Наукові видання каф-ри інформатики та інформаційних технологій
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові видання каф-ри інформатики та інформаційних технологій за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 63
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ APPLYING COMPUTER MATHEMATICS AS THE BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF SPECIALISTS IN THE AREA “SYSTEM SCIENCES AND CYBERNETICS”(Publishing Kupriyenko SV, 2013) Shlianchak, S. A.; Шлянчак, Світлана Олександрівна(en) The author of the article gives the overview of approaches to the selection of means for forming professional competence of a specialist. The process of implementing the systems of computer mathematics in project activity of future specialists in the area “System Sciences and Cybernetics” is revised. Attention is paid to the technology of completing studying-professional projects by the future specialists, which influences the formation of personal-professional qualities of the specialist, which are the indivisible element in the formation of professional competence.Документ Axiomatics for multivalued dependencies in table databases: correctness and completeness(Institut of Mathematics and Computer Science, 2015) Bui, Dmitriy; Puzikova, Anna; Пузікова, Анна Валентинівна; Буй, Дмитро Борисович(en) Axiomatics for multivalued dependencies in table databases and axiomatics for functional and multivalued dependencies are reviewed. For each axiomatic relations of syntactic and semantic succession are considered. A rigorous and convincing proof of correctness and completeness of these axiomatics (within the paradigm of mathematical logic) is established. In particular, the properties of closures of sets of specified dependencies are investigated. The properties of set-theoretic function restriction have been used as mathematical framework.Документ Axiomatics for Multivalued Dependencies in Table Databases: Correctness, Completeness, Completeness Criteria(2015) Bui, Dmitriy; Puzikova, Anna; Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна Валентинівна(en) Axiomatics for multivalued dependencies in table databases and axiomatics for functional and multivalued dependencies are reviewed; the completeness of these axiomatics is established in terms of coincidence of syntactic and semantic consequence relations; the completeness criteria for these axiomatic systems are formulated in terms of cardinalities (1) of the universal domain D , which is considering in interpretations, and (2) the scheme R, which is a parameter of all constructions, because only the tables which attributes belong to this scheme R are considering. The results obtained in this paper and developed mathematical technique can be used for algorithmic support of normalization in table databases.Документ Completeness of armstrong's axiomatic(2011) Buy, Dmitriy; Puzikova, Anna; Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна Валентинівна(en) This paper presents a rigorous and convincing proof that Armstrong’s axiomatic system (as the foundation of relational database normalization theory) is complete and sound within the paradigm of mathematical logic: the relations of syntactic and semantic entailment are introduced and it is shown that they coincide. The properties of set-theoretic data structure functional constraints have been used as mathematical framework.Документ Автоматизована система обліку «Axim»(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020) Болілий, Василь Олександрович; Болилый, Василий Александрович; Bolilyj, Vasyl Oleksandrovych(uk) Стаття детально описує процес створення програмного продукту «AXIM» від моменту аналізу предметної області, проектування системи до практичної реалізації та готових функцій для взаємодії користувачів з системою. Основним призначенням програмного продукту є роздрібний продаж наявних товарів, як наслідок фіксація чеків, замовлень та повернень клієнтів, автоматизована система обліку, аудиту, контролю та статистичного аналізу. Автоматизована система обліку «AXIM» (АКСІМ) може виводити статистичну інформацію, звітність (різні види накладних, чеки), замовлення (який продукт та наскільки часто замовляють, скільки відмов клієнтам); кількість нових клієнтів, постачальників тощо.Документ Аксiоматика багатозначних залежностей табличних баз даних(2015) Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна Валентинівна; Редько, В. Н.(uk) Розглядаються аксiоматика багатозначних залежностей в табличних базах даних i аксiоматика функцiональних та багатозначних залежностей; встановлюється повнота цих аксiоматик через збiжнiсть вiдношень синтаксичного та семантичного прямування; наводяться критерiї повноти вказаних аксiоматик в термiнах потужностей унiверсального домену та множини атрибутiв.