними основами педагогіки свободи зумовлює розвиток сучасного педагогічного мислення, ґрунтованого на засадах новітніх уявлень про освіту і виховання та становлення особистісної свободи вихованців у відповідності до потреб сьогодення. Опанування матеріалу щодо становлення і розвитку ідей педагогіки свободи, ролі свободи особистості у відтворенні її духовного потенціалу, усвідомлення розвитку свободи особистості як процесу самовизначення й самовираження, який відшліфовується свідомістю й поведінкою людини на тлі вільного вибору й набуває сьогодні статусу необхідності, забезпечує розуміння можливостей використання принципів педагогіки свободи у власному особистісному й професійному становленні та їхнього творчого застосування у розв’язанні актуальних завдань сучасної вітчизняної освіти і виховання. Монографія адресована науковцям, фахівцям у галузі освіти і виховання, здобувачам наукових ступенів, студентам.