Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності з попередження дидактогенних порушень здоров’я учнів початкової школи
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) Виокремлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності з попередження дидактогенних порушень здоров’я учнів початкової школи, а саме: формування стійкої позитивної мотивації студентів до майбутньої професійної діяльності щодо збереження здоров’я учнів; орієнтація на випереджально-прогностичну систему навчання відповідно до перспектив реформування здоров’язбережувальної складової початкової шкільної освіти; інтеграція знань студентів щодо майбутньої здоров’язбережувальної діяльності на основі валеологічного підходу. Експериментально доведено ефективність зазначених умов.
(ru) Выделены и теоретически обоснованы педагогические условия формирования готовности будущих учителей физической культуры к здоровьесберегающей деятельности по предупреждению дидактогенных нарушений здоровья учащихся начальной школы, а именно: формирование устойчивой положительной мотивации студентов к будущей профессиональной деятельности по сохранению здоровья учащихся; ориентация на опережающе-прогностическую систему обучения в соответствии с перспективами реформирования здоровьесберегающей составляющей начального школьного образования; интеграция знаний студентов по будущей здоровьесберегающей деятельности на основе валеологического подхода. Экспериментально доказана эффективность указанных условий.
(en) The pedagogical conditions for the formation of future physical culture teachers’ readiness for health preservation activity on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health have been distinguished and theoretically substantiated, namely: the formation of stable positive motivation of students for future professional activity on preservation of pupils’ health; orientation to the forestalling and prognostic system of education in accordance with the prospects of health preservation component of elementary school education; integration of students’ knowledge as for the future health preservation activity on the basis of valeological approach. The effectiveness of the conditions specified has been experimentally proved. It has been established that for effective formation of future physical culture teachers’ professional readiness for health preservation activity performance on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health, a three-stage system of holistic pedagogical influence should be used, which includes: studying the special course «Physical Culture – Barrier of Didactogenic Disorders of Elementary School Students’ Health»; special workshop per ormance; participation in pedagogical practice. The implementation of this three-stage system of training under the conditions of the forming experiment made it possible to increase the parameters of the experimental group (EG) in comparison with the indicators of the control group (CG) with regard to all components of the future physical culture teachers’ professional readiness for health preservation activity on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health. According to the data of the static processing of the results (acc. to the Fisher’s criterion), it has been confirmed that in the EG there have been statistically higher increments of professional readiness formation for health preservation activity performance on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health in all of the high-level components studied.
(ru) Выделены и теоретически обоснованы педагогические условия формирования готовности будущих учителей физической культуры к здоровьесберегающей деятельности по предупреждению дидактогенных нарушений здоровья учащихся начальной школы, а именно: формирование устойчивой положительной мотивации студентов к будущей профессиональной деятельности по сохранению здоровья учащихся; ориентация на опережающе-прогностическую систему обучения в соответствии с перспективами реформирования здоровьесберегающей составляющей начального школьного образования; интеграция знаний студентов по будущей здоровьесберегающей деятельности на основе валеологического подхода. Экспериментально доказана эффективность указанных условий.
(en) The pedagogical conditions for the formation of future physical culture teachers’ readiness for health preservation activity on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health have been distinguished and theoretically substantiated, namely: the formation of stable positive motivation of students for future professional activity on preservation of pupils’ health; orientation to the forestalling and prognostic system of education in accordance with the prospects of health preservation component of elementary school education; integration of students’ knowledge as for the future health preservation activity on the basis of valeological approach. The effectiveness of the conditions specified has been experimentally proved. It has been established that for effective formation of future physical culture teachers’ professional readiness for health preservation activity performance on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health, a three-stage system of holistic pedagogical influence should be used, which includes: studying the special course «Physical Culture – Barrier of Didactogenic Disorders of Elementary School Students’ Health»; special workshop per ormance; participation in pedagogical practice. The implementation of this three-stage system of training under the conditions of the forming experiment made it possible to increase the parameters of the experimental group (EG) in comparison with the indicators of the control group (CG) with regard to all components of the future physical culture teachers’ professional readiness for health preservation activity on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health. According to the data of the static processing of the results (acc. to the Fisher’s criterion), it has been confirmed that in the EG there have been statistically higher increments of professional readiness formation for health preservation activity performance on the prevention of didactogenic disorders of elementary school students’ health in all of the high-level components studied.
Опис
Ключові слова
дидактогенні порушення здоров’я, здоров’язбережувальна діяльність, вища освіта, професійна підготовка, професійна готовність, дидактогенные нарушения здоровья, здоровьесберегающая деятельность, высшее образование, профессиональная подготовка, профессиональная готовность, didactogenic health disorders, health-saving activities, higher education, vocational
Бібліографічний опис
Панченко Г. І. Педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності з попередження дидактогенних порушень здоров’я учнів початкової школи / Галина Іванівна Панченко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Педагогічні науки = Academic Nores. Series: Pedagogical Sciences / ЦДПУ ім. В. Винниченка ; ред. кол.: В. Ф. Черкасов, В. В. Радул, Н. С. Савченко та ін. – Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. – Вип. 188. – С. 134-138.