Наукові видання каф-ри інформатики та інформаційних технологій

Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/140

Переглянути

collection.search.results.head

Зараз показуємо 1 - 10 з 64
  • Ескіз
    Документ
    Паралельні та розподілені обчислення: лабораторні роботи
    (ФОП Піскова М. А., 2024) Лупан, Ірина Володимирівна; Паращук, Степан Дмитрович
    (ua) У посібнику наведено завдання та методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з курсу «Паралельні та розподілені обчислення», метою яких є ознайомлення студентів з основами технології ОреnМР, призначеної для паралельного програмування в середовищі зі спільною пам’яттю. Методичні рекомендації призначені для здобувачів першого (бакалаврського) ступеня, що навчаються за спеціальністю 122 Комп’ютерні науки та 126 Інформаційні системи та технології.
  • Ескіз
    Документ
    Виявлення гендерних упереджень викладачів за допомогою панельних даних
    («КОД», 2023) Лупан, Ірина Володимирівна; Шевченко, Н.
  • Ескіз
    Документ
    Деякі аспекти організації навчального матеріалу дисципліни «nosql бази даних»
    (2023) Пузікова Анна Валентинівна
    (ua) Стрімкий розвиток інформаційних технологій та їх широке використання розробниками інформаційних систем закономірно впливає на зміст підготовки фахівців з комп’ютерних наук у закладах вищої освіти. Відповідно змінюється зміст ІТ-освіти, в освітні програми вносяться нові дисципліни, метою яких є вивчення основних напрямків застосування сучасних технологій. Одним з таких напрямків є NoSQL-технології, які широко використовуються у сучасних базах даних. Таким чином, перед вищими навчальними закладами, які випускають ІТ-спеціалістів, постає завдання формування в них відповідних професійних компетенцій, необхідних для роботи з NoSQL базами даних. На сьогодні існує достатня кількість літератури щодо змістової складової спеціальних професійних знань у предметній галузі NoSQL баз даних. Разом з тим, аналіз методичної літератури дозволяє стверджувати, що існує досить невелика кількість робіт, які надають досвід викладання та рекомендації щодо подання знань про NoSQL бази даних з метою підвищення якості підготовки ІТ-спеціалістів. У статті висвітлюються окремі аспекти відбору та представлення навчального матеріалу з дисципліни «NoSQL бази даних», які, з досвіду викладання автора, сприяють формуванню у студентів спеціалізованих теоретичних знань, практичних умінь та навичок відповідно до нормативних документів. Запропоновані методичні підходи спрямовані на формування у студентів знань про принципи, інструменти та технології розробки NoSQL баз і сховищ даних; вмінь обирати найбільш ефективні програмні продукти, методи, технології та інструменти для проектування та розробки NoSQL баз і сховищ даних відповідно до поставлених замовником завдань; встановлювати та налаштовувати необхідну систему керування базами даних для роботи з базою даних, а також застосовувати різні функції відповідної си стеми керування базами даних для виконання основних операцій над даними. Показано, що дисципліна «NoSQL бази даних» є важливою складовою системи формування спеціальних (фахових) компетентностей спеціалістів з комп’ютерних наук відповідно до стандарту [16]. ( en) The rapid development of information technology and its widespread use by information system developers naturally affects the content of computer science education in higher education institutions. Accordingly, the content of IT education is changing, with new disciplines being introduced into educational programs, aimed at studying the main areas of application of modern technologies. One such area is the study of NoSQL technologies, which are widely used in modern databases. Thus, higher education institutions that graduate computer science specialists are faced with the task of forming the relevant professional competencies necessary for working with NoSQL databases. Currently, there is a sufficient amount of literature regarding the content component of specialized professional knowledge in the subject area of NoSQL databases. At the same time, the analysis of the methodological literature allows us to state that there is a rather small number of works that provide teaching experience and recommendations for presenting knowledge about NoSQL databases in order to improve the quality of IT professionals' training. This article highlights some aspects of the content selection and presentation of the education material for the discipline "NoSQL databases", which, according to the author's teaching experience, contribute to the formation of students' specialized theoretical knowledge, practical skills, and abilities in accordance with regulatory documents. The proposed methodological approaches are aimed at developing students' knowledge of the principles, tools, and technologies for developing NoSQL databases and data storages; the ability to choose the most effective software products, methods, technologies, and tools for designing and developing NoSQL databases and data storages based on specific tasks, to install and configure the appropriate database management system for working with the database and apply various functions of the respective database management system to perform basic data operations. It is shown that the discipline "NoSQL database" is an important component of the system of formation of special (professional) competencies of computer science specialists in accordance with the standard [16].
  • Ескіз
    Документ
    Цифрова гуманістика
    (2024)
