Соціально-психологічні чинники фасилітації розвитку особистості підліткового віку

Анотація

(ua) Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля МОН України. – Сєвєродонецьк, 2018. Дисертаційне дослідження присвячене висвітленню специфіки соціально-психологічних чинників процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Визначено, що процес фасилітації розвитку особистості є поетапним розгортанням соціально-психологічних умов надання допомоги у розвитку особистості партнера, а також виявляє суб`єкт-суб`єктний характер, відповідну динаміку, структуру, вирізняється соціально-психологічними чинниками, що уможливлюють цей процес й надають йому відповідної забарвленості. У структурі процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку виділено когнітивний, мотиваційний, ціннісний аспекти. Виокремлено загальні типи фасилятивності у підлітковому віці: ціннісну фасилятивність, конвенційну фасилятивність й інгібітну фасилятивність. Виявлено типові паттерни поведінки фахівців у процесі фасилітації розвитку особистості підліткового віку. Показано, що соціально-психологічними чинниками, котрі здійснюють вплив на специфіку процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку є особливості комунікативної діяльності його суб’єктів та специфіка їх соціальної взаємодії, а також, когнітивні, мотиваційно-ціннісні властивості особистості, її ідентичності, фасилятивності, самоставлення, особистісні риси. Запропоновано й впроваджено систему формувальних соціально-психологічних заходів, що увійшли до програмно-цільового проекту щодо супроводу процесу фасилітації розвитку особистості підліткового віку, фасилятивності суб`єктів зазначеного процесу.
(en) The dissertation for the scientific degree of the Candidate of Psychological Sciences, speciality 19.00.05 – Social Psychology; Psychology of Social Work. – Volodymyr Dahl East-Ukrainian National University Ministry of Education of Ukraine. – Severodonetsk, 2018. The dissertation is devoted to the coverage of specificity of sociopsychological factors of facilitation process of personality development in adolescence. The facilitation process of personality development is revealed as phased upfolding of socio-psychological conditions that enhance development of partner’s personality, and also expresses subjective-subjective character, appropriate dynamics, structure, The process is differentiated by socio-psychological factors that make it function and provide appropriate context. Cognitive, motivational, value aspects are highlighted in the structure of facilitation process of personality development in adolescence. The general types of adolescents’ facilitative ability are defined: value, conventional and inhibitual facilitative abilities. The typical patterns of specialists’ behavior in the facilitation process of adolescents’ personality development are distinguished, The research shows that socio-psychological factors that influence on the specifics of the facilitation process of personality development in adolescence are peculiarities of the communicative activity of its subjects and specificity of their social interaction, and also cognitive, motivational-value characteristics of a personality, its identity, facilitative ability, self-establishing, personality traits. The system of forming socio-psychological activities which were included into the Program-target project for companionship of facilitation process of personality development in adolescence, facilitative ability of subjects of the defined process were suggested and applied.

Опис

Ключові слова

особистість підліткового віку, процес фасилітації розвитку особистості підліткового віку, суб’єкти процесу фасилітації, фасилятивність, фасилітація розвитку, personality in adolescence, subjects of facilitation process, facilitative ability, development facilitation, facilitation process of personality development in adolescence

Бібліографічний опис

Близнюкова О. М. Соціально-психологічні чинники фасилітації розвитку особистості підліткового віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандид. психологічних наук : спец. 19.00.05 «соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / Олена Миколаївна Близнюкова ; Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. - Сєвєродонецьк, 2018. – 23 с.

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced