Наукові видання каф-ри природничих наук і методик їхнього навчання
Постійне посилання зібранняhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/152
Переглянути
Документ Escherichia coli як маркерний об'єкт лабораторної діагностики(2018) Бугай, Н. В.; Казначєєва, Марія СергіївнаДокумент Methodological recommendations for the content and organization of independent work of students in the educational discipline of Human Health(2024) Дефорж, Ганна Володимирівна; Deforzh, H. V.Methodological recommendations include general guidelines for performing independent work, the curriculum of the academic discipline, tasks for independent work, criteria for its assessment, a list of topics for essays and presentations, basic and additional literature. The manual is recommended for students of the second (master's) level of higher education, Specialty 014 Secondary education (Chemistry), subject specialty: 014.06 Secondary education (Chemistry), combined subject specialty: 014.05 Secondary education (Biology and Human Health), educational and professional program : Secondary education (Chemistry, Biology and Human Health) full-time and part-time (distance) forms of education.Документ Studying of lenses and their properties(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Трифонова, Олена Михайлівна; Trifonova, Olena Mihailovna(UA) В статі розглядається експериментальна методика навчання поширення світла у лінзах, призмах, плоских пластинках та у посудині з водою.Документ Studying thermal waves properties on the basis of thermoacoustic effect in the course of general physics(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Волчанський, Олег Володимирович; Volchanskyy, O. V.(uk) Пропонується спрощена теорія генерації фототермоакустичного сигналу, а також аналіз його залежності від оптичних, теплових і геометричних властивостей зразка. Обговорюються експериментальне обладнання та результати ФТА дефектоскопії оптично непрозорих обєктів. Аналізується унікальна можливість термохвильової мікроскопії проводити неруйнівну пошарову діагностику підповерхневих дефектів. Описана віртуальна лабораторна робота по вивченню властивостей теплових хвиль у курсі загальної фізики на основі термоакустичного ефекту.Документ Thermal wave microscopy – a unique tool for non-destroying level-by-level diagnostics of semiconductor structures(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Volchanskyy, Oleh; Волчанський, Олег Володимирович(UA) Пропонується спрощена теорія генерації фототермоакустичного сигналу, а також аналіз його залежності від оптичних, теплових і геометричних властивостей зразка. Обговорюються експериментальне обладнання та результати ФТА мікроскопії напівпровідникових структур.Документ Use of ict in the study of nuclear physics(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Velychko, Stepan Petrovych; Shulga, Sergii Wolodymyrowych; Величко, Степан Петрович(uk) У статті розглянуто окремі аспекти методики фізики, які можуть бути покладені в основу розробки та удосконалення програмних засобів для моделювання фізичних явищ та процесів з розділу «Атомна і ядерна фізика», створення майбутньої віртуальної фізичної лабораторії та вироблення методики її впровадження у навчальний процес середньої школи.Документ Virtual experiment: research phosphorescence(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Shulga, Sergii Volodymyrovych; Шульга, Сергій Володимирович; Velycko, Stepan Petrovych; Величко, Степан Петрович(en) Virtual physics experiment for phosphorescence investigation, which can be taken as a basis for developing and improving the software for simulation of physical phenomena and processes in the course "Atomic and nuclear physics", creation of virtual physics laboratory and development of methods for its implementation in an educational process in the secondary and high school have been examined in the article.Документ Virtual experiments in the study of quantum physics(КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Шульга, Сергій Володимирович; Величко, Степан Петрович; Шульга, Сергей; Величко, Степан; Shulga, S. V.; Velychko, S.P.(uk) У статті розглянуто окремі аспекти методики фізики, які можуть бути покладені в основу розробки та удосконалення програмних засобів для моделювання фізичних явищ та процесів з розділу «Атомна і ядерна фізика», створення віртуальної фізичної лабораторії та вироблення методики її впровадження у навчальний процес як середньої, так і вищої школи.