Ефективність застосування ситуаційних задач у підготовці майбутніх вчителів хімії в умовах дистанційного навчання
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
(ua) У статті викладається позиція, що використання ситуаційних завдань сприяє удосконаленню підготовки компетентного вчителя. Автором узагальнено досвід щодо генези поняття «ситуаційне завдання». На основі діяльнісного підходу обґрунтовано рівні ситуативних завдань (репродуктивний, частково-пошуковий і творчий) та наведено їх приклади для освітнього компоненту «Методика навчання хімії». Акцентовано на характерних особливості ситуаційних завдань: практико-орієнтований характер; опис реальних ситуацій майбутньої професійної діяльності; спрямованість на розвиток інтелектуальних умінь, здатності аналізувати інформацію, порівнювати її, виділяти головне, пояснювати, працювати з додатковою літературою тощо; використання знань і способів дій з різних освітніх галузей; розвиток інтересу та мотивації до вивчення дисципліни; надання допомоги або консультації з боку педагога при вирішенні завдання; використання різних джерел інформації. Наголошено, що системне та систематичне використання ситуаційних завдань має істотні переваги порівняно з традиційним репродуктивно-інформаційним підходом. Узагальнено, що використання технології ситуаційного навчання в освітньому процесі: сприяє формуванню в майбутніх педагогів аналітичних, когнітивних, практичних, комунікативних, творчих умінь; ґрунтується на поєднанні елементів проблемного, проєктного навчання та використання інформаційно-комунікаційних технологій. Формулюється ситуаційне завдання на основі конкретної педагогічної ситуації (методу кейсів). Застосування ситуаційного навчання є підходом, що дозволяє встановити тісний зв'язок між теоретичними знаннями та їх практичною реалізацією у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя та є ефективним засобом контролю як в умовах традиційного, так і в умовах дистанційного навчання, нівелюючи можливість списування. Використання ситуаційних завдань у процесі професійної підготовки майбутніх вчителів дає широкі можливості у формуванні різних груп ключових компетенцій, творчому оволодінні професійними знаннями, вміннями та навичками, розвитку аналітичних розумових здібностей. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у вивченні проблем технологічно-процесуального характеру щодо використання ситуаційних задач у системі фахового становлення сучасного вчителя хімії.
(en) This article puts forward the view that situational tasks help enhance professional teacher training. It also outlines the background of the “situational task” concept. Employing an activity-based approach, the article justifies three levels (generative, partially exploratory, creative) of situational tasks and exemplifies them through the educational module “Chemistry Teaching Methods”. It shows that situational tasks are particularly important, with their practical nature, depicting real-life scenarios of future professional activity, encouraging the development of intellectual capabilities, the capacity to assess data, make comparisons, identify the key points, explain, work with supplementary materials. Besides, prominence is given to the use of knowledge and techniques from multiple educational areas, the encouragement of curiosity and enthusiasm for the subject and the teacher’s support in tackling tasks. The application of systemic and systematic use of situational tasks is highlighted for its superior benefits when compared to traditional generative-informational approaches. The article proves that the use of situational learning technology assists in the development of analytical, cognitive, practical, communicative and creative skills in future teachers. At the same time, this technology combines the components of problem- and project-based learning, as well as ICT. To illustrate, a situational task is constructed from a specific educational situation (utilizing the case method). Situational learning is an approach which facilitates the tight integration of theoretical knowledge into the practical training of future teachers. As a method of assessment, it is successful in both traditional and distance learning, decreasing the risk of cheating. Integrating situational tasks in professional teacher training offers extensive opportunities to develop diverse groups of key competences, obtain essential professional knowledge, skills and abilities, as well as sharpen analytical thinking. Further research should focus on the technological and procedural aspects associated with the application of situational tasks in chemistry teacher training.
(en) This article puts forward the view that situational tasks help enhance professional teacher training. It also outlines the background of the “situational task” concept. Employing an activity-based approach, the article justifies three levels (generative, partially exploratory, creative) of situational tasks and exemplifies them through the educational module “Chemistry Teaching Methods”. It shows that situational tasks are particularly important, with their practical nature, depicting real-life scenarios of future professional activity, encouraging the development of intellectual capabilities, the capacity to assess data, make comparisons, identify the key points, explain, work with supplementary materials. Besides, prominence is given to the use of knowledge and techniques from multiple educational areas, the encouragement of curiosity and enthusiasm for the subject and the teacher’s support in tackling tasks. The application of systemic and systematic use of situational tasks is highlighted for its superior benefits when compared to traditional generative-informational approaches. The article proves that the use of situational learning technology assists in the development of analytical, cognitive, practical, communicative and creative skills in future teachers. At the same time, this technology combines the components of problem- and project-based learning, as well as ICT. To illustrate, a situational task is constructed from a specific educational situation (utilizing the case method). Situational learning is an approach which facilitates the tight integration of theoretical knowledge into the practical training of future teachers. As a method of assessment, it is successful in both traditional and distance learning, decreasing the risk of cheating. Integrating situational tasks in professional teacher training offers extensive opportunities to develop diverse groups of key competences, obtain essential professional knowledge, skills and abilities, as well as sharpen analytical thinking. Further research should focus on the technological and procedural aspects associated with the application of situational tasks in chemistry teacher training.
Опис
Ключові слова
підготовка вчителя хімії, ситуаційні завдання, методика навчання хімії, дистанційне навчання, контроль знань, студенти, chemistry teacher training, students, situational tasks, chemistry teaching methods, distance learning, knowledge assessment
Бібліографічний опис
Плющ В. М. Ефективність застосування ситуаційних задач у підготовці майбутніх вчителів хімії в умовах дистанційного навчання / Валентина Миколаївна Плющ // Наукові записки ЦДУ. Серія: Педагогічні науки : зб. наук. праць / МОН України, Центральноукр. держ. ун-т ім. В. Винниченка. - Кропивницький, 2023. - Вип. 211. – С. 37-41.