Кафедра інформатики та інформаційних технологій

Постійне посилання на фондhttps://dspace.cusu.edu.ua/handle/123456789/63

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 126
  • Ескіз
    Документ
    Методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Чистякова, Людмила Олександрівна; Гриценко, Лариса Олександрівна; Cаєнко, Тетяна Валентинівна; Chystiakova, L.; Grytsenko, L.; Saienko, T.
    (ua) У статті розглянуто методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти в контексті сучасних освітніх стандартів. Актуальність теми зумовлена дедалі вищими вимогами суспільства до рівня художньо-графічної компетентності майбутніх учителів технологій та мистецьких дисциплін, що передбачає формування в них креативних навичок, естетичного смаку та здатності застосовувати художні техніки в професійній діяльності. Міжнародні освітні документи наголошують на важливості розвитку культурної та художньої компетентності як однієї з ключових у навчанні впродовж життя. Водночас є низка проблем, пов’язаних із невідповідністю між запитами суспільства щодо художньо-графічної підготовки педагогів та фактичним рівнем сформованих компетентностей у випускників закладів вищої освіти. Метою статті є аналіз методичних аспектів художньо-графічної підготовки студентів педагогічних спеціальностей, характеристика сучасних підходів і технологій навчання та визначення шляхів удосконалення змісту художньо-графічної підготовки в закладах вищої освіти. Установлено роль графічної підготовки в професійній діяльності майбутніх педагогів та обґрунтовано необхідність інтеграції традиційних і цифрових графічних технік у навчальний процес. Здійснено аналіз освітніх програм і навчальних планів педагогічних спеціальностей, що містять дисципліни художньо-графічного спрямування. Виокремлено ключові методи навчання, зокрема поетапне опанування художньо-графічних технік, проєктне навчання, використання інтерактивних методів і цифрових технологій у художній освіті. Розглянуто питання формування в студентів творчого мислення та практичних навичок графічного зображення, які необхідні для їхньої професійної діяльності. Проведений аналіз наукової літератури та методичних підходів дає змогу зробити висновок про необхідність модернізації навчальних програм, розширення обсягу практичних занять та впровадження міждисциплінарних зв’язків у процес художньо-графічної підготовки. Запропоновано вдосконалити методичний складник шляхом інтеграції сучасних педагогічних технологій, зокрема цифрових інструментів графічного дизайну та мультимедійних засобів. Так, методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти є комплексною системою, що потребує оновлення з урахуванням сучасних тенденцій розвитку мистецької освіти. Зміни в освітньому процесі мають бути спрямовані на підготовку педагогів нового покоління, які здатні ефективно поєднувати традиційні художні техніки із цифровими технологіями та розвивати креативні компетентності учнів. (en) The article examines the methodological component of artistic and graphic training of higher education students in the context of modern educational standards. The relevance of the topic is due to the growing demands of society for the level of artistic and graphic competence of future teachers of technologies and art disciplines, which involves the formation of creative skills, aesthetic taste and the ability to apply artistic techniques in their professional activities. International educational documents emphasise the importance of developing cultural and artistic competence as one of the key ones in lifelong learning. At the same time, there are several problems associated with the discrepancy between the demands of society regarding the artistic and graphic training of teachers and the actual level of formed competencies in graduates of higher education institutions. The purpose of the article is to analyze the methodological aspects of artistic and graphic training of students of pedagogical specialties, characterize modern approaches and technologies of teaching and determine ways to improve the content of artistic and graphic training in higher education institutions. The role of graphic training in the professional activities of future teachers is established and the need to integrate traditional and digital graphic techniques into the educational process is substantiated. An analysis of educational programs and curricula of pedagogical specialties containing disciplines of the artistic and graphic direction is carried out. Key teaching methods are identified, in particular, the gradual mastery of artistic and graphic techniques, project-based learning, the use of interactive methods and digital technologies in art education. The issue of forming students’ creative thinking and practical skills of graphic image, which are necessary for their professional activities, is considered. The analysis of scientific literature and methodological approaches allows us to conclude that it is necessary to modernize curricula, expand the scope of practical classes and introduce interdisciplinary connections into the process of artistic and graphic training. It is proposed to improve the methodological component by integrating modern pedagogical technologies, in particular, digital tools of graphic design and multimedia tools. Thus, the methodological component of artistic and graphic training of higher education students is a complex system that requires updating taking into account modern trends in the development of art education. Changes in the educational process should be aimed at training a new generation of teachers who are able to effectively combine traditional artistic techniques with digital technologies and develop students’ creative competencies.