Документ Акмеологія та шкільна освіта(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Садовий, Микола ІллічУ даній статті зроблено детальний аналіз такого поняття як акмеологія, що визначає науку, яка вивчає закономірності вищих досягнень, творчі потенціали особистості зрілих людей, закономірності самореалізації. Крім того визначено характерні якості, опорні властивості особистості та характеристики зрілої особистості. Окрема увага приділена схемі дослідження акмеології.Документ Активні методи навчання у науково-педагогічній спадщині І. Є. Тамма(КДПУ ім. В. Винниченка, 2015) Єкименкова, Ольга Валентинівна; Трифонова, Олена Михайлівна(uk) Однією з проблем сучасної освіти є пасивне навчання. Серед вчителів спостерігається тенденція навчати за допомогою традиційних методів, тобто вчителецентрований підхід. Освітні ж дослідження показують, що для розвитку ґрунтовного розуміння предметів, потрібно застосовувати інтерактивний або активний методи навчання, надавати перевагу особистісно-орієнтованому підходу. Ця проблема не нова. Ігор Євгенович Тамм у своїй педагогічній діяльності використовував саме активні методи навчання, хоча на той момент це питання не так широко обговорювалось в методичних колах. Ефективністю його методів навчання можна вважати велику кількість послідовників І.Є. Тамма, які досягли колосального успіху в науці. Методика Тамма актуальною є і нині.Документ Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі вивчення фізики в умовах профільного навчання(КДПУ ім. В. Винниченка, 2010) Бузько, Вікторія Леонідівна; Величко, Степан Петрович(uk) У статті розглянуто особливості формування навчально-пізнавальної діяльності учнів в умовах профільного навчання.Документ Активізація пізнавально-пошукової діяльності учнів з електротехніки(КДПУ ім. В. Винниченка, 2008) Кузьменко, Ольга Степанівна; Величко, Степан Петрович(uk) Оволодіння навчальним матеріалом, розвиток і виховання особистості в процесі навчання відбувається лише за умови прояву її високої активності в навчально-пізнавальній діяльності. Організована діяльність, у якій людина бере участь без бажання, практично не розвиває її.Документ Активізація пізнавального інтересу учнівпри навчанні квантової фізики з використанням історичного матеріалу(РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Садовий, Микола Ілліч; Руденко, Євгеній Володимирович; Rudenko, Evgeny; Sadovyj, Mykola(uk) В статті визначена роль історичного матеріалу для активізації пізнавальної діяльності учнів при опануванні фізики та окреслено конкретний зміст навчального матеріалу, з яким варто ознайомити учнів при навчанні квантової фізики. Стаття також присвячена аналізу історичних аспектів зародження та розвитку квантової фізики. Здійснено аналіз історичного розвитку змісту понять квантової фізики, зокрема відомостей про випромінювання абсолютно чорного тіла, квант світла, фотон та корпускулярні властивості світла. Розглянуто розвиток фундаментальних теорій квантової фізики. Показано особливості цих понять у контексті їх історичного формування. Зроблено спробу показати історичне значення відкриттів у галузі квантової фізики кінця ХІХ початку ХХ століття. Метою даної статті є дослідження історичних причин виникнення квантової фізики, визначення історичного генезису виникнення та доведення фундаментальних теорій та понять квантової фізики.Документ Активізація пізнавальної діяльності студентів у лабораторному практикумі з дослідження γ-випромінювання засобами цифрових технологій(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Подопригора, Наталія Володимирівна; Ковальов, Леонід Євгенійович; Соменко, Дмитро Вікторович; Чередник, Діана Степанівна; Podoprygora, Nataliia Volodymyrivna; Kovalev, Leonid Evgeniyovych; Somenko, Dmytro Viktorovych; Cherednyk, Diana Stepanivna(ua) У статті досліджується вплив цифрових технологій на активізацію пізнавальної діяльності студентів у лабораторному практикумі з дослідження γ-випромінювання. Стаття присвячена дослідженню методів організації та виконання експериментальних завдань із вивчення γ-випромінювання, які ґрунтуються на циклах експериментального й теоретичного дослідження. Здійснюється порівняння результатів реального та віртуального експериментів, яке дає змогу продемонструвати узгодження циклів експериментального й теоретичного дослідження. Це підкреслює важливість використання цифрових інструментів у навчанні фізики та свідчить про те, що