Педагогічна модель формування ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя-музиканта
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
КДПУ ім. В. Винниченка
Анотація
(uk) В статті розглядається питання формування ціннісних орієнтацій майбутніх педагогів-музикантів на сучасному етапі розвитку суспільства, який вимагає підвищення ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців, осмисленню ними цінності професійної діяльності, враховуючи особистісну спрямованість, цінності, переконання. Педагогічна модель процесу формування ціннісних орієнтацій майбутнього педагога-музиканта передбачає поетапне та цілісне здійснення означеного процесу з ефективним результатом.
(ru) В статье рассматривается вопрос формирования ценностных ориентаций будущих педагогов-музыкантов на современном этапе развития общества, которое требует повышения эффективности профессиональной подготовки будущих специалистов, осмыслению ними ценности профессиональной деятельности, учитывая личную направленность, ценности, убеждения. Педагогическая модель процесса формирования ценностных ориентаций будущего педагога-музыканта предполагает поэтапное и целостное осуществление данного процесса с эффективным результатом.
(en) The article discusses the issue of formation of value orientations of future teachers-musicians in the present stage of development of society, which requires increasing the efficiency of vocational training of future professionals, in understanding them the values of professional activity, given the personal orientation, values, and beliefs. Pedagogical model of formation of valuable orientations of the future teacher-musician suggests a phased and integrated implementation of the process with effective results. As a result of the use of pedagogical model we have defined priority goal of musical pedagogy –upbrining of a harmoniously developed creative personality that seeks a holistic comprehension of musical space; correlation of independent hypothetical performing and future teachers' pedugogic models with experience of domestic and foreign piano pedagogy (I.Hoffman, V.Landovska, H.Neuhaus, A.Rubinstein, V.Safonov, S.Feinberg); worked the conceptual approaches to performing and teaching activities; determined that the formation of value orientations of students in music and pedagogic education is a means to comprehend the musical world.
(ru) В статье рассматривается вопрос формирования ценностных ориентаций будущих педагогов-музыкантов на современном этапе развития общества, которое требует повышения эффективности профессиональной подготовки будущих специалистов, осмыслению ними ценности профессиональной деятельности, учитывая личную направленность, ценности, убеждения. Педагогическая модель процесса формирования ценностных ориентаций будущего педагога-музыканта предполагает поэтапное и целостное осуществление данного процесса с эффективным результатом.
(en) The article discusses the issue of formation of value orientations of future teachers-musicians in the present stage of development of society, which requires increasing the efficiency of vocational training of future professionals, in understanding them the values of professional activity, given the personal orientation, values, and beliefs. Pedagogical model of formation of valuable orientations of the future teacher-musician suggests a phased and integrated implementation of the process with effective results. As a result of the use of pedagogical model we have defined priority goal of musical pedagogy –upbrining of a harmoniously developed creative personality that seeks a holistic comprehension of musical space; correlation of independent hypothetical performing and future teachers' pedugogic models with experience of domestic and foreign piano pedagogy (I.Hoffman, V.Landovska, H.Neuhaus, A.Rubinstein, V.Safonov, S.Feinberg); worked the conceptual approaches to performing and teaching activities; determined that the formation of value orientations of students in music and pedagogic education is a means to comprehend the musical world.
Опис
Ключові слова
ціннісні орієнтації, цінність професійної діяльності, педагогічна модель, ефективність професійної підготовки, система художніх цінностей, музичне мистецтво ценностные ориентации, ценность профессиональной деятельности, педагогическая модель, эффективность профессиональной підготовки, система художественных цінностей, музыкальное искусство, value orientation, the value of professional activities, pedagogical model, the effectiveness of training, the system of artistic values, the art of music
Бібліографічний опис
Sveschynska N. V. Pedagogical model of formation of value orientations of the future teacher-musician / Natalia Vasulivna Sveschynska // Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки / ред. кол.: В. Ф. Черкасов [та ін.]. – Кропивницький : КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. – Вип. 149. – С. 89-92.