Морфолого-синтаксична омонімія дієслів із префіксами ВИ-, ПЕРЕ-, ПО- : автореф. дис.

Анотація

(uk) У роботі вперше використано системний підхід до вивчення семантичних структур найбільш уживаних в українській мові префіксів (ви-, пере-, по-) на основі загальних значень локативності, темпоральності, квантитативності, що дало змогу дослідити взаємозв’язки і взаємовпливи семантичних відтінків; проаналізовано особливості граматичного значення префіксів і закономірності його зв’язків із лексичним; виявлено специфічні ознаки полісеміїта омонімії префіксальних морфем і дієслівних похідних у цілому; встановлено найважливіші критерії розмежування цих явищ, до яких належать особливості функціонування значень морфем і дієслів, а також специфіка синтаксичного оточення; виокремлено семантичні групи лексико-граматичних омонімів. Праця є першою спробою систематизованого аналізу префіксальних дієслівних похідних з погляду вираження ними полісемічних та омонімічних відношень, які виникають завдяки їх взаємодії.
(ru) В роботе впервые использовано системный подход к изучению семантических структур наиболее употребляемых в украинском языке приставок (ви-, пере-, по-) на основании общих значений локативности, темпоральности, квантитативности, что дало возможность исследовать взаимосвязи и взаимовлияния семантических оттенков; проанализировано особенности грамматического значения приставок и закономерности его связей с лексическим; выявлено специфические признаки полисемии и омонимии префиксальных морфем и глагольных производных в целом; установлено важнейшие критерии разграничения этих явлений, к которым относятся особенности функционирования значений морфем и глаголов, а также специфика синтаксического окружения; выделено семантические группы лексико-грамматических омонимов. Работа является первой попыткой систематизированного анализа префиксальных глагольных производных, а также полисемических и омонимических отношений между ними, которые возникают благодаря их взаимодействию.
(en) In the dissertation firstly in the ukrainistic systematic approach to the study of the semantic structures of the most widely used Ukrainian prefixes (ви-, пере-, no-) is used on the basis of the general meanings of locativeness, temporality, quantityveness what gave the opportunity to investigate intercommunication and interinfluence of semantic shades; peculiarities of grammatical meaning of the prefixes and appropriateness of it’s connection with lexical meaning are annualized; specific features of polysemy and homonyms of the prefixal morphemes and verb derivatives in general are revealed; the most important criteria of division of these phenomena (to which peculiarities of functioning of meanings of morphemes and verbs and specific features of syntactical environment belong) are established; semantic groups of lexico - grammatical homonyms are singled out. The work is the first attempt of systematic analysis of prefixal verb derivatives and also polysemantic and homonymic attitudes between them which can appear because their intercommunication.

Опис

Ключові слова

полісемія, омонімія лексична, граматична, словотвірна, префіксальна, загальна семантика, локативна, темпоральна, квантитативна семантика, семантичний відтінок, граматичне значення, дієслівне похідне, префіксальні морфеми, гомогенні, гетерогенні значення, грамматическая, словообразовательная, префиксальная, общая семантика, локативная, темпоральная, квантитативная семантика, семантический оттенок, грамматическое значение, глагольное производное, префиксальные морфемы, гомогенные, гетерогенные значения, polysemy, lexical, grammatical, wordbuilding, prefixal homonyms, general semantics, locative, temporal, quantitative semantics, semantic shade, grammatical meaning; verb derivative, prefixal morphemes, homogeneous, heterogeneous meanings

Бібліографічний опис

Кіндей Л. Г. Морфолого-синтаксична омонімія дієслів із префіксами ВИ-, ПЕРЕ-, ПО- : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. спеціальність 10.02.01 «українська мова» / Леся Григорівна Кіндей ; Кіровоградськкий державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2002. – 20 с.