Документ Аксіоматика багатозначних залежностей табличних баз даних: коректність, повнота, критерій повноти(2015) Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна Валентинівна(uk) Розглядаються аксіоматика багатозначних залежностей в табличних базах даних і аксіоматика функціональних та багатозначних залежностей; встановлюється повнота цих аксіоматик через збіжність відношень синтаксичного та семантичного слідувань; наво-дяться критерії повноти вказаних аксіоматик в термінах потужностей (1) універсального домену D, який розглядається при інтерпретаціях, та (2) схеми R, яка є параметром всіх побудов, бо розгляда-ються тільки таблиці, схеми яких є підсхемами вказаної схеми R.Документ Аксіоматика багатозначних залежностей табличних баз даних: повнота та її критерій(2014) Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна ВалентинівнаДокумент Вибіркові обстеження у психології, соціології та педагогіці: навчальний посібник(Лисенко В. Ф., 2019) Лупан, Ірина ВолодимирівнаПосібник присвячено методам статистичного оцінювання результатів вибіркових обстежень у соціальних дослідженнях. Наведено основні формули, що використовуються для оцінювання сумарного, середнього та частки генеральної сукупності за результатами вибіркового обстеження. У першій частині розглянуто основні поняття вибіркового обстеження. У частинах 2-5 розглянуто просту випадкову, систематичну, стратифіковану та кластерну вибірки відповідно. Частину 7 присвячено питанням формування вибірок у тендерних та освітніх обстеженнях. Кожна частина містить приклади, добірку задач, питання для самоперевірки та індивідуальні завдання. Посібник може бути корисним для студентів та магістрантів у галузі соціальних наук.Документ Вибіркові модулі. Інформатика 10-11клас(ФОП Піскова М. А., 2023) Величко, Марія Олексіївна; Настусенко, Софія Дмитрівна; Теренчин, Богдан Валерійович; Левицький, Ярослав В’ячеславович; Попруга, Тетяна Олегівна; Лупан, Ірина Володимирівна(ua) У збірнику наведено рекомендації до викладання вибіркових модулів «Комп’ютерна анімація», «Інформаційна безпека», «Веб-технології», «Креативне програмування» та курсу за вибором «Програмування на Java», зокрема, орієнтовні календарно-тематичні плани, переліки літератури та інтернет-джерел для вчителів та учнів, огляди доступного програмного забезпечення, приклади практичних завдань та питання до тестового контролю. Рекомендації укладено групою магістрантів Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спеціальності «014 Середня освіта» освітньої програми «Математика, інформатика та економіка». Вони будуть корисними як для студентів, так і для вчителів інформатики закладів загальної середньої освіти, а також для учнів, які опановують відповідні розділи інформатики самостійно.Документ Вивчення основ штучного інтелекту при створенні голосового асистенту(2023) Болілий, Василь Олександрович; Суховірська, Людмила Павлівна; Абуватфа, Самі; Bolilyi, Vasyl Oleksandrovych; Sukhovirska, Liudmyla Pavlivna; Abuvatfa, Sami(ua) В статті розглядаються персональні цифрові помічники. Вирішувати повсякденні завдання допомагає галузь штучного інтелекту. Масове впровадження штучного інтелекту у повсякденне життя користувачів сприяє переходу на голосові програми.Голосові асистенти можуть виконувати різноманітні дії після того, як почули слово або команду пробудження. Вони можуть вмикати світло, відповідати на запитання, відтворювати музику, робити онлайн-замовлення тощо.Авторами статті, розроблений голосовий асистент, розпізнає й синтезує мову. Голосовий помічник може в режимі реального часу аналізувати запит клієнта і відтворювати попередньо записані репліки, надає можливість мінімізувати дію руками для перегляду контенту в інтернеті.Студенти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка спільно зі студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету розв’язували задачі зі штучного інтелекту з використанням мови програмування. В результаті роботи створений голосовий україномовний бот, який запускається на персональному комп’ютері і його можна використовувати, як приклад програмування в навчальному процесі.Для створення голосового помічника використовували малу модель на 50 Мб, для того, щоб він більш швидше розпізнавав мову та реагував на команди оперативніше. Текст мовлення TTS працює з персональними цифровими пристроями. Голос TTS генерується комп’ютером. Якість розмовного голосу залежить від мовного механізму, але деякі голоси звучать як людські. В нашому випадку це голос модулю Torch з єдиним українським спікером 'mykyta_v2'.