віртуальні експерименти можуть бути ефективним доповненням до реальних досліджень. Результати дослідження засвідчують, що запропоновані варіанти організації дослідницьких і прикладних експериментів, а також феноменологічних, функціональних і константантних дослідів свідчать про забезпечення вищої якості наукового пізнання студентами. Важливим аспектом дослідження є акцент на потребі активізації пізнавальної діяльності студентів. Використання програмного забезпечення для імітації виконання фізичних дослідів і лабораторних робіт з фізики може допомогти в цьому. Описуються особливості програмного забезпечення, що має відповідати таким вимогам: інтерактивність та візуалізація – можливість інтерактивної взаємодії з користувачем, графічна візуалізація результатів експериментів для кращого розуміння фізичних процесів; реалістичність – використання реалістичних параметрів, видача достовірних фізичних даних; можливість налаштування параметрів – зміна параметрів експериментів для дослідження різних сценаріїв та отримання різних результатів; аналіз результатів – функції для аналізу отриманих даних, включно з побудовою графіків, обробкою результатів і порівняння з теоретичними моделями; підтримка викладачів і студентів – інструменти для створення й обміну лабораторними роботами; можливості спільної роботи над проєктами викладачів і студентів (доступ до спільного хмарного середовища). Обґрунтовується, що програмне забезпечення, яке відповідає цим вимогам, ефективно допомагатиме студентам і викладачам у проведенні лабораторних робіт з фізики, а також розширить їх можливості для вивчення та дослідження фізичних явищ. Перспективи подальших досліджень вбачаються в розробці й апробації такого програмного забезпечення. (en) This article investigates the impact of digital technologies on enhancing students' cognitive activity in laboratory studies of γ-radiation. The study focuses on the development and implementation of experimental tasks based on the cycles of experimental and theoretical research. The comparison of real and virtual experiments allows us to demonstrate the alignment between the cycles, emphasize the importance of digital tools in physics education, and highlight the potential of virtual experiments to complement real-world research. The research findings indicate that the proposed research and applied experimental tasks, as well as phenomenological, functional, and constant experiments, significantly improve the quality of students' scientific knowledge. The study emphasizes the need to stimulate students' cognitive activity and highlights the potential of using software for simulating physical experiments and laboratory work in physics to achieve this goal. The article outlines the features of such software, which should meet the following requirements: Interactivity and visualization: enabling interactive user interaction and graphical visualization of experimental results for a better understanding of physical processes. Realism: using realistic parameters and providing reliable physical data. Parameter customization: allowing for the modification of experimental parameters to explore different scenarios and obtain diverse results. Result analysis: providing functions for analyzing the obtained data, including plotting graphs, processing results, and comparing them with theoretical models. Support for teachers and students: offering tools for creating and sharing laboratory work, as well as opportunities for collaborative project work between teachers and students (access to a shared cloud environment). The article argues that software meeting these requirements will effectively assist students and teachers in conducting laboratory work in physics and expand their opportunities for studying and exploring physical phenomena. The prospects for further research lie in the development and testing of such software.Документ Активізація самостійної роботи студентів у фізичному практикумі з атомної фізики(КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Шульга, Сергій Володимирович; Шульга, Сергей Владимирович; Shulga, S. V.; Величко, Степан Петрович; Величко, Степан Петрович; Velichko, S. P.