    (ua) До збірника увійшли матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Цифрова гуманістика: Інформаційні технології та інформаційне моделювання на сучасному етапі розвитку суспільства», присвяченої різним аспектам впливу цифровізації на процеси, що відбуваються в першу чергу в освіті, але також і в інших сферах людської діяльності, та актуальним питанням використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та інформаційного моделювання у різних сферах діяльності суспільства в умовах цифрової трансформації та сталого розвитку. У матеріалах конференції, яка відбулася 4-5 червня у м. Кропивницький, представлені різні точки зору на перспективи та виклики цифрової гуманістики на сучасному етапі розвитку суспільства. Збірник адресується студентам, аспірантам, вченим та фахівцям у сфері інформаційних технологій та цифрової трансформації знань, а також всім зацікавленим проблематикою сучасного цифрового простору.
  • Ескіз
    Документ
    Вивчення основ штучного інтелекту при створенні голосового асистенту
    (2023) Болілий, Василь Олександрович; Суховірська, Людмила Павлівна; Абуватфа, Самі; Bolilyi, Vasyl Oleksandrovych; Sukhovirska, Liudmyla Pavlivna; Abuvatfa, Sami
    (ua) В статті розглядаються персональні цифрові помічники. Вирішувати повсякденні завдання допомагає галузь штучного інтелекту. Масове впровадження штучного інтелекту у повсякденне життя користувачів сприяє переходу на голосові програми.Голосові асистенти можуть виконувати різноманітні дії після того, як почули слово або команду пробудження. Вони можуть вмикати світло, відповідати на запитання, відтворювати музику, робити онлайн-замовлення тощо.Авторами статті, розроблений голосовий асистент, розпізнає й синтезує мову. Голосовий помічник може в режимі реального часу аналізувати запит клієнта і відтворювати попередньо записані репліки, надає можливість мінімізувати дію руками для перегляду контенту в інтернеті.Студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спільно зі студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету розв’язували задачі зі штучного інтелекту з використанням мови програмування. В результаті роботи створений голосовий україномовний бот, який запускається на персональному комп’ютері і його можна використовувати, як приклад програмування в навчальному процесі.Для створення голосового помічника використовували малу модель на 50 Мб, для того, щоб він більш швидше розпізнавав мову та реагував на команди оперативніше. Текст мовлення TTS працює з персональними цифровими пристроями. Голос TTS генерується комп’ютером. Якість розмовного голосу залежить від мовного механізму, але деякі голоси звучать як людські. В нашому випадку це голос модулю Torch з єдиним українським спікером 'mykyta_v2'.Для розуміння та розпізнавання української мови користувача, використали модуль vosk, для обробки, та sounddevice для ретрансляції.Розробили функцію виклику голосового асистента із фонового режиму на своє ім’я, фільтрацію голосового трафіку, орієнтацію по функціоналу помічника.Дана програма пройшла апробацію студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету під час практичних занять з медичної інформатики для виведення на екран статей медичного словника.
  • Ескіз
    Документ
    Вибіркові модулі. Інформатика 10-11клас
    (ФОП Піскова М. А., 2023) Величко, Марія Олексіївна; Настусенко, Софія Дмитрівна; Теренчин, Богдан Валерійович; Левицький, Ярослав В’ячеславович; Попруга, Тетяна Олегівна; Лупан, Ірина Володимирівна
    (ua) У збірнику наведено рекомендації до викладання вибіркових модулів «Комп’ютерна анімація», «Інформаційна безпека», «Веб-технології», «Креативне програмування» та курсу за вибором «Програмування на Java», зокрема, орієнтовні календарно-тематичні плани, переліки літератури та інтернет-джерел для вчителів та учнів, огляди доступного програмного забезпечення, приклади практичних завдань та питання до тестового контролю. Рекомендації укладено групою магістрантів Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спеціальності «014 Середня освіта» освітньої програми «Математика, інформатика та економіка». Вони будуть корисними як для студентів, так і для вчителів інформатики закладів загальної середньої освіти, а також для учнів, які опановують відповідні розділи інформатики самостійно.
  • Ескіз
    Документ
    Інформаційно-методичні матеріали з атестації студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023) Рєзіна, Ольга Василівна; Лупан, Ірина Володимирівна
  • Ескіз
    Документ
    Створення сценічного костюма для дитячого хореографічного колективу
    (2018) Абрамова, Оксана Віталіївна; Єжова, Ольга Володимирівна; Куценко, Тетяна Володимирівна; Хріненко, Тетяна Вікторівна; Abramova, O. V.
    (en) Article is devoted to a problem of designing of a scenic suit for children's choreographic collective taking into account the scenario of a performance, requirements to a kidswear and a creative source. Features of creation of a collection of scenic suits on the example of suits to the «Alice. To return time» musical. During creation of forms of scenic clothes it is considered the ideas of the production director, the character and a complex of the carried-out movements are combined during dance with dress codes which emphasized and strengthened scenic images. «Chess» is analysed proportions, a silhouette, a form, color of a creative source and transformation of subject forms to suit forms is carried out.
  • Ескіз
    Документ
    Інформаційно-методичні матеріали з атестації студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти
    (ЦДУ імені В. Винниченка, 2022) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Шлянчак, Світлана Олександрівна; Prysjazhnjuk, Olena; Shlianchak, Svitlana
  • Ескіз
    Документ
    Лабораторний практикум з курсу «Інформаційні інтелектуальні системи»
    (ЦДПУ імені В.Винниченка, 2019) Присяжнюк, Олена Віталіївна; Prysjazhnjuk, Olena
    (ua) Запропоновані лабораторні роботи ставлять своєю метою закріплення теоретичного матеріалу і набуття студентами практичних навичок програмування на мові логічного програмування Пролог (в середовищі Turbo Prolog). Навчально-методичні рекомендації можуть бути використані при організації самостійної роботи студентів. Навчальний посібник призначено для студентів спеціальності 122 «Комп’ютерні науки», а також може бути корисним магістрантам, аспірантам та спеціалістам, які цікавляться питаннями логічного програмування.