  • Ескіз
    Документ
    Основні підходи при формуванні в учнів конструкторських умінь засобами автоматизованого проєктування
    (ЦДУ ім. В. Винниченка, 2025) Рябець, Сергій Іванович; Щирбул, Олександр; Алфімов, Іван; Ryabets, S.; Shcherbul, Al.; Alfimov, І.
    (ua) У статті розглянуто процес формування в учнів конструкторських умінь за допомогою систем автоматизованого проєктування, зокрема у контексті навчання на уроках технологій. Автори наголошують на значенні систем автоматизованого проєктування у підготовці майбутніх фахівців технологічного профілю та акцентують увагу на розвитку важливих конструкторських компетентностей. Застосування таких інструментів як AutoCAD, SolidWorks, Fusion 360 дозволяє учням ефективно працювати з 2D- та 3D-моделями, виконувати інженерні розрахунки та готувати технічну документацію, що є невід’ємною частиною професійної діяльності в умовах сучасних технологій. У статті аналізуються основні підходи, які сприяють розвитку технічного мислення. Серед таких - метод поступового ускладнення завдань, колективне проєктування та інтеграція знань з інших дисциплін. Такі методи надають учням можливість працювати в команді, розвивати свої технічні та аналітичні здібності, а також глибше розуміти принципи конструктивного проєктування. Автори звертають особливу увагу на методі поетапного проєктування, який включає кілька етапів: від аналізу технічного завдання та формулювання вимог, і до створення ескізних креслень, розробки 3D-моделей, перевірки їх на міцність через інструменти систем автоматизованого проєктування та підготовки до виготовлення. На кожному етапі учні набувають нових знань та навичок, що сприяє формуванню їхньої здатності вирішувати реальні інженерні завдання. Застосування таких методів у освітньому процесі дозволяє учням не тільки ознайомитися з основами проєктування, а й безпосередньо отримати практичний досвід роботи з сучасними технологіями. Отже, використання САПР у освітньому процесі відіграє ключову роль у формуванні конструкторських умінь учнів, оскільки дозволяє їм не лише отримати базові знання з технічного моделювання, а й розвинути важливі навички аналітичного мислення, проєктування, самостійного прийняття рішень та роботи з цифровими технологіями. Це сприяє підготовці молодого покоління до сучасного технологічного середовища, допомагає їм адаптуватися до нових викликів ринку праці та забезпечує високий рівень професійної компетентності у сфері інженерії та виробничих технологій. (en) The article considers the process of formation of design skills in students using automated design systems, in particular in the context of training in technology lessons. The authors emphasize the importance of automated design systems in the training of future technological specialists and focus on the development of important design competencies. The use of such tools as AutoCAD, SolidWorks, Fusion 360 allows students to work effectively with 2D- and 3D-modelyami, perform engineering calculations and prepare technical documentation, which is an integral part of professional activity in the conditions of modern technologies. The article analyzes the main approaches that contribute to the development of technical thinking. Among these are the method of gradual complication of tasks, collective design and integration of knowledge from other disciplines. Such methods provide students with the opportunity to work in a team, develop their technical and analytical abilities, as well as a deeper understanding of the principles of constructive design. The authors pay special attention to the method of phased design, which includes several stages: from the analysis of the terms of reference and the formulation of requirements, and to the creation of draft drawings, the development of 3D-modeley, checking their strength through the tools of automated design systems and preparation for manufacturing. At each stage, students acquire new knowledge and skills, which contributes to the formation of their ability to solve real engineering problems. The use of such methods in the educational process allows students not only to get acquainted with the basics of design, but also directly gain practical experience with modern technologies. Consequently, the use of CAD in the educational process plays a key role in the formation of students’ design skills, as it allows them not only to gain basic knowledge of technical modeling, but also to develop important skills of analytical thinking, design, independent decision-making and work with digital technologies. This helps to prepare the younger generation for the modern technological environment, helps them adapt to the new challenges of the labor market and ensures a high level of professional competence in the field of engineering and production technologies.
  • Ескіз
    Документ
    Проблеми організації навчального середовища для низькорівневого програмування
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Баранюк, Олександр Филимонович; Baranyuk, O.