(uk) Упровадження кредитно-трансферної системи у процесі підготовки висококваліфікованих фахівців з вищою освітою, і зокрема підготовки вчителів фізики, передбачає значне розширення самостійної пізнавальної діяльності у навчально-виховному процесі кожного студента, включаючи і виконання фізичного практикуму з усіх розділів загального курсу фізики, де особливе місце посідає фізика атома і атомного ядра. На основі детального аналізу попередніх досліджень, навчальних посібників і методичних рекомендацій зроблено узагальнення про доцільність розвитку самостійної роботи студентів з фізики в педагогічних університетах на основі широкого впровадження засобів інформаційно-комунікаційних технологій, що актуалізують проблему інтеграції реального і віртуального навчальних експериментів з розділу фізики атома і атомного ядра. Показано,що з цією метою створювані програмні продукти мають бути розробленими з урахуванням наявності різних модулів, що забезпечують багатофункціональність запропонованого навчального комплекту для виконання фізичного практикуму й індивідуальних навчальних завдань з відповідного розділу.Документ Актуальні напрямки підготовки майбутніх учителів біології(2018) Калініченко, Надія Андріївна; Kalinichenko, Nadezhda(uk) Екологічна освіта розглядається як цілісне культурологічне явище, що включає процеси навчання, виховання, розвитку особистості, основа для формування екологічної культури, вагома складова системи національного виховання учнівської та студентської молоді. Екологічна компетентність майбутніх учителів біології сьогодні визначається як здатність застосовувати екологічні знання й досвід у життєвих ситуаціях, керуючись пріоритетністю екологічних цінностей і відповідальністю за екологічні наслідки власної діяльності. Форми екологічного виховання вдосконалюються і ґрунтуються на інтерактивній взаємодії, в основі якої лежать принципи особистісно-орієнтованого навчання.Документ Актуальні проблеми збереження раритетного складника флори Полісся у зв’язку з військовими діями(2023) Аркушина, Ганна Феліксівна; Arkushina, HannaСтаттю присвячено актуальним проблемам збереження рідкісних та зникаючих видів рослинності Полісся. Висвітлено основні причини зникнення деяких рослинних видів у цьому регіоні, а також наведено рекомендації щодо їх збереження. Автори розглядають вплив екологічних, економічних та соціальних чинників на рідкісну флору Українського Полісся та наголошують на важливості комплексного підходу до збереження цінної рослинності. У дослідженні розглянуто основні характеристики раритетної флори Українського Полісся та її зв’язок із військовими діями. Акцентовано важливість збереження біорізноманіття в умовах антропогенного впливу і військових дій. Підкреслено необхідність співпраці науковців, урядових структур та громадськості для відновлення і збереження лісових ресурсів Українського Полісся. Наукова новизна: дослідження розкриває, як військові дії впливають на рідкісні види рослин в Українському Поліссі, що є новизною у контексті екологічних наук. Подано новаторський підхід до створення та планування екологічних коридорів для збереження флори Полісся, що враховує специфіку лісових фітоценозів регіону. Порушення проблеми антропогенного впливу і військових дій на біорізноманіття є актуальним нововведенням у контексті сучасних екологічних досліджень. Ці аспекти роблять дослідження унікальним та підкреслюють його важливий внесок у наукову галузь екології та лісівництва, зокрема в контексті Українського Полісся. Узагальнення та аналіз накопиченого досвіду збереження раритетного складника флори на різних рівнях значущості дають змогу провести деякі узагальнення та селекцію методичних підходів для виокремлення пріоритетних об’єктів, критеріїв, режимів їх охорони відповідно до вимог екологічної мережі. У статті наведено деякі результати, що відображають досвід застосування адаптованої методології у практиці виділення екологічних та біологічних заходів відновлення екологічної мережі Українського Полісся після закінчення військових дій. Сформований інтегральний підхід до вивчення природних територіальних систем, а також узгоджені дії щодо раціонального використання, захисту та віднов- лення природних ресурсів призведуть до позитивних результатів та гарантують сталий розвиток унікального Полісся.Документ Акустичний датчик у навчальному експериментуванні майбутніх учителів(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Подопригора, Наталія Володимирівна(uk) Пропонується один з варіантів комплексного представлення експериментальної і теоретичної компонент курсу фізики вищої школи у формуванні відповідної предметної компетентності майбутніх учителів фізики на прикладі використання акустичного датчика у системі навчального фізичного експерименту.