Застосування методу інформаційного моделювання під час вивчення курсу «Спеціальна методика української мови» на прикладах подолання мовного недорозвинення у дітей із вадами розумового або фізичного розвитку
Вантажиться...
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КОД
Анотація
(uk) У статті розглядається проблема використання методу інформаційного моделювання під час вивчення курсу «Спеціальна методика української мови» студентами педагогічних факультетів на прикладах подолання мовного недорозвинення у дітей із вадами розумового або фізичного розвитку. Цей метод навчання у спеціальній методиці української мови сприяє ефективному і креативному розвиткові необхідних методичних навичок студентів. Більше того, використання даного методу навчання дає змогу сформувати індивідуальний підхід до кожної дитини із психофізичними вадами майбутніми учителями-логопедами, що в сучасних умовах реформування школи та становлення інформаційного суспільства є дуже продуктивним.
Проте, хотілося б особливо підкреслити, що традиційне розуміння застосування інформаційно-комунікаційних технологій під час викладання та вивчення курсу спеціальної методики української мови переважно опирається на інформаційно-технічну (комп’ютерну) складову у цій педагогічній діяльності, але досить невиправдано, на нашу думку, применшується роль інформаційно-психологічної та інформаційно-лінгвістичної складових.
Більш того, як інформаційно-психічний параметр навчального процесу, так й інформаційно-лінгвістичний у даному дослідженні опираються на нову парадигмальну дихотомію: «хаос — порядок». Звідси випливає і нетрадиційне розуміння методу інформаційного моделювання як способу належного впорядкування хаотичної лінгво-методичної інформації у студентів педагогічних факультетів з допомогою певних міні-програм, когнітивних моделей та лінгво-інформаційних фрактальних структур з метою подальшої корекції вад мовлення у дітей із психо-фізичними відхиленнями.
(ru) В статье рассматривается проблема использования метода информационного моделирования в процессе изучения дисциплины «Специальная методика украинского языка» студентами педагогических факультетов на примерах преодоления языкового недоразвития у детей с изъянами умственного или физического развития. Этот метод изучения специальной методики украинского язика помогает эфективному и креативному развитию необходимых методических навыков студентов. Более того, использование данного метода обучения дает возможность сформировать индивидуальный подход к каждому ребенку с психофизическими изъянами будущими учителями- логопедами, что в современных условиях реформирования школы и становления в Украине информационного общества есть очень продуктивным. При этом хотелось бы отдельно подчеркнуть, что традиционное понимание применения информационно-коммуникационных технологий во время преподавания и изучения курса специальной методики украинского языка в большинстве своем опирается на информационно-техническую (компьютерную) составляющую в этой педагогической деятельности, но достаточно неоправданно, на наш взгляд, приуменьшается роль информационно-психологической и информационно¬лингвистической составляющих. В то же время, как информационно-психический параметр учебного процесса, так и информационно-лингвистический в этом исследовании опираются на новую парадигмальную дихотомию: «хаос — порядок». Что, в свою очередь, дает возможность дать нетрадиционное понимание метода информационного моделирования как способа соответствующего наведения порядка в имеющейся хаотичной лингво-методической информации у студентов педагогических факультетов с помощью определенных мини-программ, когнитивных моделей и лингво-информационных фрактальных структур с целью последующей коррекции речевых изъянов у детей из психофизическими недостатками.
(en) The paper deals with the problem of usage of the informative model method in the process of teaching of the course “Special technigue of Ukrainian language ” for students of pedagogical departments by concrete examples for overcoming of a linguistic under-developed in children with mentally or physical handicapped. This method of the teaching for special technigue of Ukrainian language furthers the effective and creative development of students ’ methodical skills. Moreover, practicing this method lets future speech therapists to form child-centered approach for children with psychical and physical handicapped that in modern conditions of reformation the secondary school and formation of the informative society is very productive . However, it cannot be emphasized enough that the traditional understanding of the application of a information-communicative technologies at the process of the teaching and learning of course the special technigue of Ukrainian language is lean againsted mainly on the information technical (computer) component in this pedagogical activities but rather unjustified, in our opinion, is underestimated the role of information- psychological and informanion-linguistic components. More than that, as well the information-psychological parameter of educational process, as and the information-linguistic in this research is grounded upon the new paradigm dichotomy: “ chaos - order ” . It follows thence and a new understanding concept “student ” as the informative self-educatioh biological system that possess the excessive information-behavior chaos. In accord with, this the informative model method — is way the due regulation of the chaos linguistic and methodical information at students of pedagogical faculty with the help some short-programme, cognitive models and information-linguistic fractional structures. That said, it ensues and the main task of the informative model method in the process of studing of the educational course “Special technigue of Ukrainian language” for students of pedagogical departments that consists, in our opinion, in the ordering their information-linguistic and methodical resources that is pertaining to the articulative defects correction at children with mentally or physical handicapped.
