Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках географії як спосіб підвищення рівня пізнавальної активності учнів
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) У статті висвітлено методичні аспекти застосування інтерактивних технологій навчання на уроках географії. Коротко розкрито суть та переваги інтерактивного навчання як одного із способів активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виділено групи інтерактивних технологій та розкрито їх особливості. Наведено приклади застосування різних інтерактивних методів і прийомів в процесі навчання географії, зазначено їх дидактичні можливості та розкрито методику організації роботи учнів при застосуванні кожного з методів чи прийомів.
(ru) В статье освещены методические аспекты применения интерактивных технологий обучения на уроках географии. Коротко раскрыта суть и преимущества интерактивного обучения как одного из способов активизации учебно-познавательной деятельности учащихся. Выделены группы интерактивных технологий и раскрыто их особенности. Приведены примеры применения различных интерактивных методов и приемов в процессе обучения географии, указано их дидактические возможности и раскрыта методика организации работы учащихся при применении каждого из методов или приемов.
(en) The article highlights the methodological aspects of the use of interactive technologies in geography lessons. It is stated that the main task of modern school geographic education is to prepare students for life in modern changing conditions, to develop their educational competences, to be able to use geographical knowledge in life situations, to think critically, to analyze and evaluate information, to make their own conclusions and to justify them. All this is facilitated by the use in the learning of geography of the elements of interactive learning. The essence and advantages of interactive learning as one of the ways of activating cognitive activity of students are exposed. Today, a large number of interactive technologies have been developed, which combine into 4 groups: 1) cooperative learning technologies; 2) technologies of group-group training; 3) situational modeling technologies; 4) technologies for discussing discussion issues. The essence of each group of interactive learning technologies and the peculiarities of their application in geography lessons are briefly explained. It is noted that the use of cooperative learning technologies in geography lessons allows students to develop the skills of group and collective activity, collaboration, the ability to hear another, to draw conclusions, to make arguments, to cultivate a sense of collectivism and mutual respect. These technologies help teach students to establish geographic patterns, causality, learn geographical facts, learn geographical concepts and theories, and shape geographic thinking and geographic outlook in an interesting way. Group-group learning technologies involve simultaneous collaboration of the whole class and are aimed at developing students' ability to logically express their position and to discuss problematic issues. Situation modeling technologies (simulations, imitations, role-playing games, etc.) develop critical thinking, thinking, thinking, and solving situations. Technologies of working out discussion questions teach deep understanding of a problem, independent position, operation of arguments, critical thinking, contribute to the formation of one's own world view. Examples of application of different interactive methods and techniques in the process of teaching geography are given, their didactic possibilities are indicated, and the methods of organizing students' work in applying each of the methods or techniques are revealed.
(ru) В статье освещены методические аспекты применения интерактивных технологий обучения на уроках географии. Коротко раскрыта суть и преимущества интерактивного обучения как одного из способов активизации учебно-познавательной деятельности учащихся. Выделены группы интерактивных технологий и раскрыто их особенности. Приведены примеры применения различных интерактивных методов и приемов в процессе обучения географии, указано их дидактические возможности и раскрыта методика организации работы учащихся при применении каждого из методов или приемов.
(en) The article highlights the methodological aspects of the use of interactive technologies in geography lessons. It is stated that the main task of modern school geographic education is to prepare students for life in modern changing conditions, to develop their educational competences, to be able to use geographical knowledge in life situations, to think critically, to analyze and evaluate information, to make their own conclusions and to justify them. All this is facilitated by the use in the learning of geography of the elements of interactive learning. The essence and advantages of interactive learning as one of the ways of activating cognitive activity of students are exposed. Today, a large number of interactive technologies have been developed, which combine into 4 groups: 1) cooperative learning technologies; 2) technologies of group-group training; 3) situational modeling technologies; 4) technologies for discussing discussion issues. The essence of each group of interactive learning technologies and the peculiarities of their application in geography lessons are briefly explained. It is noted that the use of cooperative learning technologies in geography lessons allows students to develop the skills of group and collective activity, collaboration, the ability to hear another, to draw conclusions, to make arguments, to cultivate a sense of collectivism and mutual respect. These technologies help teach students to establish geographic patterns, causality, learn geographical facts, learn geographical concepts and theories, and shape geographic thinking and geographic outlook in an interesting way. Group-group learning technologies involve simultaneous collaboration of the whole class and are aimed at developing students' ability to logically express their position and to discuss problematic issues. Situation modeling technologies (simulations, imitations, role-playing games, etc.) develop critical thinking, thinking, thinking, and solving situations. Technologies of working out discussion questions teach deep understanding of a problem, independent position, operation of arguments, critical thinking, contribute to the formation of one's own world view. Examples of application of different interactive methods and techniques in the process of teaching geography are given, their didactic possibilities are indicated, and the methods of organizing students' work in applying each of the methods or techniques are revealed.
Опис
Ключові слова
інтерактивне навчання, інтерактивні технології, інтерактивні методи і прийоми навчання, активізація пізнавальної діяльності учнів, интерактивное обучение, интерактивные технологии, интерактивные методы и приемы обучения, активизация познавательной деятельности учащихся, interactive learning, interactive technologies, interactive teaching methods and techniques, activation of students' cognitive activity
Бібліографічний опис
Маслова Н. М. Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках географії як спосіб підвищення рівня пізнавальної активності учнів / Наталія Миколаївна Маслова, Валентина Миколаївна Мирза-Сіденко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 185. – С. 134-139.