    (ua) У статті подано результати дослідження способів організації робочого середовища для навчання основ низькорівневого програмування. Наголошено на використанні простих і доступних засобів розробки програм. З огляду на припинення підтримки 16-розрядних програм, пропонується організувати робоче середовище на основі асемблера MASM32 з бібліотекою введення-виведення Irvine32. У курсі архітектури обчислювальних систем більша увага приділяється принципам функціонування обчислювальних систем та перетворення асемблерних програм у виконувані модулі. Проаналізовано наукові публікації з питань організації навчання програмування початківців, навчання низькорівневого програмування та використання середовищ розробки в навчальному процесі. На основі аналізу сформульовано вимоги до редакторів/середовищ для програмування. Навчання основ низькорівневого програмування пропонується здійснювати поетапно. На початкових етапах студенти ознайомлюються з організацією навчального середовища для програмування на основі обраного асемблера, засвоюють принцип трансляції програм за допомогою консольних команд та пакетних командних файлів. На наступних етапах пропонується використовувати текстові редактори з набором функцій підтримки програмування, автоматизації процесу компіляції та налагодження. Згідно з вимогами до середовищ розробки програм, проаналізовано функціональні можливості простого редактора HiEditor та більш розвиненого редактора Notepad++. З’ясовано, що хоча розглянуті редактори не мають усіх бажаних функцій, проте їх можна додати шляхом створення команд користувача для виклику сторонніх програм, зокрема асемблера, компонувальника та налагоджувача. Аналіз можливостей професійного IDE Visual Studio показав, що його також можна використовувати для програмування мовою асемблера, але це потребує численних налаштувань. (en) The article presents the results of a study on methods of organizing a working environment for teaching the basics of low-level programming. Emphasis is placed on the use of simple and accessible software development tools. Due to the discontinuation of support for 16-bit programs, it is proposed to organize a working environment based on the MASM32 assembler with the Irvine32 input/output library. In the computer architecture course, more attention is paid to the principles of computer systems functioning and the assembler programs buildings. Scientific publications on the organization of programming education for beginners, low-level programming training, and the use of development environments in the educational process were analyzed. Based on the analysis, requirements for editors/programming environments were formulated. Teaching the fundamentals of low-level programming is proposed to be carried out in stages. At the initial stages, students become familiar with the organization of a programming learning environment based on the chosen assembler, learn the principle of program translation using console commands and batch command files. At the next stages, it is proposed to use text editors with a set of programming support functions, automation of the compilation and debugging process. According to the requirements for software development environments, the functionality of the simple editor HiEditor and the more advanced editor Notepad++ were analyzed. It was found that although the considered editors do not have all the desired functions, they can be added by creating user commands to call third-party programs, including the assembler, linker, and debugger. An analysis of the capabilities of the professional IDE Visual Studio showed that it can also be used for assembler programming, but this requires numerous settings.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні особливості вивчення та застосування електроприводу у робототехнічних системах на базі Arduino
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Кононенко, Сергій Олексійович; Кононенко, Леся Віталіївна; Kononenko, S.; Kononenko, L.