Для розуміння та розпізнавання української мови користувача, використали модуль vosk, для обробки, та sounddevice для ретрансляції.Розробили функцію виклику голосового асистента із фонового режиму на своє ім’я, фільтрацію голосового трафіку, орієнтацію по функціоналу помічника.Дана програма пройшла апробацію студентами-іноземцями Донецького національного медичного університету під час практичних занять з медичної інформатики для виведення на екран статей медичного словника.Документ Використання змішаного навчання на заняттях з вищої математики(КДПУ ім. В. Винниченка, 2017) Болілий, Василь Олександрович; Маркова, Вікторія Анатоліївна; Матвєєва, Світлана Анатоліївна; Болилый, Василий Александрович; Маркова, Виктория Анатольевна; Матвеева, Светлана Анатольевна; Bolilyi, Vasyl; Markova, Victoria; Matveyeva, Svitlana(uk) Стаття присвячена опису моделі змішаного навчання в Кіровоградському машинобудівному коледжі ЦНТУ, яка реалізована засобами навчального середовища Moodle. Представлено практичний досвід з реалізації змішаного навчання на заняттях з вищої математики. Відзначено переваги цієї освітньої технології. При використанні змішаної технології навчання спостерігається позитивний педагогічний ефект, зокрема, в умовах відкритої освіти поліпшується засвоєння навчального матеріалу студентами, які мають можливість керувати своєю навчальною діяльністю. Змішане навчання дає змогу розвивати самодисциплінованість, самостійність і творче мислення студентів. Мета статті – розглянути приклад реалізації змішаного навчання на заняттях з вищої математики. Для досягнення мети використані теоретичні (вивчення, аналіз, систематизація, порівняння та узагальнення наукової літератури з проблеми дослідження дослідження), емпіричні (спостереження за педагогічним процесом, педагогічний експеримент) і статистичні (математичне опрацювання отриманих даних для доведення достовірності результатів педагогічного експерименту) методи дослідження. Визначено конкретні завдання викладача для ефективного використання моделі змішаного навчання студентів.Документ Використання платформи arduino при вивченні програмування(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018) Болілий, Василь Олександрович; Болилый, Василий Александрович; Bolilyj, Vasyl; Олійник, Владислав Михайлович; Oliinyk, Vladyslav Mykhailovych(ua) Arduino – фізична обчислювальна платформа з відкритим вихідним кодом, заснована на платі та середовищі розробки. Arduino може застосовуватися для розробки самостійних інтерактивних пристроїв або може бути пов’язана з програмою на комп’ютері. Завдяки своїй простоті, доступності та широкому вибору, Arduino використовується в тисячах різних проектах та додатках. Програмне забезпечення Arduino досить гнучке для досвідчених інженерів та програмістів, і в той самий час, просте у використанні для початківців. З Arduino можна працювати, як на Mac, Linux, так і на Windows. В статті розглянуто питання використання платформи Arduino при вивченні основ програмування. Показано переваги використання відкритої платформи Arduino. В роботі аналізуються можливі напрямки поєднання традиційних методів та інноваційних технологій у навчанні програмуванню. Пропонуються варіанти використання програмно-апаратної платформи Arduino. Описуються реальні приклади і задачі, які можна адаптувати для інтерактивної роботи з платформою Arduino.Документ Використання системи TCExam для організації та обробки результатів бланкового тестування(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Котяк, Віталій Володимирович(UA) Основним шляхом підвищення технологічності, оперативності та автоматизації обробки результатів бланкового тестування є використання комп’ютерної техніки на всіх етапах роботи з тестом. Автоматизація створення, перевірки, накопичення та аналізу результатів бланкового тестування дозволить поєднати переваги бланкового та комп’ютеризованого тестування. В статті описано можливості комп’ютеризованої обробки бланкового тестування, які дають змогу ефективно і з мінімальними витратами розбудовувати тестову систему контролю рівня знань студентів.Документ Використання соціальних сервісів Інтернет у навчальній діяльності студентів(2016) Шлянчак, Світлана Олександрівна; Shlianchak, S. A.; Шлянчак, Светлана Александровна(en) The article reviews the key opportunities of using services of web 2. 