Документ Акустичний датчик у навчальному експериментуванні майбутніх учителів фізики(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Подопригора, Наталія ВолодимирівнаПропонується один з варіантів комплексного представлення експериментальної і теоретичної компонент курсу фізики вищої школи у формуванні відповідної предметної компетентності майбутніх учителів фізики на прикладі використання акустичного датчика у системі навчального фізичного експерименту.Документ Аналіз ефективності використання інтерактивних методів навчання під час вивчення навчальної дисципліни "Основи здоров’я"(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Дефорж, Ганна Володимирівна; Дудник, Вікторія Олександрівна; Deforzh, Hanna Volodymyrivna; Dudnyk, Viktoria Oleksandrivna(ua) У статті наведено результати дослідження щодо ефективності використання інтерактивних методів навчання на уроках з основ здоров’я. Продемонстровано та проаналізовано наукові дослідження та праці деяких науковців, їхні основні погляди на інтерактивне навчання та використання інтерактивних технологій в навчальному процесі. Наведено основні емпіричні методи дослідження. Дане дослідження проводилося під час проходження виробничої (педагогічної) практики в закладі загальної середньої освіти, де був проведений ґрунтовний підготовчий етап та ряд традиційних та інтерактивних уроків. У статті коротко описано основні переваги та недоліки щодо використання інтерактивних методів під час проведення уроків з основ здоров’я. Зазначено, що іноді інтерактивні уроки характеризуються несерйозною пізнавальною діяльністю учнів, невисокою результативністю, а також для них властива велика витрата часу. Наголошено на важливості якісної підготовки самого вчителя для більшої ефективності інтерактивного уроку, саморозвитку та самовдосконалення вчителя. Наведено результати успішності учнів після проведення уроків з використанням інтерактивних методів та після традиційних уроків. На основі отриманих результатів дослідження в роботі представлено порівняння успішності учнів з цих двох типів уроків. Незважаючи на деякі недоліки інтерактивних методів навчання, наголошено на позитивному впливові використання цих методів на уроках. За результатами проведеного дослідження сформовано висновок щодо високої ефективності інтерактивних уроків. Акцентовано увагу на тому, що вчитель повинен володіти методикою нетрадиційного навчання, використовувати тільки достовірну та перевірену інформацію, застосовувати індивідуальний підхід, враховувати інтелектуальні та вікові особливості учнів. (en) The article presents the results of a research on the effectiveness of using interactive teaching methods in lessons on the Basics of Health. Scientific research and works of some scientists, their main views on interactive learning and the use of interactive technologies in the educational process are demonstrated and analyzed. The main empirical research methods are presented. This study research was conducted during internship, pedagogical practice in a general secondary education institution, where a thorough preparatory stage and a number of traditional and interactive lessons were conducted. The article briefly describes the main advantages and disadvantages of using interactive methods during lessons on the Basics of Health. It is noted that sometimes interactive lessons are characterized by frivolous cognitive activity of pupils, low productivity, and also they are characterized by a large consumption of time. The importance of quality training of the teacher himself for greater effectiveness of the interactive lesson, self-development and self-improvement of the teacher is emphasized. The results of pupils' success after conducting lessons using interactive methods and after traditional lessons are given. Based on the research results, the paper presents a comparison of the success of students in these two types of lessons. Despite some disadvantages of interactive teaching methods, the positive influence of using these methods in lessons is emphasized. Based on the results of the research, a conclusion was formed regarding the high efficiency of interactive lessons. Focused attention on the fact that the teacher must master non-traditional teaching methods, use only reliable and verified information, apply an individual approach, take into account the intellectual and age characteristics of pupils.