    (ua) Статтю присвячено особливостям методичного забезпечення вивчення та застосування електроприводів у робототехнічних системах на платформі Arduino в контексті технологічної освіти. Актуальність дослідження зумовлена дедалі більшою роллю технологічної освіти у формуванні висококваліфікованих фахівців, здатних проєктувати, розробляти та впроваджувати інноваційні рішення в галузі робототех- ніки. Методологічна основа дослідження містить глибокий аналіз наявних підходів до викладання робототехніки, а також застосування комплексу взаємодоповнювальних загальнонаукових методів, серед яких особливе місце посідають логічне узагальнення теоретичних положень, системний підхід до розгляду складних технічних об’єктів, а також методи індукції і дедукції для формування висновків на основі емпіричних даних та теоретичних розробок. У результаті проведеного дослідження встановлено, що цілеспрямоване та систематичне впровадження спеціальних методичних рекомендацій вивчення електроприводів, адаптованих до специфіки робототехнічних систем на основі доступної та функціональної платформи Arduino, є не лише важливим, а й стратегічно необхідним елементом якісної сучасної технологічної освіти, що повністю відповідає поточним вимогам індустрії та освітніх стандартів. У статті докладно розглядається та описується практична методика, що містить усі необхідні етапи розрахунку основних технічних параметрів різноманітних типів електроприводів, які використовують у робототехніці. Особливу увагу приділено питанням розробки ефективних алгоритмів керування як серво-, так і кроковими двигунами із застосуванням апаратних та програмних можливостей платформи Arduino, що значно полегшує розуміння складних технічних концепцій. На основі проведеного аналізу та отриманих результатів автори статті обґрунтовують стратегічну важливість подальшого впровадження розробок вивчення електроприводів у навчальний процес. Особлива увага повинна бути приділена створенню методичних рекомендацій та навчальних матеріалів для малих, але практично значущих проєктів, що виконуються із застосуванням платформи Arduino. Такий підхід допоможе майбутнім педагогам технологічної освіти набути необхідного практичного досвіду, глибоко зрозуміти принципи роботи сучасних робототехнічних систем та розвинути навички, необхідні для успішної професійної діяльності в умовах стрімкого розвитку технологій. (en) The article is dedicated to the development of methodical support for the study and application of electric drives in robotic systems on the Arduino platform within the context of technological education. The relevance of the research is determined by the growing role of technological education in forming highly qualified specialists capable of designing, developing, and implementing innovative solutions in the field of robotics. The methodological basis of the research includes an in-depth analysis of existing approaches to teaching robotics, as well as the application of a set of complementary general scientific methods, among which logical generalization of theoretical propositions, a systematic approach to the consideration of complex technical objects, and methods of induction and deduction for forming conclusions based on empirical data and theoretical developments occupy a special place. The conducted research unequivocally established that the purposeful and systematic implementation of specially developed methodical recommendations for the study of electric drives, adapted to the specifics of robotic systems based on the accessible and functional Arduino platform, is not only important but also a strategically necessary element of quality modern technological education that fully meets current industry requirements and educational standards. The article details and describes a practical methodology that includes all the necessary stages of calculating the basic technical parameters of various types of electric drives used in robotics. Special attention is paid to the development of effective control algorithms for both servo and stepper motors using the hardware and software capabilities of the Arduino platform, which greatly facilitates the understanding of complex technical concepts. Based on the analysis and results obtained, the authors substantiate the strategic importance of further implementation of electric drive study developments in the educational process. Particular attention should be paid to the creation of methodical recommendations and educational materials for small but practically significant projects implemented using the Arduino platform. This approach will allow future engineers and technological education teachers to gain the necessary practical experience, deeply understand the principles of modern robotic systems, and acquire the skills necessary for successful professional activity in a rapidly developing technological environment.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка веб-сервісу для реалізації студентами вільного вибору навчальних дисциплін
    (2024) Холодний, Юрій Юрійович; Kholodnyy, Y.
    (ua) В Кваліфікаційній роботі описано загальні підходи до організація процесу вільного вибору навчальних дисциплін студентами закладу вищої освіти. Проаналізовано існуючі застосунки та засоби розробки таких за стосунків, зокрема: веб-фреймворки NestJs та ReactJs, системи керування базами даних та інструменти аутентифікації і безпеки веб-додатків. Визначено специфікації вимог до веб-сервісу вибору навчальних дисциплін та описано етапи проєктування і реалізації бази даних. Детально описано принципи роботи з веб-сервісом вільного вибору студентами навчальних дисциплін, а саме: реалізація аутентифікації та авторизації у веб-сервісі, розробка RESTful API для веб-сервісу, функціонал викладача, функціонал студента та заходи безпеки в веб-сервісі для захисту даних та конфіденційності інформації користувачів. (en) The Qualification Work describes general approaches to organizing the process of free choice of academic disciplines by students of a higher education institution. Existing applications and tools for developing such applications are analyzed, in particular: NestJs and ReactJs web frameworks, database management systems, and web application authentication and security tools. The specifications of the requirements for the web service for the selection of educational disciplines are defined and the stages of designing and implementing the database are described. The principles of working with a web service of free choice by students of academic disciplines are described in detail, namely: the implementation of authentication and authorization in the web service, the development of a RESTful API for the web service, the functionality of the teacher, the functionality of the student and security measures in the web service for data protection and privacy of user information.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка додатку для сенсорних вагів на системі Android
    (2024) Хромочкін, Максим Валерійович; Khromochkin, M.