0 technologies to the educational process. It is shown of Social Software tools: Wiki technology, system of creating blogs, systems of storing and sharing web resources. The basic lines of Wiki-technology, possibility, and methods of the use of it are described in pedagogical practice. The described pedagogical potential of Wiki-technology to organize project activities of students. It should be stressed that Wiki is a piece of server software that allows users to freely create and edit web page content using any web browser. The author focusing on teaching and methodical opportunities of the Internet blogs and systems of storing and sharing web resources (for joint hypertext materials creation, placement of presentations, text documents, photos, video resources, etc.) in professional preparation of the future primary school teachers. It is shown efficiency using of web 2. 0 technologies in the educational work future teachers (by the example of their own resources of Kirovograd State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko).Документ Використання структурного програмування в процесі вивчення мови асемблера(КДПУ ім. В. Винниченка, 2013) Баранюк, Олександр Филимонович(UA) У статті подається аналіз проблеми використання структурного підходу в процесі навчання програмуванню мовою асемблера і розкриваються складові структурованості програм.Документ Використання інноваційних практик у вищій школі: сутність та управління(РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019) Болілий, Василь Олександрович; Bolilyj, Vasyl Oleksandrovych; Болилый, Василий Александрович; Дмитрук, Віталій Іванович; Dmytruk, Vitalii Ivanovych; Дмитрук, Виталий Иванович; Кушнарьов, Валерій Володимирович; Kushnarov, Valerii Volodymyrovych; Кушнарев, Валерий Владимирович(uk) У статті проаналізовано інноваційні процеси у закладах вищої освіти, їх регулювання управлінськими механізмами. Аналіз ґрунтується на вивченні соціальної структури, історичному та системному методах пізнання. Здійснена спроба презентації інноваційних практик як соціального феномену сучасності, зумовленого рівнем духовної культури. Обґрунтовані компоненти поліструктурної системи педагогічної інноватики, виокремлені поняття «новація» та «інновація», відстежується тринітарний характер інноваційного процесу, проводиться практична думка щодо культивації за сучасної постмодерності особистісно-орієнтованої педагогічної парадигми. Узагальнені деякі зразки інтеграції в системі «освіта – наука – виробництво – бізнес», висвітлені труднощі комерціалізації інноваційних процесів у інших закладах вищої освіти. Указані деякі модерні тенденції та явища у вищій школі, перспективи підвищення ефективності інноваційних практик та конкурентоспроможності їх продукції на ринку.Документ Відкриті Вікі-курси в освітньому процесі сучасного університету(КДПУ ім. В. Винниченка, 2016) Болілий, Василь Олександрович; Копотій, Вікторія Володимирівна; Болилый, Василий Александрович; Копотий, Виктория Владимировна(uk) Стаття присвячена опису опублікованих навчальних матеріалів на Вікі-КДПУ, а саме, електронних навчальних курсів, які ми пропонуємо називати вікі-курси. Метою статті є розгляд досвіду впровадження відкритих вікі-курсів у навчальний процес в Кіровоградському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка. Для досягнення мети використовувалися такі методи дослідження: теоретичні – аналіз і узагальнення методичної літератури та нормативної документації з питань організації навчального процесу; вивчення і систематизація досвіду залучення вікі-курсів; аналіз ефективності «змішаного» навчання; педагогічний експеримент. У статті розглядається уніфіковане представлення про вікі-курс – шаблон навчального курсу. Наводяться результати використання вікі-курсів у навчальному процесі, приклади студентських статей і портфоліо, способи організації спілкування викладача і студентів. Загалом, використання вікі-курсів робить освітній процес більш індивідуалізованим і диференційованим за рахунок гнучких налаштувань до особистісних характеристик користувача.Документ Деякі некласичні нормальні форми в реляційних базах даних(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2015) Буй, Дмитро Борисович; Пузікова, Анна Валентинівна(uk) Обговорюються означення деяких класичних нормальних форм та основних некласичних нормальних форм. Показана нееквівалентність двох означень проективно-з’єднувальної нормальної форми, запропонованих Фейгіним. На основі аналізу першоджерел та власних результатів встановлені логічні зв’язки між означеннями класичних та основних некласичних нормальних форм.Документ Досвід навчання елементів комп’ютерного моделювання майбутніх учителів фізики(КДПУ ім. В. Винниченка, 2014) Дроговоз, Наталія Анатоліївна; Присяжнюк, Олена Віталіївна; Рєзіна, Ольга Василівна(UA) У статті розглянуто досвід навчання комп’ютерного моделювання майбутніх учителів фізики. Наведено приклади задач, при розв’язуванні яких можливе використання комп’ютерного моделювання.