Виховання ціннісного ставлення учнів до музичного мистецтва на уроках художньої культури
Дата
2014
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(UA) У статті подано обґрунтування ефективності виховання ціннісного ставлення учнів старших класів до музичного мистецтва на уроках художньої культури. Окрім цього наведено зміст розробленої педагогічної технології виховання ціннісного ставлення до творів музичного мистецтва.
(EN) The article presents the grounds of effectiveness of up-bringing the value attitude to the art of music at the lessons of Art and Culture among the pupils of senior classes at school. Moreover it presents the content of elaboration of pedagogical technology of up-bringing the value attitude to the works of art of music. It includes four stages: at the first stage pupils’ experience is widen in the sphere of art of music, the second stage aims to motivate senior pupils to be creatively active, at the third stage the pupils’ skills are developed to estimate musical works consciously and independently, and the last fourth stage has to form value position of the person towards the art of music. It is proved that this technology of developing the value attitude to the works of art of music has to be implemented as a complete process, which covers all the different forms of studying process of senior pupils.
(EN) The article presents the grounds of effectiveness of up-bringing the value attitude to the art of music at the lessons of Art and Culture among the pupils of senior classes at school. Moreover it presents the content of elaboration of pedagogical technology of up-bringing the value attitude to the works of art of music. It includes four stages: at the first stage pupils’ experience is widen in the sphere of art of music, the second stage aims to motivate senior pupils to be creatively active, at the third stage the pupils’ skills are developed to estimate musical works consciously and independently, and the last fourth stage has to form value position of the person towards the art of music. It is proved that this technology of developing the value attitude to the works of art of music has to be implemented as a complete process, which covers all the different forms of studying process of senior pupils.
Опис
Ключові слова
музичне мистецтво, художня культура, художньо-естетичне виховання, аксіологія, цінності, ціннісні орієнтації, ціннісні відносини, гуманітаризація, art of music, art and culture, art and aesthetic education, axiology, values
Бібліографічний опис
Куркіна / С. В. Виховання ціннісного ставлення учнів до музичного мистецтва на уроках художньої культури / Сніжана Віталіївна Куркіна // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. В. Радул [та ін.]. - Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. - Вип. 125. - С. 102-106.