    (ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці створения функціонального та ефективного додатка для вагів, який дозволить спростити процес покупок для клієнтів та оптимізувати робочі процеси для працівників магазинів. Робота спрямована на аналіз сучасних технологій вагових систем, розробку архітектури та функціоналу мобільного додатка, а також дослідження його можливостей у контексті покращення процесів в роздрібній торгівлі. Використання мобільних технологій у цьому контексті може значно підвищити рівень зручності та задоволення клієнтів, а також забезпечити ефективність управління товарами для персоналу магазину. (en) The qualification work is devoted to the current topic of creating a functional and effective application for scales that will simplify the shopping process for customers and optimize work processes for store employees. The work is aimed at the analysis of modern technologies of weighing systems, the development of the architecture and functionality of the mobile application, as well as the study of its possibilities in the context of improving processes in retail trade. The use of mobile technology in this context can significantly increase the level of convenience and satisfaction of customers, as well as provide efficient product management for store personnel.
  • Ескіз
    Документ
    Автоматична генерація контенту з використанням інструментів штучного інтелекту
    (2024) Філоненко, Сергій Володимирович; Filonenko, S.
    (ua) Кваліфікаційна робота присвячена проектуванню та створенню програмного забезпечення на базі Node.js, яке використовує інструменти штучного інтелекту для автоматичного генерування мультимедійного контенту, що включає створення зображень та відео з озвученням на основі текстових описів. (en) The qualification work is devoted to the design and creation of software based on Node.js, which uses artificial intelligence tools for the automatic generation of multimedia content, which includes the creation of images and videos with sound based on textual descriptions.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка програмного додатку для мультилокальної моделі Тюрінга на прикладі міграції видів
    (2024) Стасик, Валентин Сергійович; Stasyk, V. S.
    (ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці розробки комп’ютерних моделей біологічних процесів. Розроблено графічний додаток для моделювання явища міграції видів на основі мультилокальної моделі Тюрінга. (en) Qualification work is devoted to topical issues of development of computer models of biological processes. A graphical application for modeling the phenomenon of species migration based on the multilocal Turing model has been developed.
  • Ескіз
    Документ
    Комп'ютерне моделювання гонки озброєнь двох країн засобами CAS
    (2024) Скорозвон, Ігор Сергійович; Skorozvon, I. S.
    (ua) Кваліфікаційна робота присвячена актуальній тематиці розробки комп’ютерних моделей соціальних явищ та процесів. Розроблено графічний додаток для моделі гонки озброєнь Річардсона та моделі бойових дій Ланчестера-Річардсона. (en) Qualification work is devoted to the current topic of development of computer models of social phenomena and processes. Developed a graphical application for the model of the Richardson arms race and the Lanchester-Richardson combat model.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка мобільного додатку для аналізу сумісності відеоігор з конфігурацією ПК
    (2024) Сидоренко, Карина Олександрівна
    (ua) Дипломна робота складається із 82 сторінок тексту формату А4, включаючи 36 рисунків, 4 таблиць, посилання на 26 літературні джерела та 4 додатків. Метою роботи є дослідження, аналіз та розробка мобільного додатку на платформі Android для аналізу сумісності відеоігор з конфігурацією пк, з метою підвищення безпеки та вдосконалення мобільного додатку. У роботі були використані методи аналізу вимог, проектування та програмування на мові Java з використанням середовища розробки Android Studio. Результатом є розроблений застосунок, який включає в себе функціонал сумісності відеоігор з конфігурацією комп’ютерних вимог та характеристик користувача. Новизна роботи полягає у розробці зручного та ефективного інструменту для використання на Android платформі. Рекомендації щодо використання результатів роботи включають можливість розширення функціоналу застосунку та адаптацію його під конкретні потреби додатку. (en) The thesis consists of 82 pages of text in A4 format, including 36 figures, 4 tables, references to 26 literary sources and 4 appendices. The purpose of the work is research, analysis and development of a mobile application on the Android platform to analyze the compatibility of video games with a PC configuration, with the aim of increasing security and improving the mobile application. The work used the methods of requirements analysis, design and programming in the Java language using the Android Studio development environment. The result is a developed application that includes video game compatibility functionality with configuration of computer requirements and user characteristics. The novelty of the work consists in the development of a convenient and effective tool for use on the Android platform. Recommendations for using the results of the work include the possibility of expanding the functionality of the application and adapting it to the specific needs of the application.