(ru) В статье рассматривается проблема использования метода информационного моделирования в процессе изучения дисциплины «Специальная методика украинского языка» студентами педагогических факультетов на примерах преодоления языкового недоразвития у детей с изъянами умственного или физического развития. Этот метод изучения специальной методики украинского язика помогает эфективному и креативному развитию необходимых методических навыков студентов. Более того, использование данного метода обучения дает возможность сформировать индивидуальный подход к каждому ребенку с психофизическими изъянами будущими учителями- логопедами, что в современных условиях реформирования школы и становления в Украине информационного общества есть очень продуктивным. При этом хотелось бы отдельно подчеркнуть, что традиционное понимание применения информационно-коммуникационных технологий во время преподавания и изучения курса специальной методики украинского языка в большинстве своем опирается на информационно-техническую (компьютерную) составляющую в этой педагогической деятельности, но достаточно неоправданно, на наш взгляд, приуменьшается роль информационно-психологической и информационно¬лингвистической составляющих. В то же время, как информационно-психический параметр учебного процесса, так и информационно-лингвистический в этом исследовании опираются на новую парадигмальную дихотомию: «хаос — порядок». Что, в свою очередь, дает возможность дать нетрадиционное понимание метода информационного моделирования как способа соответствующего наведения порядка в имеющейся хаотичной лингво-методической информации у студентов педагогических факультетов с помощью определенных мини-программ, когнитивных моделей и лингво-информационных фрактальных структур с целью последующей коррекции речевых изъянов у детей из психофизическими недостатками.
(en) The paper deals with the problem of usage of the informative model method in the process of teaching of the course “Special technigue of Ukrainian language ” for students of pedagogical departments by concrete examples for overcoming of a linguistic under-developed in children with mentally or physical handicapped. This method of the teaching for special technigue of Ukrainian language furthers the effective and creative development of students ’ methodical skills. Moreover, practicing this method lets future speech therapists to form child-centered approach for children with psychical and physical handicapped that in modern conditions of reformation the secondary school and formation of the informative society is very productive . However, it cannot be emphasized enough that the traditional understanding of the application of a information-communicative technologies at the process of the teaching and learning of course the special technigue of Ukrainian language is lean againsted mainly on the information technical (computer) component in this pedagogical activities but rather unjustified, in our opinion, is underestimated the role of information- psychological and informanion-linguistic components. More than that, as well the information-psychological parameter of educational process, as and the information-linguistic in this research is grounded upon the new paradigm dichotomy: “ chaos - order ” . It follows thence and a new understanding concept “student ” as the informative self-educatioh biological system that possess the excessive information-behavior chaos. In accord with, this the informative model method — is way the due regulation of the chaos linguistic and methodical information at students of pedagogical faculty with the help some short-programme, cognitive models and information-linguistic fractional structures. That said, it ensues and the main task of the informative model method in the process of studing of the educational course “Special technigue of Ukrainian language” for students of pedagogical departments that consists, in our opinion, in the ordering their information-linguistic and methodical resources that is pertaining to the articulative defects correction at children with mentally or physical handicapped.
Опис
Ключові слова
спеціальна методика української мови, модель, інформаційний підхід, метод інформаційного моделювання, діти із вадами розумового або фізичного розвитку, корекція вад мовлення, фрактал, лінгво-інформаційні фрактальні структури, специальная методика украинского языка, модель, информационный подход, метод информационного моделирования, дети с недостатками умственного или физического розвития, корекция речевых изъянов детей, лингво-информационные фрактальные структуры, Special technigue of Ukrainian language, method, model, informative approach, informative model method, children with mentally or physical handicapped, articulative defects correction, fractal, information-linguistic fractional structures
Бібліографічний опис
Лабенко О. В. Застосування методу інформаційного моделювання під час вивчення курсу «Спеціальна методика української мови» на прикладах подолання мовного недорозвинення у дітей із вадами розумового або фізичного розвитку / Олександр Віталійович Лабенко // Наукові записки ЦДПУ. Серія: Філологічні науки = Research Bulletin. Series: Philological Sciences / ред. кол.: О. А. Семенюк [та ін.]. – Кропивницький : «КОД», 2018. – Вип. 165. – С. 516-524.